Vad tycker ni om dessa bilder?

Sv: Vad tycker ni om dessa bilder?

Kanske det, men jag ser honom också ur alla vinklar, och inte bara på kort i vissa ljus
det är sant. det är lite svårt att fånga verkligenheten på kort.

Är ju bra att det verkar OK ur sadelsynpunkt.. Men han har för lite rygg och han har tappat, gropar och takform hör inte hemma hos en häst och framförallt inte hos en Haflinger, de brukar ha en välsvarvad överlinje naturligt med rätt foderstat.
Lita inte på ett foderprogram utan titta på individen, du frågade om det syns skillnad på korten och det gör det, han är urgröpt och omusklad på de senaste korten.

Att han är lite olik i sitt humör gällande energi eller inte är inte alls konstigt om han går på för lite mat då blir de ojämna i humör. Ge hellre mer grovfoder än att öka kraften till att börja med.

Lycka till.

vad är freeform ovh thorison

är det olika sadelmodeller?

Att påstå att han är urgröpt och omusklad tycker jag är att ta i. Tyvärr dog min kamera i fredags också (bytte batterier bara några dagar innan ch har tagit ca 40 kort sen dess, alltså BORDE skiten fortfarande funka) och har inte haft möjlighet att ha med kameran sen dess, men ska ta kort imorgon.

Jag litar på foderprogrammet för att det har stämt innan.

Jag håller inte med dig ang humöret. Skulle jag ge honom 1-2 kg krafft om dagen hade han varit väldigt ojämn i humöret. Han får 1 kg om dagen när han tränas 3-4 ggr/v och går hårt, men som vi rider nu behöver han inte så mkt kraftfoder alls.

Sweet dreams: Ja, det är två olika bomlösa sadlar.

Jag tycker hasten sag valdigt sot ut!:love:
sorry, lite tradkapning;)

Det är inte så viktigt med nya kort, vi har ju sett hur han ser ut. Du frågade om det var skillnad mellan korten och nu fått massa svar.

Mitt svar med flera anser att det är skillnad och att han har tappat är utan sin överlinje och muskler, men som allt annat så är det ju en tolkningsfråga utifrån ens egna ögon vad man ser som en musklad överlinje eller inte.
I dina ögon kanske din häst är musklad och har en fin jämn överlinje, och tycker jag tar i när jag ser en urgröpt och tappad överlinje. När en häst sträcker ner sitt huvud så ska det inte bli hål kring manken, det bör vara utfyllt och den fyllnaden skall sedan gå ihop med nacken och rygg.
Frågar man så får man svar, även sådana som man kanske inte alltid vill höra.

Och bara för att du tycker att detta foderprogram fungerat tidigare innebär inte att det alltid gör det. Det är fortfarande vinter ute och du hade tagit av täcket, bara en sådan grej gör att det går åt mer mat även om du inte rider. Du har själv skrivit att han ena dagen kan vara seg och nästa dag åt andra hållet.
Och varför har du satt en ledsen ikon över att han får muskler sommartid? En välmusklad häst är väl det man skall sträva efter och där har du ju bevis för att han får för lite protein i sig vintertid.

Lite beroende på ryggform ras m.m., men en musklad rygg för mig kan se ut som på bilden.

sommartid

foto7.jpg

vintertid

foto13_1.jpg

Senast ändrad:

Jag har inte en ledsen ikon för att han musklar sig, :crazy: är för mig snarare en förvirrad ikon. Jag tycker det är bra att han musklar sig (som jag också skrev nedanför) men det är inte bra för min ekonomi med en häst som musklar sig så fort.

Anledningen till att han inte är jämn hela vägen upp till manken är för att han har en manke. Tar han ner huvudet så blir detta mer tydligt, men han är knappast urgröpt.

Humöret tror jag snarare beror på att han inte är sysselsatt i hagen.

Vi har tydligen väldigt olika syn på musklad, välmusklad och omusklad. Bara för att en häst inte är välmusklad betyder inte att hästen är omusklad, det finns ett stort område därimellan. Jag tycker min häst är musklad men inte så välmusklad att ryggraden ligger nedanför muskulaturen. Men jag tycker han är långt ifrån takformad och omusklad.

Hej
jag tycker din häst rygg har smalnat av rejält under den första o sista bilden till de mkt sämre. I början såg han jätte fin ut. ( kh höselage till en sådan stor häst???? minaIslandshästar o ponnier äter så torrt hösilage att de är som hö o mina islännigar för ungefär 8-9 kg av de o 1 kg sport kraft o 1 l havre och 0,5 kg befor. Dom tränas vanligt och har högsta betyg för hullet av miljo o hälsa:)
du vore ge han mera kraft när du rider som du gör o framför allt öka på hösilaget till din till 10 kg. sen tycker jag gott o väl att 1 L kraft varje dag bör han lätt få för att orka en häst som ska bygga muskler men som inte har någon energi för de tar av fettet han har o tillslut av sina egna muskler så öka på el avmaska???

Fattade ikonen som ledsen, då klarnade det lite. Jo, vi har olika syn på musklad och inte musklad. Klart din häst har muskler men den är i mina ögon omusklad, om du förstår vad jag menar.. En manke försvinner till största delen när hästar får muskler kring den.

Tittar du på mina bilder så finns det en manke även där, men utan muskler kring den skulle den varit mycket synligare och smalare.

Nya hästen är ett typexempel, han var takformad när han kom, idag är han som ett oljefat i överlinjen. Hur han blir när han blir musklad återstår att se, han blir urgröpt väldigt lätt om jag inte håller koll på väder och vind samt foder.

Menar du sadelmässigt att det är av ondo?

Ja, det är dumt att han musklar sig för att jag måste byta sadlar så ofta. Jag vet inte om du ahr följt mina trådar, men när jag måttbeställde Passieren så ändrade de den en gång till för hästen hade musklat sig jättemkt varje gång den kom. Efter att jag hade fått hem den en andra gång bestämde jag mig för att skita i Passier, för det skulle nog aldrig bli bra ändå. Under 3 månader gick han från att behöva 29,5 (vid måttagningen) i Passier till mer än 31 bom. Vi beställde den så den var för stor (30,5) och gången därpå beställde vi 31 bom, som också var för smal när den kom.
Därför har jag inte köpt en bomsadel, för han kommer muskla sig mer, och jag har inte pengar eller lust att byta så ofta som det förmodligen kommer behövas.

Jag vill ju givetvis ha din åsikt, om du tycker att han ahr blivit tunnare, men jag håller bara inte med dig när du säger att han är urgröpt. När du beskriver honom låter det som att han är som ett tunt hbl över ryggen, takformad med en spetsig manke och ryggraden en bra bit över musklerna, vilket jag inte håller med om alls.

Nu har jag som sagt ökat fodret till 0,5 kg/dagen och fortfarande får han 8 kg hö. Ska jag öka på höet till 9 kg? Snart kommer han börja fälla rejält så det är väl bra om han får lite mer nu. Jag ökar hellre grovfodret än kraftfodret.

Jo jag har ju följt dina trådar då jag har ett egenintresse av att göra det.

Säger ju att man ska ha fyra sadlar så att man har nåt som passar hela tiden året om.

Den lilla mängden kraftfoder han får av groov är nästintill skitsamma. Vore han min skulle jag höja höt till 10kg och 0.5kg Kraft +grön och se hur han tar sig alt. stå kvar på 8-9kg och ge 1kg lucern till och inte stirra mig blind på en siffra.

Vad är lucern för något (hört talas om det men aldrig "behövt" veta det) och avd är det bra för? Vad kostar det på ett ungefär?

Jag provred sadeln idag som jag berättade om i min andra tråd, men han gick inte fram. Jag vet inte om detta beror på sadeln (återkommer om detta i min andra tråd) eller vad det var, men han var pigg och glad när jag hämntade honom från hagen, så jag tror det var sadeln.Är han dock så seg imorgon med när jag rider med min bomlösa höjer jag kraften igen och kan höja till 9 kg hö och ha det i någon vecka för att se hur han reagerar. Nu när han fäller är han inte sig själv, men hade jag gett 0,5 kg krafft/dag en vanlig vecka hade det räckt gott och väl.

Vad är Krafft + grön? Vad är det som skiljer sig från Krafft groov?

Nya bilder från idag:

113_1386.jpg

113_1388.jpg

113_1391.jpg

113_1392.jpg

113_1393.jpg

113_1394.jpg

113_1396.jpg

113_1399.jpg

113_1400.jpg

Jag har nu kollat igenom och jämfört bilderna, och jag tycker inte att han har tappat så mkt? Jag mätte hans bomvinkel snabbt och fick det till 111-112 och när jag mätte honom i dec var det 113 grader, och i januari var det 115 grader. Alltså har han INTE tappat särskilt mkt.

Hoppas det beror på sadeln i så fall har han ju börjat snacka på bra :-).

Lucern är proteinrikt men fettfattigt grovfoder, finns i stråform och pelleterat. Krafft + grön innehåller också mycket protein, lite mj och båda två fodersorterna pytelite stärkelse.

Han ligger i stort exakt i grader som min lille kille.

Jag tror inte att graderna ändrar sig så mycket med eller utan muskler eftersom det mer är benstommen som avgör graderna, har jag inbillat mig i allafall utifrån min erfarenhet.

Sexig rumpa!!

Det beror ju delvis på benstommen, men musklerna spelar också roll.

Visst är hans rumpa fin :p Och världens tjockaste svans :D :D :D

Jag kan ta en tur till foderbutiken och kolla med honom vad som skulle vara bäst, och så kan jag prova. Men han har känslig mage, kan det funka ändå? Förr åt han korn och fick sedan också lite havre. Men havren gjorde honom helt mongo och kornet fick honom att skita 6 ggr på en halvtimme :crazy: Krafft Groov är det enda som ahr funkat bra. Lite betfor kan han också få, men inte mkt.

Men tycker du fortfarande att han ser omusklad ut om du kollar på de nya bilderna?

Då skulle jag i första hand chansa på mer hö och en liten mängd K+G.

Hans bakre ryggdel tycker jag ser ngt. bättre ut jämfört med Torsionbilderna, men från nacken och ner till mitten av ryggen, främre överlinjen så tycker jag han är för tunn även utifrån dessa kort.

Hm... Vad kan det bero på om han är tunn fram och är mer musklad bak då? Sen jag köpte min Torsion har jag inte ridit honom hårt, och inte ridit honom i en korrekt form då han inte orkar. Har velat sätta igång honom lugnt. Men han springer ju inte upp med huvudet och sänker ryggen precis. Man känner ju att han ändå jobbar.

Jag tänkte även på möjligheten att musklerna inte får nog med syre pga att sadeln inte är så tryckfördelande och jag är tung. Men jag sitter inte så långt fram. Jag sadlar ju ganska långt bak med Torsion (mkt längre bak än vad jag gör med bomsadlar)

Hur mkt K+G är rimligt att börja med?

Liknande trådar

Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: emlem
·
Övr. Katt Tänkte ta och presentera Cáhppa (hon fick namn efter omröstning på ett annat forum). Huskatt, ca 8 veckor, hittad under en trapp. Hon...
Svar
11
· Visningar
1 120
Senast: MsLuna
·
Övr. Katt ....växer så det knakar om honom.....han som bara vägde lite över 800 gr när jag fick hem honom då var han ca 10-12 veckor . Nu är...
Svar
2
· Visningar
989
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som lever med Rasen Cane Corso. Jag vet ju att det finns ett par till här på forumet...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
46 649
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar