Vad tycker era stallkompisar om er?

Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Måste lägga till en kul sak som hände idag.

I mitt stall anses jag vara den största kufen som finns. ALLA rider för samma tränare utom jag, denna tränare är utbildad på Flyinge med det ridsätt det innebär (hon är jätteduktig, absolut inget ont om henne, men det är inte ens i närheten av KD).

Om jag uttalar mig i diskussioner om ridning brukar folk stirra på mig som om jag är ett miffo. Som ni sett av mina inlägg tidigare i den här tråden så får jag en del intressanta kommentarer också...

Idag kommer tränaren till mig i sadelkammaren, flera andra är därinne, och frågar MIG om ett problem hon haft med sin häst och hur jag skulle göra för att lösa det! Jag svarade på mitt KD-vis, och hon tackade för tipset.. sen säger hon "Du, jag skulle så gärna vilja följa med och titta när du tränar någon gång. Det ser så trevligt ut när du rider, jag kan behöva lite inspiration till mina egna lektioner."

GISSA minen på de andra inne i sadelkammaren! Typ: :eek:

:banana: :bump: :banana:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Måste lägga till en kul sak som hände idag.

I mitt stall anses jag vara den största kufen som finns. ALLA rider för samma tränare utom jag, denna tränare är utbildad på Flyinge med det ridsätt det innebär (hon är jätteduktig, absolut inget ont om henne, men det är inte ens i närheten av KD).

Om jag uttalar mig i diskussioner om ridning brukar folk stirra på mig som om jag är ett miffo. Som ni sett av mina inlägg tidigare i den här tråden så får jag en del intressanta kommentarer också...

Idag kommer tränaren till mig i sadelkammaren, flera andra är därinne, och frågar MIG om ett problem hon haft med sin häst och hur jag skulle göra för att lösa det! Jag svarade på mitt KD-vis, och hon tackade för tipset.. sen säger hon "Du, jag skulle så gärna vilja följa med och titta när du tränar någon gång. Det ser så trevligt ut när du rider, jag kan behöva lite inspiration till mina egna lektioner."

GISSA minen på de andra inne i sadelkammaren! Typ: :eek:

:banana: :bump: :banana:

Jag ska följa med min "kuf" till arbetskamrat på hennes träning för att titta. Känner inga andra som rider akademiskt o är nyfiken.

Hon är ingen "kuf" utanför ridningen:p Är ni det? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag ska följa med min "kuf" till arbetskamrat på hennes träning för att titta. Känner inga andra som rider akademiskt o är nyfiken.

Hon är ingen "kuf" utanför ridningen:p Är ni det? :D

Jo, jag är rädd för att jag är samma kuf, vare sig jag är med eller utan häst... :rofl:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag har sedan i somras ridit AR på mitt sto och arbetar henne vid handen ganska mycket. Jag rider inte speciellt länge och inte speciellt fort (alltså min häst är aldrig helt slut eller svettig) allt enligt hur jag har lärt mej att träna henne. Hon ska intressera sig för arbetet och jag slutar när det går bra om det så bara tog en kvart. Nu verkar det som de som rider "vanligt" tycker att jag överhuvudtaget inte tränar henne. Får lite gliringar titt som tätt att hästen blir "understimulerad".
Vad tycker de i ert stall om er något annorlunda träningsmetod?

folk tycker att man är annorlunda.. dom frågar hela tiden; Ska du inte rida dina hästar mer, kan dom inte galoppera i paddocken ännu mm? (dom håller på att ridas in)
Men jag ser att dom utvecklas och dom är lyckliga efter varje pass. När man tar på dom tränset så nästar kastar dom sig in i det för dom vet att vi ska träna innan var det inte alls så...
En dag kommer även jag kunna galoppera i paddocken med en lycklig häst som bär sig, och då får dom se på andra bullar!:D
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Lånar knappen

Är jag helt ute och cyklar? Jag trodde att klassisk dressyr, akademisk ridning och barockridning var olika namn för samma sak. Efter att ha läst den här tråden inser jag att det väl inte alls är så, eller? Vad är då AR och vad är KD?

Är det ok för trådskaparen att jag frågar här, eller skall jag starta en egen tråd?
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Det finns de som gör små nischer och menar att det ska kallas si om man rider så, och så om man rider enligt den eller den och att det redan nu finns små olika inriktningar inom den akademiska ridkonsten.
Jag anser att det är samma sak även om en del vill dela upp det.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jamen jag tror att dom använder träkor, hur farliga ska då inte dom vara :o .
Men det är väl bara vid lagtävlingar som man har kor (om jag har fattat det hela rätt)
Har du tränat WE alltså eller är du som jag bara nyfiken?
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag anser att det är olika saker, AR rider man när man följer Bents "lära" (om man nu kan kalla det för lära?). Barock och klassisk ridning känns som mer diffusa namn och kan vara lite mer "vad-som-helst".
Får ofta höra av min tränare (i akademisk ridkonst) att AR och barock är två helt skillda saker. Har dock aldrig hört någon riktigt förklara vad barockridning är.
Sen skulle man ju säkert kunna placera AR under barockridning eftersom det är influerat från barocken.
Lite flummigt kanske.. Men det är min tanke om det hela.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Bent Branderup myntade benämningen akademisk ridkonst.
Man kan väl säga att han klippte och klistrade ihop olika läror och stilar (som naturligtvis inte var så jätteolika) detta blev akademisk ridkonst.
Förklarar inte så bra :angel:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Okej :)
Har faktiskt inte hört talas om honom:o
Ska ta mig tid att läsa iaf, när levde han? *skoj att veta:D *
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag tränade min häst från marken och fick frågan, hur gammal är hon? 6 år svarade jag sannaingenligt. Men guuuud..är hon inte inriden än? blev följdfrågan, nja...det beror ju på vad man menar med inriden tänkte jag. Vad vill du hon ska kunna för att hon ska vara inriden?. Är det att man ska kunna rida henne i skritt, trav och galopp utan något krav på form, så då är hon inriden. Är det att hon ska kunna gå i form i alla gångarter och kunna skolorna...så nej, då är hon inte inriden.;)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Okej :)
Har faktiskt inte hört talas om honom:o
Ska ta mig tid att läsa iaf, när levde han? *skoj att veta:D *

Vet inte exakt, men vet att han räddade lipizzanerrasen undan andra världskriget, så han levde väl däromkring :)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jag rider också KD (klassisk dressyr). Kul att det finns fler som rider så:) Jag har eget stall hemma på gården. Men ibland om jag råkas hamna i disskusioner om Tysk-/engelsk- ridning och Klassisk ridning så får jag ofta komentarer om att det är "inte ridning på riktigt". Jag har t o m fått komentarer om att jag skadar min häst genom att rida så (!) Och då undrar jag vad som är mest slitage.... (Inget illa ment nu till den "vanliga" ridningen, det finns duktiga ryttare inom alla "ridsätt"). Fast jag bryr mig inte, huvudsaken är att jag och min pålle trivs med det vi gör:) Annars tycker jag också att det är lite kul att vara anorlunda, inte jämt vara som alla andra;)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

jag ofta komentarer om att det är "inte ridning på riktigt". Jag har t o m fått komentarer om att jag skadar min häst genom att rida så (!)
:eek: Hur menar dom då?
Har ingen som helst koll på KD, men har börjat läsa Podhajsky's ridlära nu:). Tycker att folk ska skaffa lite grundfakta innan de hoppar på andra.:idea: :cool:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Ja, eftersom dom flesta som jag känner, har väldigt hård han och nästan sågar ned hästarna på tygeln, för att hästen ska gå "i form", men formen kommer ju inte från nacken, utan baken och ryggen. Min häst har svårt för att kröka på nacken, så det är inget jag eftersträvar, han kan jobba bra under sig och höja ryggen, även om huvudet är högt. Mina kompisar anser att ryggen tar stryk att detta.
Sen tycker dom väl att jag at "för snäll" när jag rider, bara för at jag rider KD, eftersom min häst har lite av egen vilja....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp