Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kom med påståendet att hästar kan lära sig saker som en reaktion när du påstod att hästen enbart styrs av instinkter. Styrs ett djur enbart av instinkter kan den inte lära sig något. Inte någonstans har jag påstått att hästen inte även styrs av instikter, tvärt om jag har upprepat det flera gånger.Lobelia:
Bara för att man säger att ett djur går på instinkt betyder väl inte det att inte djuret kan lära sig? Varför skulle instinkten utesluta det? Det finns ingen studie som säger att djur inte kan lära sig genom som "instinkten nyfikenhet".
Precis, det gäller alla djur inklusive människan. Vi styrs också av instinkter ( inte enbart men mer än de flesta tror) och evoulutionärt så har människan uppstått alldeles nyligen.Hur ni än vrider och vänder på det så kommer vi alltid "betraktas" som rovdjur i hästens ögon. Om du vore så väl hästens bästa vän och ledare. Så skulle hästen reagera lika starkt om du eller ett annats rovdjur hoppa fram ifrån buskarna. Du kan försöka men om det är nåt vi människor har lärt oss genom historien så kan vi aldrig, aldrig "få bort djurens instinkter". Vi kanske må "dämpa" deras instinkter men dom finns alltid där ändå, Långt,långt inne.
Jodå, jag har själv sett det många gånger, exempelvis så när det är kallt och trist i hagen så ställer sig hästen vid grinden och vill in och det även när det fodras i andra delar av hagen. Är det fint väder vill hästen inte in. Andra hästar tigger om att få komma in när det är mycket insekter men inte här det är lite.Och nej, nej en häst tigger inte för att vara i ett stall, eller ens vara i en människans närhet.
Där har du ju en känsla.Bara för att man säger att ett djur går på instinkt betyder väl inte det att inte djuret kan lära sig? Varför skulle instinkten utesluta det? Det finns ingen studie som säger att djur inte kan lära sig genom som "instinkten nyfikenhet".
Hästen är ett flockdjur, i den flocken så kan även människor och andra djur räknas. Hästar känner trygghet i en trygg flock och dras därför till den. Dom flesta hästar ser oss inte som rovdjur, därför också det ofta är okomplicerat att sitta upp på unghästen första gången, den har ingen anledning att vara rädda för oss för det är förhoppningsvis ingenting den lärt sig vara.Hur ni än vrider och vänder på det så kommer vi alltid "betraktas" som rovdjur i hästens ögon. Om du vore så väl hästens bästa vän och ledare. Så skulle hästen reagera lika starkt om du eller ett annats rovdjur hoppa fram ifrån buskarna. Du kan försöka men om det är nåt vi människor har lärt oss genom historien så kan vi aldrig, aldrig "få bort djurens instinkter". Vi kanske må "dämpa" deras instinkter men dom finns alltid där ändå, Långt,långt inne.
Har du helt glömt bort vad en häst är?
Måste vara tråkigt att aldrig fått uppleva en häst faktiskt komma frivilligt till dig. Bara se till små föl som är mer än nyfikna på människor. Hästar är ofta inte rädda för någonting från födseln, dom lär sig av sina mammor och av flocken hur dom ska bete sig och utan dåliga erfarenheter så är dom fleta föl och unghästar väldigt framåt och positiva även till okända saker. Hästar är väldigt nyfikna djur även om det är lite olika. Instinkt eller inte, det hästen känner den får ut mest av är det som hästen oftast trivs med. När den får ut någonting så betyder det att den känner en känsla av ro och tillfredsställelse.Tror aldrig att ett djur kom till oss människor frivilligt. Hade dom samma vet som vi har, så hade som flytt för sina liv första gången dom såg en människa.
Nja, nu skulle jag inte påstå att instinkt är så "komplex". Men jag förstår vad du menar
Men att en häst vill komma in vid taskigt väder, är väl typ samma sak som att hästen söker skydd. Då hästen vet att den får skydd inne i stallet.
Vore det inte vara samma sak när hästen ute i det vilda söker skydd ifrån dåligt värden under några träd? Och ledes det då inte av instinkt?
KLNja, nu skulle jag inte påstå att instinkt är så "komplex". Men jag förstår vad du menar
Men att en häst vill komma in vid taskigt väder, är väl typ samma sak som att hästen söker skydd. Då hästen vet att den får skydd inne i stallet.
Vore det inte vara samma sak när hästen ute i det vilda söker skydd ifrån dåligt värden under några träd? Och ledes det då inte av instinkt?
Vad synd, skulle vilja sett en sån studie. Skulle vara intressant och läsa
Hästen är ett flockdjur, i den flocken så kan även människor och andra djur räknas. Hästar känner trygghet i en trygg flock och dras därför till den. Dom flesta hästar ser oss inte som rovdjur, därför också det ofta är okomplicerat att sitta upp på unghästen första gången, den har ingen anledning att vara rädda för oss för det är förhoppningsvis ingenting den lärt sig vara.
Min häst ser tex inte trygghet i alla hästar bara för att dom är hästar.
Jag tror dom flesta blir rädda och hoppar till om något skuttar fram från busken oväntat, jag rycker till iallafall och det är inget konstigt med det, min häst är mer rädd för älgarna än vad han är för hundarna som definitivt borde ses som rovdjur i hästarnas ögon och inte dessa små älgar som inte är rovdjur. Dom flesta hästar har ingen anledning att vara rädd för hundar och är därför inte det.
Måste vara tråkigt att aldrig fått uppleva en häst faktiskt komma frivilligt till dig. Bara se till små föl som är mer än nyfikna på människor. Hästar är ofta inte rädda för någonting från födseln, dom lär sig av sina mammor och av flocken hur dom ska bete sig och utan dåliga erfarenheter så är dom fleta föl och unghästar väldigt framåt och positiva även till okända saker. Hästar är väldigt nyfikna djur även om det är lite olika. Instinkt eller inte, det hästen känner den får ut mest av är det som hästen oftast trivs med. När den får ut någonting så betyder det att den känner en känsla av ro och tillfredsställelse.
KL
Hästar har inget behov av att samarbeta. Hästar är däremot väldigt duktiga på inlärning via betingning, vilket är något vi utnyttjar hela tiden när vi hanterar dem. Dessutom kan de bygga långa kedjor av betingningar vilket gör att de verkar smartare än de är.
Det finns en artikel i Hippson om svårigheten att undersöka en häst eftersom den är ett flyktdjur som diskuterar detta
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/svart-att-utvardera-behandling-pa-flyktdjur.htm
Detta tex, jag tycker det är såpass enkelt att den hästen som blir lämnad blir osäker för att vara själv och därför orolig, orolighet som förövrigt är en känsla.Tex en häst som blir orolig i hagen efter man har tagit ifrån deras hagkompis. Vi skulle uttrycka det som att hästen är ledsen och känner en sorg för sina hagkompisar. Men det går också att säga att hästen naturligabehov som folkdjur inte är tillfredsställda(?)
Till större delen handlar nog ofta det om att hästen är allmänt uttråkad, vilket är en känsla, en känsla av tristess, dom blir frustrerade vilket ger sig ofta i uttryck i gnagande i boxen. Bara en av alla anledningar.T ex en häst som biter i stallutredning, kan vara ett tecken på att hästen inte får sitt tuggbehov tillfredsställt. Tuggbehovet ingår i hästens instinkt att äta och i sin tur en större del om dygnet. Så är inte beteendet i sig en instinkt?
Precis, den känslan som ger många hästar olater, en frustration över att inte få leva som dom behöver, att inte få röra sig så som dom behöver eller vill. Det är känslor det handlar om, annars hade dom ju inte brytt sig om att uttrycka sig.Däremot som säger emot det hela att inte ett djur kan känna nån slags känsla, är ju faktiskt det faktum att vi som människor kan känna en eller flera känslor när vi får ett instinkt beteende. Oftast är det en domnat känsla som "fyller upp" hela våran kropp med just den känslan.
Liksom, vart är det du vill komma? Att hästar har inga känslor? Tycker du blandar ihop allt hejvilt, hästens handlingar och uttryck är ju uttryck av känslor. Känns så obehagligt när du vill påvisa att hästar inte har känslor, varför ens umgås du med hästar egentligen? För utan känslor kan dom heller inte ge någonting till oss. Då kan vi lika gärna stå med en gunghäst, dom har heller inga känslor..
Det har ju ingen skrivit emot. Ingen har skrivit att en häst inte följer sina instinkter. Det är självklart att dom gör precis som alla andra djur gör.Och att hästen i stor del inte alls följer sina instinkter i sitt beteendemönster. Som jag tycker jag ser varje dag hos mina hästar.
Menar du att det har menats då att hästen förstår svenska och vad känslan innebär i sej självt? Att hästen ska kunna säga sig själv varför den känner som den känner? För det tror jag inte någon tror att en häst står och funderar på. Det innebär inte att dom inte kan känna glädje osv.Men som jag förstod på er andra i tråden så lät det som att ni tror en häst kan förstår en känsla. Veta vad det är för en känsla.
Det har ju alla menat på hela tiden, att instinkt och känsla hör ihop. Ingen som sagt emot.Nej hon lär väl mena att hästen inte per intellekt går runt och definierar sina känslor så som vi gör. de bara känner.
Där och då. Utan reflektion. Det är rätt nära parallellen instinkt i sig.