Vad strör du boxen med??? Kom igen nu...

Sv: Vad strör du boxen med??? Kom igen nu...

Jag använder halm. Det är lätt att mocka och mjukt för hästen. Och så blir inte hästen smutsig som med t ex torv...

Halm! har väl alla tänkbara fördelar ;)
De kan pyssla med det om de vill, det blir varmt vintertid, dammar inte, väldigt lättmockat (bara man får in rutinen :p ), mjukt och skönt och ser mer naturligt ut, dessutom torkar det inte ut hovarna. Fast vi har lite spån på "pisställena" för att suga upp.

Papper tycker jag också är helt ok, speciellt om man har hosthäst!

Etta Halm
Tvåa Papper

Jag använder halm. Tycker det ser trevligt ut och så har hästen något att pilla med.

Det tråkiga i år är att det har varit väldigt svårt att få tag på bra halm som inte dammar. Efter mycket om och men (och en hel del slängande av dåliga hamlbalar) så fick jag tag på ett lass helt otroligt bra halm. Har aldrig haft så bra halm förut. Dammar nästan ingenting och luktar just ...... ingenting.

Hälsningar

Tora

Torv.
Lätt att mocka och luktar inte ammoniak av kisset.
Blir billigt i längden eftersom det inte går åt lika mycket som t ex spån.
Nackdelen är att det blir lite mörkt i stallet. Men ljusa väggar fixar det!

allessa skrev:
Jag får svara mig själv...
Jag använder halm, tycker det är väldigt lättmockat och billigt. Dessutom blir det ljust och trevligt. :)
:D

Håller med!

Kalk underst, sen en spånbädd, kalk & ovanpå permanent halmbädd.
Mockar ut bajset och synligt kiss & strör upp vid behov. Byter bädden helt vid behov, brukar bli runt jul.

Har en renlig valack som bajsar på ett ställe och kissar på ett :love:

Har ingen gödselstack samt halmen har jag gratis :D

Nu i vinter har jag använt spån. Tycker det är lättmockat, ljust och ser trevligt ut! Har tidigare använt halm men jag tycker inte det suger upp pisset så bra + att gödselstacken blev enormt stor med halm. En fördel med halm är att hästarna alltid har något att sysselsätta sig med.
Till vintern funderar jag på att lägga ett lager torv i botten av bädden och sedan ett ordentligt lager med spån över. Är lite osäker på om det fungerar till min ena häst då han leker grävmaskin på nätterna?!
Någon som har erfarenhet?

Tora skrev:
Jag använder halm. Tycker det ser trevligt ut och så har hästen något att pilla med.

Det tråkiga i år är att det har varit väldigt svårt att få tag på bra halm som inte dammar. Efter mycket om och men (och en hel del slängande av dåliga hamlbalar) så fick jag tag på ett lass helt otroligt bra halm. Har aldrig haft så bra halm förut. Dammar nästan ingenting och luktar just ...... ingenting.

Hälsningar

Tora
Hör av dig nästa gång du behöver halm, vi har hur mycket som helst, och inte dammar det heller.

Torv!

Har absolut bäst uppsugningsförmåga o det finns inte en chans att det stinker ammoniak. Har just nu bädd i lösdriften med torv o spån o tycker att det är en bra kombination - mest bara för att spånet ljusar upp o gör att det ser trevligare ut. Lättmockat, luktfritt.

Torv!
Jag har haft både spån, halm och torv. Spån vill jag aldrig ha igfen men halm skulle jag kunna tänka mej.
Fördelar med torv...

Det är ekonomiskt, lägger in en bal var 10-14 dag i snitt... Till stor häst i stor box.
Det har gjort min hästs hovar minimum 25 ggr bättre. Från att inte ens kunna stå i sandad sjukhage utan att flisa till att kunna busa med kompsiarna i bergshage.
Det ser trevligt ut med en nymockad torvbox.
Dammar inte nämnvärt.
Enormt bra uppsugningsförmåga
Luktar absolut inte illa...

Yepp, jag är helsåld!

Just nu har jag torv, men jag kommer byta till spån till hösten när hon är hemkommen från betet då. Är inte så förtjust i torv, tycker det är lite mörkt och tråkigt och sedan så är det ett h*vete att stå och hacka torv mitt i vintern. Så jag kommer därför att gå över till spån.

Men fördelen med torv är väll att det är billigt. Köper för 125:- i månaden och får då ta så mycket vi vill. Per häst då givetvis.

Tycker även att torv är lite tråkigt, det är visserligen spån också. Hade allra helst velat ha halm men eftersom halm tar så mkt plats på dyngstacken så får det bli spån. Men däremot kommer hon få ett hörn vid vattenkoppen där hon alltid fr.o.m i höst kommer ha en stor hög med halm och ha fri tillgång på hela tiden! :)

Sedan ska jag sätta in ett småmaskigt nät till henne så att det tar längre tid för henne att äta upp höet också, så hon har lite och göra när hon är inne :)

Fast större delen går hon ju ute förstås... försöker ha henne ute 10 timmar på vintern i af, men minimum är i af 8.

Har just nu spån, det är det som ingår i stallhyran. Det är ljust & fräscht. Men jag föredrar nog torv. :) Halm är ju himmla mysigt också.

Tack. Det skall jag komma ihåg till nästa säsong. Är det Väröbacka i närheten av Varberg du bor i?

Om du vill och har lust får du gärna PM:a mig om mer detaljer :)

Använder rivet tidningspapper, lätt att mocka + billigt och dammar inte. Använder det även för att min häst har kvickdrag.

Vi använder torv. Suverän uppsugningsförmåga, dessutom luktar det gott.

Gödseln är dessutom super att plöja ner i trädgårdlandet. Det blir massor med stora fina morötter till hösten.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka