Vad tänka på vid köp av hus och tomt?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag är i tomt och husköpartankar. Dvs jag vill köpa tomt och där vill jag bygga ett eget hus sas. Enkelt värre!..Eller?

Huset jag vill bygga är hittat, och jag vet ungefär vart jag vill bo..men vad ska jag nu tänka på så att jag inte står med otilltänkta utgifter upp till hakan sen? Jag har sökt på nätet men det är himla luddigt och inte så konkreta tips.
Det jag kan tänka mig är ev:

Vatten

El

Ev värme...

Men sen då?

Tack för all hjälp!:)

Sv: Vad tänka på vid köp av hus och tomt?

lagfart, kommunalt vatten och avlopp, pantbrev osv..

sedan så ska du inte glömma att du får betala fastighetsskatt om du äger fastigheten, vilket du inte gör i varesig bostadsrätt eller hyresrätt..

Senast ändrad av en moderator:

Framför allt. Kolla med kommunen vad stadsplanen säger, vad får man bygga (FÅR man bygga överhuvudtaget), vem äger etc.

Har bygg två hus och tittat på oändligt massa tomter. I något fall uppgav mäklaren att det fanns förhandsbesked för att bygga 250 kvm hus på en tomt. Vid kontroll med kommunen framkom att tomten inte ens var styckad, dvs säljaren hade tänkt att köparen skulle göra pappersarbetet, betala och dessutom bygga en tillfartsväg till säljarens hus längre in på tomten. Något förhandsbesked fanns naturligtvis inte.

Ofta (framför allt på nystyckade tomter) finns en massa villkor för vilken typ av hus man får bygga och vart på tomten huset får placeras. Själv vill man ju gärna bygga där solen skiner och sjöutsikten är som bäst.

Kommunen bör ha uppgift om alla anslutningsavgifter. Varierar från kommun till kommun.

Lycka till! Det tar tid och är rörigt och inte alltid helt lättkalkylerat, men jättekul!

det finns tomter med framdraget vatten och avlopp.

Se efter vad det finns för alternativ annar sför vatten och avlopp. Det finns folk som köpt tomter där de inte tillåts bygga WC...

Tack alla för era svar! Det är verkligen mycket att tänka på, här gäller det visst att inte vara naiv :crazy:

Jag förstod inte det där med fastighetsskatt, blir det automatiskt "fastighet" när man bygger själv? Räknas det inte som en bostadsrätt?

Tack alla för era svar! Det är verkligen mycket att tänka på, här gäller det visst att inte vara naiv :crazy:

Jag förstod inte det där med fastighetsskatt, blir det automatiskt "fastighet" när man bygger själv? Räknas det inte som en bostadsrätt?

En "fastighet" är ett stycke mark. Om det står en byggnad på marken och byggnaden ägs av markägaren så ingår även byggnaden i fastigheten. Ägs byggnaden av en annan person så räknas byggnaden som lös egendom, man säger att den står "på ofri grund". En sådan byggnad kan inte pantsättas, eftersom man bara kan ta ut pantbrev i en fastighet - vilket alltså förutsätter att man även äger marken.

I dagligt tal används ofta ordet "fastighet" för ett hus/en byggnad, men det är alltså inte rätt - juridiskt gäller ovanstående.

Bostadsrätt???
Visst byggs det typ bostadsrättsradhus men då finns det ju en bostadsrättsförening också. I regel brukar boendekostnaderna bli högre i slutänden eftersom du får en massa fasta kostnader till föreningen som du inte kan påverka. Dessutom får man inte samma lånevillkor.
Köper du själv en tomt och bygger så blir det inte en bostadsrätt.

Kontakta någon av de större aktörerna bland småhusbyggare på marknaden så kan de säkert hjälpa dig.

Du har redan fått fler bra svar. Jag har dock en liten kort lista här över en del av de kostnader som uppkommer vid ett husbygge.

Kostnader:
* Inköp tomt
* Ansökan om bygglov (ansökan om lov att anlägga avlopp om det behövs)
* Anlitande av Kvalitetsansvarig (någon sakkunnig)
* Inkoppling vatten/avlopp alternativt grävning av vattenbrunn och avloppsbrunn
* Markarbete för gjutning av platta/utplacering av torpargrund/utplacering av plintar
* Utsättning av huset - dvs när någon från "kommunen" kommer och mäter ut exakt var huset skall stå.
* Dragning av avlopps-och vattenledningar i platta/i torpargrunden/"runt plintarna".
* Förarbete för gjutning + gjutning/utsättning av torpargrund/utsättning av plintar
* Inköp av huskropp + leverans + kranbil som lyfter delarna på plats + snickare som monterar huset.
* Hyra av "bygg-el central"
* Inköp av yttertak + stuprännor + stuprör
* Inköp elmateriel
* Inköp värmekälla - ex lugftvärmepump + braskamin (här tillkommer kostnad för skorsten)
* Dragning av vatten- och avloppsledningar inne i huset.
* Dragning av el inne i och ev. utanpå huset.
* Inkoppling av el - från elbolaget/Inkoppling av tele från Telia
* Avgift för slutbesiktning av fastigheten samt för avlopp/vatten
* Återställande av tomtmark - behövs ibland runt huset.
* Inköp av ex. singel för uppfart/jord för gräsmatta.

Till detta kommer alla kostnader för de invändiga ytorna dvs. alla innergolv, innertak, väggar (färg och eller tapeter), innerdörrar, kök, vitvaror, tvättstuge-inredning, anlitande av en våtrums-godkänd firma för inredning av badrum + badrumsporslin mm.

Dessutom kommer många prefab-hus endast grundmålade så en ommålning inom 12 månader brukar vara rekommenderat.

Så innan du planerar mer så är mitt råd att du sätter dej ner och räknar in alla detaljer som kommer till... Det springer FORT iväg till stora pengar om man inte har en ordentlig budget att följa!

Lycka till!
/Swat

min kompis ska bygga nytt nu. Knappt 1 miljon för huset och de räknar med 2.3 klappat och klart. Andra huset de bygger så de har nog lite koll på vad de vill ha. De väljer lite lyxigare golv, kök etc.

kl!

Jösses ja det är en del att tänka på. Tusen tack för listan den ska jag spara!!

Det är ju en fråga om vart man vill bygga förstås.
Tror inte du bygger just så mycket i Stockholm för den pengen.

Fast oftast är det ju "bara" tomtpriset samt kommunernas olika avgifter som skiljer mycket vid ett bygge!

Allt annat är ju en förhandlingssak mellan de olika entreprenörer man väljer att anlita!

/Swat

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar