Vad tycker ni om denna skoningen???

H

hästig

Hovis var här och skodde igår men jag är inte nöjd med vänster fram. Tycker inte att hon står vidare välbalanserat, insidan ser mycket lägre ut än utsidan. Jag är ingen expert alls men jag tror jag kan se när det är ganska hyfsat i alla fall. Vad tycker ni om följande bilder?

Hovar005.jpg

Hovar001.jpg

Sv: Vad tycker ni om denna skoningen???

Tycker att den ser sned ut (nu är jag ingen expert, men enligt bilderna att bedömma så ser den sned ut).

Den är ju jättesned ju. Hela falangen ser ut att luta. Du kan inte lägga ut bilder dock där man ser hela benen och även båda benen?
Jag är ingen expert, bara hästägare, men det finns säkert de som kan det bättre. Är du inte nöjd med skoningen och du är rädd att det kan vara skadligt för hästen att gå på det viset (jag skulle tro att det inte är särskilt bra för hästens ben iom vinlarna och så), så ska du se till att få det fixat och att din hovis kommer tillbaks och får det ordentligt gjort. Rätt ska vara rätt och när det gäller hovarna och benen är det särskilt viktigt. Stor skaderisk annars ju :(

Han har skott min häst i 3 år och det brukar vara ok men man får hålla lite koll på honom. Jag blir så trött för han ska ju vara experten och man betalar dyra pengar och sen ska man ändå behöva hålla koll själv. Jag försökte ringa idag men fick inte fatt i honom men på Måndag ska jag definitivt få tag på honom. Andra frambenet är mycket bättre och där står hon rakt. Han verkar ha problem med vänster fram för min ponnys vänster framhov ser inte riktigt rak ut heller.

Är det en hovslagare som är relativt erfaren? För då kan jag tänka mig att han går lite på rutin och har förmodligen ont nånstans. Det sliter ju på ryggen att sko hästar. Så förmodligen har han nåt problem i ryggen på nån sida som gör att ha nskor snett. Men det är ingen ursäkt till att sko en kunds häst snett. Han har faktiskt skyldighet att kolla hur han verkar hovarna. Som du säger, du betalar honom dyra pengar för att göra jobbet och då ska du ju inte få en halt häst och veterinärräkningar för det!

Japp, skevt!
dessutom tycker jag att hon är lite trång bak i trakterna. Strålen når inte ned till marken nu, och hur ser det då ut om sex veckor?

Är bilden helt rakt tagen? Ser ut som att hela bilden lutar tycker jag?
Kan du inte ta kort på hela & båda benen så blir det lättare att se.

Jag tycker oxå det ser snett ut, nu flyter hoven ut lite mer på vänster(bakifrån) sida men jag tycker han hade behövt ta mer där.Kan oxå tycka sömmarna på vänster sida(framifrån) är ngt högt upp men om hästen inte känner ngt av det så är det väl inga problem, har själv en häst som har lätt att bli "klämd" av sömmarna.Sedan vet jag att ngn här kommer klaga på att sömmarna är i ojämt höjd men sånt är mer vanligt än ovanligt, bara de inte trycker i hoven eller är alltför ojämna.

Senast ändrad av en moderator:

hästig skrev:
Hovis var här och skodde igår men jag är inte nöjd med vänster fram. Tycker inte att hon står vidare välbalanserat, insidan ser mycket lägre ut än utsidan. Jag är ingen expert alls men jag tror jag kan se när det är ganska hyfsat i alla fall. Vad tycker ni om följande bilder?

Hovar005.jpg

Hovar001.jpg

Något snett är det, men det kan helt enkelt vara så att bara skon har hamnat lite på sned. Tåkappan sitter ju inte mitt på hoven. Alltså kan hoven för övrigt vara helt ok verkad och det är ju det viktigaste.

När man håller upp ett ben för att se om det blivit rakt under så skall man aldrig hålla fast benet runt kotleden. Då är det handen som håller foten som styr och vinklar. Istället håller du längre upp på skenbenet och låter kot- och hovled falla nedåt avslappat av sig själv. Sedan kan du titta om det ser rakt ut och då tittar du från skenbenet och nedåt, inte från kronranden och nedåt. En häst kan behöva ha en högre eller lägre hovvägg. Det är hela benställningen som avgör hur hoven skall verkas.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Något snett är det, men det kan helt enkelt vara så att bara skon har hamnat lite på sned. Tåkappan sitter ju inte mitt på hoven. Alltså kan hoven för övrigt vara helt ok verkad och det är ju det viktigaste.

När man håller upp ett ben för att se om det blivit rakt under så skall man aldrig hålla fast benet runt kotleden. Då är det handen som håller foten som styr och vinklar. Istället håller du längre upp på skenbenet och låter kot- och hovled falla nedåt avslappat av sig själv. Sedan kan du titta om det ser rakt ut och då tittar du från skenbenet och nedåt, inte från kronranden och nedåt. En häst kan behöva ha en högre eller lägre hovvägg. Det är hela benställningen som avgör hur hoven skall verkas.

Hälsning Maja
Varför jag efterlyste en bild på hela benet! :)
Men på den nedre bilden tycker jag det ser ut som benet är snett också. Och att han efter tre år bara sisådär verkar två hästar annorlunda vf, verkar ju lite skumt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 594
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 833
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar