Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag använder ett sånt där rundsytt halsband av textil. Det är väl ingen länk i det förstås men vi menar kanske samma sak. Jag tycker att det är ett bra halsband. Det hjälper att göra snabba korrigeringar tycker jag. Bättre än en stållänk. Och dessutom mycket skonsammare mot pälsen.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Ja........vi menar samma.....halsbandet heter dressyrlänk (åtminstone i djuraffären) trots att det inte är någon kedjelänk.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

jag gillar det inte. jag använder kedja just på grund av att den låter, det blir en tydlig jobbsignal. de finns de som säger att hunden hinner spänna sig innan rycket med kedja, men man bör kanske ta sig en funderare på vad man sysslar med om man väljer halsband efter hur mycket smärta det kan åstadkomma.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Så tänker jag också.


Sen undrar jag om läderlänk ger lika mkt "eftergift" (ja, ni fattar vad jag menar:p) som en vanlig länk, borde det inte bli mer friktion?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jag använder dom alltid, de bästa halsbanden vi någonsin haft. :banana: :banana: Rekommenderas varmt.
MEN jag rycker aldrig i kopplet, vare sig med kedja eller dressyrlänk. Tycker inte det finns behov för det eftersom man lätt lär hunden att respektera halsbandet samt längden på kopplet ändå :angel: :angel:
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Stämmer det som jag hört att för smala halsand kan vara jättefarligt om man rycker. Dom kan tydligen skada el. gå in mellan halskotorna?
Ingen aning om det stämmer!?
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Värdelösa tycker jag. För hög friktion, jag vill att om knyck behövs så ska "knycket" vara hastigt och direkt utan att påverka nackens position. Det tycker inte jag läder eller tygstryp gör utan det blir ofta segare knyck och med en viss förflyttning av nacken.
Går heller ej att rassla med.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Varför har man ett sådant halsband överhuvudtaget? Stryp alltså. Har aldrig riktigt förstått det där.
Jag använder ett vanligt halsband eller sele.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Varför har man ett sådant halsband överhuvudtaget? Stryp alltså. Har aldrig riktigt förstått det där.
Jag använder ett vanligt halsband eller sele.

Då har du nog inte haft så mycket hund i ditt snöre heller om amn inte ens kan fatta en sån sak.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Då har du nog inte haft så mycket hund i ditt snöre heller om amn inte ens kan fatta en sån sak.

Ursäkta mig så himla mycket att jag frågade. En sak som är självklar för dig behöver inte vara självklar för alla andra. Jag är ganska säker på att du har mer hunderfarenhet än vad jag har.
En blandras på 35 kg som drar med all kraft så fort hon får syn på en annan hund kanske inte är så mycket i snöret?
Jag tycker att det finns snällare metoder än att sätta ett stryp på hunden.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

En blandras på 35 kg som drar med all kraft så fort hon får syn på en annan hund kanske inte är så mycket i snöret?
Jag tycker att det finns snällare metoder än att sätta ett stryp på hunden.

Jo det är ju skit skoj att hunden better sig som en clown när ni är ute bara för att Matte tycker hon är en riktigt djurplågare med strypkedja på hunden. Då kan du ha det på det viset också om man inte inser att man har ett problem o det kanske krävs annat än fluffhalsband eller sele.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jo det är ju skit skoj att hunden better sig som en clown när ni är ute bara för att Matte tycker hon är en riktigt djurplågare med strypkedja på hunden. Då kan du ha det på det viset också om man inte inser att man har ett problem o det kanske krävs annat än fluffhalsband eller sele.


Vad står det att jag inte fått bukt på problemet då? Utan stryp.
Du skrev bara att jag inte kan ha upplevt något i snöret och det svarade jag bara att jag har.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jasså är vi på de humöret idag PIRU :rofl: Det är ju onödigt att linda in orden :rofl: Fluffhalsband.....:rofl:

Jag tycker presis som dig, men vet att många har förutfattade meningar om stryphalsband. Men det beror också på hur man använder halsbandet. Det finns ju dem som låter hunden dra trots att stryphalsband sitter på :eek: och då blir det ju helt fel. Ska man använda stryp så måste man också vara konsekvent och köra på "icke dra, gå fint i koppel" linjen från första stund man sätter på halsbandet!

Själv har jag aldrig fattat detta med att sätta på sele på en hund som redan drar mycket:confused: om man nu inte vill köra drag med den då!;)
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Jasså är vi på de humöret idag PIRU :rofl: Det är ju onödigt att linda in orden :rofl: Fluffhalsband.....:rofl:

Jag är på strålande humör men blir oändligt less på folk som inte kan ens fatta att det finns mer hund än dom själv har som har fluffhalsband eller en sele till sin hund och hunden sköter sig perfekt i det.
Sen finns det kategorin folk som tror de har jätte ordning på sin hund med vanliga halsband eller sele som man helst skulle ha stackel på o tala om för hunden en gång för alla att så beter man sig inte.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Vad tycker du att det är för dåligt med dem?

På min gamla hund hade jag ju stållänk men så var det också "mer hund". Då var rasslet i kedjan en bra hjälp.

Jag testa ett när min Rottis var unghund , det rusa upp en hare precis framför fötterna o han rusa till sen gick det av ohan var lös efter haren jag fick mig en löp tur som varade en bra stund över stockar o sten. Sen åkte jag tillbax till affären förbannad , och tanten gav mig ett nytt.
Åkte hem till svärföräldrarna knöt upp hunden o deras tvättlinda medans vi fika då rusar det en katt över gården det bara small av inte ens tillstymmmelse till o hålla fick mig en ny löp tur i skogen barfota så fötterna var alldelse blodiga på mig. Åkte åter igen tillbax till affären o vråla då skulle hon ge mig ett nytt igen, men icke en gång till nu blir det stållänk gäller o de har hållt alla förrutom ett sprenger i mässing som gick av när vi träna med det var fabrikations fel men köper bara dom i rostfritt nu för tiden.
 
Sv: Vad tycker ni om dressyrlänkarna?

Man får mycket sämre känsla och kontroll med ett vanligt halsband, rent träningsmässigt. Jämför med att rida i grimma eller i träns. Sele är totalt värdelöst om man ska utföra den minsta träning eller korrigering, då hunden kan gå och larva som den vill. Man får ingen styrning alls.

Sele och vanligt halsband är till för redan lydiga hundar på vardagspromenad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp