Vad tycker du man behöver kunna för att skaffa hund?

E

Eccentric

Hoppas nu att det inte finns tusen andra såna här trådar, då får jag väl skäll:angel:

Jag funderar på att skaffa hund, inte just nu men kanske inom ett par år. Har inte haft hund tidigare, men haft kontakt med hundar genom släkt och vänner.
Har däremot en katt som jag haft i lite drygt 9 år.

Har kärat ner mig i rasen dvärgschnauzer (min kusin har en sådan, så på den vägen är det..) och läst runt lite och som jag förstått så kan detta vara en bra första hund. Rätta mig om jag har fel..

Nu till min stora fråga:
Vad tycker ni att man bör kunna innan man skaffar hund? Förstår ju att man måste känna till rasen ganska bra, och naturligtvis skötsel som mat/vatten (och för dvärgschnauzer även det här med trimning), jag tänkte mer på vad man bör kunna inom att "uppfostra" en hund? Vill ju inte fördärva en fin individ p.g.a okunskap! Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Nån som har tips o råd?

Tacksam för svar

Sv: Vad tycker du man behöver kunna för att skaffa hund?

ingen som kan hjälpa mig?

*putt putt*

Jag tycker att för att hunden och ägaren ska få ut det mesta av livet tillsammans så bör man läsa ett antal (4-6) hundböcker av bra författare och därifrån välja en metod som passar en själv och hunden! därtill behöver man känna rasen så man vet att man köper en hund som passar ens livsstil!!

Jag köpte hund (min första) för lite mer än en månad sedan.
Jag valde (efter många om och men) en ras som det t.o.m stod på rasbeskrivning "ej förstagångshund" just eftersom dom kan vara ganska skarpa och behöver en fast hand. (Har en kooikerhondje)
Men jag kände att det var den hunden jag ville ha, och jag har verkligen fått tag i en individ som passar mej oerhört bra!
Jag läste alla hundböcker på hela biblioteket innan, och köpte dom jag tyckte var bra. Jag sökte upp en bra tränare (hon är BÄST) och anmälde mej till valpkurs på en gång. Vi ska även gå en miljö&ledarskapskurs i höst, och forsätta gå på träningstillfällena min klubb har varje måndag.
Jag tror att man behöver VILJA veta mycket... läsa, fråga, gå kurser, engagera sig. Om du läser ett par böcker så vet du ganska snart lite mer vilken "metod" av uppfostran du känner är rätt, och sen letar du upp en tränare som kan hjälpa dej på rätt väg.
Jag tror ibland att det snarare är dom som redan har haft hund och "som kan allt" som får dom stora problemen..
Bara genom att göra den här tråden visar du ju att du verkligen vill göra rätt.
Lycka till :bump:

Tack för ett bra svar! :):bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 050
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar