Vad tycker ni om den nya VV..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 706
Sv: Vad tycker ni om den nya VV..

Alexandra_W skrev:
Gaupen? Och det är inte så att de kopierat lite, Gaupen och Värmlandsvagnen är exakt samma släp men under olika namn, i Norge heter de Gaupen, och i Sverige heter de Värmlandsvagnen. Dvs det är EXAKT samma släp.

Jaha.. :crazy:
Ja det var det jag menade. Jag hade ingen aning om att de var samma släp.
Men nu fick jag iaf förklaringen varför de är så lika.. :o

Var och kolla på dom i helgen och ventilationen är bättre bommarna är bättre och den är helvit inåti.
Fast för mig blir det en Böckmann:) :bump:

Lovisaleonora_ skrev:
Gratulerar, jag tror du kommer att bli kanonnöjd. Rejält släp. Valde ni plyfa eller glasfiber?

plyfa tror jag det blir vi ska göra beställningen i helgen så vi funderar inu;)

Lovisaleonora_ skrev:
Ett Duo alltså? Jag stod och övervägde det, SÅ fint och bra lösningar...

Ja det lutar åt en Duo.
Jag gick och klämde på det var dag på Falsterbo ;) :love:

jag tycker dekalerna har blivit skitfula! de modellerna med ränderna på sidan är så mkt snyggare. trist att dom gjort dom såhär. :mad:
sockertopp kommer stå stolt bredvid sin vv med sina klassiska ränder hela sommarn ;)

Senast ändrad av en moderator:

pewa skrev:
Hmm, om det nu är samma vagn... Vad är det för regler att köpa vagn i norge och ta hit den. Det är ju lite pengar att spara :-)

Just nu är det tillbud... antar att det är extrapris typ
Listepris: 43.119,-
Tilbudspris: 34.495,-

Omräknat med hjälp av forex blir det 40 622,49 SEK. Det är ju ett helt ok pris på en sprillans ny vagn.
Vet någon vad för extra saker man kan behöva drabbas av. Moms? registeringskostnader?

Ähh, det blir kanske inte billigare...

Ingen aning faktiskt tyvärr, men Vägverket och Bilprovningen borde kunna svara på dina frågor.

Min 'svenska' vagn har en fin liten identitetskylt framvid fönstret (invändigt) som det står GAUPEN på och en massa specifikationer ;)
(och med tanke på vad jag fick mitt 2003 års enkelaxklade för i Sverige så hade det inte lönat sig att ta in från Norge, då var det dock begagnat. är en 03:a och köpte det nu. För en rejäl slant UNDER listpris ska tilläggas, tänk vad försäljare kan slå av på priset om de vill.. Jag hade en 96:a på långtidshyra som jag var missnöjd med, när det var hos släpdoktorn fick jag 03:an som lånesläp. Det hade jag inga klagomål på, så ÅF tyckte 'ja men ta det då' och jag tyckte 'men hahha nu var du rolig, det är ju massor dyrare, har jag inte råd med'. Varvid ÅF klurar en stund och återkommer med ett pris som bara var 3000 kr dyrare än det jag skulle ge för 96:an. Och priset är mer än 10 000 kr under listpris för 03:an...)

Lovisaleonora_ skrev:
Varför inte satsa på något av bättre kvalité om du ändå ska byta upp dig? Det finns massor av vagnar på marknaden som med hästlängder slår VV´s kvalité. Bättre lösningar, bättre material, snyggare, bättre lämpade för hästtransporter etc.

Håller med. Tycker det är riktiga skitvagnar och hästen avskyr dom!

fiaskurken skrev:
Håller med. Tycker det är riktiga skitvagnar och hästen avskyr dom!

Minna hstar har inte avskyt min VV.
Jag hade en ponny som släptes i stallet och sprang med glädje upp i mitt mörka fula gröna värmlansläp :smirk:

Dom åen jag haft mitt har jag varit väldigt nöjd och vi har kört i ALLA väder och det är det stadigaste släp vi haft.

Fast nu kommer jag att köpa en Böckmann pga jag vill ha sadelkamare

Jag menade inte alla hästar men dock alla mina. Kanske uttryckte mig fel. Enligt min uppfattning och många andras är dessa vagnar inte tillräckligt stabila i väghållningen. Jag tycker den är hemsk, men uppenbarligen tycker inte alla det eftersom det då inte skulle säljas några sådana vagnar ;)

Jag är ju gammal VV-HATARE som nu är saligt omvänd. Dock är det STOR skillnad på årsmodellerna tycker jag. De innan början på 90 är och förbli hemska enligt mig. var stor skillnad på 90:an och 92:an tex och 90:an kändes mycket mer skramlig och smäckig redan på parkeringen. STOR skillnad mellan 96:an och 03:an med, men inte i utseende, där hade det såvitt jag kunde se inte hänt ett skit. Däremot är 03:an BETYDLIGT stadigare. 96:an kändes bakom tunga dragbilen och ormade sig/var ostabil bakom lätta pluttdragbilen. 03:an märks inte bakom tunga dragbilen alls (man 'glömmer bort' det) och sköter sig finfint bakom pluttdragbilen. Och jag kan inte direkt SE någons killnad, mer än att 03:an är betydligt mycket mer chassilåg.

Gammelstoet hatade VV in i döden och vägrade åka. Valacken jag har nu har varit SVÅRlastad (blev det efter att ha åkt i en äldre VV; om det nu har samband eller ej), men när 96:an kom så som genom ett under blev han plötsligt lättlastad (sen om det hade med släpet att göra är en bra fråga, kan ju varit tiden med) och är det än trots frekventa åkturer i VV. Unghästen åker ju 'vad skit som helst' så hon hade inga synpunkter. Kompisens häst som varit lite krånglig att lasta i gammalt VV var inga problem med 03:an (samma frågeställning där dock, är det slump eller släpet?)

SÅ att hästarna inte gillar det kan jag definitivt hålla med om när det gäller de äldre, men de nyare verkar iaf de hästar jag lastat sen jag fick nyare VV:t tycka om.

Däremot är det fascinerande det där med att visa tycker det ligger jättebra efter bilen och andra inte. Okej om man t ex inte har ngt att jämföra med, men många har ju massa släp att jmf med och vidhåller sin åsikt (positiv ellernegativ). Jag brukar ju undra om jag lagt vantarna på ett superexemplar kanske iom att åsikterna skiljer sig så.

Men jag HATADE släpenf örr och skulle inte velat ha ett om jag så FICK det. Fast när fan blir religiös så. Och nu gillar jag dem, eller jag gillar MITT iaf ;)

Sen, man ska ju inte förglömma att VV är väldigt 'simpla' släp, alltså väldigt basic och i princip bara en uppdaterad varant av standard 80-talsssläp, dvs inte direkt några 'finesser'. Och där kan jag tycka att det har ett ganska högt nypris, samtidigt som de ju har ett lågt andrahandsvärde. Men för oss som inte vill ha/behöver ha en massa 'lull' så är ju det utmärkt, som kan köpa ett nästan nytt släp för en liten peng ;)

Däremot är och förblir lösningen för korta bommar bak IDIOTISK, tanken är bra men det blir pannkaka i verkligheten. Och körde jag med mellanvägg skulle jag aldrig ha ett VV. Fast jag kör utan och med hellång bom och då är bomlösningen plötsligt en av de BÄTTRE. Nu väntar jag bara på upphottad ventilation, taklucka och öppningsbara takfönster sen kan det inte bli bättre ;)

/Alexandra - vars drömsläp är Henra btw ;)

Kan nog villigt erkänna att jag inte kört något nyare VV-släp, så jag kan inte uttala mig om de nyare modellerna. Det är ju kanon om de nyare funkar, för priset är ju rätt hyfsat. För mig som inte tävlar, på sin höjd åker och tränar någon gång i veckan så är ju priset på släpet rätt viktigt. Vad kan man få en hyfsat ny VV- vagn för? Någon som har en lite äldre modell som ni köpt begagnat?

Jag tycker dock att den är gräsligt ful i färgen :eek:

Vetelation o bommar är MYCKET bättr nu..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 868
Senast: Silje
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar