Vad tycker era stallkompisar om er?

Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har eget stall så det problemet slipper jag men jag vill bara fråga en sak. Jag rider inget speciellt än så länge håller på att rida in min häst.

Men jag har blivit mkt intresserad av AR efter en clinic jag var på och har läst en hel del efter det. Jag vill gärna börja rida AR för att jag tycker att det verkar vara ett så trevligt sätt att rida på och jag kände att det skulle kunna passa mej.

Dock har jag lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mej med.
Jag fick nästan uppfattningen om att om man rider AR så gör man det och inget annat :confused: är det så? Rider ni aldrig ut i skogen te.x. Konditionstränar man inte? Hoppar? Klättrar etc etc.

Det jag vidare funderar över är ju om man när man inte rider så länge pga att det går bra (helt logiskt i och för sig) men gör man något annat då istället för att motionera hästen, alltså rider man ut en sväng istället eller rider man den en gång till senare på dagen eller vad gör man?
Inget problem för min del mina hästar går ute hela dagarna men jag tänker på en del hästar som står i stall väldigt mkt om den då bara blir riden kanske 20 minuter en dag eller flera dagar kan det ju bli så hur löser man det?

Är det helt fel av mej när jag "tänker" att hästarna behöver motion (fysiskt) kan man inte kombinera det med psykisk motion. Jag gillar nämligen att rida långa skogsturer också.

Obs! Det här är ingen som helst kritik jag är bara nyfiken för jag är intresserad och funderar starkt på att börja rida AR så småningom när vi kommit lite längre eller ja jag fuskar redan lite på egen hand men jag ska börja ta lektioner snart har jag tänkt.

Ursäkta om jag kidnappade tråden men eftersom det var många här som red AR så ville jag passa på att fråga.

Får jag bara nämna som en rolig grej att jag i mina dar har haft lite udda hästar och känt mej lite utanför bland alla andra som har haft halvblod (som ju som bekant är den enda ras som räknas) och nu när jag har ett halvblod så börjar jag snegla på andra ridstilar såsom AR, NH är väl ingen ridstil men lite western då, Working Equitation bl.a visst är det lite kul......:)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag fick nästan uppfattningen om att om man rider AR så gör man det och inget annat är det så? Rider ni aldrig ut i skogen te.x. Konditionstränar man inte? Hoppar? Klättrar etc etc.
Det är väl helt upp till var och en. Jag tycker AR är alldeles fantastiskt kul:D :love: Minst 9 av 10 ggr blir det träningspass och hästarna sätter så mycket muskler av det! :) Visst kan man göra massa andra saker också men då får man räkna med att det inte går lika mycket framåt:angel:

Det jag vidare funderar över är ju om man när man inte rider så länge pga att det går bra (helt logiskt i och för sig) men gör man något annat då istället för att motionera hästen, alltså rider man ut en sväng istället eller rider man den en gång till senare på dagen eller vad gör man?
Jag gör inget "i anslutning" till träningen, men tidigare hände det ofta att jag tränade två ggr/dag:D Men tränade ju inte samma saker då (risk att min häst blir uttråkad) utan helt andra saker, kanske en gång vid handen.

Är det helt fel av mej när jag "tänker" att hästarna behöver motion (fysiskt) kan man inte kombinera det med psykisk motion. Jag gillar nämligen att rida långa skogsturer också.
AR-träning blir ganska fysiskt jobbig också;) Självklart kan man kombinera AR med skogsturer etc, men ge hästen en pause emellan.

Jättebra om man inte känner sig accepterad i halvblodsvärlden, här finns inga sådana fördomar :bow:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jättebra om man inte känner sig accepterad i halvblodsvärlden, här finns inga sådana fördomar

Där kan vi diskutera motsatta fördomar i så fall. Att det ser ut som att de som har varmblod, kallblod och islandshästar, negligerar (nedvärderar) oss med halvblod som rids enligt AR-principer.

På mina AR-kurser är det 90 procent varmblodig travare, 5 procent kallblodig travare, 2 procent islandshäst 2 procent övriga hästar, dvs morgan, haflinger och så jag på Fatima, halvblod.

När ansvarig för kursen tidigare gjort reklam, så har det varit bilder på varmblodig travare, varmblodig travare, varmblodig travare, en islandshäst och en kallblodig travare. Likadant efter kurserna skickas ofta foton på ekipagen ut till deltagarna. Samma bildprocent hästar som blandning på ekipage... Första året, var jag och Fatima med på några bilder. Men senaste 2 åren, har jag försökt ställa min egen kamera på bordet och be folk att fotografera för att få bilder. Tyvärr är enda möjligheten att få respons att be någon bekant komma förbi och fota när jag rider.

Jag vill också utvecklas och se framsteg och bakslag i mina steg i AR, när jag ändå får beröm av mn tränare. Jag vill också känna mig accepterad i AR-världen, även om jag bara rider ett halvblod.

Så snälla, kan vi skippa det där snacket om fördomar i respektive ridgren? Det är väl inte för att slåss med fördomar, man rider sin häst? Jag rider och tränar min häst, för min och min hästs skull, för att vi ska fortsätta må bra, även om vi inte är några ungdomar.

Tack

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Har du kvar kvasten nr.2 eller kanske skaffat en riktigt häftig torbokvast...:p

Jag har förstås kvar min Turbo-kvast (och hennes förstfödde) men vad gäller de motoriserade Kvastarna finns det numera en arbets-Volvo och en röd Porsche att flyga runt på ;)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

En rolig sak med fördomar och raser (nu tar jag upp något positivt, Ingela!) är att folk inte förutsätter att det är ett halvblod man rider. Min snygging har flera gånger blivit tagen för PRE. Då blir matte förstås stolt, att någon tycker att han har den stoltheten och utstrålningen. Och så var det en som undrade om han var hingst :love: eftersom han är så maffig.

Sånt gläder ett matte-hjärta.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

AR är det sätt som passar min häst, men det utesluter inte att jag rider ut, hoppar, tömkör, longerar i alla fall. När jag rider ut är det samma sätt att rida där som inne på banan. Jag ändrar inte ridsätt för att vi är ute i skogen. Alla hästar mår bra av allsidig träning. Jag tar ofta ett pass i paddocken och känns det bra och jag bara ridit i tex 20 minuter så går vi ut en sväng i skogen efteråt. Min häst är också ute i hagen hela dagarna så hon rör på sig. Jag kan förstå din tanke om hästar som står inne mest och kanske bara är i hage ett par timmar. Men de hästarna mår nog inte så mycket bättre om de blir ridna en timme jämfört med 20 minuter. De får inte sitt rörelsebehov tillgodosett i något av fallen.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Nu rider ioförsig inte jag AR utan KD(för Craig Steven).

Jag kombinerar ofta, först rider jag lite på banan och sen ut i skogen och busar på samma dag.
Jag tömkör, kör och jobbar med Work in hand, nästa plan är att få igång honom tillräckligt för att rida en 4 mil distans ivår.
Sist var jag på hoppkurs med min häst för Craig, då vi elever ville ha en hoppkurs för honom så höll han en sådan för oss.

Så min häst får iallafall allsidig träning...
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag är ensam Ar-ryttare i vårt stall. En hoppryttare och resten dressyr. För det mesta låtsas de som ingenting men ibland får man kommentarer som "wow, kör du lite western idag?".
Ingen har nån aning om vad jag pysslar med :p med undantag av en så som frågade och det är hon som jag känner bäst. Hon tyckte att det var bra att jag hittat nått.
De absolut värsta är mina föräldrar som försöker tvinga mig tävla och rida engelsk dressyr. Mycket påfrestande när dom nästan varje dag frågar varför inte jag tävlar som alla dom andra. Får kommentarer som " Du vill inte tävla för då ser alla hur dålig du verkligen är."
Jag tycker det är konstigt varför ingen annan klagar utan att det bara är mina päron som har nått emot mig är dte inte dom som ska vara stoltast? ibland undrar man...
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har nyligen flyttat till ett helt underbart stall:love:
Där finns alla möjliga; skogsmullar, dressyrryttare, hoppryttare, westernryttare, en kusk, en AR-ryttare och så jag som inte riktigt bestämt mig med min 3 åring men som för tillfället är mkt inne i Klassisk(Sara Silfverberg).

Det är ingen som tittar snett. Undrar de över något så frågar de och det tycker jag är bra.

Jag rider ut, tömkör, arbetar från marken på olika sett, rider barbacka, går promenader...ja, jag vet inte allt...
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

hehe tack för stödet:) men de ser mig rida rätt ofta och de vill att jag ska vara som alla andra därför får jag inte göra som jag vill så nu drar jag om två veckor hehe;):D
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Problemet är väl att alla andra hästraser än halvblod inte är särskilt välkomna bland alla dressyrtränare. :confused: En bekant till mig med en häst av halvblodsmodell, dock till åren kommen och okänd härstamning, provred en gång med sin häst för en "känd" dressyrtränare. Ägaren till hästen fick via bekant höra att hon inte var välkommen fler gånger med sin häst eftersom tränaren ville ge trängingsplatsen till ett annat, mer lovande ekipage. :mad: Där kan man väl snacka om diskriminering?

Jag vill inte träna för några fördomsfulla tränare. Jag har min häst för att jag trivs allra bäst med honom. Han råkar inte vara ett halvblod av senaste modestammen, men han och jag passar ihop och jag skulle inte vilja byta honom mot någon annan häst. Jag har inga tävlingsambitioner, men jag vill ha roligt tillsammans med min häst. Vi gör mycket annat än hålls på ridbanan, lite vad vi känner för. :)
AR-tränarna är väl kända för att vara mer liberalt inställda till annorlunda raser, som folk vill skola inom dressyr ändå. Halvblodsfolket har ju redan sina tränare. Det finns bra tränare inom "vanlig dressyr" också, självklart. men alla de bra tränarna tycker inte att det är någon större idé att träna en ryttare på en häst som i alla fall aldrig kommer att kunna hävda sig på dressyrbanorna, och göra tränarens namn känt. Så tror jag faktiskt att det är. :angel:

Jag tror att folk på AR-kurser uppskattar variationen bland hästar och ryttare.

Det är synd att ingen fotar dig om du uttryckligen ber om det. Så har jag aldrig upplevt det på några kurser.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag tror att folk på AR-kurser uppskattar variationen bland hästar och ryttare.

Det jag uppskattar med AR-kurser, är att det är en RIDSTIL, som passar mig, min skröpliga kropp och häst på ett bra sätt.

Jag bryr mig inte om, ifall övriga deltagare rider minishettisr, dromedarer, elefanter, arabiska fullblod, PRE, ardennerhästar, przewalskihästar eller vad det nu är, en zebra kanske.

Det är RIDSTILEN jag är ute efter. Ridstilen fungerar för mig, på ett annat sätt än vad "vanlig dressyr" gör...

Ska vi komma nånstans i hästvärlden, så måste fördomarna försvinna från både vänster och högerflanken. I många fall VILL verkligen ryttare med "udda raser" få det till att de inte är välkomna på "vanliga träningar", men många gånger är för att de tror det och tar för givet.

Sen finns det också ryttare med "udda raser", som precis som mig verkligen har upptäckt finessen med AR och att det verkligen passar dem och deras hästar bra.

Vi måste ta för oss, ALLA ryttare och intala oss på ett positivt sätt. Jag är bra som jag är och jag passar in även här. Min AR-tränare brukar dyka upp i våra trakter 2-3 ggr/år... I år blev det bara två gånger. Därmellan, gråter jag blod och deltar på extraridningar på ridskolan med min häst, när jag stångat näsan blodig och funderar på att börja samla frimärken i stället.

Missförstå mig rätt. Men ibland målar vi frivilligt :devil: på väggen och kollar om vi har någon hånskrattande publik bakom varje buske, när vi krumeluttar med våra dansanta "pussgurkor", oavsett storliek, ålder, utbildningsstadie och ras.

Mvh

/IH
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har aldrig märkt någon sorts diskriminering åt andra hållet inom AR och skrev helt enkelt bara att vad jag upplevt eftersom mårran skrev om "annurlunda" raser.

Så snälla, kan vi skippa det där snacket om fördomar i respektive ridgren?
Är det någon som drog igång snacket så var det väl du :confused:
Men när du ändå kommit in på det;) kan jag ju berätta lite hur det är med rasfördelningen på våra kurser (inte ett enda varmblod) ingen ras är dirkt överrepresenterad. Ponny, Arab, Quater, Halvblod (flera:)) Ardenner, Lipizzaner, Islänning är iaf några av raserna:bump:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har aldrig märkt någon sorts diskriminering åt andra hållet inom AR och skrev helt enkelt bara att vad jag upplevt eftersom mårran skrev om "annurlunda" raser.


Är det någon som drog igång snacket så var det väl du :confused: :


Okey, jag kanske citerade lite fel stycke då, men där jag tycker att vissa fördomar syns. Och anledningen, till fördomarna vara att redan TIDIGARE inläggskrivare FÖRE dig hade skrivit om liknande fördomar. Så du behöver inte känna dig angripen, för det är inte meningen att angripa någon. Men det är dags, att vi tar av oss tofflorna, som vi själva har dragit över huvudet, för att visa hur nedtryckta vi med "udda hästar" oavsett, ålder, utbildningsstadie elelr ras är.

Halvblodsfolket har ju redan sina tränare. Det finns bra tränare inom "vanlig dressyr" också, självklart. men alla de bra tränarna tycker inte att det är någon större idé att träna en ryttare på en häst som i alla fall aldrig kommer att kunna hävda sig på dressyrbanorna, och göra tränarens namn känt. Så tror jag faktiskt att det är.

Nu är det så, att jag har en 22 årig halvblodsdam, som inte heller lär göra en tränare känd, tack vare att vi visar framhovarna på tävlingsbanor. Och dessutom har jag en kropp, som heller inte klarar av att göra en glänsande dressyruppvisning på en tävlingsbana.

Men tack vare AR, har jag i alla fall kommit tillbaka mer inom häst- och ridsport än jag hade tänkt, när jag köpte min DÅ 17-åriga dam. Jag tänkte ha henne som "knähund", att borsta, linda med gredeskära lindor och smörja med babyolja, samt gå ut och gå i matchande grimma o grimskaft. Tack och lov, för hästen mest tror jag, så hittade jag en ridstil, som passade både henne och mig perfekt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Kände mig allt lite angripen där:( :o
För övrigt så har, vad jag vet, varken jag eller någon annan tryckt ner tofflor över mitt huvud:p
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Men tack vare AR, har jag i alla fall kommit tillbaka mer inom häst- och ridsport än jag hade tänkt, när jag köpte min DÅ 17-åriga dam. Jag tänkte ha henne som "knähund", att borsta, linda med gredeskära lindor och smörja med babyolja, samt gå ut och gå i matchande grimma o grimskaft. Tack och lov, för hästen mest tror jag, så hittade jag en ridstil, som passade både henne och mig perfekt.

Ja, det var nog tur, skära lindor och babyolja:eek:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag tycker det är konstigt varför ingen annan klagar utan att det bara är mina päron som har nått emot mig är dte inte dom som ska vara stoltast? ibland undrar man...

Tala inte 0om föräldrar:crazy: jag är över 40 och mina vet inte ens om att jag har min häst:angel: vill slippa klagandet så jag berättade inte när jag köpte henne:p
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Ja, det var då som sagt var inte meningen att angripa någon. Men jag känner mig själv kränkt och angripen, när jag blir placerad i facket "halvblodsfolket". Jag är inget halvblodsfolk.

Jag är människa
Sitter jag till häst är jag ryttare
Tillsammans med min häst utgör vi ett ekipage

Alla vi som sitter till häst är ryttare oavsett inriktning vi ägnar oss åt, vi har ett gemensamt intresse, varför ska vi då själva peka ut "VI" och "DOM DÄR"?

Det är mest en undran och inget ilsket angrepp. Jag vill hellre att vi försöker skapa en brygga och tar till vara vårat gemensamma intresse, oavsett gren. Vi har så mkt att lära av varandra, oavsett inriktning. :bow: Alla har sitt favoritknep, hur man löser en situation. Vem vet, något knep kanske passar mig och ett annat, kanske passar dig alldeles ypperligt. Vi måste våga räcka ut handen över gränsen! :bump:

Vi ryttare måste också lära oss att kommunicera på ett konstruktivt sätt, där vi inte bara "jagar i flock", för att tala om hur fel någon annan gör :devil:, utan i så fall försöka sätta oss in i hur andra tänker och... JAHA :idea:, ja... så kan man ju också göra. Men jag föredrar att göra så här i stället, därför att...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp