Vad tycker ni om formen på den här hästen?

Sv: Vad tycker ni om formen på den här hästen?

Snygg häst! :d
Dock så tycker jag att den ser framtung ut och går på bogarna på bägge bilderna. Bilderna är lite svåra att jämföra pga. olika rörelsemoment och vinklar.
Men se vart frambenet är placerat på första bilden. Det är långt under kroppen. Det visar vart tyngdpunkten ligger. På andra bilden (som är tagen i ett annat moment) kan man också se på framkotan att den bär en stor del av tungdpunkten.
Hästen har sänkt ryggen på bägge bilderna, dock så syns det tydligast på bild nr 2. Kan vara vinkeln.

Jag tycker att ryttaren har en fin grundsits (till skillnad från en annan :angel: :o ) Men hon måste rida mer "med" hästen för att få den att prestera ett snäpp bättre.

Som sagt, väldigt snygg häst! Ser ut att vara kul att jobba med.

Nirak

NiraK skrev:
Snygg häst! :d
Dock så tycker jag att den ser framtung ut och går på bogarna på bägge bilderna. Bilderna är lite svåra att jämföra pga. olika rörelsemoment och vinklar.
Men se vart frambenet är placerat på första bilden. Det är långt under kroppen. Det visar vart tyngdpunkten ligger. På andra bilden (som är tagen i ett annat moment) kan man också se på framkotan att den bär en stor del av tungdpunkten.
Hästen har sänkt ryggen på bägge bilderna, dock så syns det tydligast på bild nr 2. Kan vara vinkeln.

Jag tycker att ryttaren har en fin grundsits (till skillnad från en annan :angel: :o ) Men hon måste rida mer "med" hästen för att få den att prestera ett snäpp bättre.

Som sagt, väldigt snygg häst! Ser ut att vara kul att jobba med.

Nirak

Tack! Läs tidigare inlägg så förstår du varför vi inte kräver mer av hästen, det handlar just nu inte om att "rida mer" utan att få honom att lita på ryttarens hjälper i grunden. När han stärkt upp sig mer i arbetet för hand kan man börja kräva mer av honom från ryggen, tycker jag, eftersom jag går efter devisen "allt han ska göra med mig på ryggen ska han kunna göra från marken". Det är som jag tidigare skrivit rätt givet att han inte bär sig bak och "förklaring" finns också längre upp i tråden. Men tack för kommentaren. :) Han är en riktigt trevlig häst, men mkt känslig och väldigt misstänksam.

Måste bara få fylla i att hästen ej gått dåligt hela livet. Då han stog i mitt stall tränades han regelbundet för instruktör och gick emmellanåt rätt bra med sin ryttare .Som inte var hyperduktig men red på ett bra och mjukt och trevligt sätt.Då litade han på sin ryttare och var trevlig på alla sätt och vis. Men sen har han ju en annan bakgrund med skador m.m.
Men översta bilden tycker jag ser rätt bra ut . Det syns att det har gått framåt för er.Lycka till med allt, och som jag sagt tidigare så är det kul att se att han har hamnat hos en så bra människa.

tittilo skrev:
Måste bara få fylla i att hästen ej gått dåligt hela livet. Då han stog i mitt stall tränades han regelbundet för instruktör och gick emmellanåt rätt bra med sin ryttare .Som inte var hyperduktig men red på ett bra och mjukt och trevligt sätt.Då litade han på sin ryttare och var trevlig på alla sätt och vis. Men sen har han ju en annan bakgrund med skador m.m.
Men översta bilden tycker jag ser rätt bra ut . Det syns att det har gått framåt för er.Lycka till med allt, och som jag sagt tidigare så är det kul att se att han har hamnat hos en så bra människa.

Ingen häst går väl dåligt hela livet? De flesta hästar föds med alldeles utmärkta möjligheter, vad människorna som har hand om hästen sedan gör är en annan sak..

Menar du hans förra ägare så kan jag tyvärr inte hålla med dig om att han förblev oförstörd där men det är MYCKET annat som spelar in också. Tyvärr måste jag ju säga att han var precis likadan innan sakdorna som efter, inom ridningen. I alla fall om man pratar om de skador han haft i min ägo. Så det måste kommit tidigare. Bakgrunden hos den här hästen är ju väldigt luddig, då han kommit från Irland (varit jakthäst där) när han var 6 men ingen (av de jag pratat med) vet något konkret om den tiden på Irland eller i handelsstallet han stod på ett tag i sverige. Och har inte heller orkat leta runt så mtk om Irlandstiden, då jag fokuserat på andra saker.

Senast ändrad av en moderator:

Nä det är väl klart att människan formar djuret.
Jag menar fodervärden som hade honom då han stog i mitt stall .Hon skulle ha köpt honom men då gick han inte igenom veterinär besiktningen .Så det blev inget köp och han åkte tillbaka till ägaren. Men när han stog i mitt stall hade han det bra och reds på ett bra sätt Med bra saker . Och det var inte så himla länge sen .

tittilo skrev:
Nä det är väl klart att människan formar djuret.
Jag menar fodervärden som hade honom då han stog i mitt stall .Hon skulle ha köpt honom men då gick han inte igenom veterinär besiktningen .Så det blev inget köp och han åkte tillbaka till ägaren. Men när han stog i mitt stall hade han det bra och reds på ett bra sätt Med bra saker . Och det var inte så himla länge sen .

Reds han med ägarens utrustning då? För då håller jag inte med dig där heller. :crazy: Jag vet ju inget om de fodervärdar han varit hos, och vad som är bra har folk väldigt olika syn på. Jag vet bara hur hans förra ägare red honom.
Vi röntgade honom för 6 månader sedan och han hade gamla pålagringar på haser och kotor (förmodligen sitter det skit i knäna också men de röntgades inte) och även om jag inte vet hur de ridit honom på Irland då han var jakthäst (låter rätt negativt för kotorna tycker jag) misstänker jag att han fått dem redan då. Men det är ju som sagt en massa luckor, en massa antaganden och en massa frågetecken. Sedan har han ju som sagt haft snett bäcken och ingen vet hur länge han haft det. Under det år jag haft honom har största delen gått åt till att leta upp fel och försöka rätta till dem.

Hon hade nog bara egna grejor .
Men det är precis som du säger man kan aldrig veta vad som är bra eller inte .
Och ägaren vet jag att hon var inte bra på något sätt .
Men man hör bara av dig hur dåligt han haft det hela tiden .Eller det du vet, men du vet ju inte allt .Jag tycker bara lite synd om tjejen som också gjort ett bra jobb med han .Hon kämpade på bra och tyckte inte det var någe kul att skicka tillbaks han till ägaren och allt jobb blir förstört igen . Men det var ju tur det slutade bra.

tittilo skrev:
Hon hade nog bara egna grejor .
Men det är precis som du säger man kan aldrig veta vad som är bra eller inte .
Och ägaren vet jag att hon var inte bra på något sätt .
Men man hör bara av dig hur dåligt han haft det hela tiden .Eller det du vet, men du vet ju inte allt .Jag tycker bara lite synd om tjejen som också gjort ett bra jobb med han .Hon kämpade på bra och tyckte inte det var någe kul att skicka tillbaks han till ägaren och allt jobb blir förstört igen . Men det var ju tur det slutade bra.

Ja, för ägarens utrustning var då inte mkt att hänga i julgranen..
NÄR hade den här tjejen honom på foder? För det var INTE en tillitsfull och harmonisk häst jag köpte.
Och jag vill inte få det att låta som att jag är skitduktig heller, det tog ett tag för mig att inse vad jag hade att göra med när det gäller Owe men han har lärt mig otroligt mkt!
Ja, oftast berättar jag om de dåliga sakerna när det rör dem, och jag VET ju inte att han haft det bra hos den tjejen nu pratar om heller? Jag VET bara det jag VET, och jag skriver inte heller att han haft det skit hela livet utan att han gått igenom mkt för det är sant. Om jag visste att han haft det bra och ridits ändamålsenligt någonstans skulle jag ju ta med det med! Men det vet jag inte! Och jag kan inte lita på att du och jag menar samma sak när vi säger "bra". Självklart är jag tacksam mot hans fodervärd om hon gjort ett bra jobb! :) Hur har hon det nu, köpte hon en ny häst?

Här är ännu lite nya bilder på underverket. :)

Med sadeln
hoppla.jpg

HPPPPLLA.jpg

Utan sadeln
h.jpg

Liiite skillnad mot hur han såg ut när jag köpte honom...
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Owehosperanders.jpg

Annonsbilden:
361082814_OWE20NY20liten.jpg

Det är verkligen en riktigt snygg häst! Den ska du vara rädd om! ;)
Hur rör den sig? Vad har du tänkt göra med den? Framtida dressyrhäst? ;) :angel:

Nirak

NiraK skrev:
Det är verkligen en riktigt snygg häst! Den ska du vara rädd om! ;)
Hur rör den sig? Vad har du tänkt göra med den? Framtida dressyrhäst? ;) :angel:

Nirak

Ja, han är en riktigt maffig herre. :p Har inte tänkt sälja honom heller, han har haft så många turer så han förtjänar att leva på ett och samma ställe resten av sitt liv.
Han har världens underbaraste skritt, får beröm för den hela tiden. Traven är helt sabbad, taktlös och ryckig (han har förmodligen inte alltid varit så, det är en rest av all skit) men det börjar komma mer och mer tack vare träget markarbete :bump: . Galoppen är som man kan förvänta sig, kort ryckig och taktslös den med. Men den har jag inte ens börjat jobba med än, tar en gångart i taget. :D Och han har ju skritten (grunden till allt), och bara den sitter så ska nog resten bli det de varit från början de också! :d Det är lite som att lägga pussel.
Han är 10 eller 11 år så han är ingen ungdom, men har ändå halva livet framför sig, minst. Han är mitt projekt och vad han blir beror på så mkt, främst på vad han vill göra, vad han tycker om och hur han utvecklas. Någon hoppning blir det dock inte då det kommer sabba hans kotor. :crazy:

Vilken fin häst du har. Du måste ha gjort ett bra jobb med honom för det är en enorm skillnad om man jämför med bilden som var i annonsen. Han ser verkligen härlig ut.

Töm din inkorg så jag kan svara! :D

:eek: guu så snyygg!!!
och vilken linje i ryggen och halsen, han har till och med the lilla guppet om jag inte ser helt fel :p
och Tobiano till på köpet, gud vilken drömhäst :love:
snacka om att det har hänt saker sen han kom till dig, mesa lovz muzzles :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Den ser ut som om du rider Bent inspirerat, dvs ett bakparti som endast vinklar sig bra i en av lederna, skiftande beroende på var i stegfasen den är samt en väldigt sänkt rygg.
Din sadel placerar dig just över den punkt där hästen alldra minst tåler att bära vikt vilket säkert är en bidragnde orsak till att han tappar ryggen.
Ur "hälsosam ridning synpunkt" ser det illa ut men hästen ser väldans trevlig ut och du med, välkoordinerad människa, det är svårt att sitta bättre i en sån sadel.

Djurjouren skrev:
Den ser ut som om du rider Bent inspirerat, dvs ett bakparti som endast vinklar sig bra i en av lederna, skiftande beroende på var i stegfasen den är samt en väldigt sänkt rygg.
Din sadel placerar dig just över den punkt där hästen alldra minst tåler att bära vikt vilket säkert är en bidragnde orsak till att han tappar ryggen.
Ur "hälsosam ridning synpunkt" ser det illa ut men hästen ser väldans trevlig ut och du med, välkoordinerad människa, det är svårt att sitta bättre i en sån sadel.

Nja, Bent inspirerat skulle jag inte kalla det för fem öre. Hur det SER UT är en annan sak.
Tack för kommentaren.

Alana skrev:
:eek: guu så snyygg!!!
och vilken linje i ryggen och halsen, han har till och med the lilla guppet om jag inte ser helt fel :p
och Tobiano till på köpet, gud vilken drömhäst :love:
snacka om att det har hänt saker sen han kom till dig, mesa lovz muzzles :bow:

Hur menar du med det lilla guppet? :confused: :p tack för kommentaren!

Intressant. Kan du inte ta å visa en bild på en ryttare som sitter "rätt" i "rätt" sadel om du har ngn? Jag tyckte ju d såg bra ut... :crazy:

Till trådskaparen så tycker jag utvecklingen ser trevlig ut. Hästen ser himla mysig ut på första bilden men inte jätteilla ut på andra heller, beror ju klart på vad man jämför med men men...

...skulle vara roligt att de Djurjouren SJÄLV visa hur man skall sitta.
:devil:

Förlåt, men jag är så otroligt trött på hennes besserwisser-fasoner; ingen kan nåt, allt är fult och dåligt och alla hästar går fel och alla ryttare sitter galet osv osv :mad:

:o

Liknande trådar

Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Gimlan
·
Dressyr Behöver lite tips på hur jag ska få igång startmotorn på hästen jag rider nu. Sto, 6 år, ca 1,80, hon har inte gjort så mycket, men är...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar