Vad strör du boxen med??? Kom igen nu...

A

allessa

"puscha" för ditt "strö", varför använder du det och vad är den största fördelen med det?? :banana:

Sv: Vad strör du boxen med??? Kom igen nu...

Jag får svara mig själv...
Jag använder halm, tycker det är väldigt lättmockat och billigt. Dessutom blir det ljust och trevligt. :)
:D

Använder torv som jag blandar lite spån i. Tycker att torv är jättebra då kisset lägger sig som klumpar, blir mao väldigt lätt att hålla rent. Har spånet enbart för att ljusa upp lite.
Har stått på halm förut. Eftersom min häst är så grisig i boxen så blev det väldigt svårt att mocka ordentligt.

Jag använder spån till mina pållar. Det är otroligt lättmockat och det blir ljust och fint i boxen. (Dessutom får jag det gratis :) ). Jag tycker att halm är mer svårmockat. Det är svårt att se var hästarna har pinkat osv. Jag har ingen dyngplatta vid stallet utan tömmer i en skopa. När mina grannar hade halm tömdes den en gång i veckan. Nu när jag är själv och bara har spån tar det tre veckor att få den full!

Halmbädd.

Jag ser enbart fördelar med detta. Ett argument mot brukar vara att det tar plats på gödselstacken, men har man utrymmet blir det trots allt mycket fortare fin kompost av det än av t ex spån.

Genom att jag har bädd tar jag bara ut pluttarna och ibland blött som kommer upp. Detta gör att skottkärran inte blir så full. Sedan lägger jag ny halm ovanpå och hästen har en tjock bädd att ligga på och halkar inte när den ska resa sig.

Det bästa måste ju ändå vara att hästen har något att äta om den vill. Jag lider när jag ser de andra hästarna i stallet på sitt spån. Efter att två kg hö är slut (30 min?) står de och glor i fyra timmar. En del gör mer än glor. Väver, slipar tänder, äter boxvägg.

Mitt sto äter mycket av halmen och förut blev det inte så mycket kvar men med bädden har hon alltid halm att ligga på och det går inte åt lika mycket längre.

papper

Jag har hyrt in min häst i ett stall och där finns bara papper, och jag tycker det funkar hyffsat så jag har inte bytt.
Fördelar är väl att det inte dammar......nackdelen är väl att det lätt flyger omkring på gödselstacken när det blåser lite och man måste ha himla mycket papper i boxen för att det ska bli mjukt.
En lite udda fördel är väl kanske att när hästen har brodd så trampar den fast massa papper så när man lyfter hoven så känns inte ens broddarna = mindre risk för tramp, andra skador m.m

Skulle jag bestämma själv skulle jag ha halm tror jag......

I nya stallet är det spån som används. Ser trevligt ut, är lättmockat (iaf åt min häst :bow: ) och ljusar upp.

Jag använder spån.Lättmockat,ljust och fräscht.
Skulle dock vilja prova pappers strö,men många säger att det är svårhanterat (flyger iväg o skräpar ner mycket)och svårt att kompostera. :confused:

HALM!
Det är fint, mysigt för hästen att gosa ner sig i, ser ombonat ut, hästen kan äta av det för att sysselsätta sig.

Nu har jag spån pga att det inte finns plats att förvara halm i stallet. Annars är jag en stor förspråkare av halm. Tycker att det är synd att hon inte har halmen att stå och plocka i när höt är slut.

Jag gillar halm bäst, såvida det är bra kvalitet.
Jag tycker hästarna ska ha något att pyssla med när de står inne och då är halmen utmärkt.
Till de hästar som kissar extra mycket har jag lite spån i botten.

Kombi kombi :D. Nu bara spån och halm, men sen hade jag tänkt att stampa en torvbädd, ta bort om det blir äckligt då.

Så: Torv underst, sen spån över det och lite halm.. halmen är mest till för att han ska ha nåt att käka.
'
/sofia

Havrehalm. Har haft vetehalm innan, och det är ljusare och ser "fluffigare"ut, men havren suger upp mer, och den är godare att äta för hästarna. Jag har bädd oxå, och då är havre halmen bra då den binder urinet, och det är lättare att hittadet när man tar bort det, och det blir bättre lukt.
förr hade jag spån underst, men då gick det knappt att få bort urinet eftersom spånet blev stenhårt, och sen luktade det illa.

hade kutterspån, men egentligen så föredrar jag halm, finns det något finare en ett ljust fräscht stall med stora boxar med en härligt gyllengul halmbädd?? Sen så tycker jag att det är enklast att mocka med halm, bara att ösa ;)

Spån i bal. Smidig hantering och förvaring. Nära att hämta och bra priser. Det passar ypperligt till mina två ponnier och gör det lättmockat för min del. Tycker även det luktar fräscht!

Jag strör först botten med kutterspån och över har jag halm.

Halm. Billigast och uppskattat av hästen.

Har en häst som är GRISIG och dessutom av den stirrigare sorten. Gräver riktigt upp diken i spånet med bakbenen. Har fn spån till henne, då stallägaren köper in på pall, men vad tror ni skulle ha passat att stör med till henne?
Problemen är att det är svårmockat som f-n, går åt MYCKET strö, och hästen får liggsår lätt, trotts halvmeter tjock packad bädd. Hon leker nämligen grävskopa när hon ska bädda ner sig. Jag har sett hur hon gör... :crazy:

Vad tror ni?? :confused:

Hästen har fri tillgång på grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka