vad står xx för?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Moppa123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 295

Moppa123

Trådstartare
Hejsan svejsan.en nybörjar fråga :o
Vad står xx i tex xx-sto för? sedan finns det flera förkortningar på vissa stamtavlor ( morfar upphöjt till xx eller något)

vad står dessa förkortningarför? vissa raser? eller vad? :confused: :confused:

xx betyder Engelsk Fullblod (och ska inte vara upphöjt, även om många tycker det är snyggare). ox är Arabiskt Fullblod, och x är Angloarabiskt Fullblod.

Ett xx-sto är således ett fullblodssto.

Kan bara tillägga att man i äldre stamtavlor kan se beteckningen AA vilket också betyder Angloarabiskt Fullblod.

Är det någon som vet vad bokstäverna faktiskt står för? Det bör ju vara förtkortningar för något.

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 272
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 819
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka