Vad tycker ni om formen på den här hästen?

Sv: Vad tycker ni om formen på den här hästen?

tott skrev:
...skulle vara roligt att de Djurjouren SJÄLV visa hur man skall sitta.
:devil:

Förlåt, men jag är så otroligt trött på hennes besserwisser-fasoner; ingen kan nåt, allt är fult och dåligt och alla hästar går fel och alla ryttare sitter galet osv osv :mad:

:o

Finns ju ett antal sådana här. :angel: Typiskt brukar vara att de inte svarar mer när man vill ha exempel på vad de tycker är rätt. :D Själv insåg jag nivån redan när den här personen skrev "Bent-inspirerat", jag skulle visserligen gärna rida som Bent men att kalla det där för Bent inspirerat är rätt komiskt. :o

på de sista bilderna va de svårt att se skillnaden från när du köpte han tills nu för de va så konstiga vinklar på de gammla korten har ser faktiskt likadann ut....

ja o vad menad med att du sitter fel över hästen? sadeln gör ju så att du sitter nästan exakt lodrät ju...lr har jag fel?

Gullan86 skrev:
på de sista bilderna va de svårt att se skillnaden från när du köpte han tills nu för de va så konstiga vinklar på de gammla korten har ser faktiskt likadann ut....

Det är lite konstiga vinklar, men det ÄR stor skillnad. Titta tex på halsen och bogen.. :smirk:
Har tyvärr inte några bra bilder sedan jag köpte honom för då hade jag ingen egen kamera, fick min egen digitalkamera först ½ år efter köpet.

Gullan86 skrev:
ja o vad menad med att du sitter fel över hästen? sadeln gör ju så att du sitter nästan exakt lodrät ju...lr har jag fel?

Har jag skrivit det någonstans? Att jag sitter fel? :confused: Visa mig var, för jag tror inte jag skrivit det.

Första bilden ser harmonisk ut... det är en bra bit kvar,
men det ser ut att vara på rätt väg i alla fall..
Hästen är inte fastlåst, vilket gör att den faktiskt ser rätt
tillfreds ut.. fysiskt och mentalt. viktigt med harmoni...
ryttaren ser ut att vara följsam här. bra.

Andra bilden ser inte alls bra ut...
det ser tungridet ut, hästen ser ut att lägga för mycket vikt
på frambenen, och det är alldeles för mkt såkallat stöd i tygeln...
H*n får inte plats helt enkelt. Det är en stor häst, h*n vill inte
gå sådär ihoptryckt. :crazy:
Titta på honom.. hans mimik...

men det var en fin liten häst.... (inte så liten iofs... ) :)

crux_ansata skrev:
Första bilden ser harmonisk ut... det är en bra bit kvar,
men det ser ut att vara på rätt väg i alla fall..
Hästen är inte fastlåst, vilket gör att den faktiskt ser rätt
tillfreds ut.. fysiskt och mentalt. viktigt med harmoni...
ryttaren ser ut att vara följsam här. bra.

Andra bilden ser inte alls bra ut...
det ser tungridet ut, hästen ser ut att lägga för mycket vikt
på frambenen, och det är alldeles för mkt såkallat stöd i tygeln...
H*n får inte plats helt enkelt. Det är en stor häst, h*n vill inte
gå sådär ihoptryckt. :crazy:
Titta på honom.. hans mimik...

men det var en fin liten häst.... (inte så liten iofs... ) :)

Ja, jag ser själv att det är stor skillnad på andra och första bilden. :) Som tur är så går det ju åt rätt håll, på andra bilden så rids han på sidepull och han blev väldigt stark i det, han bara sprang och det blev mycket häst i handen. Inget bra. Dock litar han inte helt på bett, gammalt skit sedan tidigare, så det var värt ett försök, han går bra på sidepullen i markarbetet. Man ser på första bilden att han bråkar mkt med bettet oavsett om han har kontakt med ryttarens hand eller ej, det sitter mkt spänningar där.. Har ett tredelat med parerstänger nu och det fungerar bättre än det raka han har på bilden, det blir stabilare.

Det är en väldigt fin liten häst, han är underbar. :love: Däremot är det mkt svårt att få honom att lita på att folk inte vill jävlas med honom när man sitter på honom. Men jag har inte bråttom, det har hänt så mkt på bara ett år så jag är mer än nöjd. :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Måste fråga, någon som är exteriörkunnig, har hästen sluttande eller liggande bog? *Inte bra på sånt här*
;)

Testat hackamore?
Min tjej ville inte alls ha bett i munnen
(fullt förståeligt, och efter att ha forskat i det hela själv
så rekomenderar jag inte bett´i munnen ö.h.t)
och hackamore blev jättebra för henne.
Hon trivs med det, har dock inte testat sidepull
men ska göra det. särskilt på nya varmblodskillen,
när den dagen kommer då vi ska börja jobba honom (vi är kvar
på lära känna varandra och lyssna på rösten stadiet ännu,
han har inte vart helt lätt, men det tar sej.. ;) )

Vill man nu ha bett så tycker jag att man inte ska välja
ett för tjockt - det blir bara obekvämt i hästens mun.
Och ett bett som ligger stilla - därför jag nästan tycker stång
är bättre än vanligt tränsbett -förutsatt att man behärskar stång vill säga för det är inget lätt bett, ska dessutom helst ridas med enhandsfattning, annars hamnar den lätt snett i hästens mun.

Sen sitter inte min broms i tygeln, utan i sitsen/magen/bäckenet.
Så jag har aldrig det problemet att hästen lägger sig i handen
då jag bromsar eller samlar, eftersom det inte sker i handen.
OM hon lägger sig på så är det oftast bara på vänstersida,
helt enkelt för att det är hennes svagare sida, och för att hon är trött där.

crux_ansata skrev:
Testat hackamore?
Min tjej ville inte alls ha bett i munnen
(fullt förståeligt, och efter att ha forskat i det hela själv
så rekomenderar jag inte bett´i munnen ö.h.t)
och hackamore blev jättebra för henne.
Hon trivs med det, har dock inte testat sidepull
men ska göra det. särskilt på nya varmblodskillen,
när den dagen kommer då vi ska börja jobba honom (vi är kvar
på lära känna varandra och lyssna på rösten stadiet ännu,
han har inte vart helt lätt, men det tar sej.. ;) )

Vill man nu ha bett så tycker jag att man inte ska välja
ett för tjockt - det blir bara obekvämt i hästens mun.
Och ett bett som ligger stilla - därför jag nästan tycker stång
är bättre än vanligt tränsbett -förutsatt att man behärskar stång vill säga för det är inget lätt bett, ska dessutom helst ridas med enhandsfattning, annars hamnar den lätt snett i hästens mun.

Sen sitter inte min broms i tygeln, utan i sitsen/magen/bäckenet.
Så jag har aldrig det problemet att hästen lägger sig i handen
då jag bromsar eller samlar, eftersom det inte sker i handen.
OM hon lägger sig på så är det oftast bara på vänstersida,
helt enkelt för att det är hennes svagare sida, och för att hon är trött där.

Hackamor är inget jag gillar, eftersom det är rätt luddigt i signalerna till hästen tycker jag. Men det är JAG det ;).

Egentligen bryr jag mig inte så mkt om vad han har i munnen så länge han är nöjd och avslappnad. Jag rider nästan aldrig med kontakt eller stöd eller vad man nu kallar det, helt enkelt för att jag känner en bättre länk till den här hästen genom mitt bäcken och mina sittben, så det är så jag rider. Använder endast bettet som ett förtydligande, om något blivit oklart. Jag strävar efter så lätt ridning som möjligt, gärna på lång tygel, särskilt på den här hästen.

Det är inte jag som rider på bilderna, tjejen som rider på bilderna är lärd att ha ett stöd och red således så på honom.

aaah ok. hade missat att det inte var du som red på bilden. :smirk:
har du ingen bild där Du rider honom, så man får se? :)

Vilka signaler ett bett ger... beror ju helt på hur man rider...
jag styr inte till höger genom att ta i höger tygel ...
jag använder "neck-raining" och vänder för ytterhjälper...
yttertygel mot hästenshals... lättar på inner sittben... osv..
Så nej, jag tycker inte att hackamore ger så luddiga signaler...
men det är ju så väldigt individuellt vad häst o människa passar med...
Det viktiga är att det inte stör.
Olika bett inverkar ju olika på hästen... stång har en uppresande effekt tex... Finns mkt bra läsning och film kring detta...

;)

Sedan måste jag få tillägga, tycker det är jättebra att du väljer
att anpassa dig efter hästen, och rida på ett sätt som passar honom,
som du skrev i senaste inlägget.
Dessutom är den varianten med lång tygel och vikthjälper
jättebra! (personlig åsikt) :)

Eftersom jag väljer att använda bttet/huvudlaget för att förtydliga vissa hjälper när det behövs och ett hackamore inte riktigt fungerar så bra siförande och dessutom har min häst en tendens att krypa ihop när man använder något som har hävstångsverkan (det håller vi på att jobba bort! :)) så har jag valt att inte använda ett hack, fast vore ju kul att testa..
I och för sig så använder jag knappt händerna alls när jag rider, har lyckats få en så bra kommunikation med honom att det fungerar ändå. :bump: Men i nödfall måste det finnas något tydligare att förtydliga med.

Tack! :) Det är inte bara min ridning jag ställt om efter den här hästen. Jag har ställt om hela mitt tankesätt efter honom. Innan jag fick honom så ville jag komma så långt som möjligt som individ, nu har han lärt mig att det viktigaste är att man försöker komma så långt som möjligt med sin partner (hästen) och ständigt tar hänsyn till hur mkt hästen klarar, vad den tycker om och vad den är skapt för. Så, han har fått mig att inse att jag aldrig kommer komma någonstans ensam, just nu är mitt långsiktiga mål att komma så långt som möjligt med honom på hans villkor och det ska alltid kännas roligt för honom. Och jag har all tid i världen. Han är min guldklimp. :love:

Jag har bara en bild då jag rider på honom, eller sitter snarare. :D Så någon ridbild har jag inte. Är aldrig någon som är med när jag rider, föredrar att vara ensam med hästen. Men ska försöka lyckas ta kort snart. :cool:

Min personliga åsikt är att man alltid borde sträva efter så lätt ridning som möjligt. Om jag inte behöver vill jag inte hålla i hästen, jag vill kunna kontrollera den med mitt bäcken, hästens och mitt centrum. Lättare sagt än gjort dock. ;) Men det kommer, det kommer. :banana:

Låter helt underbart :) det är alltid kul när hästarna utvecklar oss som människor mer än "bara" ridmässigt.

....Så, han har fått mig att inse att jag aldrig kommer komma någonstans ensam, just nu är mitt långsiktiga mål att komma så långt som möjligt med honom på hans villkor och det ska alltid kännas roligt för honom. Och jag har all tid i världen. Han är min guldklimp. :love:

Min personliga åsikt är att man alltid borde sträva efter så lätt ridning som möjligt. Om jag inte behöver vill jag inte hålla i hästen, jag vill kunna kontrollera den med mitt bäcken, hästens och mitt centrum. Lättare sagt än gjort dock. ;) Men det kommer, det kommer. :banana:

saxade lite citat ur ditt inlägg. ;)
Men just de sakerna jag valde att citera gjorde mig så
himla glad - för det är så rätt! :)
Det är så det ska vara !
Blir jätteglad när jag läser sånt !! :bump:

:bow:

Jag vill också hitta dit, men "ryggmärgen" vill att händerna skall ha något att "fippla" med..... Det tar tiiiiiiiid att lära om! Men jag blir peppad (och avis) av att läsa det du beskrev så himla fint!! :)

Sorry! Det skulle vara ett svar på förra inlägget av Lord Owen! :o

Haha du kanske ska testa att rida med bara grimma och ett grimskaft att hålla i? Svååårt att fiffla då ;)
Har faktiskt lyckats rida både öppna och sluta med det huvudlaget men det är drygt att byta varv :D

Totola skrev:
Haha du kanske ska testa att rida med bara grimma och ett grimskaft att hålla i? Svååårt att fiffla då ;)
Har faktiskt lyckats rida både öppna och sluta med det huvudlaget men det är drygt att byta varv :D

Haha jo, det är rätt svårt att stanna också, om man galopperar. :D Då brukar hästen "glömma" vad man lärt den. :angel:

loki skrev:
Jag vill också hitta dit, men "ryggmärgen" vill att händerna skall ha något att "fippla" med..... Det tar tiiiiiiiid att lära om!

Bli longerad utan tyglar och träna på att rida med sitsen? :)

Liknande trådar

Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Gimlan
·
Dressyr Behöver lite tips på hur jag ska få igång startmotorn på hästen jag rider nu. Sto, 6 år, ca 1,80, hon har inte gjort så mycket, men är...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar