Vad tusan gör vi - Del LIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och funderar på hur man kommer fram till att 50% av Sveriges arbetstimmar är helt i onödan och bedrivs som ren välgörenhet av våra företag, egentligen är det enda som behövs nån som följer en monterings/svarv-instruktion och en till som transporterar varan till slutmålet. Minst två avgörande frågor i det resonemanget borde tända en väckarklocka. Jag får ungefär 24 varningsklockor, men så har jag mer erfarenhet av ekonomi och företagande på internationell nivå än de flesta.

Sitter och funderar på hur man kommer fram till att 50% av Sveriges arbetstimmar är helt i onödan och bedrivs som ren välgörenhet av våra företag, egentligen är det enda som behövs nån som följer en monterings/svarv-instruktion och en till som transporterar varan till slutmålet. Minst två avgörande frågor i det resonemanget borde tända en väckarklocka. Jag får ungefär 24 varningsklockor, men så har jag mer erfarenhet av ekonomi och företagande på internationell nivå än de flesta.
Utan någon som administrerar fakturor och inbetalningar så borde allt utfört svarvarbete vara i onödan eftersom man aldrig får in några pengar för det...:idea:

/har ingen ekonomiutbildning

Värdelöst hår!:arghh: Gjorde sig av med en permanent på två veckor för några år sen :cautious: oklart varför jag fortfarande försöker :banghead:

När det gäller sådant har jag gett upp, mitt hår har sitt egna liv. Av någon anledning har det också bestämt sig för att bli krulligt på senare år :cautious: Det började bak på skallen och har liksom spritt ut sig åt sidorna så jag känner mig som Hermione :crazy:

Alternativa fakta? Annars vet jag inte.

Det känns som om det finns en viss risk för regn tämligen snart... :cautious:
19428674_1546051832094273_366678817101578240_n.jpg

Fråga vad svalorna tycker, flyger de jämst med hustaken (eller lägre) blir det nog regn, flyger de högre kan det hända du klarar dig.

Utan någon som administrerar fakturor och inbetalningar så borde allt utfört svarvarbete vara i onödan eftersom man aldrig får in några pengar för det...:idea:

/har ingen ekonomiutbildning

Utan de som svarvar finns inget att fakturera. Att det sedan tar 5 stk personer att fakturera för vad 1 svarvare gör hör liksom inte hit ...

Utan de som svarvar finns inget att fakturera. Att det sedan tar 5 stk personer att fakturera för vad 1 svarvare gör hör liksom inte hit ...

Att sedan den normala fördelningen är att en ekonomiassistent på deltid klarar att fakturera 15 hantverkares arbete hör liksom inte heller hit. Sorry, alla andra. Ska inte döda denna tråden också genom att argumentera mot en ignorant granitvägg.

Var har du fått den uppgiften ifrån? De flesta mindre företag här i bygden har en person som sköter all löpande administration och tar hjälp av en revisor eller redovisningskonsult vid deklarationer. Jag vet några större företag också (i Sthlm bla) som har två till tre personer som jobbar med löpande administration och använder en redovisningskonsult varje månad för moms och löner.

Tittar på en dokumentär om brittiska par med väldigt stor åldersskillnad mellan parterna. Just nu är det ett par där mannen är 76 och kvinnan 39. Ett annat par gifte sig när hon var 18 och han 50 någonting. Kan inte låta bli att vara lite fördomsfull och fundera på om man verkligen kan ha så mycket gemensamt med så stor åldersskillnad?

Var har du fått den uppgiften ifrån? De flesta mindre företag här i bygden har en person som sköter all löpande administration och tar hjälp av en revisor eller redovisningskonsult vid deklarationer. Jag vet några större företag också (i Sthlm bla) som har två till tre personer som jobbar med löpande administration och använder en redovisningskonsult varje månad för moms och löner.

Det räcker da så vackert med att se när man kommer till ett företag och skal lasta/lossa. Antalet personer på kontoret överstiger vida antalet personer i produktionen/lastning/lossning...

Jag försöker gilla läget. Jag är nyss hemkommen från hästarna och skitig för den ena hästen dreglade ner mig. På vägen hem var jag dock tvungen att handla lite och överallt såg jag midsommarfina människor. De skulle tydligen göra något trevligt eller hade kanske redan gjort det.

Själv åkte jag bara hem till mitt ostädade hus som jag inte hunnit hålla fason på. Jag har heller inte hunnit planera någon traditionell midsommarmat men ska väl prova att grilla. Genom min chefs försorg äger jag ju numera en grill. Jag har köpt en kladdkaka också. Det åt jag på midsommarafton förra året så nu när har det andra året på rad så måste väl det ses som en tradition i alla fall? Ja, och så har jag köpt jordgubbar och vin finns i skåpet. Bara sällskapet som fattas....

Slänger slutligen in en bild på 5-åringen som snarksov ljudligt när jag kom till hagen.
IMG_20170623_184921_633_zps9w3xtje1.jpg

Hoppas det kommer lite regn här med. Fast de har ändrat nu så blir kanske inget.
Funderar på att göra en knäckig jordgubbspaj av jordgubbarna från trädgården.

@Magiana: Jag är också solokvist men jag är relativt nyduschad (fast jag såg ut som något katten dragit in när jag var på byn och handlade, då hade jag inte duschat :rofl:).

Jag tror inte på måsten när det gäller helger. Det är bättre att man plockar de eventuella traditioner man gillar om man vill det (eller inte gör det). Jag åt sill till lunch för det känns midsomrigt och det är väldigt gott. Nu blir det grillat men det göra jag ju nu och då så hade jag inte haft lust med det hade jag inte gjort det. Flaggan är hissad för det hör till för mig, likaså jordgubbarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kontaktade sjukhuset för att fråga om de glömt bort mig eller om jag skulle få någon ny tid för operation öhvt. Visade sig att de...
Svar
6
· Visningar
817
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 157
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: aleeza
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
68 855
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI