Vad tror ni?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fridajgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 896
F

Fridajgirl

Jag tänkte betäcka ett varmblod som jag har som ligger på 160 cm i mankhöjd. Hon är pigg och framåt, Ser ut som ett halvblod.
Har funderat på att betäcka henne med en welsh partbred hingst

För då borde det bli en liten häst.

Vad tror ni om det? eller har ni andra tips?
Tacksam för svar:smirk:

Sv: Vad tror ni?!

Jo gör du som du vill det är kul att exprementera lite så länge du väljer en hingst med ett "bra" psyke .
Lycka till :D

Jo gör du som du vill det är kul att exprementera lite så länge du väljer en hingst med ett "bra" psyke .
Lycka till :D

Men detta var väl skrivet lite på skoj.. Hoppas jag?:confused:

Till TS:
Huruvida welshpartbred är den optimala korsningen vet jag inte. Jag vet att welsh brukar bli bra som inkorsningsras med många raser, men jag vet inte hur det brukar bli med varmblodstravare(som brukar vara oändligt olika i typ, temperament etc). Jag vet också att en del distansfolk korsar araber och varmblodstravare. Men.. Om målet är att producera en liten häst så är det garanterat billigare att köpa en ;). Men det kan ju inte vara det enda målet.. Väl?
U

Ne jag vill ha en söt liten unghäst att arbeta med sen så det är isf därför jag tänkte korsa.
Varmblodet är lugn och snäll men pigg när man rider. Så om man korsar en liten söt welsh ponny så hade det blivit en söt sak:smirk:

Sötsaker behöver man ju inte avla fram ;). Nej men seriöst, fundera fram vad du vill ha mer än en sötsak.. har du otur så får den varmblodets stora kropp o welshens korta ben. Det har hänt förr.. Du vet väl att du kan köpa föl+unghäst+en vuxen (minst.. om de ska vara samma korsning som det du ska göra) för samma pris som det kommer att kosta att föda upp denna avkomman? Det är därför det är bra att sätta ett realistiskt mål, och inte bara att ha en gullig föling..
U

Sötsaker behöver man ju inte avla fram ;). Nej men seriöst, fundera fram vad du vill ha mer än en sötsak.. har du otur så får den varmblodets stora kropp o welshens korta ben. Det har hänt förr.. Du vet väl att du kan köpa föl+unghäst+en vuxen (minst.. om de ska vara samma korsning som det du ska göra) för samma pris som det kommer att kosta att föda upp denna avkomman? Det är därför det är bra att sätta ett realistiskt mål, och inte bara att ha en gullig föling..
U

Ja vet att det kostar en hel del, men jag hade tyckt det var roligt och en utmaning att föda upp en egen. Får se hur jag gör. Tittar runt lite på hästar och ska man köpa en fin här så kostar det multum. Får fundera lite innan jag bestämmer mig. Har tävlat en hel del innan men nu är mina knän skadade så hoppning blir de nog inte på ett par år, därför funderar jag på en unghäst som man kan träna upp och forma till den häst man vill,:d

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 270
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka