Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

*KL*

Det anmärkningsvärda är egentligen att FP kan hålla bättre kontroll på 6-8 st lösa hästar än många kan med en häst med massa skarpa hjälpmedel :meh:

Rolle
IpL

*KL*

Det anmärkningsvärda är egentligen att FP kan hålla bättre kontroll på 6-8 st lösa hästar än många kan med en häst med massa skarpa hjälpmedel :meh:

Rolle
IpL

Men han är instängd i en arena , har med säkerhet valt ut individer och då ras som passar hans programmering, hur konditionen är hos hästarna vet jag inte men de är antagligen inte i närheten av vare sig styrkan eller kvickheten som krävs för prestationer under ryttare på samma arena- de har samma rörelse i kroppen som min gamle skogsmullehäst utan kondition och vars mentalitet-läs lojhet- skulle passa utmärkt i lösflocken.

Senast ändrad:

Kan tänka mig att Pignon går tillväga på liknande sätt bara att han inte använder just traditionell ridutbildnings utrustning, utan andra sätt att visa/förklara. Han utgår från hästen och hästens naturliga kommunikationsförmåga och förmåga att förnimma "känslor" som inte direkt syns eller känns rent fysiskt.

Jag tror inte på det, jag tror han grundar hästarna med sina egna hjälper och utbildningskorrigering,och han vet precis vad han ska ha för hjälper för att publiken ska tro det är känsla.

Att han är orädd, envis, långsiktig, uthållig, oftast lugn och att det är ett hårt arbete med många nedlagda timmar- det är jag övertygad om- MEN- han visar det han vet att publiken vill se och tro på och han döljer väl det som publiken inte vill se -men jag ser det.

Vad menar du med "allting" ? I vilket sammanhang då?

Frågan var väl om det var respektlöst eller ej att ha en flock lösa hästar på en framridning där det vistas andra hästar. Om det var i samband med hans framträdande borde arrangören styrt upp det bättre tycker jag! Självklart måste han ju oxå kunna "värma upp" på sitt sätt och det kan ju inte komma som en nyhet för någon att hans nummer baseras på lösa hästar?

Jag menar just i alla sammanhang, ridning och hantering i alla miljöer, borta heller hemma.

Varför det skulle vara respektlöst att ha dom lösa är en svår fråga, hästar kommer löst springande oavsett vad folk tagit på dom för utrustning, folk tappar hästar och hästar sliter sig. Nu är det ju en annan situation men jag vet inte hur många gånger hästar slet sig och kom lösa när jag jobbade i ett travstall ett tag, det var lösa hästar där var och varannan dag. Det var ingen som tyckte dom som hanterade dom hästarna var respektlösa som inte hade tränat och uppfostrat hästarna bättre än så innan dom kommer till träningsbanan eller till tävling.

Jag tror ju inte det var en del av hans framträdande utan det är väl som han sa att han har dom alltid lösa., det är en del av hans hästhållning att hantera hästarna på det sättet. Dock har jag sett en del filmer på honom och ibland har han en häst i grimskaft och övriga lösa så jag tror ändå inte att han utsätter varken hästarna eller sig själv för en uppenbart risk. Jag tror att han är väldigt rädd om sina hästar.

Sen så håller jag med om att arrangörerna kanske borde ha låtit honom ha en egen väg eller en väg där han kunde gå med sina hästar så risken för missförstånd hände eftersom det trots allt är lite stökigare när så många hästar sticker än när bara en häst sticker.

Senast ändrad:

Jag tror också att han använder sitt eget signalsystem, men att grundprincipen, att jobba med kommunikationen och inlärning av "konster" via känsla, timing och välbehag, är detsamma som inom vissa andra mer rid relaterade läror.

Kanske använder han (rid)utrustning i viss utsträckning också, eller grimma och grimskaft, han använder i alla fall spö, och han använder då troligen detta med fokus på att dessa är hjälpmedel för att guida när den verkliga "signalen" (känslan) inte går igenom fullt ut och under själva inlärningsprocessen.

Det är DEN grundprincipen som kan vara densamma för uppsutten ridutbildning. Jag använder mig själv av samma princip och tänk i alla situationer med mina hästar. Mina unghästar blir "inridna" långt innan någon ens suttit på dom på så vis.

Tom en för en bruksridningslära som definitivt inte handlar om "konster" eller "särskilt utvalda loja individer", är detta en grundprincip. Sen är ju själva signalsystemet ofta olika, det skiljer tom inom samma lära, mellan olika tränare osv.

Skulle du tycka att det var OK att ett helt fält med travhästar i ett lopp på Solvalla skulle vara lösa?

Att EN sliter sig utlöser sällan tumult. Det är också en olyckshändelse. man har haft säkerhetstänk för alla inblandade. man blandar ej heller hästar med ryttare på. risk för skador som i en sulky.

Men han är instängd i en arena , har med säkerhet valt ut individer och då ras som passar hans programmering, hur konditionen är hos hästarna vet jag inte men de är antagligen inte i närheten av vare sig styrkan eller kvickheten som krävs för prestationer under ryttare på samma arena- de har samma rörelse i kroppen som min gamle skogsmullehäst utan kondition och vars mentalitet-läs lojhet- skulle passa utmärkt i lösflocken.

Nej, han har dom helt fria också. Ja han rider tom på samma sätt:D (i full frihet och på flera hästar samtidigt)

http://www.youtube.com/watch?v=ig9sYDJ3w28

Självklart har han valt individer som passar för ändamålet, det gör ju även en proffsryttare. Skulle det vara något specifikt för Pignon då menar du?

KL

det säger sig väl självt att det är oerhört korkat av arrangörerna att inte ha säkerställt att lösa hästar inte kan beblanda sig med övriga hästar inom uppstallningsområdet/arenan?

Nu när detta ämne med incident snurrats in på menar jag, vilket trådskaparen ju öht inte avsåg det att handla om utan hur han är med sina hästar personligen och hur de tränas osv.

Ginnies: vad är det du ser exakt som ingen annan ser?

Skulle du tycka att det var OK att ett helt fält med travhästar i ett lopp på Solvalla skulle vara lösa?
Om dom var tränade för det med skickliga människor runt omkring som visste vad dom gjorde så varför inte. Nu är det ju dock svårt eftersom trav innefattar en sulky.
Att EN sliter sig utlöser sällan tumult. Det är också en olyckshändelse. man har haft säkerhetstänk för alla inblandade. man blandar ej heller hästar med ryttare på. risk för skador som i en sulky.
Oj, kan säga att jo, det blev en hel del tumult när hingstar kom lösa på stallarna, fick snabbt som attan stänga dörrar till stallarna så det inte sprang in någon där. Dock upplevde jag det som att jaja, hästar kommer lösa ibland, ingen fara och bara ta det lugnt och försöka fånga in den.

Jag tror som jag skrev inte att han utsätter sina hästar för fara och heller inte andra, som jag skrev så har jag ju sett på flera filmer då han ofta ha en häst fast medan resten är lösa, antagligen för att minska riskerna. Dock så går ju hans hästhållning ut på att hantera dom löst och leva med dom lösa.

Senast ändrad:

Ja en lös häst på en tävlingsplats innebär uppenbart en väldigt stor risk enligt vissa tävlingsorganisationer som bara därför har regler som säger att man inte får leda dom i annat än tränsbett eller annan skarpare utrustning.

Jag håller med Grazing som har en poäng i att fundera över vad som är det bästa säkerhetstänket. Att ha väluppfostrade hästar eller behöva använda skarp utrustning för att vara säker.

Du menar att ha lobotomerade hästar som inte rör en fena oavsett.

Du menar att ha lobotomerade hästar som inte rör en fena oavsett.
Tycker hans hästar har en hel del egna ideer för sig, det härliga med honom är ju att han inte gör så stor grej av det, han blir ju inte arg eller något på hästarna som inte följer exakt som dom ska.

Som han sa, händer det så händer det och då får man lösa det då. Allstå får hästarna "göra fel", missföstånd får hända utan att han bryr sig särskilt.

Jag skulle bli rädd om ett gäng okända hästar kom galopperande i full fart emot mig och min häst. En enda lös häst kanske jag eventuellt skulle kunna hålla på sparkavstånd, men en hel drös som det var i detta fallet och som stryker tätt förbi... det är inte helt ofarligt.
Jag tycker man ska ha respekt för varandra och även om det går att leda hästar lösa så är det betydligt enklare och säkrare att leda en häst i taget med någon form av huvudlag på de ytor som man delar med andra.
Bara för att något går att göra innebär inte att man alltid måste göra på det sättet.

/V

Kl

Skulle vara intressant att veta hur ett upplägg ser ut. Hur lägger han upp sitt "träningsschema"? Alltid flera hästar samtidighet eller ibland en och en?

Han började för ca 20 år sedan. Pratar mkt om vikten av kärlek till hästen. Eftersom jag inte kan hitta nån fakta här på nätet om huruvida hästarna står inne och hur länge så är jag tveksam till att de inte skulle få gå ute tex dagtid.

Han är ju känd men en rätt så ny kändis som inte gör alltför mkt väsen av sig. De intervjuer om honom jag lyckats hitta är väldigt likartade och inte så ingående.

Och då menar jag fakta och liknande som inte står på franska, kan man franska finns det säkert betydligt mer att läsa om honom.

Men vad sysslade ni med på det stället som hade lösa hästar titt som tätt?

Men ett vanligt träns är ingen skarp utrustning. . Hur ofta besöker du en tävlingsplats? Det är extremt sällan det finns lösa hästar på tävlingar.

Nä, men det som är frågan är, om de kommer lösa, vad händer? Står hästen kvar eller flyr den direkt.
Har du bra kontakt och kommunikation så sticker inte hästen iväg direkt.

Jag trodde i min hästkarriärs början att det var normalt att om man släpper hästen så sticker den iväg :crazy:

Nu anser jag det är normalt att om man hänger tygeln över ena örat så står hästen kvar ;)

Rolle
IpL

Nä, men det som är frågan är, om de kommer lösa, vad händer? Står hästen kvar eller flyr den direkt.
Har du bra kontakt och kommunikation så sticker inte hästen iväg direkt.

Jag trodde i min hästkarriärs början att det var normalt att om man släpper hästen så sticker den iväg :crazy:

Nu anser jag det är normalt att om man hänger tygeln över ena örat så står hästen kvar ;)

Rolle
IpL

Då undrar jag

1) Vad i hela friden för slags hästar du kom i kontakt med i början av din karriär

och

2) Om du har varit på en "vanlig" ridhästtävling nån gång (hopp, dressyr, FT)

Ridskolehästar (Bollerup) och de stod inte kvar om man var ute och släppte tyglarna när man stod bredvid eller gick därifrån någon meter.

Ja, och där släpper ingen taget om tyglarna när de står bredvid.

Rolle

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar