Vad står F.1 för?

carolineartemis

Trådstartare
Min kompis har en häst som heter F.1 SWB efter sitt namn. Vi har frågat både veterinärer och hon som ritade av henne när hon skulle ha pass men ingen vet vad det står för så då vänder jag mig hit där man alltid kan få svar :)
Någon som vet?

Sv: Vad står F.1 för?

vet inte vad F.1 står för men SWB betyder iaf Swedish Warmblood (SWB).:p

men skulle tro att de har nåt me avel å göra

Intressant! Är hon alltså född på Flyinge då?
Antagligen inte.

Moderstoet till stofamilj F.1 importerades, tillsammans med flera andra ston, på 1920-talet från Tyskland av Flyinge. Alla ston som härstammar från detta modersto i rakt nedstigande led tillhör stofamilj F.1. En känd medlem är stoet Kalmia som fick närmare tjugo avkommor av vilka fem(?) blev godkända hingstar, Jaguar var en av dem.

Senast ändrad av en moderator:

Stämmer bra det :laugh:

sönerna är Elektron, Kalman, Herkules, Neapel och ovan nämnda Jaguar :) Fem ston i avel och en rad tävlingshästar. Ett imponerande sto!

Kolomea F1 f:1969 e:Pompe u: Klarinette blev också elitpremierad efter att ha fått tre godkända söner (Labrador, Nebraska och Trubadur). Kolomea var dessutom helsyster med hingsten Unesco.

Förlåt att jag knapplånar lite.........

Mitt sto har F.2 efter sig och hon är född på Flyinge men det verkar som om folk här har full koll allt så vad vet ni om den sto familjen???:bow: Jag har nämligen "noll koll" men det hade varit kul att veta....

F.2 kallas Spinda-familjen och är kanske den allra mest kända. Många fina hingstar kommer från denna stofamilj.

*kl* Då frågar jag med, jag har 4 SWB hästar. 2 utav dom är valacker som kommer ut varsin stofamilj, årningen som är sto har ju både SWB och nr 46 bakom sitt namn. Men nu till frågan det ena stoet står det bara SWB bakom men inget nummer, vad är kravet för att där ska stå SWB bakom, svenskfödd eller räcker det med registrerad i stamboken?

Född i Sverige. Kolla importerna, de har inte SWB efter.

Trevlig att du har från familj 46, den tycker jag om;)

Kan du något om stofamilj 12? Det här är ju jätteroligt att läsa om!

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
970
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka