Vad skulle ni misstänka? (hälta)

Sv: Vad skulle ni misstänka? (hälta)

Om hon ser fin ut på röntgen kan du ju avvakta lite, gå på ÅB och sedan ta ut ET om det fortfarande ser bra ut men inte känns okej.

har inte tid att läsa hela tråden men vill ändå tipsa:

Min häst var halt i skritt och galopp vid en muskelskada i bogen. Jag fattade aldrig hur det gick till och veterinärerna hittade inget, men ett par massörer har senare förklarat att det ju beror på vilka muskler som används mest vid vissa rörelser. Traven var alltså helt ren liksom böj.

Idag longerade jag henne för att se hur hon går, och det ser nu ännu värre ut än innan. :(
Nu syns det även i traven. Ingen synlig hälta men hon liksom viker ner baken. I galoppen såg det ut som att bakbenet inte hängde med alls, det såg ut som att benet skulle gå av ungefär. Såg ut ungefär som att kotan inte riktigt hann vikas tillbaka när hon skulle sätta ner benet. :crazy:
Jag vågade inte låta henne fortsätta galoppera men av det jag såg så såg det ut som att hela benet från hov upp till kors är helt trasigt.

I andra varvet ser hon helt ren ut och har jättefint och rörligt steg, även höger bak, så det är ju bara när hon måste sätta de under sig som det tar stopp.

Något jag glömde skriva innan är att när de böjde höger bak så knäppte det i det efteråt när jag travade med henne (nästa gång vi sprang var det borta). Jag kan inte minnas om det var när de böjde högt eller lågt, men det tyder väl på att benet inte är friskt?

Usch vad jobbigt!

Du skriver att ryggen är röntgad, men hur långt fram gick de? Manke, hals?

Vad jag förstår kan hästar bli ganska rejält låsta i rörelsen av att sitta fast i SI-leden, och har de gått så länge kan det ju även vara muskelpåverkan runt. Nu har din häst rört sig mindre ett tag, och då tänker jag att låsningen kan blir tydligare? Eller är jag helt ute och cyklar, ni som kan detta bättre?

Hon röntgades i rygg och manke. Längre fram känns inte aktuellt just nu iaf eftersom det ganska säkert sitter i bakdelen. Det är dock inget de kan röntga/kolla på min klinik.
Hon har heller inte direkt rört sig mindre, men det är om några småfel släktes av metacamet så det stora felet syns nu.

vad är handlingsplanen gällande hästen? först tog det lång tid innan ni kom till klinik, sen hittades inget särskilt på klinik och du var gravt missnöjd som jag förstått det. Och nu är hästen sämre? vad är planen?

om jag kommit hem från klinik med en trasig häst och varit missnöjd med det de kommit fram till hade jag inte ställt mig på behandlings ordinationen av den klinik jag varit så missnöjd med, jag hade bytt veterinär och åkt vidare för att utreda hästen. så vad är planen för din häst just nu?

Det tog inte lång tid? Jag var på klinik en vecka efter att jag startade tråden.
När jag var på klinik så behandlades en led + metacam 10 dagar. Även om jag inte var nöjd med resultatet så valde jag att avvakta och se om det skulle bli någon förändring och isåfall vilken förändring.
Nu har jag sett det och kan gå vidare med det.

Planen nu är att åka upp igen nästa vecka, men jag ska begära en annan veterinär som jag haft till mina tidigare hästar.

Ehm. Idag skulle jag filma häst för att kunna visa upp veterinären och det var inte alls som igår? :confused:
Hon galopperade nästan felfritt.

Efter igår och skillnaden mot idag (har även varit en tidigare fundering då det två gånger har knäppt i benet) funderar jag på om hon inte kan ha någon slags lindrigare patellaupphakning? Eller någon låsning som bara kommer fram ibland.

Jag ska checka henne imorrn och ev på söndag också. Jag vill ju liksom få fram problemet så jag kan visa det för veterinären (Hon vägrade ju galoppera på kliniken, så jag vill ha det filmat).

Låter lite som min pålle, det var en låsning i SI-leden. Tog ut Håkan Lundell Kiro och det tog honom ca 10 minuter att få loss honom. Sen skrittas i 1vecka och igångsättning i en vecka.. Har aldrig sett det efteråt :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=UpeTUt4OsWA

Har lyckats få in en film :p
Ni får ursäkta kvalitén och så vidare, men det här var enda filmen där hon faktiskt visar upp det. Det syns mest sista varvet (efter luftsprånget) och precis när hon saktar av, det där "rycket" hon gör med bakbenet, det är väl mest det jag är lite "bekymrad" över då hon gjorde så i varje språng dagen innan.

Kollade på filmklippet, jag tycker att det ser ut som hon har problem med sitt högra bakknä. Precis innan luftstprånget så ser det ut som bakknät ömmar/låser sig. Även när hon vänder runt i slutet så ser det ut som att hon inte vill lägga vikten på höger. Jag tycker hon ser "lägre" ut i knät på hb, om du är med hur jag menar? Patellaupphakning?

Jag har också haft funderingar på om det kan vara så enkelt som patellan, men det finns ändå vissa saker som får mig att bli skeptisk.

Men så har jag typ ingen erfarenhet av det heller och jag har bara sett hästar som hakat i skritt...

Det är ju iaf nånstans det låser sig i benet.

Lite OT

Min häst var halt i skritt och galopp vid en muskelskada i bogen. Jag fattade aldrig hur det gick till och veterinärerna hittade inget, men ett par massörer har senare förklarat att det ju beror på vilka muskler som används mest vid vissa rörelser. Traven var alltså helt ren liksom böj.

Känner en tjej vars häst inte alls gick fram i galoppen, hästen ville verkligen inte. Hon åkte till sin massör och det visade sig att hästen hade en sträckning i bogen.

Jag hänger inte riktigt med, jag har läst tråden om igen. I ditt första inlägg är det vb som strular, på filmklippet är det hb?
Har hon låsningar/problem i båda bakbenen? Jag hade nog kollat upp knäleden/knälederna ordentligt.. har du visat filmklippet för veterinären?
Angående ryggproblemen så är det inte ovanligt med reaktioner i ryggen (framförallt ländrygg) vid problem i bakknäna.
Min ena häst är beröringskänslig och ser ut som den håller på att dö om man drar med handen över ryggen, vid djupare palpation (veterinärt) så är det dock ingen reaktion.. Men om du inte känner förtroende för din veterinär så ska du absolut byta till en annan.

Ehm ja förlåt mig. Jag har såklart snurrat ihop det lite. Tänker hela tiden att det är vänster trots att jag vet att det är höger.
Det är mao bara höger hon har problem med, inte vänster.

Jag har mailat klippet till en veterinär och väntar på svar.

Hennes rygg har blivit bättre efter metacamen men det är svårt att säga eftersom hon inte heller tycker om att man trycker på henne.
Enda gången hon ömmat rejält är när vet. kände på henne (och då var hon ju superspänd). När jag klämmer och trycker försöker hon mer fly undan det.

Ja, det är lätt hänt att snurra till det, men då är jag med igen :)
Jag tror faktiskt att ryggen kommer att bli bra om du får ordning på det där bakknät.. Min häst har lite svaga bakknän och det visade sig endast som en ömmande ländrygg till och från. Min klinikveterinär underhudsblistrade bakknäna i höstas och sedan dess har ryggömheten varit som bortblåst.
Hur är din häst i muskelkondition? Har hon haft problemet länge eller har det uppkommit nu plötsligt?
Dilemmat med om de är känsliga för beröring är ju att man skapar ännu mer spänning genom att klämma och känna.. Hög muskeltonus skapar hög känslighet, så att din häst reagerar i samband med att hon är spänd behöver ju inte betyda att det är någon inflammation eller liknande i ryggen.
Hoppas du får ett snart svar från veterinären angående filmklippet.

Jag tror också det kommer bli bra med ryggen. Eller jag hoppas iaf. :p

Hon har inga muskler. :p När jag köpte henne i oktober var hon underviktig och gick med föl (så lite ryggproblem är ju inget konstigt egentligen.. ). Efter att hon kom har vi bara gått på promenader och i december började jag rida henne lite.
Sen har hon inte blivit riden så mkt mer än ett par ggr i början av året pga flera orsaker.

Vet inte exakt när det började eftersom jag inte longerar så ofta men såg det nog första gången ett par veckor innan jag startade tråden.

Ok. Men vad är det som gör dig skeptisk till att det skulle kunna vara patellaupphakning?
Ska bli intressant att höra vad din veterinär tror, hoppas du uppdaterar när du fått svar.

Jag hittade nyligen några låsta ländkotor på min pålla som ju också haft inflammation i ett bakknä. En equterapeut fixade till kotorna och sen dess fungerar allt bra. Jag är helt säker på att knät var sekundärt till ländryggen och att jag ibland trodde 'struttgaloppen' berodde på knät när det var ryggen. Obs att inget i ryggen syntes på röntgen.

Hoppas du får ordning på hästen.

Update. Bättre sent än aldrig?

Hästen blev plötsligt mycket sämre, 2gradig hälta höger bak och höger fram i trav. Fick en veterinär som fokuserade på bak och inte fram :bow:
Häst har en strålbenfraktur (bak) så hon står på boxvila med specialsko.
Får se hur det blir om vi har kvar henne lr inte, vet. var väl inte så jättepositiv..
Vi ska tillbaka i början av april och se hur det ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka