Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej hon lär väl mena att hästen inte per intellekt går runt och definierar sina känslor så som vi gör. de bara känner.
Där och då. Utan reflektion. Det är rätt nära parallellen instinkt i sig.
Jag förstår inte riktigt var du hakat upp dig om du verkligen läser vad som skrivs? eller försökts förklaras från den du valt att haka upp dig på?
Men har någon skrivit att hästen inte har instinkter? Vad jag vet så har ingen skrivit det eller påstått det. Däremot utan känslor som du ville påpeka att den inte hade utan bara instinkter, då betyder det att hästen är mer eller mindre som en maskin om den enbart går på instinkter utan att känna något, då skulle det även vara mer eller mindre omöjligt att rida dom också. Det går ju inte att påverka något som saknar känslor. Positiv förstärkning osv hade ju vart meningslös tex om hästen inte kände något positivt med det. Mycket om inte allt går ju mer eller mindre ut på att få hästen att känna ett nöje i träning och umgänge med oss för att få en positiv och samarbetsvillig häst.Men det jag är mest förtvivlad över är att en del av er på tråden tror att instinkt skulle i bära att hästen är som en maskin. Med det tolkar jag det som att ni menar att hästen vore känslolös, varför skulle den vara det?
Är det någon som påstått att hästen inte är ett djur i den här tråden?Jag ser hästen som ett djur, inte som min bästa vän i världen.
Grazing;16194208 Däremot utan känslor som du ville påpeka att den inte hade utan bara instinkter skrev:Ja, det gjorde jag. Men den uppfattning har jag ändrat på.
Den tolkningen jag gjorde när du skrev "..att en häst som bara går på instinkt skulle vara som en maskin..."
På den beskriven låter det som att bara för att hästen skulle gå på instinkter, så är den känslolös. Du skrev aldrig att en instinkt kunde utlös en känsla i hästen i den benämningen. Bara att hästen med ändas instinkt skulle klassas som ett känslolös djur.
Med det i tanken så förstod jag inte varför du betraktade en instinkt som nåt känslolöst.
Precis, om hästen bara gick på instinkt, menade just det jag skrev. Bara innebär just bara, alltså instinkter utan några känslor.Den tolkningen jag gjorde när du skrev "..att en häst som bara går på instinkt skulle vara som en maskin..."
Det är vad jag menade, en häst som enbart går på instinkter, det hade inte vart en särskilt trevlig häst att umgås med.På den beskriven låter det som att bara för att hästen skulle gå på instinkter, så är den känslolös. Du skrev aldrig att en instinkt kunde utlös en känsla i hästen i den benämningen. Bara att hästen med ändas instinkt skulle klassas som ett känslolös djur.
Som jag kunde uppfattade det så var det fölen så sprang och två andra hästar sprang med.
Men även om en el flera häst missade signalen så är det ganska otroligt att en del sprang sin väg(?) Bara en spontan tanke ^^