Vad tycker era stallkompisar om er?

Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag rider Klassisk Ridning (craig steven)och så fort man nämner något för nån ex. varför man inte har bettet jätte uppspänt, eller inte har nosgrimma så tror alla att varför man har bettet lägre ner är ju för att man rider klassisk ridning! (men det är ju för att inte skada tanden ovanför!) Har förklarat åtskiljliga gången att: det har ju inget med klassisk ridning att göra!! man kan faktiskt ha den även när man rider "vanling" ridning. Så man blir alltså dumförklard för det man gör, av någon som inte vet vad man gör...

ett exempel på detta är när en jag känner, som sa att KR är så "konstig", sa helt förvånda: men håller inte ni bara på en tygel? alltså så hade hon ingen aning om vad man gör i när man rider klassisk ridning. Så enligt vad jag tycker så kan man inte säja att skinkan är dålig utan att ha tittat eller ens luktat på den :P

Har även hört att man "sitter och åker", kan vara så innan man har lärt sig att ge rätt komandon. Men jag kan då lungt säja att jag sitter då inte och "åker". För jag tycker det har blivit lättare att få invärkan på hästen sen jag började med KR.

så jag tycker inte att jag blir bra bemött pga min ridstil...
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Okej :)
Har faktiskt inte hört talas om honom:o
Ska ta mig tid att läsa iaf, när levde han? *skoj att veta:D *

Han levde för inte så länge sen faktist på 1953 var han på spanska ridskolan (tror jag, eller så var det då han dog, vet inte men det var då däri kring)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Åh jag blir så less på människors fördommar! Men det är klart, är man inte insatt så är det lätt att fördömma, och inte orkar de ta reda på vad AR är heller.

Jag hade häst i ett ganska stort stall där bara ett fåtal tränade AR och det märktes tydligt att vi var lite annorlunda. Än idag känner man sig inte helt välkommen till klubbens ridhus, bara för att man tränar AR.

Det har hänt att mina kompisar som "rider vanligt" kommit med kommentarer om vad är det för trams jag håller på med, eller att den där Eva Jälmbrant ska jag passa mig för. Och då var jag för feg för att stå på mig och ta diskussionen, jag försökte bara att undvika den konflikten men nu ångrar jag att jag inte bet i från och ifrågasatte de dom sagt eftersom det är total galenskap att någon ska behöva "passa" sig för, enligt mig, Sveriges bästa tränare oavsett gren eller inriktning.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

KL

Vad är det mer konkret som de har synpunkter på då?
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Klassisk dressyr utgår från Podhajsky's ridlära

Det där hade nog inte ens Podhajsky hållit med om.

Jag tycker för övrigt att det är fel att försöka sätta EN person eller EN ridlära som ursprung till den klassiska dressyren. Det är ungefär lika vansinnigt som att säga att all klassisk musik utgår från Mozart (även om Podhajsky, som visserligen var duktig, knappast var ridkonstens motsvarighet till Mozart).

Det är möjligt att det finns tränare i klassisk dressyr som tycker att Podhajsky är deras überguru, men det finns andra som tycker att Guérinière är bäst, andra Marialva eller Baucher eller någon annan av alla gamla mästare. De är inte mer eller mindre klassiska för det.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag håller med till hundra procent, det var klantigt uttryckt av mig.

MEN, Podhajsky värderade högt "gammal" lära inom dressyren och har sammanfattat den klassiska dressyren på "Spanska Ridskolan"-vis på ett bra sätt.
Den utgår inte från honom, men hans bok sammanfattar den väldigt bra och enligt min åsikt hade han vettiga idéer om ridning.

Boken kostar gratis dessutom så det skadar inte att kolla i den om man är nyfiken
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Podhajskys bok var väll som en sammling av alla "gammla mästares" ridning eller? om jag inte uppfattade det fel... har bara kommit förbi första kapitlet än :)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har sedan i somras ridit AR på mitt sto och arbetar henne vid handen ganska mycket. Jag rider inte speciellt länge och inte speciellt fort (alltså min häst är aldrig helt slut eller svettig) allt enligt hur jag har lärt mej att träna henne. Hon ska intressera sig för arbetet och jag slutar när det går bra om det så bara tog en kvart. Nu verkar det som de som rider "vanligt" tycker att jag överhuvudtaget inte tränar henne. Får lite gliringar titt som tätt att hästen blir "understimulerad".
Vad tycker de i ert stall om er något annorlunda träningsmetod?

Jag har stått i en hel massa stall (tyvärr, har blivit en del hattande och oroligheter) och det har varit väldigt olika.

För det första har jag ju hela tiden haft travare, och bara en sån sak KAN göra så folk tittar snett (inte nödvändigtvis men vid enstaka fall kände man av det) och så har dom inte heller varit 100% fräscha. Just AR gör ju att man blottar felen snarare än att dölja eller komma runt dom, därför har ofräscheten märkts trots att det finns dom som är värre så att säga.

I ett stall där jag bara stod en kortare stund var det blandat travfolk och ridfolk, och bland ridfolket fanns det dressyrryttare och "rida för nöjets skull/tävla för skojs skull"-folk. De var väldigt accepterande, men å ena sidan var det lite kul att hälften av dom kallade min häst för "ridhästen" istället för vid namn, hälften av dom "travaren" :p
Tror dom hann se mig träna för lite för att hinna kommentera, just då hade kusen en viloperiod och jag var öht bara där nån gång i veckan, var 5 mil bort och min pappa tog hand om kusen.

I ett annat stall var AR väldigt accepterat bland vissa och sen fanns det dom som tyckte att det var en kul grej men även om dom t o m provade på det själv tyckte de snarare att det var ett komplement till träningen/kul grej att testa snarare än att de gillade ridstilen. Grannstallet brukade regelbundet ta dit en tränare och där tränade nästan alla AR mer eller mindre.
Sen i ett lite större stall var det mindre accepterat. Särskilt eftersom hästen inte var helt fräsch och jag till 80% bara skrittade så yckte dom nog att det var en riktig skräphäst jag hade och att jag var en riktig skräpryttare och inte motionerade min häst bra. Jag VET inte att det var så, var väl mest det intryck man fick :p Då hade vi inte kommit så långt heller, hästen var även då under en rehabiliteringsperiod så jag förstår dom.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Oj då, har den här gamla tråden kommit upp.
Sedan jag skrev den har jag bytt stall till min häst och där jag står nu är det tvärt om. Alla är jättenyfikna på vår ridstil och tycker det är intressant:) med AR. En dag när jag kom till stallet stod deras hopptränare hos min häst och frågade massor och ville t.o.m se oss träna om han fick:o .
Idag har vi varit ute i det fina vädret och ridit tillsammans, så bara man accepterar varann behöver man inte rida "samma stil".
Slutet gott:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp