Vad tycker era stallkompisar om er?

Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

litet inlägg från en icke AR ryttare, men med ett öppet sinne... tycker det är underbart att alla kan hitta sin ridstil eftersom vi alla inte är stöpta i samma form (gäller både hästar o ryttare) måste vi hitta vår individuella stil som funkar...

angående fördomar grundar de sig oftast i okunskap... med tiden kommer nog även det att ge sig... människor är vanedjur o nyheter kan tas som ett hot mot den invanda "tryggheten"

dock har jag som "vanlig" dressyrryttare (skogsmulle) upplevt att AR ryttare och andra som valt en "annorlunda" ridstil gör allt för att försöka omvända oss andra... detta kan göra mig mer avigt inställd... jag vill själv skapa min uppfattning... överväga om det är något för mig...

tycker vi alla ska rida med ett öppet sinne o lära oss av varandra... och framför allt ha roligt med hästen!!! det är ju ändå därför vi rider, vi älskar hästar!!!! :love:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Tycker att ni har kommit ifrån själva idén med AR här. Om det nu är så att man följer Bent lära (och det är väl det som är AR) så står det ju tydligt och klart i hans bok "Den akademiska ridkonsten" att AR inte innebär att man köper sig en häst som ska passa att rida på detta sättet utan att man ska göra det bästa av den hästen man har.
Om tränarn inte följer de principerna så är det konstigt att han/hon kallar sig tränare inom AR.
Talanger finns inom alla hästraser liksom inte talanger, vissa hästar har lättare för sig än andra pga vad de är avlade för (extriör, psyke mm skiljer ju sej beroende på vad hästen var tänkt för från början), men det behöver ju inte hindra ägaren att göra det bästa av det han/hon har.
Fördomar är ofta grundade av folk som inte har en aning om just den rasen de sprider fördomar om.:crazy:
T.ex skulle min arab vara nervös (det är ju ALLA araber)
T.ex ditt halvblod är en bra dressyrhäst inom eng. dressyr (det är ju ALLA halvblod)
=generaliseringar och generaliseringar använder sig ju människor av när de har svårt att förstå och sätta sig in i något, det är ju enklare om allt är antingen svart eller vitt, då behövs ju ingen diskussion.
Men skulle det vara så svart och vitt så skulle väl alla varmblod springa på travbanan, alla araber stå i utställningsringen och se ut som de skulle flyga i luften vilken sekund som helst, alla ardennrar dra plogar och alla nordisar dra timmer osv...
Där jag tränar AR har de alla möjliga hästar och alla hästarna på kursen jag gick hade styrkor och svagheter oavsett ras. Ingen ras var överepresenterad och/eller favoriserad.
Dock kunde diskussionen komma upp varför vissa raser hade svårare för sig än andra och det är ju ganska bra för då vet man vad man har att jobba med, men jag kan ju säja att min arab hade iaf inte svagheten att hon var NERVÖS dock att hon har lite för dålig vinkel bak (det har ju alla araber:p och vår New Forest/eng fullblod med))
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

kl

Många tenderar att glömma bort att dressyr är till för hästen också. Man rider inte dressyr bara för att kunna visa upp "krumelurer".

Min KD-tränare påpekar ofta att dressyren innebär två saker:
Dels gymnastik som stärker hästen fysiskt, men
även lyhördhet och känslighet för hjälperna.

Så en tränare som väljer bort ett ekipage som inte har ambitioner att tävla har valt fel jobb...MIN personliga åsikt är att en tränare ska ha ambitionen att jobba FÖR hästens sak i hela landet/världen OBEROENDE av ryttaren. Jag tycker att min tränare gör det. Hon bryr sig inte om hur ekipaget ser ut, vad de har gjort eller vill göra. Det hon vill uppnå är att det aktuella ekipaget uppnår harmoni och att hästens kropp jobbas igenom på ett bra sätt.
Det är iaf den uppfattning jag har fått av hennes handlingar och det hon har sagt.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Se där, nu börjar vi komma till "pudelns kärna" och en stor del, av det JAG vill få fram.

De AR-tränare och CR-tränare, vanliga dressyrtränare också förresten, har varit väldigt öppna för att instruera alla raser. Så det är inte tränarna jag främst har haft problem med, vare sig när jag red någon av alla de ridtravare jag utbildat, arabhingsten jag red in, eller de "överåriga" halvblodsston, med en räv bakom vardera örat. Utan det jag sett som främsta problemet är alla ryttare, som ser "bakom ryggen snackare" och "jaha bara en sån häst?-*fnys*-snackare" bakom varje buske och på varje läktare.

Det är bara att rida och se glad ut och göra det bästa av det man har. Ibland slår man faktiskt folk med häpnad. :banana:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Helt rätt, för mig är ridningen gymnastik, både för mig och hästen.

Men jag måste väl ändå också få vara stolt, glad och nöjd med mig själv för att ha kommit från "skritrundorna" runt gärdeskanten och i skogsbrynet 2002, till att vara inne på rejält jobb och rejäl inriktning mot samlande arbete 2006, trots tidigare dåliga odds. :angel:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Tack för alla bra svar. Jag känner mej fortfarande intresserad att börja med AR men som sagt jag vill inte skippa mina skogsturer för det så jag fortsätter nog med det i allafall och lite annat också men det känns som det är en himla bra dressyrform särskilt för mej som inte har siktet inställt på tävling.

Jag fastnade också för att det var så öppet just vad gäller raser, på clinicen där jag var så fanns det allt möjligt och det tyckte jag var jättekul. Förlåt om det var jag som drog igång den här rasdebatten det var inte meningen jag ville bara nämna det som en kul grej att jag nu när jag har halvblod (dock inte med någon flashig stam) så intresserar jag mej för andra grenar.

När vi ändå pratar om raser och olika ridstilar så blev jag verkligen förvånad att man inte får tävla i westernridning med vilka raser som helst.......lite konstigt tycker jag. (Jo det fanns visst klasser som var öppna för alla men hur vanligt är det då? ingen aning) Man får ju faktiskt tävla i de engelska ridgrenarna med vilken häst som helst även om folk fnyser bakom ryggen och även om jag inte för mitt liv tror att en dressyrdomare skulle döma fram en fjording hur bra den än gick, ursäkta mej men det tror jag inte. Sånt tycker jag är skitdumt.

Men jag skulle gissa att jag kommer mer och mer föröka lära mej AR konsten att rida för det känns som det kan passa mej och jag gillar helt klart sättet att träna men det tar väl lite tid att vänja sej vid att man inte behöver träna i timmavis, men det verkar som sagt jättekul.

Är det ingen av er som är nyfiken på Working Equitation eller vad det nu heter? Eller rent av någon som har provat på?
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

men herregud! hur har du lyckats? hur länge har du haft hästen då?:D
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

nå nu är jag ingen AR ryttare utan en dressyr mupp :rofl: :rofl:
men jag skulle vilja ibland vara en fluga på stallväggen och hör om alla konstighetr jag har gjort med min häst :crazy: och vad folk tycker om mig.

men nåå jag bryr min inte såå mycket om vad dom säger utan
jag gör det jag mår bra av och mina hästar oxå för den delen
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Har haft henne sedan 10 oktober förra året, alltså lite över ett år.
Mina föräldrar (läs mamma) tycker att jag ska ägna mer tid åt hemmet och pojkvännen. Hon är nog rädd att han ska tröttna på mej om jag hänger för mycket i stallet, jag tror snarare att han skulle tröttna på mej om jag svansade omkring här hemma hela dagarna;) . Han har varit ungkarl hela sitt liv innan han träffade mej.
Min sambo tycker dock att jag ska erkänna att jag har henne nu:o
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Ja, det är ju inte kul att alltid känna att man är annorlunda:angel:
Att gå sina egna vägar är tufft. :cool:
.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jo, jag har sneglat lite på WE, verkar kul...dock skulle min häst hamna i chocktillstånd om hon skulle separera kor, hon klarar med nöd att passera en kohage och det efter en veckas koterapi som jag fick hjälp med och glada hejarop av Westernfolket på Buke. Underbara de med.:love:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

:p Min häst umgås och jagar gladeligen riktiga kor (uppväxt med svarta tjurar i Camargue och sen gått från och till med kor i Sverige). När man dock kommer till WE-banan med en tjur i trä så blir han förskräckt :D Nu är dock den skräcken i stort sett borta ;)
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Måste bara sticka in en liten kommentar jag fick i stallet häromdagen.. Jag står på ett stall där folk är väldigt "tävlingsdressyr halleluja" och jag anses väl vara allmänt fel och konstig.. brukar rida ensam så mycket som möjligt...

Häromdan sa en i stallet:
"Men du, din häst börjar ju bli RIKTIGT fin nu! Är det inte dags at börja träna för en riktig tränare nu?"

Har tränat som ett as (rider klassisk dressyr) för min nuvarande tränare och hästen skulle ALDRIG varit så fin om det inte vore för honom... men han är inte en riktig tränare för att han håller på med KD... Suck.
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Häromdan sa en i stallet:
"Men du, din häst börjar ju bli RIKTIGT fin nu! Är det inte dags at börja träna för en riktig tränare nu?"

Den kommentaren har jag också fått ett antal gånger. :eek: :crazy:

Dessutom blev ridlärarna på "min" gamla ridskola jättekära i Tima både förra sommaren och i somras när jag var på handikappläger. De trodde att jag ljög när jag sa att hon var 22 år GAMMAL. De berömde mig både för hennes väl bibehållna hull, härliga muskler och fina form. Sista dagen red de andra ut och då hade jag ridhuset för mig själv. Det satt två ridlärare i cafét och den ena var ute ett par gånger och berömde oss. :love:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Då får du kontra med: "Ja, visst har h*n...så nu vill jag inte förstöra allt genom att rida för en RIKTIG tränare.":devil:

ecila: Oh, vad jag känner igen mig...mammor:angel:
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Är det inte dags at börja träna för en riktig tränare nu?"
Eller varför inte;

Skall du inte börja rida din häst snart? (jag har ridit hela sommare, dock i en väldigt lång och låg form och mestadels i skritt)

Men om hon börjar bli bättre i kroppen nu, då skall du väl börja rida på riktigt igen?

för att nämna några...
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

En annan kommentar när jag och en person diskuterade Klassisk och Engelsk dressyr..

"Ja, jag ser mig som konservativ när det gäller dressyr, jag tror på de gamla beprövade sätten, inte såntdär nytt tjafs som akademisk ridning och sånt"
 
Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?

Jamen vad svarar man?
Jag är sällan den som är tyst, men då kom jag av mig alldeles.

Ursäkta, men...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp