Vad tusan har hänt med Birk? Attack från ovan?

Jolanta

Trådstartare
Fattar inte vad som har hänt med Birk. Han beteer sig jätte konstigt!

Vi gick ut på promenad nyss, och när vi gått ca 20 meter så börjar han se konstig ut. Kryper ihop, låg svans osv, precis som han är livrädd samtidigt som han tittar upp mot träden/himlen.

Vi fortsätter att gå, han fortsätter att se jätte låg ut, och går tryckt mot mitt ben. Släpper honom lös uppe i skogsdungen, då brukar han alltid gå iväg och lukta, men ICKE. Han står bara vid mig, tryckt vid mitt ben, och tittar upp mot träden.

Promenaden fortsätter, och han är likadan hela tiden, vart vi än går. Han ville inte bada, fast jag gick i (i vanliga fall så skulle han kasta sig i om jag gick före), han ville inte snusa osv.

På hemvägen brukar han alltid gå så sakta så, för han vill inte hem, men nu drog han när vi närmade oss lägenheten...

Jag vet att han inte har blivit skrämd av något, , iallafall inget jag har sett. Och jag tycer ju att jag borde ha sett något som har gjort honom så rädd isåfall... ?

Vad kan det vara? Håller han på å bli sjuk?

Sv: Vad tusan har hänt med Birk? Attack från ovan?

Fattar inte vad som har hänt med Birk. Han beteer sig jätte konstigt!

Vi gick ut på promenad nyss, och när vi gått ca 20 meter så börjar han se konstig ut. Kryper ihop, låg svans osv, precis som han är livrädd samtidigt som han tittar upp mot träden/himlen.

Vi fortsätter att gå, han fortsätter att se jätte låg ut, och går tryckt mot mitt ben. Släpper honom lös uppe i skogsdungen, då brukar han alltid gå iväg och lukta, men ICKE. Han står bara vid mig, tryckt vid mitt ben, och tittar upp mot träden.

Promenaden fortsätter, och han är likadan hela tiden, vart vi än går. Han ville inte bada, fast jag gick i (i vanliga fall så skulle han kasta sig i om jag gick före), han ville inte snusa osv.

På hemvägen brukar han alltid gå så sakta så, för han vill inte hem, men nu drog han när vi närmade oss lägenheten...

Jag vet att han inte har blivit skrämd av något, , iallafall inget jag har sett. Och jag tycer ju att jag borde ha sett något som har gjort honom så rädd isåfall... ?

Vad kan det vara? Håller han på å bli sjuk?

Precis den reaktion du beskrev fick jag på min gamla hund en gång. Han var då 4-5 år och en - i normala fall - stabil hund. En morgon när jag skulle gå ut med honom hann jag inte mer än 50 meter så blinkade en lyktstolpe till och han flydde i panik hela vägen hem. Jag fick inte stopp på honom fast han var en lydig hund normalt sett. Jag satte koppel på honom och fortsatte promenaden och märkte att han stirrade upp i alla träd, skyggade för fågelholkar och ville gå långa omvägar kring hus med stora antenner på taket. När jag skulle gå in genom ytterdörren så lyckades jag knuffa till ett gammalt brukshinder som stod vid sidan av dörren och det skramlade lite, varvid Felix kastade sig på ytterdörren i panik och försökte liksom klättra in genom den stängda dörren. I hallen fick han sedan syn på nyckelskåpet (som hängt där i X antal år) och vägrade passera detta för att komma in i lägenheten. Till slut drog jag in honom i lägenheten, men då var han tvungen att ligga vid halltröskeln och stirra på nyckelskåpet i 30 minuter innan han gav upp och gick därifrån. Jag ringde en veterinär som sade att han kanske hade fått hjärnhinneinflammation och att jag skulle åka in med honom och kolla upp det. Det var inte hjärnhinneinflammation och egenheterna lugnade ner sig under dagens lopp men han ägnade större delen av kvällen åt att stirra på takfläkten (den var stilla)... Han slutade få panikanfall men han fortsatte att stirra på skorstenar, antenner, fågelholkar etc på promenader. Det hela slutade dock när jag insåg att han hade fel på sköldkörteln och gav honom levaxin.

Lycka till med din hund!

Ungefär samma sak hände min hund.Kan tyvärr inte beskriva händelsen ordentligt, eftersom det inte var jag som såg det.

Han la sig iallafall ner, kröp på något vis och såg livrädd ut, utan anledning.Efter ett veterinärbesök visade det sig att det var en tumör på mjälten, och han togs bort.

Du borde kanske kolla upp honom hos en veterinär, för säkerhetsskull?

Usch vad ni skrämmer mig! :(

I gårkväll när vi var ute (betydligt svalare då än på dagen) så kom han springande mot mig, sen kastade han sig ner på marken och gnällde till. Efter 10 sek så klev han upp, och var som vanligt. Det kan ju vara så att han trampade på något, som gjorde ont. Jag såg dock inget... :confused:

Nu har jag börjat misstänka att det är något med synen?!

Vi var ute nyss, han betedde sig likadant som igår, gick och såg låg ut, och tittade mot träden. När vi går över en gräsplätt, kastar han sig i kopplet, med raggen på ända, och morrar, mot- INGENTING! Det var bara vi där, men han såg tydligen något som inte jag såg! :confused::(

Ska det nu bli något med Birk OCKSÅ. Jag som just har börjat kunna leva som vanligt efter Isa fick somna in för några veckor sen...

I gårkväll när vi var ute (betydligt svalare då än på dagen) så kom han springande mot mig, sen kastade han sig ner på marken och gnällde till. Efter 10 sek så klev han upp, och var som vanligt. Det kan ju vara så att han trampade på något, som gjorde ont. Jag såg dock inget... :confused:

Exakt så gjorde min förra hund också när han var ca 12 år gammal, jag avvaktade ett par dagar.. Sen började "skrika" och kastade sig ner på marken.. Dock var det inte tumören som spökade då, utan något med prostatan.

Är din hund gammal? Isåfall kan det ju vara något som kommit med åldern tex prostatabesvär.

Fästingsjukdomar kan ge hunden kraftiga rädslor.

Han är bara 2,5 år... :crazy: :(

Jag tänker avvakta några dagar, för ska med honom till vet, så blir det sövning, han är livrädd för vet. Vill inte söva honom i onödan, men blir det inte bättre så kommer jag självklart ta honom till vet...

Jag bor i Lycksele (lappland) Vet inte om det finns så många fästingar här. Fast iof så har dem börjat komma längre å längre upp i landet. Ska kolla igenom honom ikväll, å se om jag hittar någon.

Av Borrelia eller Erlischas kommer symtomen inte på en gång då en fästing sätter sig. Kan gå veckor innan hunden blir dålig.

Då kanske inte ens där sitter någon fästing längre!

Hur tar man reda på att det är Borrelia/Erlischas som hunden har fått? Blodprov?

Åtgärd?

Förmodligen inte.

Man åker till veterinären och tar blodprov. Och sedan är det 4 veckor med tabletter.

Vet inte om det har gjort det hos dig, men här har det åskat en hel del i morse.
Han kan inte ha blivit rädd för det?

Jag tänker också på någon fästing-buren sjukdom.

Grannens hund blev jättekonstig av borrelia, men då var han samtidigt "dålig".
Verkar din vovve ok hemma?

han sover ganska mkt, men det tror jag beror på att det har varit så varmt...

Blir han inte bättre i morgon så ringer jag vet...

Hör gör han, men jag tyckte han var lite vinglig idag. Fast nu för en halvtimme sen när jag var ute med honom så var han inte vinglig...

Låter ju som en muskel/nerv sjukdom... Myelopati (shäfervinglighet)

Fast att hunden bara är 2,5 år låter ju inte som en rimlig ålder o få den direkt...

Hoppas det är något mycket lindrigt han har och att det går bra hos vet. :)

Det kan inte vara så att det finns björn i markerna?
vår jättetuffa finska spets blev till en darrande hög när hon stötte på björnlukt

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18