vad tycker ni ang. boxhyra?

H

houdini08

Hej alla!

Jag har ett dilemma.. Jag har stall på min egen lilla gård och för ett par år sen fick jag frågan av en släkting om de kunde få ha sin häst hos mig.

Jag hade egentligen inte plats för den just då, men pga att det var problem i deras dåvarande stall fixade vi plats(vi byggde ut med en ny box).

Som det ser ut nu har vi ju tre boxar i stallet, varav jag har två till mina hästar.
Vi köper hö ganska billigt av en bonde i närheten och vi hämtar det själva.
Vi köper även hösilage av honom, men får det hemkört och utkört till hagen.

Vi har även turen att kunna hämta spån gratis på en träförädling i närheten så det är ingen kostnad, förutom bensin som jag betalar då de inte har drag på sin bil.

De sköter utsläpp 4 dagar/månad och jag har alla andra utsläpp och alla insläpp.
Material till hagar/paddock/stall + el till stallet står jag för(eftersom det är på min gård).
Vi delar lika på fodret( alltså de betalar hälften av fodret till min unghäst)
och vi har stallet varannan vecka.

Vi städar upp tillsammans i hagar/paddock på våren, men det tycker jag är en självklarhet oavsett boxhyra el. inte...

Mitt dilemma är nu att jag känner mig utnyttjad och tagen för givet.
De har trots allt sin häst här utan boxhyra...

Jag känner att det måste bli ändring här, då de kommer och går här som de vill och tar för givet att jag tar hand om deras häst.

Vill att de ska betala åtminstone för el och vissa andra kostnader tex lysrör el förstörd inredning so gäller deras häst..

Vad tycker ni?
Hur mycket kan jag begära, eller kanske inte alls?
Tacksam för snabba svar!

Sv: vad tycker ni ang. boxhyra?

Vad tar du betalt nu ? Du skriver att de betalar halva din unghäst mat ,men vad innebär det totalt som de betalar ?

Mia

Ja det är väl klart att du ska ha betalt, vilken summa det rör sig om kan bara du avgöra, men ingenting kommer gratis.

Vad tar du betalt nu ? Du skriver att de betalar halva din unghäst mat ,men vad innebär det totalt som de betalar ?

Mia

+ Vad ligger en likvärdig boxhyra på där du bor (det varierar ju väldigt här i landet)

Vad innebär att ha stallet varannan vecka? Vad förväntas det att dom ska göra då?

Jag hade lagt mig en bit under ordinarie pris och så dragit av för fodret till unghästen.
Alternativet är ju att be om mera hjälp med in och utsläpp om det passar.

Ja det klart att du är utnyttjad.

Det självklara svaret borde vara räkna ut exakt vad allting kostar (inkl moms, el, resor, bränsle, din tid etc) och dra av för det dom betalar på foder till din häst. Där har du självkostnadspris.

Men förmodligen tänker du inte kräva den stallhyran av dom som du borde så när du har räknat ut det kollar du på vad stallhyrorna ligger på i ditt område och gör en kompromiss och lägger dig någonstans där emellan.

Sedan kan du ju välja att lägga till fler pass och dra av på priset med samma summa som du räknar på för din egen tid. (4 passdagar i månaden på 3 hästar är ju ingenting)

Sedan får släktningen välja om det är värt att stå kvar eller inte. Den enda anledningen som jag ser skulle finnas att denne flyttade är stolthet men då slipper du ju det extra jobbet och att betala för någon annans hobby!

Stå på dig.

Det är jättejobbigt när man börjar känna sig tagen för given och utnyttjad. Det funkar inte i längden. Mitt tips är att sluta dela på hökostnaden och istället börja ta betalt för den tjänst som din släkting faktiskt får. Du kan ju ta ett kompispris som ni båda kan känna er nöjda med. Marknadsmässig hyra går alltid att ta reda på och sedan kan du kanske lägga dig lite under det.

Jag har precis kollat runt på stallplatser så här kommer lite input ang stallhyra på en mindre ort:

Stall1:
Boxplats i fint stall
Hage (liten)
Uppvärmd sadelkammare
Delar lika på utsläpp, insläpp och fodringar
Kallhyra dvs man får stå för hö och strö själv
Stallhyra: 1000 kr i månaden

Stall2
Boxplats
Hage
Uppvärmd sadelkammare
Fri tillgång på hösilage och strö ingår
Utsläpp och påtagning av täcke ingår (resten av passen delar alla hyresgäster på)
Stallhyra: 1750 kr per månad (stor häst)

Ta bort alla kostnader som hon betalar nu..
Börja om från noll.
Hon ska betala halva bensinkostnaderna och sitt egna hö/hösilage.

alltså kostar detta dig 300/månaden, ta 400.. kostar detta dig 500, ta 600..
Du måste ju gå lite +, du ska inte behöva betala. Dessutom fixar du gratis spån till henne! hon sparar flera hundra lappar, kanske tusen, i månaden...

Jag hade i allafall tagit en 500 för arbetet jag gör om det var en "ikke släkting eller väldigt nära bekant". Släkting hade ja nog inte tagit in i stallet om jag inte från början hade en hyra (300 kanske) då de kan komma upp konflikter.

Lycka till!

Jag tar inte betalt alls... Fodret vi köper kostar ca 12 000 för vinterhalvåret för allt. Då betalar vi 6 000 var.
Jag räknar med att de stora rid hästarna kostar iaf 4 500 var så alltså blir det 3000 kvar för unghästen som vi delar på kostnaden för.
Hon betalar alltså utöver sin egen häst 1 500 kr. Räknat på 300 kr i månaden så har hon ju fri hyra i iaf 7 månader om året...

Tack alla ni som svarat på min fråga.
Känner mig ju lite ensam i mitt problem men vill ju inte fortsätta bli utnyttjad..

Tack igen!

Detta kom från ridskolan i närheten..

"Hej!

Vi har endast ett alternativ, vi tar 600 kr i "kallhyra". Då står man själv för all mat o strö.
Helgerna är uppdelade enl schema, på vardagarna får vi hjälp med morgon- och lunchfodring samt utsläpp. Sen har varje familj arbetsuppgifter på anläggningen.
Manegekort etc ingår ej.

Mvh Emma "

Jag tänkte nu ta 300 kr/mån , hon betalar sitt eget foder och tar sen hand om sin egen häst. Vill hon byta tjänster kan väl det vara ok.
Men in och utsläpp ska ske på schema.

När jag pratade med henne ville hon inte mocka 365 dar/år, men det ansvaret tar man väl på sig när man skaffar häst?

Jag pratade med henne om att jag ville inte BE om hjälp, att det skulle vara självklart eftersom det är hennes häst, men hon ville bara ha ett pris.
Jag ville att hon skulle värdera själv, men hon ville inte gissa...

Nu kanske jag är bitter....

Om hon inte vill mocka själv så erbjud det mot en kostnad på 50 kr/gång. Det är en helt normal avgift så inget ocker på någotvis utan vad många betalar de dagar de inte kan mocka själva.

Ditt stall, du bestämmer!

Jag skulle avsluta konstiga dealer som att hon ska betala halva grovfodret för din här.

Om jag hade varit du hade jag gjort såhär:

Kallhyra: Tex 300kr/mån
Strö: minst 300kr/mån även om det kostar gratis ska du få hem det och packa påsar eller hur du nu gör för att få med det hem. Alt att hon får stå för det själv.
Foder: Får hon köpa själv
Vill hon ha en stallfri dag: 50-75kr/dag.
Vill du ha minsta möjliga arbete på de stallfria dagarna så se till att hon ska ha gjort iordning höpåsar och kraftfoder så det bara är för dig att tippa in till hästen.
Ska hästen ha täcke så ska rätt täcke vara framhängt osv.

Plita ned det du vill ska gälla på ett papper så ni har ett kontrakt att följa.

Jag tar 500 i kallhyra plus foder- och containerkostnad så det blir 1200 kr i månaden. Tycker det blir krångligt att hålla på och dela upp det, bättre att räkna ihop allt och ta till lite så att man inte går back och känner sig utnyttjad.

Hej alla ni som svarat på denna tråden.

De valde att inte ha kvar hästen alls, de säger att de insåg att de inte är hästmänniskor för de är inte beredda att ta arbetet 365 dagar om året.

Nu säljs hästen alltså och flyttar redan 1/1 på morgonen så nu får vi lugn och ro igen...

Tack igen alla ni som svarat på min tråd!

Oj :o det var snabba ryck , Men det är ganska skönt att vara ensammen och få sköta sitt .

Mia

Klokt beslut men det gick snabbt minsann!
Dom är inte dom första som inte insett att hästar måste tas omhand 365 dagar om året oavsett väder och vind. Tyvärr lär det inte vara dom sista heller :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 792
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar