Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

du kan väl läsa det jag skrev igen, och vad trådens rubrik handlar om. vad har frihetsdressyr vid hand att göra med uppsutten samling dressyrmässigt utan utrustning - eller med - att göra med detta öht? Är det ngt som blir otydligt i det jag skriver ang. skillnaden? för isåfall förstår jag inte detta så förklara isåfall gärna vad du anser att det finns ett samband mellan avsutten frihetsdressyr och uppsutten dressyr med och utan utrustning om det är samling vi pratar om?

Ja, rubriken är "Vad tycker ni om Francois Pignon?". Jag kan inte läsa i den rubriken "vad anser ni om frihetsdressyr". Har du en annan rubrik än vad jag har?

Angående dressyren så var det mer allmänt, vad är det som inte går att göra utan utrustning, varför behövs den överhuvudtaget egentligen om kunskapen är där att kunna påverka och få det samspelet med hästen utan. Då skrevs det om att, jo, utrustningen är ett krav vid vissa tillfällen och då undrade jag vid vilka dessa tillfällen är. Eftersom att samspel handlar om att kunna påverka hästarna på ett bra sätt, vara ett med hästen och kunna påverka den utan utrustningen. Dressyr handlar enbart om samspelet med hästen, ska det göra iallafall. Det är ju vad som är vackert i dressyren.

När man pratar om samspelet så kan man inte enbart isolera det till vad hästen kan för konster som frihetsdressyren faktiskt innebär, utan hur är relationen och kontrollen överlag. Jag har en vän som jobbar på en "cirkus", där hästarna gör mer eller mindre det han gör med sina hästar om man pratar konster, dock med en och en och näe, jag kan inte påstå att det krävs något vidare samspel egentligen. Hästarna har lärt sig trick som dom gör på kommandon, men dom skulle ju aldrig kunna gå ut med hästarna i naturen lösa tex. Är det ett bra samspel dom har då eller är det bara frihetsdressyr utan samspelet.

Senast ändrad:

Har du verkligen läst utöver rubriken innan du svarat?

Utöver det så oavsett vad du svarat utan att ha läst så har ju inte uppsutten tävlingsdressyr ridning ngt som helst att göra med denna tråd, så varför ska det vändas till det och jämföras? Det kan det ju inte, och inte heller kan det hävdas att tävlingsdressyr i fråga om samling osv kan ske lika gärna utan utrustning.

Det är det jag menar med att tråden spårar ur rejält, och jag har ifrågasatt det av flera så det är inte som sagt enbart riktat till dig.

Senast ändrad:

Har du verkligen läst utöver rubriken innan du svarat?
Har du gjort det undrar jag då.

Ja vad tycker ni om honom och hur han är med sina hästar? Är det någon som vet mer om honom? Hur han tränar och hur hästarna har det? Jag har hört att de får stå inne 24/7 men vet inte om det stämmer.

Tankar/synpunkter?

Detta är enligt dig då om man ska gå på trådstarten vad tråden enbart ska handla om.

I detta som kom det upp kommentarer att han är respektlös mot omgivningen som hanterar hästararna löst osv. Att det är respektlöst att hantera hästarna utan utrustning osv.

Om nu rubriken är vad tycker ni om N.N.

Vad finns det då för fog att diskutera något som inte ens avlägset berör personen?

Om nu rubriken är vad tycker ni om N.N.

Vad finns det då för fog att diskutera något som inte ens avlägset berör personen?
Det berör i allra högsta grad personen, tex hur är han mot sina hästar, hur hanterar han sina hästar, hur tränar han sina hästar.

Eftersom det dyker upp kommentarer som att han är respektlös osv så får man ju även diskutera vikten av utrustningen, vad gör den egentligen, vilken kontroll ger den egentligen. Det är svårt att föra en diskussion framåt om man inte kan gå vidare. Dessutom är det inte svårt att leta vidare på nätet om vad han är för person och vad han anser om saker och ting, hur han har hästarna osv. Det behöver man inte skriva om här överhuvudtaget isåfall.

Har du gjort det undrar jag då.

Detta är enligt dig då om man ska gå på trådstarten vad tråden enbart ska handla om.

I detta som kom det upp kommentarer att han är respektlös mot omgivningen som hanterar hästararna löst osv. Att det är respektlöst att hantera hästarna utan utrustning osv.

för mig blir det komplett obegripligt utifrån detta och resten, varför tråden öht handlar om samling uppsuttet dressyrmässigt med eller utan utrustning, och att det går lika bra utan utrustning att tävlings dressyr rida. lika väl som att motparterna börjat argumentera varför det dressyr med utrustning är att föredra.

tråden som den nu utvecklat sig bortom ämnet blir absurd, och handlar om ngt helt annat.

starta ny tråd.... så kan samma sak ältas i den men då på ämnet utifrån de som känner sig manade.

Det berör i allra högsta grad personen, tex hur är han mot sina hästar, hur hanterar han sina hästar, hur tränar han sina hästar.

Eftersom det dyker upp kommentarer som att han är respektlös osv så får man ju även diskutera vikten av utrustningen, vad gör den egentligen, vilken kontroll ger den egentligen. Det är svårt att föra en diskussion framåt om man inte kan gå vidare. Dessutom är det inte svårt att leta vidare på nätet om vad han är för person och vad han anser om saker och ting, hur han har hästarna osv. Det behöver man inte skriva om här överhuvudtaget isåfall.

där summerade du nog upp poängen jag försökte illustrera.

för mig blir det komplett obegripligt utifrån detta och resten, varför tråden öht handlar om samling uppsuttet dressyrmässigt med eller utan utrustning, och att det går lika bra utan utrustning att tävlings dressyr rida.
Nu har du hakat upp dig på en grej som jag inte ens skrivit. Min fråga vart någonstans som utrustningen blir avgörande. Jag anser att om man har ett tillräckligt bra samspel med hästen och rider och läser och hanterar hästen tillräckligt bra så är utrustningen överflödig. Och det är otroligt få som har det samspelet med sina hästar.
tråden som den nu utvecklat sig bortom ämnet blir absurd, och handlar om ngt helt annat.
Enligt dig då så handlar tråden om frihetsdressyr och om hans nummer helt isolerat från övriga saker och ting. Det är inte ens vad som står i trådstarten. Eftersom du hela tiden vill skriva att "vad har det med frihetsdressyr att göra" och jag anser att det har med det att göra.

Jag tycker allt Francois Pignon gör handlar om samspelet med hästarna och vill visa att det går att ha kontroll även utan utrustningen. Samspelet för mig sträcker sig längre än inom arenan, det handlar om hela hans hästhållning, ridning etc, allting.

Senast ändrad:

Nej jag hakar inte upp mig öht, jag läser vad du skriver, och vad flera andra snurrat in på att debattera uppsutten dressyr och samling i jämförelse frihetsdressyr utan utrustning och tävlingsdressyr uppsuttet.

läs gärna dina inlägg igen, om det känns som du missat vad jag skriver.

tråden handlar inte om jämförelse av samling och uppsutten dressyr, vare sig med eller utan utrustning.

att du tycker tråden handlar om allt i fråga om hantering, ridning och utrustning oavsett gren, blir konstigt och jag vidhåller, har varken med trådens rubrik, undertext, eller fortsatt diskussion öht att göra öht.

Läs gärna igen som sagt i lugn och ro. och starta tråd i ämnet om du vill diskutera huruvida dressyr ridning i samling är utan utrustning v/s med . säker på att många vill diskutera det i sig.

Kör man frihetsdressyr med så där en 10 hästar så kan man på sin höjd ha inspänning och plymer a la cirkus eller annan utsmyckning. I det här numret skulle det dock vara hämande då hästarna skulle ha svårt att lägga sig med inspänningar och det och det är unghästar/föl med blir det mesta i utrustningsväg är onödigt. Över lag svårt för att inte säga omöjligt att ha funktionell utrustning på så många hästar samtidigt.

Finns det någon rimlig chans att kontrollera den mängden hästar annat än lösa över huvudtaget. För någon form av mer styrande av form och samling behöver man mer fokus på hästen än vad man kan få i grupp. Jag kan inte se hur denna typ av nummer ens är utförbart på sådant vis.

Senast ändrad:

Finns det någon rimlig chans att kontrollera den mängden hästar annat än lösa över huvudtaget. För någon form av mer styrande av form och samling behöver man mer fokus på hästen än vad man kan få i grupp. Jag kan inte se hur denna typ av nummer ens är utförbart på sådant vis.
Vem har pratat om att rida uppsuttet i det numret han han utförde där? Det handlar överhuvudtaget inte om någon uppsutten dressyr.

Nej jag hakar inte upp mig öht, jag läser vad du skriver, och vad flera andra snurrat in på att debattera uppsutten dressyr och samling i jämförelse frihetsdressyr utan utrustning och tävlingsdressyr uppsuttet.
Du påstår att jag fokuserar på samlade dressyrrörelser, vilket jag absolut inte gör. Enda fråga jag hade var i vilket sammanhang som utrustningen är nödvändig. Varför en del saker inte gick att utföra utan den.
läs gärna dina inlägg igen, om det känns som du missat vad jag skriver.
Du som missar vad jag skriver.
tråden handlar inte om jämförelse av samling och uppsutten dressyr, vare sig med eller utan utrustning.
Nej, ska man gå enbart enligt trådstarten så handlar den om Francois Pignon och inte om frihetsdressyr ens utan om hans träningsmetoder och sätt att ha hästar på och om honom som person. Inte någonting om numret i sej om man nu enbart ska gå rakt av vad som står.

Detta är ju ett diskussionsforum, man diskuterar saker och ting. Det som tråden startar med kan någon lika gärna bara svara på rakt av. Det är fakta som lätt går att ta reda på, sen hade tråden kunnat låsas eftersom att svaren på frågorna hade varit besvarade. Du måste förstå att trådar och ämnen utvecklar sig, den ena frågans svar leder till en annan osv.
att du tycker tråden handlar om allt i fråga om hantering, ridning och utrustning oavsett gren, blir konstigt och jag vidhåller, har varken med trådens rubrik, undertext, eller fortsatt diskussion öht att göra öht.
Om det nu som även du har skrivit handlar om samspelet så menar jag att man får se till hela hans livsstil med hästarna även utanför arenan och allting han gör med dom. Alltså inte isolerat till själva numret på globen. Och att disktutera då vad ett samspel med hästen innebär, det är inte ett dugg konstigt. Det följer ju med oavsett vad man gör med hästarna eller vart man är.

Senast ändrad:

Du påstår att jag fokuserar på samlade dressyrrörelser, vilket jag absolut inte gör. Enda fråga jag hade var i vilket sammanhang som utrustningen är nödvändig. Varför en del saker inte gick att utföra utan den.

Du som missar vad jag skriver.

Nej, ska man gå enbart enligt trådstarten så handlar den om Francois Pignon och inte om frihetsdressyr ens utan om hans träningsmetoder och sätt att ha hästar på och om honom som person. Inte någonting om numret i sej om man nu enbart ska gå rakt av vad som står.

Detta är ju ett diskussionsforum, man diskuterar saker och ting. Det som tråden startar med kan någon lika gärna bara svara på rakt av. Det är fakta som lätt går att ta reda på, sen hade tråden kunnat låsas eftersom att svaren på frågorna hade varit besvarade.

trådar låses inte för att folk inte håller sig till ämnet såvida det inte spårar ur totalt. däremot är det fullt legitimt att i diskussionen du efterlyser där ämnen avviker, påtala detta och framföra åsikten som min tex, att det du vill diskutera inte öht är genomförbart i fråga om hur du vill blada ämnen i sig jmf med hur tråden i sig är avsedd. att du får kommentar om urspårning är väl intet konstigt, din respons hur du tolkat tråden i fråga om bredd blir för mig ytterligare kvitto att du aspirerar för högt.

och återigen: jag har inte addresserat dig specifikt utan flera som lyckas fastna i samma ämne i sig. Ny tråd. thats my proposal ;)
Om det nu som även du har skrivit handlar om samspelet så menar jag att man får se till hela hans livsstil med hästarna även utanför arenan och allting han gör med dom. Alltså inte isolerat till själva numret på globen. Och att disktutera då vad ett samspel med hästen innebär, det är inte ett dugg konstigt. Det följer ju med oavsett vad man gör med hästarna eller vart man är.

men HUR i hela friden handlar det du skrivit om nu och tio gånger tidigare vilket jag addresserat, om tävlingsdressyr med samlad häst uppsuttet, och dressyr avsuttet utan utrustning?!
Det är ju det jag skrivit femtielva gånger nu, och addresserat tydligt att det inte bara är addresserat till dig, utan varför drar man in det öht? det blir absurt. förstår du inte varför så får det stå för dig. men nej - detta är inte en tråd som handlar om samling uppsuttet i dressyr utan eller med utrustning. inte ens en milimeter. starta som sagt gärna en tråd som verkligen isåfall adresserar det så blir det enklare för de som gärna diskuterar. Jag kommer gärna svara och debattera i en sån tråd, men just pga OT i denna å det gravaste så finner jag mig objektivt kommentera just ifrån att jag tycker det blir absurt att svänga tråden så som den nu blir svängd från flera håll, för det har väldigt lite för att inte säga något ens, att göra med tråden.

jag ska gärna diskutera det du vill diskutera ang. samling utan utrustning uppsuttet, om du vill diskutera det jmf med samling a la tävlingsdressyr med utrustning. men då gör vi det i en tråd som är avsedd för det?

Senast ändrad:

Vem har pratat om att rida uppsuttet i det numret han han utförde där? Det handlar överhuvudtaget inte om någon uppsutten dressyr.

Precis, hans nummer har ingen relation till uppsuttet, det är därför det blir knas, det är inte jämförbart ens när man försöker.

men HUR i hela friden handlar det du skrivit om nu och tio gånger tidigare vilket jag addresserat, om tävlingsdressyr med samlad häst uppsuttet, och dressyr avsuttet utan utrustning?!
Jag har inte nämnt tävlingsdressyr ens, det är du som nämner det hela tiden. Enda jag nämnde och slängde ut en fundering på vad varför utrustningen skulle vara något avgörande. Och jag menar på att finns kunskapen och skickligheten så klarar man att göra allting även utan utrustningen.
men nej - detta är inte en tråd som handlar om samling uppsuttet i dressyr utan eller med utrustning. inte ens en milimeter. starta som sagt gärna en tråd som verkligen isåfall adresserar det så blir det enklare för de som gärna diskuterar.
Nej, tråden handlar om till stor del hur vida han är respektlös eller inte som hanterar hästarna utan utrustning, då är inte det konstigt alls att även diskutera varför man egentligen har utrustningen och vad som funkar och inte utan den, även i allmänhet när det gäller all umgänge med hästarna.

Senast ändrad:

Jag har inte nämnt tävlingsdressyr ens, det är du som nämner det hela tiden. Enda jag nämnde och slängde ut en fundering på vad varför utrustningen skulle vara något avgörande. Och jag menar på att finns kunskapen och skickligheten så klarar man att göra allting även utan utrustningen.

Nej, tråden handlar om till stor del hur vida han är respektlös eller inte som hanterar hästarna utan utrustning, då är inte det konstigt alls att även diskutera varför man egentligen har utrustningen och vad som funkar och inte utan den, även i allmänhet när det gäller all umgänge med hästarna.

Vad menar du med "allting" ? I vilket sammanhang då?

Frågan var väl om det var respektlöst eller ej att ha en flock lösa hästar på en framridning där det vistas andra hästar. Om det var i samband med hans framträdande borde arrangören styrt upp det bättre tycker jag! Självklart måste han ju oxå kunna "värma upp" på sitt sätt och det kan ju inte komma som en nyhet för någon att hans nummer baseras på lösa hästar?

Precis, hans nummer har ingen relation till uppsuttet, det är därför det blir knas, det är inte jämförbart ens när man försöker.

Varför inte?

Delvis kl

Om man försöker så kan man tänka sig att kommunikationssystemet inte primärt baseras på utrustningen. Vare sig man håller på med frihetsdressyr eller vanlig ridning/arbete med hästen från marken.

Den ridlära jag själv anammar tex är en ren bruksridningslära, ändå används den ofta av dom som är intresserade som grund för just frihetsdressyrsutövande. Både på lösa hästar utan ryttare och lösa hästar med ryttare.

Är man skicklig och har intresse så kan man lägga utrustningen åt sidan och rida/träna ändå, eftersom inlärningssystemet i grunden baseras på att lära hästen följa en känsla, snarare än ett tryck/signal från någon utrustning.

Man plockar helt enkelt bort den delen som handlar om utrustningen och lär hästen följa en känsla genom att visa den på annat sätt vad man menar (annat sätt än att använda traditionell ridutbildnings utrustning då). Eller så använder man utrustningen i början, för att visa/guida, och lägger den sedan mer och mer åt sidan tills man inte behöver den alls.

Egentligen på precis samma sätt som utrustningen används enligt traditionen, men att man aldrig plockar av hästen utrustningen helt eftersom man inte har något intresse av att rida utan. Man har den kvar på hästen (den är ju vackert utsmyckad också:)), men använder den mindre och mindre.

Kan tänka mig att Pignon går tillväga på liknande sätt bara att han inte använder just traditionell ridutbildnings utrustning, utan andra sätt att visa/förklara. Han utgår från hästen och hästens naturliga kommunikationsförmåga och förmåga att förnimma "känslor" som inte direkt syns eller känns rent fysiskt.

Sen eftersom han arbetar med en hel flock så har han kanske inte intresse att finslipa det som en ryttare eller tränare med en häst i fokus i taget har, utan han håller sig till sånt som går att visa och få fram med en hel flock tillsammans. Grundprincipen för inlärning och kommunikation kan dock vara den samma. Varför man likaväl skulle kunna träna fram en ren ridhäst, med eller utan utrustning, om man använder samma grundprincip.

Det är smarast att rida en häst mot att ha 10 i frihetsdressyr som inte är jämförbart.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar