Helt fria är nog snudd på omöjligt men alla bör sikta på att den inte ska vara djupare än kronranden. För hästarnas hälsas skull.Absolut. Det finns säkert helt lerfria hagar, men jag tror det är få som är helt fria från det oavsett om man grusat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt fria är nog snudd på omöjligt men alla bör sikta på att den inte ska vara djupare än kronranden. För hästarnas hälsas skull.Absolut. Det finns säkert helt lerfria hagar, men jag tror det är få som är helt fria från det oavsett om man grusat.
Det här är egentligen en helt annan diskussion, men du har inte haft häst i lerområden va? Det skulle kosta hundratusentals kronor att göra hagarna här lerfria. De här markerna användes tidigare som lertäkter till tegelbruk, så djup, ren lera är det.Helt fria är nog snudd på omöjligt men alla bör sikta på att den inte ska vara djupare än kronranden. För hästarnas hälsas skull.
Här utanför Uppsala kostar typ samma, fast bara ett pass i veckan, 2000:- månad, + foder för 1,75:-/kg (man skriver upp förbrukning). Då finns ridhus på gården också. Hagarna går inte att få lerfria eftersom marken är postglacial lera mer än 10 m djup (sånt går att kolla på SGU.se). Hälla grus på det är som att elda för kråkorna, det håller sig bra några veckor.
Det här är egentligen en helt annan diskussion, men du har inte haft häst i lerområden va? Det skulle kosta hundratusentals kronor att göra hagarna här lerfria. De här markerna användes tidigare som lertäkter till tegelbruk, så djup, ren lera är det.
Detta är ju dock lite svårt om man har en häst inackorderad i ett stall i Uppsalas lertrakter.Ja, jag förstår att det skulle kosta hundratusentals kronor. Men då får man lägga den pengen om man inte kan använda roterande hagar och utnyttja gräsets armering.
Menar du att alla stall i häst-täta Uppsala har lera till knäna?Detta är ju dock lite svårt om man har en häst inackorderad i ett stall i Uppsalas lertrakter.
Fast lera till knäna är ju inte ok någonstans. Lera upp över kronranden tycker jag inte heller är ok. Men lera upp på hoven är svärt att undvika om man som sagt inte preppar och grusar en hel hage. Men det innebär allt som oftast att hagen inte är mer än en liten rasthage. Och det tycker jag inte heller är ok. Hellre LITE lera då med en stimulerande miljö.Menar du att alla stall i häst-täta Uppsala har lera till knäna?
De dom inte har rena grushagar har lera ja. Jag vet inget lerfritt stall.Menar du att alla stall i häst-täta Uppsala har lera till knäna?
Nej, jag menar i första hand att det är svårt som inackordering att gå loss på preparering av hagar, inkl rotation osv för flera hundratusentalskronor som det handlar om i lertrakter, om det ens går. Leta till knäna har jag inte nämnt överhuvudtaget.Menar du att alla stall i häst-täta Uppsala har lera till knäna?