Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag antar väl då utifrån vad du skriver att hästarna helt enkelt inte valde att vara hos dig.

Tycker hans hästar har en hel del egna ideer för sig, det härliga med honom är ju att han inte gör så stor grej av det, han blir ju inte arg eller något på hästarna som inte följer exakt som dom ska.

Som han sa, händer det så händer det och då får man lösa det då. Allstå får hästarna "göra fel", missföstånd får hända utan att han bryr sig särskilt.

Jaa, verkligen en sympatisk man. Han verkar ha roligt själv också samtidigt, ser kanske individens personlighetsutryck i dessa "fel".

Personligen tror jag det är misstagen man lär sig av, varje ärligt försök är ett stort steg i rätt riktning även om det leder lite fel ibland. Jag tror han fokuserar mer på tanken och känslan hästen uttrycker, korrigeringar i ett känsligt läge bryter bara ner, medans en positivt och tålmodig guidning med mycket överseende leder till mycket mycket mer ärliga och verkligt positiva försök från hästens sida i förlängningen.

Senast ändrad:

Men ett vanligt träns är ingen skarp utrustning. . Hur ofta besöker du en tävlingsplats? Det är extremt sällan det finns lösa hästar på tävlingar.

Rätt ofta, men på dessa tävlingsplatser leds inte hästar i tränsbett pga säkerhet, behövs inte. Däremot så leds dom ibland i dessa, men då för att dom tävlas i detta och är på väg till framridning/tävlingsarenan.

Jo tränsbett är fasligt skarpt om det används i syfte att skapa säkerhet och kontroll, varför behövs det annars regler om detta?

Nä du träns är inget skarpt verktyg. Det är samma på vanliga tävlingar man har det på för att man är på väg till framridningen. Det kan lika gärna handla om en bettlös variant.

En häst är ju en häst oavsett vilken gren eller inriktning man har.

Däremot får man för att ta hästar över en viss nivå göra lite olika inom olika grenar och inriktningar. Det beror inte lika mycket på att hästarna reagerar olika som att man har olika mål och olika prioriteringar.

Jag har ju hållit på en hel del med frihetsdressyr och trick. Jag sysslar också med dressyr på lite mer än lätt nivå.
Man måste skilja på det hela IOM att man i frihetsdressyr alltid vill ha en viss respons och viss kontakt som ger ett rörelsemönster som om man förstår hela skalan i de båda sakerna motarbetar maximal samling.
Min är eller nu kanske mer var suverän i frihetsdressyr. Det har jag nu fått frångå och skola om något i dressyrskolningen avsuttet IOM att det avsuttna ska tas med upp i sadeln.

Visst kan man rida dem enligt de systemen man brukar i frihetsdressyr. Och då också utan prylar. Man styr med kroppen eller halsring eller stav.
Men det går inte att på samma vis skola in bakben som om man lär in bett till ytter bak.
Då måste man ist försöka få in bak genom ryggningar eller övningar. Istället för direktkontakt och reflex/respons där ben kliver (upp och in a la piaff) in på signal från hand.

Kl

Ang att hästarna kom lösa så ser jag det som miss från arrangör. Han jobbar på sitt sätt. Han måste få förbereda på sina villkor.
Att leda in i grimma etc är fel IOM att det signalerar saker till hästen. Man måste om man är så nördig ta av grimma i rätt läge och på rätt sätt.
Det kan han inte göra på alla hästarna samtidigt.

Man borde också veta att många andra inte har koll på sina hästar och inte är vana vid lösa hästar.

Personligen hade jag nog inte blivit så brydd om hästar som hans kom lösa. De torde svara på signaler och gå att hålla undan.
Däremot hade jag tyckt det var pinsamt om jag hade gör vana att tappa hästar likt det lät som i något exempel.
Jag hade nog blivit strypt om jag tappat hästar så då jag jobbade på travet.
Hingstar och hästar med vagn ska inte vara lösa..

Nä du träns är inget skarpt verktyg. Det är samma på vanliga tävlingar man har det på för att man är på väg till framridningen. Det kan lika gärna handla om en bettlös variant.

Nej jag tror inte du, eller alla, behöver leda sina hästar i tränsbett pga säkerhet, men så har vi dessa regler som gör att du (alla) måste och dom finns väl där av en anledning. Knappast handlar reglerna om att man är på väg till framridningen i alla fall.

Så här står det i TR

"Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande".

Det enda "motsvarande" som jag känner till och som är tillåtet på vissa tävlingar är det engelska hackamoret, som ju är vansinnigt mkt skarpare än ett tränsbett.

Antagligen, nu är det väl väldigt vanligt att man kan ha hästen vid sin sida utan att hålla i den även bland andra hästar och den följer dig när du går.

Fel av mig som trodde annat :meh:

Rolle

Tack jag kan Tr men det är uppenbart att du inte kan det.

Det är nog svårt att säga vilket som är skarpast av träns och hack. Ett vadderat hack med läder är inte lika lätt att skada med som om man rycker en häst i truten med träns, gärna i högblodig och nätt trut vid ledning.

Jag tycker förvisso att det är märkligt att det ska behövas bett och kedjor och skit. Men jag ser hellre att vissa har det än att de tappar sina hästar på tävlingsplatser och folk som effekt av det åker av.

Blir det sånt liv av att FPs hästar kom loss bland folk som rider heltid och borde vara mer sadelfasta än gemene man kan du ju gissa vad som skulle ske på en vanlig tävling om det kom lös fler hästar. ;)
Och IOM hur folk hanterar sina djur skulle det ske. Utan tvekan!

Det var när jag jobbade i ett stall på travbanan. Inte ovanligt med lösa hästar där. Speciellt inte när det var tävlingsdagar.

Inte? Så det där med att travhästarna är såå uppfostrade stämmer alltså inte då? Intressant!

Vissa vill inte att de följer. De ska endast vänta tills de får info om annat. Och det med en signal du kan ge uppsuttet. ;)

Det beror som med alla hästar på vem som har dem. Och vissa banor har fler amatörer än andra.

Jag var på Solvalla rätt många år. Visst kom någon häst lös någon gång bland stallarna. Men det var inte ofta. Kan nog räkna gångerna på mina händer. Det var ju rätt mkt hästar där på den tiden.

Däremot har jag ju varit på andra banor.. :p

Travare är rastade och fostrade till sin grej. Det är ju sällan att göra halt och stå och chilla eller att rygga.
Men de sliter sig väl sällan. Bara går fort rakt fram. Och går att lasta, spola och slänger sig inte/skyggar.
Men "uppfostrad" betyder olika saker för alla.

Kör man frihetsdressyr med så där en 10 hästar så kan man på sin höjd ha inspänning och plymer a la cirkus eller annan utsmyckning. I det här numret skulle det dock vara hämande då hästarna skulle ha svårt att lägga sig med inspänningar och det och det är unghästar/föl med blir det mesta i utrustningsväg är onödigt. Över lag svårt för att inte säga omöjligt att ha funktionell utrustning på så många hästar samtidigt.

Finns det någon rimlig chans att kontrollera den mängden hästar annat än lösa över huvudtaget. För någon form av mer styrande av form och samling behöver man mer fokus på hästen än vad man kan få i grupp. Jag kan inte se hur denna typ av nummer ens är utförbart på sådant vis.

Fastnade lite på den fetstilta meningen däruppe. Har tittat på numret Pignon gjorde i år flera ggr och även det förra året och försökt framkalla nån form av åsikt och inte händer det särskilt mycket.

Personligen tycker jag att hela framträdandet är totalt blaha, bortsett från att de inte har inspänningar och cirkusplymer så känns det väldigt motsvarigt ett gammalt klassiskt cirkusnummer. Hästarna springer i formation, lägger sig ner och en eller fler står på bakbenen. Klart att han är duktig och han har uppenbart lagt ner massor av tid på att träna sina hästar men det där är inget jag skulle betala för att se.

Han har säkert en bra kontakt med sina hästar men enligt mig inget som berättigar oh my god, fantastico-reaktionen som han verkar få från höger och vänster.

Kanske beror det på att du inte förstår grundprincipen och vad den ger för möjligheter?

Jag letade gårdar för många herrans år sedan och kunde fastna för de mest fasansfulla prospekt om man bara tittade på ytan. Men det jag såg var möjligheterna, grundförutsättningarna, den där "ytan" det kunde jag ju putsa till vad jag själv ville. Men grunden, den är det svårare att forma. Sen kunde jag rata riktiga "palats", just för att den där grunden som jag var ute efter inte fanns, men tjusigt var det.;)

Jag tycker inte heller Pignon visar särskilt märkvärdiga "konster" i sig, men där finns en kommunikation och ett samspel som skulle kunna leda till vad som helst om han hade intresse. Det är vad jag ser och reflekterar över.

Fast det ÄR ju inget spektakulära eller svåra grejer de gör. Däremot är jag impad av alla som lägger den tid det tar att nöta sånt. Och spec i flock och på uppvisning.

Man kan ju fatta inlärning och kunna läsa hästar utan att syssla med frihetsdressyr. Och därför inte impas så mkt.

Såna här shower blir ju lite som Det SRS bjöd på sist i globen eller Tobbe Larssons tv-program. Det impar på de som INTE är insatta. :)

Jag förstår nog rätt långt mer än du försöker antyda.

Men jag tycker inte att hans show är särskilt estetiskt tilltalande eller intressant, framförallt inte med tanke på storleken på arenan. Vill jag se bra grundträning vet jag minst en bakgård jag kan sitta gratis vid i timmar och se minst lika kvalitativa relationer mellan häst och människa. Kan även tycka det är rätt trist att bortsett från att han kliade ett föl var det nästan precis samma show som förra året.

Ja det här med samling:)

Men samling handlar inte om något specifikt signalsystem eller tygelkontakt (via bett till tex bakben), det handlar om mekanik och muskler som behöver tränas och aktiveras och slappna av. Dom tränas inte särskilt mycket pga av ett specifikt tygeltryck/signal, tyglarna är hjälper som guidar hästen till övningar/rörelser som aktiverar dessa muskler som då påverkar mekaniken. Det finns många olika signalsystem även inom dressyren uppsuttet med utrustning.

Sen att det signalsystem du numer anammar inte funkar ihop med ditt fd frihetsdressyrssignalsystem handlar kanske mer om olika system, olika byggstenar som sedan inte passar ihop. Men det betyder ju inte att dressyr och samling i stort inte går att utöva på annat sätt än ditt nya.

Ja ridning utan utrustning handlar väldigt mycket om känsla och timing. Att som ryttare veta och känna var hästen är i varje steg, att som häst veta och känna var ryttaren är i varje steg. Förmågan att förnimma minsta lilla förändring (som har betydelse) i känslan mellan häst och ryttare inför en övning/rörelse tex. Det är det som jag skulle vilja kalla för samspelet och till det behövs inte utrustning.

Fastnade lite på den fetstilta meningen däruppe. Har tittat på numret Pignon gjorde i år flera ggr och även det förra året och försökt framkalla nån form av åsikt och inte händer det särskilt mycket.

Personligen tycker jag att hela framträdandet är totalt blaha, bortsett från att de inte har inspänningar och cirkusplymer så känns det väldigt motsvarigt ett gammalt klassiskt cirkusnummer. Hästarna springer i formation, lägger sig ner och en eller fler står på bakbenen. Klart att han är duktig och han har uppenbart lagt ner massor av tid på att träna sina hästar men det där är inget jag skulle betala för att se.

Han har säkert en bra kontakt med sina hästar men enligt mig inget som berättigar oh my god, fantastico-reaktionen som han verkar få från höger och vänster.

För mig var numret bara trist, samma som förra gången ungefär. Numret är fantastiskt men samtidigt sitter man långt ifrån, ser mest på storbildsskärmen om man vill se detaljer. Jag vill ha mer action, men smaken är olika.

Hade jag suttit nära så hade det nog varit en annan sak, då kan man uppleva på ett annat vis, mer fått känslan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar