Vad tycker ni om detta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

doglover

Trådstartare
(är från en annan tråd i cyberrymden som pågår just nu)


Som rubriken säger; Vi har troligen blivit anmälda till Soc för att vi låter vår 7 månaders ta eftermiddags tupplur utomhus! Det var igår em när hon sovit ute i vagnen i 20 (!) som en kompis till oss som är polis hörde av sig och sa att de hade larm om ett övergivet barn på vår adress. Han visste att det var vårt barn och blåste av larmet. Men att någon ens har larmat är ju helt sjukt! Ett barn är väl knappast övergivet för att det sover utomhus i hela 20 minuter?

Senare på kvällen hittar jag en tråd på ** som beskriver exakt detta scenariot och det innehåller sådana detaljer att det måste vara TS som anmält oss. TS skriver att hon är orolig för vårt barn eftersom hon då och då sover i vagnen på gården eftersom någon kan skada eller kidnappa barnet eftersom jag inte har uppsikt över barnet.

Saken är denna. Vi bor på 3e våning i 3 vånings BRF på ett lugnt område utanför stan. Vagnen står på en innergård precis nedanför våra fönster (bor i en liten 2a med alla fönster mot gården). Om hon sover där ute så har jag babyvakt i vagnen och fösnterna öppna (i fall babayvakten av någon anledning inte skulle funka) och jag tittar till henne m inst var 10e minut. Babyvakten är så bra att den uppfattar när ljudet av när hon rör sig, eller steg som närmar sig och då går jag ut på balkongen för att titta och hon vaknat och kilar i så fall ned direkt.

Jag känner såhär; Om någon psyko vill stjäla eller skada ett barn som sover ute i barnvagn så behöver den människan max 30 sek för att göra detta. Barn som står i en trädgård till en villa är inte mer skyddade än mitt barn. Visst om något händer hinner mn nut snabbare till barnet men då kan skadan redan vara skedd.

Det jag undrar är? Är jag helt onormal som ställer min vagn utomhus tex efter att vi gått en långpromenad och hon sover? (Har en mjuklift så kan ej bära upp smidigt, och tar jag upp henne i famnen vaknar hon direkt) Tycker jag ser många vagnar i vår stad med sovande bebisar i dem. Och hur orkar mammor oroa sig för att barnen ska bli skadade av någon ond männsika? Hur orkar man tänka så negativt? Hur kan man då åka bil med sina barn- sker ju många mer bilolyckor med barn inblandade än barnkidnappningar i sverige.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tycker att det är direkt olämpligt att låta ett barn sova i en vagn när man själv befinner sig tre våningar upp i ett hyreshus.

OCH jag ifrågasätter polisen som avslog anmälan pga att han kände familjen.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag skulle ALDRIG ALDRIG någonsin lämna mina barn sovande i vagnen ute, när jag är så pass långt ifrån. Daniel har sovit i vagnen på Parkleken, vagnen står då under taket, som står mitt i parken. Jag har max 10 sekunder till vagnen, var jag än är.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Aldrig Aldrig Aldrig någonsin att jag skulle lämna E att sova utanför våran lägenhet, då bor vi ändå på BV..
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Skulle aldrig fantisera om att lämna mina syskonbarn sovandes utomhus när jag befinner mig tre våningar upp. Har lämnat dom ute sovandes, men då har jag haft fönster/dörr öppen så jag hört när någon vaknat till. (sitter då vid andra sidan fönstret o löser korsord eller stickar). Har full uppsikt.

Men nej, riskabelt som bara den att lämna barnet där, hellre skulle jag sitta vid barnet tills den vaknar.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag skulle inte heller låta mitt barn sova så långt från mig. Skulle tex inte befinna mig på ovanvåningen på en villa med lillen sovande på utsidan av huset (skulle nog kunna snabbt springa upp och hämta något men helst inte).

När jag är hos mina föräldrar som bor i villa så brukar han stå utanför balkongdörren och jag sitter då och tittar på tv dvs det är ca 2 meter mellan oss. Skulle jag tex stå och diska så ställer jag honom utanför det fönstret som är i köket dvs återigen max 2 meter ifrån.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag kan bara säga att jag inte skulle våga göra som du (bor 1 tr upp och har en lugn innergård, dock fortfarande en massa grannar jag inte har koll på öht). Har E somnat i vagnen när vi varit ute på promenad kör jag ut vagnen på balkongen så får han sova vidare där.

Jag skulle inte anmäla till soc om någon av mina grannar lät sitt barn sova ute i vagn på innergården, men skulle definitivt inte kunna slappna av förrän jag sett att någon vuxen håller koll på barnet.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag har aldrig låtit någon av mina barn sova utomhus utan min direkta närvaro och skulle heller aldrig göra det.
Inte ens här i huset med vagnen ståendes på altanen skulle jag våga det. Möjligtvis hemma hos mina svärföräldrar då dom har inglasad altan med lås men då är det ju en annan sak.

jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände mitt barn något för att jag lämnar det ute själv.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Nu har jag inga egna barn men jag håller med alla föregående talare! Skulle då ALDRIG lämna ett barn ensamt (har flera kusinbarn) när man är så långt ifrån!!

OTROLIGT oansvarigt!! Förstår att du har blivit anmäld (när det dessutom hänt flera ggr) !! :cool:


Jag undrar också varför Polisen avblåste larmet bara för att han kände er, också väldigt oansvarigt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Och hur orkar mammor oroa sig för att barnen ska bli skadade av någon ond männsika? Hur orkar man tänka så negativt?


Ja om du har sett på nyheterna det senaste så finns det GANSKA :grin: mycket att oroa sig för! Att "orka" bry sig trodde jag var ett grundkrav för att ens ha barn! :crazy:

Det handlar inte om att tänka negativt, det handlar om att inte vara naiv och låta sitt barn hamna i risksituationer!


Jag blir mörkrädd! :eek:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Aldrig.

Jag bor en trappa upp i lugnt område där jag känner de flesta grannarna. Det har hänt någon gång att jag knökat ner dottern i vagnen när vi kommit ner för trappan och kommit på att väskan står kvar innanför dörren. Har då haft hjärtat i halsgropen när jag sprungit och hämtar väskan (och då ser jag vagnen hela tiden förutom när jag öppnar dörren till lhg o går in. Dessutom är porten låst och jag känner varenda kotte (åtminstonde ytligt) i våran port).

Jag förstår faktiskt varför du blev anmäld.

Kan tillägga att min dotter är likadan. Har hon somnar i vagnen finns det inget sätt att få in henne i lgh utan att hon vaknar. Så hon får vakna.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Ja, jag hade låtit mitt barn sova ute. Jag är inte särskilt rädd för kidnappare etc. Har ärligt talat lite svårt att förstå varför det skulle vara så farligt, men alla är vi olika.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Alltså, läser ni ens TS inlägg? Det är från en annan diskussion på ett annat forum, det handlar alltså inte om TS!!! TS har väl för övrigt inte ens en dotter utan en son som är äldre än 7 månader?

I övrigt så hinner jag inte diskutera något mer, ska iväg till jobbet så jag återkommer! ;)
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

KL

Mina barn har nästan alltid sovit middag i sin vagn ute. De sover mycket bättre då!
Men hade jag bott i lägenhet hade jag nog försökt ställa det sovande barnet på balkongen istället för på gården.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Ja Zody du har så rätt så, men jag tycker TS var rätt otydlig.

Man kan inte ha koll på alla bukeföräldras barn och vet man inte att Doglover har en son som är äldre än 7 månader kan man likväl tolka: "(är från en annan tråd i cyberrymden som pågår just nu)" som att det är TS som startat tråden på ett annat forum och även vill ha åsikter från buke :)
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

William har sovit ute i vagnen ända sen han var nyfödd fast då bor vi ju i villa ute på landet (liten hästgård). Som nyfödd ställde jag han på altanen med lite öppen altandörr och så sprang jag och kollade honom hela tiden. När han var kanske 4-5 månader skaffade jag en babyvakt och då fick han stå nere under balkongerna istället där det var skyddat för väder och vind, men ändå så jag kunde kolla på honom genom fönstret om jag ville. Allt eftersom han blev större blev man mer och mer avslappnad och ofta har jag varit ute i stallet och mockat till hästarna under hans sovpass. Nu är W snart 2,5 år och sover fortfarande i sin vagn dagtid med babyvakten på.

Däremot tror jag inte att jag skulle våga låta honom sova ute själv på gården om jag bodde i lägenhet och framförallt inte om jag hade 3 trappor ner.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tycker generellt att det nojas lite väl mycket ibland, men det här exemplet är långt över gränsen till och med för mig! Nej nej och åter nej, jag skulle *inte* lämna mitt barn på det viset. Tre trappor upp är alldeles för långt bort, babywatch eller inte babywatch. Och det är för oskyddat med ett flerfamiljshus, vemsomhelst kan komma och talla på bebisen. Min sjumånaders ligger och sover ute på altanen nu, men det är på baksidan av vårt hus skyddad från insyn.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

KL
Grejen är att man faktiskt inte kan se att våldsbrott har ökat de senaste årtiondena, det är snarare tvärtom, de har minskat. Vilket är väldigt positivt såklart, men med internet och media målas det upp en extremt farlig värld som faktiskt inte är med verkligheten iöverensstämmande. Men som sagt, jag förstår de som inte vill låta sina barn sova ute långtifrån , man måste respektera föräldrars rädsla också.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Ja om du har sett på nyheterna det senaste så finns det GANSKA :grin: mycket att oroa sig för! Att "orka" bry sig trodde jag var ett grundkrav för att ens ha barn! :crazy:

Det handlar inte om att tänka negativt, det handlar om att inte vara naiv och låta sitt barn hamna i risksituationer!

Ja och eftersom det finns så mycket att oroa sig för så hade man deppat ihop för länge sedan om man gick omkring och oroade sig för allt. Det är väl det som menas. Inte att man inte orkar bry sig om sitt barn! Men man kan ju inte goja ner sig fullständigt i eländes eländes elände i samhället.

Hur många babykidnappningar hör du talas om bland allt det där du oroar dig för? :) Här i Sverige är det inte särskilt många vågar jag påstå.

Själv hade jag aldrig satt ut mitt barn i vagn om jag bodde på tredje våningen i flerfamiljshus utan hållit mig på balkongen men jag förstår att det inte gick i det aktuella fallet utan att barnet vaknar. Då hade jag nog låtit det vakna. Men jag har bott i Belgien och där är metron full av lappar med försvunna barn som en hjälporganisation sätter upp och där har man också ett antal pedofilskandaler i bagaget. Jag är inte så naiv att jag inte tror att något kan hända även i Sverige och dotterns kompisars föräldrar såg mig som lite överförsiktig när hon var liten och vi just flyttat in men det bjöd jag på. Dock tror jag inte det är speciellt farligt att ställa ut en vagn här.

Ställa vagnen med barn i ensam utomhus har jag alltså inget problem med - det är tredje våningen som bär mig emot. I Danmark står var och varannan unge parkerad i vagnar utanför caféer och restauranger - det var t.o.m. en dansk kvinna som åtalades för att ha gjort likadant i New York (hur man nu kan våga det :eek: ) eftersom det är så vanligt här. Även på innergårdar står barnen ofta ute så ja, här förekommer det även hos familjer på tredje våningen utan att någon blinkar. Jag hade därför inte anmält detta till soc utan kanske istället försökt utröna vems barn det var och därefter pratat med föräldern och bara "kollat läget" men då mest för mitt eget lugns skull. Sedan beror det ju lite på var det är - jag hade kanske inte ställt ut en vagn alls i t.ex. Holma i Malmö där det skjuts och bråkas men däremot i ett lugnare område.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Hur tänker människor ???:confused:

Är detta samma människor som låter barnet sitta kvar i bilen när de går in och handlar i affären? För vad är egentligen skillnaden??

Jag hör till skaran av icke nojande men detta?

Jag är tvungen att skriva det igen hur tänker människor??
Hur ska man ens ha möjlighet att hinna ner tre trappor om det händer något?

En 7 månaders bebis..sover den då fortfarande ospänd i en liggvagn?

Jag hade LÄTT anmält om en 7 månaders bebis hade sovit obevakad utanför ett flervåningshus!

Sen tycker jag faktiskt det är skillnad på att ha barnet sovande i sin egen trädgård än utanför ett hyreshus, dock ej något skillnad i att lämna helt obevakad längre stunder men mängden människor som passerar i en avskild trädgård och ute på en offentlig gård är väl ganska markant.

Chockad över att människan ifråga känner att den inte gjort något som helst fel...jag som inte ens låter mitt barn sitta kvar i vagnen nedanför trappan (bor på andra våningen) när jag springer upp med matkassar...offrar hellre matkassar än barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 530
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 354
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 491
Senast: Calazirya
·
Övr. Barn Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
23 801
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boendeekonomi är jättekul!
  • Bästa film
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tips på bra skomakare!
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp