Vad tycker ni man ska tänka på???

Sv: Vad tycker ni man ska tänka på???

Javisst, det var absolut ingen klagan på dig, jag tyckte ditt inlägg med att man ska kolla stridsmoralen var riktigt vettigt... Själv går jag mer på det än att köpa en häst med bra stam om jag ska ha en STARTHÄST. Har haft en femåring efter Pine Chip som inte kunde trava (valack, vad hjälper det då om han är efter Pine Chip?) men också hästar efter Union Shark, JR Broline och så vidare som varit fenomenala på att springa... Är det inte ett sto och man inte är intresserad av avel, då kvittar stammen så länge hästen KAN och VILL trava... Sedan att exteriören är hyfsat viktig är helt sant... Även här finns det dock undantag som bekräftar regeln, t.o.m i mitt stall :D

Hejsan har haft en del att läsa om det här med hästar moral o så vidare MEN... om man köper en häst på annons vad tror du att man för då?...... :confused: man för en riktig shit häst med oftast dålig stam. eller en häst med bra stam slutkörd förstörd i benen eller nåt åt det hållet vet detta av egen erfarenhet ska man köpa starthästar så ska man titta på nån som inte startat femtielva ggr är max fem år har bra stam behöver inte vara pine chip eller cotail jet spotlight lobell e gammal men en riktigt bra hingst. säga vad man vill men stoet har stor betydelse kolla efter något som lämnat bra innan men framför allt ge mkt (mycket) pengar för hästen minst 40 50 tusen :bump: :D inte kul kanske men moralen är den du gör hästen till inte vad den har gort innan.
GLÖM allt vad stjärnor heter var glad om du får starta i V75 nån gång o ta en mat lapp travet är pengar det kostar mer än vad det smakar men det man kan få till baka av en häst i kärlek och tacksamhet för en morot det räcker för mig.

har jobbat i proffs stall i 3 år egen tränare sen ett år tillbaka med enbart unghästar i bagaget ha de bra P.S. benen spelar inte så stor roll om det inte är helt fel men då kostar inte hästen mer än 2500 = slakt värdet.:rofl:

Jag fattar ärligt talat inte vad du menar??? Du skriver för fort??? :confused:

Kan du ta det där ett varv till?? Och skriva lite långsammare så att vi hinner läsa och förstå vad du skriver??? :p För jag antar att det är mig du försöker svara eftersom det är jag som kanske ska shoppa kuse.

Jag är ute efter "en skaplig amatörhäst" som inte är helt slutkörd men inte heller nån riktig trashank, har en blivande ettåring och tvååring plus "Hästen som G*d glömde" i stallet (du skulle ha skickat henne till Swedish Mear för länge sen och vi har varit på god väg.) :D

Välkommen, förresten, du måste vara den andra proffstränaren vad jag vet som varit inne här och vänt om du inte skojar med oss. :idea:

ghost skrev:
Men poängen lär ju försvinna fort som bara den ändå... Så då är jag ju där ändå. Jag måste nämligen köra en hel hög med lopp nästa år :o ;)
Och är det inte så att poängen är det man betalar för på lite äldre hästar???

Hur menar du med knän och kotor? Att de ska harmonisera med resten av benet???

Viljan och inställningen håller jag fullständigt med dig om, det håller jag faktiskt högre än avelsindex. Det händer så mycket runt omkring hästarna som faktiskt kan påverka index.

SP är intressant... Jag kan ta lite mer spänningar om jag kollar på en omasserad häst mot en som ska ha fått massage, men var sätter man gränsen tycker du? Och vad får man "räkna med" om man kollar på en häst som är i tävlingskondis?

Hur menar du med knän och kotor? Att de ska harmonisera med resten av benet??? Nja storleken så dom inte är för veka. I Norge mäter dom omkretsen på framknän vid avelsvärdering. verkar bortglömt här.. kanske inte spelar ngn roll, men JAG tittar på det iaf.

man gränsen tycker du?
Och vad får man "räkna med" om man kollar på en häst som är i tävlingskondis?
Svarar bägge frågorna med: Att visst ska det finnas en del, beroende på ålder antal starter m,m men en häst som startat 10ggr bör ju inte vara "Akutöm" "Överallt" medans det kan vara "tillåtet" för en snabbloppare med 80 starter att "gå undan" när du trycker ngn sp på "motorn". Och att du kan bilda dig en uppfattning om hästen travar som den "ska".

Sweden trotter skrev:
men framför allt ge mkt (mycket) pengar för hästen minst 40 50 tusen :bump:
Är det mycket??:p
Tycker du verkar svamla lite... Har sett annonser på många många fina hästar.
kom för övrigt nyss hem efter att varit med en annan glad amatör till Solvalla och hämtat pengar i V-75 final... Vill inte tala om vad han gav för den hästen...

Har du gett dig in på att vara Proffstränare och tror att det räcker med att du får kärlek tillbaka av hästarna, lär du få ett brutalt uppvaknande när du inser Hästägarna vill ha "Miljoner på kontot" om dom hinner före Kronofogden:D

Givetvis ska man, om man vill ha en obrukad häst, skaffa en unghäst och då med bra stam... MEN, allt som säljs på annons som STARTHÄSTAR är inte skit, för min del har jag köpt in ett par hästar efter Meadow Gallant och Another Miracle med ostartade mödrar som båda har gått v75 för mig, den ena har vunnit, den andra har varit placerad. Dessa köptes, som starthästar, för 15 resp. 25.000 kr. Den ena var till salu p.g.a upphörande intresse och den andra p.g.a att det skulle komma in nya hästar i stallet.
Jag har också köpt och tränat hästar efter Pine Chip (som jag nämnde), Express Ride och Spotlite Lobell som INTE har fungerat trots bra moderstam... De två förstnämnda var inte utannonserade, så jag tror att det framförallt gäller att man som köpare är vaksam, det går att hitta fynd, både via travronden och internet. Nu skulle Ghost inte köpa via annons (om jag sett det rätt) och det är nog vettigare att köpa via kontakter...

Ett tips kan vara att köpa en häst som varit hos en och samma tränare hela livet då det blir helt nytt för den hästen, många av de som kommit in i mitt stall har tänt till av miljöombytet... Usch, jättesvårt det här... JAG köper de hästar JAG vill ha att göra med, men de har varit så totalt olika i stam, pris, storlek och exteriör att jag inte kan hitta en enda röd tråd...Ung och dum och kanske sådan som fortfarande inte har gett upp att kunna göra stjärna av den där 10 åringen som slutat springa?! :smirk:

Cambrie skrev:
Ett tips kan vara att köpa en häst som varit hos en och samma tränare hela livet då det blir helt nytt för den hästen, många av de som kommit in i mitt stall har tänt till av miljöombytet... Usch, jättesvårt det här... JAG köper de hästar JAG vill ha att göra med, men de har varit så totalt olika i stam, pris, storlek och exteriör att jag inte kan hitta en enda röd tråd...Ung och dum och kanske sådan som fortfarande inte har gett upp att kunna göra stjärna av den där 10 åringen som slutat springa?! :smirk:

:bow: :bow: I stallet jag jobbade hade vi en märr som tränade som en "demon" men inte alls funkade i lopp. Hon "släckte ner" helt enkelt. Hon stod hos oss från ett år till fyra. hon såldes för 15000.- till en amatör, har tagit fyra raka segrar sen dess:banana: Så visst går det att fynda!!/C

Jag tycker du har fått väldigt vettiga idéer från Cambrie. Vad man ska tänka på tycker jag beror mycket på vem hästan har varit hos... Eftersom du vill köra själv så tycker jag du ska välja en som är lättkörd, travsäker och okomplicerad. Det är ju ingen framtida elitloppsvinnare du är ute efter utan en hyggligt fräsch häst som kan starta på och förhoppningsvis vinna ett par lopp om året och tjäna 50 000-100 000 per år i några år.

Känn efter om du gillar hästen, titta den i ögonen, kommer ni att trivas ihop? Jag har inte samma uppfattning som du om snälla hästar... Av de som tjänar över 100 000 på ett år är det många fler som är snälla och helt okomlicerade än vad det är krångelpelllar och tjurskallar som bråkar och håller på...

Jag tror bara vi värderar ordet snäll på olika sätt??? :idea:

En snäll häst är för mig snäll i alla situationer och ifrågasätter aldrig över huvud taget. Är en riktig mes även i hagen till exempel och är/försöker vara polare med alla där.
En talangfull snäll häst är alldeles för dyr för mig för den är en stjärna. :idea:

En "normal" häst är också snäll men liksom mer medveten om sitt eget värde och törs "säga ifrån" när det inte passar även om det inte behöver gå till överdrift.

Och många tjurskallar och krångelpellar tror jag i grund och botten att det är nåt fel på även om det givetvis inte gäller för alla. Arv, miljö och eentuella fysiska problem...

Senast ändrad:

Håller med Solros när det gäller snälla hästar.

Livet blir så mycket trevligare om man slipper bråka om varje sak som ska göras.
Energin ska läggas på "rätt" saker och inte slösas bort på dumheter.
Därmed inte sagt att hästen behöver vara en "mes".

Håller alla tummar och tår för att Ghost hittar en bra häst och att vi kommer att få gratta henne för sina fina styrningar inom kort :banana:

Hoppsan.......såg nu att du beskrev vad du tycker är en snäll häst och då kan jag bara hålla med. "Mesproppar" i alla lägen är lite väl tamt.

Min tolkning av snäll häst är en häst som är lätthanterlig när det gäller träning och tävling . Det innebär inte att den behöver vara ranglåg eller mesig.

Senast ändrad av en moderator:

Japp....då har vi löst det problemet :rofl:
.....nu gäller det bara för Ghost att hitta rätt häst :idea:

Cambrie verkar vara en klok människa... :idea:

Jag är väääldigt splittrad angående vad jag vill ha och funderar fram och tillbaka...

Som det känns nu så tänker jag inte ge mig på något som har start allt för långt bak i tiden eller för stora avbrott i tävlandet eftersom det faktiskt är starthäst jag söker.

Om man tänker på vilka banor hästen gått på då?

Jag tillhör ju en mellanbana och tänker lite som så att en häst som varit med och krigat på de stora banorna kanske har lättare att hävda sig hos oss än en som tragglat runt och plockat sistapengar på mindre banor???

Samtidigt det kanske är överkurs att skaffa nån som har tjänat "för mycket" pengar så brukar de ju kunna komma ut i lopp på ett helt annat sätt än hästar runt 100 000 utan att ha speciellt mycket poäng???

Nu när man tänker lite till kanske man ska ta och leta efter ett sto på en gång eftersom mamma faktiskt är avelsintresserad även om vi vet att det är en stor förlustaffär... :D

Förvirringen är total som ni kanske märker...

ghost skrev:
Cambrie verkar vara en klok människa... :idea:

Jag är väääldigt splittrad angående vad jag vill ha och funderar fram och tillbaka...

Som det känns nu så tänker jag inte ge mig på något som har start allt för långt bak i tiden eller för stora avbrott i tävlandet eftersom det faktiskt är starthäst jag söker.

Om man tänker på vilka banor hästen gått på då?

Jag tillhör ju en mellanbana och tänker lite som så att en häst som varit med och krigat på de stora banorna kanske har lättare att hävda sig hos oss än en som tragglat runt och plockat sistapengar på mindre banor???

Samtidigt det kanske är överkurs att skaffa nån som har tjänat "för mycket" pengar så brukar de ju kunna komma ut i lopp på ett helt annat sätt än hästar runt 100 000 utan att ha speciellt mycket poäng???

Nu när man tänker lite till kanske man ska ta och leta efter ett sto på en gång eftersom mamma faktiskt är avelsintresserad även om vi vet att det är en stor förlustaffär... :D

Förvirringen är total som ni kanske märker...

Tycker inte att du verkar så förvirrad.

Du har många kloka idéer och har sållat ganska bra i "djungeln" tycker jag.

Det här med en häst som startat på de större banorna och kanske varit i proffsträning utan att försörja sig där tror jag är en väldigt bra tanke när man är amatör.

Att du ska välja ett sto är en självklarhet även om du inte tänker avla. :love: :D :angel:

Och det kommer från DIG??? :angel:

Du kan förstås tänka dig att låna märren om jag inte skulle vilja avla själv om det är tillräckligt bra stam??? ;)

(Bra stam för lsz stavas Smasher för den som inte vet :D )

Innan jag skaffade stor häst så gick jag inte ihop med märrar men det har ju funkat bra på senare år...

ghost skrev:
Och det kommer från DIG??? :angel:

Du kan förstås tänka dig att låna märren om jag inte skulle vilja avla själv om det är tillräckligt bra stam??? ;)

(Bra stam för lsz stavas Smasher för den som inte vet :D )

Innan jag skaffade stor häst så gick jag inte ihop med märrar men det har ju funkat bra på senare år...

:D Nej, det räcker inte med Smasher......det ska vara bra moderslinje några generationer bakåt också.....men stoet du har på G duger gott....lånar gärna efter karriären :love:

Blir lite orolig eftersom du söker en hållbar,startklar tävlingshäst. Den hästen borde vara svindyr om den är helt felfri :crazy:

Smasher är inte känd för några hållbara avkommor och dessutom lämnar han snälla hästar och det ville du väl inte ha :p :p :p......jo förresten vi var ju överens om att de ska vara lättjobbade, men inga mesar och då blir det perfekt....

Senast ändrad av en moderator:

Förtydligande...

Har inte på G, utan är bara lite intresserad... :angel:

Jag tror (hoppas) att jag inom kort kommer att ha en hel hög med häst att titta på / provköra...

Senast ändrad:

lsz skrev:
:D Nej, det räcker inte med Smasher......det ska vara bra moderslinje några generationer bakåt också.....men stoet du har på G duger gott....lånar gärna efter karriären :love:

Och jag kan köpa avkomma! :love:

lsz skrev:
Blir lite orolig eftersom du söker en hållbar,startklar tävlingshäst. Den hästen borde vara svindyr om den är helt felfri :crazy:

Smasher är inte känd för några hållbara avkommor och dessutom lämnar han snälla hästar och det ville du väl inte ha :p :p :p......jo förresten vi var ju överens om att de ska vara lättjobbade, men inga mesar och då blir det perfekt....

Jag har vaskat fram två potentiella till ghost, som jag tror är hållbara starthästar efter Smasher... :o :D

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur