vad skulle ni ha köpt? hjälp fort!!

T

tessan666

Jag har 2 barn som ska få en egen ponny, vi har kollat på ett russ som är 123cm men nu kanske de blir för litet, barnen är 8 och 9 år gamla och är 135 resp 140 cm lång. Den är även inkörd.

Blir de för litet? skulle ni ha köpt en större ponny?

Sv: vad skulle ni ha köpt? hjälp fort!!

Visst är det svårt att veta om man hittat rätt ponny! Jag har själv velat mycket när vi letade ponny till våra barn.
När vi letade för 2,5 år sedan så var mina barn 9,5 samt 12 år. Det var en ponny vi sökte men vi hade nog faktiaskt bestämt oss för en stor C eller liten D-ponny. Att vi sökte en relativt stor ponny berodde på några, för mig, viktiga saker.
- vi ville inte byta ponny inom kort eftersom mina barn är långa och växer som ogräs. Nu 2,5 år senare är min 14-åriga son 1,90 och kan sedan länge inte rida ponny längre. Dottern (den yngre av barnen) är 161 cm.
- vi hade haft både B-ponny samt stor häst och om individen är den rätta så märkte jag att barnen kan lära sig på alla storlekar av häst.
- vi var beredda att leta tills allt klaffade, något mkt viktigt för oss var att ponnyn skulle vara genomärlig och trevlig i alla lägen, då gör inte storleken så mkt tycker jag.

Ja vad hittade då vi tillslut, jo en stor, rejäl, D-ponny på 146 cm som är den raraste som går på fyra fötter. Vänlig och säker, bockar, surar eller sparkar aldrig. Alltid positiv till arbete och en glad prick.. men.. han är en utmaning att få i form för dottern och han kräver sin ryttare på hoppbanan för att inte stanna.
Men dottern utvecklas som ryttare och vi har hela tiden haft ridhjälp av vuxen och kunnig tonåring som stöd för att inte ponnyn skall tappa kunskaper eller lägga sig till med olater. Ponnyn förljer med på dotterns ridlektioner på ridskolan och emellanåt på diverse kortare kurser och läger. Det är nog ganska viktigt att tänka på att hålla ponnyn " i gång" kunskapmässigt om man köper större ponny, en vuxen kan behöva sätta sig upp och bibehålla kunskaper hos ponnyn, det kan vara svårare på en liten ponny, som kan utveckla diverse egna ideer.. =)

Tänk efter vad ni vill ha ponnyn till, hur länge vill ni kunna rida den, vad använder ni den till när barnen växer ur den längmässigt, har ni möjlighet att ta med den på tex lektioner, har ni nån som kan sätta sig upp på ponnyn och rida till den ibland? osv osv

Lycka till!

Jag skulle absolut ha köpt den stora, kanske t.om en ännu större..
Jag har alltid varit små i växten, det va beräknad att jag skulle bli 148 lång.
När jag var elva var jag runt 140 - 145 så jag köpte en viktbärande B ponny (första häst), men efter nåt år fick jag en växtspirt (eller vad det stavas) och jag växte, växte och växte..
Är nu 15 år och är 165 lång.
Är nu egentligen för liten för min ponny, som jag är väldigt fäst vid..
Som tur är, är hon viktbärande, och jag väger 52, så hon bär upp mig lätt ( kan bära upp till 70 kilo, tro det eller ej :p)

Så jag rekommenderar en stor och kanske viktbärande ponny om det går..
En kraftig D ponny kanske? :) En connemara?
Aja, det är ju helt upp till er såklart men det är vad jag rekommenderar ;)

köp inte en större ponny än dina barn klarar av att hantera. Tycker många tjatar om att ponnyn ska räcka till så många år men hur kul är det att inte ens kunna kratsa hovarna eller sadla sin egen ponny?

Tycker b-ponny låter jättebra. Min 7-åring har en liten b-ponny på 117 cm och det är alldeles lagom. Hennes vänner som har större ponnisar kan inte rida ut själva eller ta i själv från hagen.

Så mitt råd, köp lagom ponny som första ponny.:idea:

Nu har jag ingen koll på hur fort barn i den åldern växer :p

Men jag skulle inte köpt en så pass liten häst.
Barnen håller ju redan nu på att växa ur den.
Kanske de kan rida ett år till eller två (beror som sagt på hur fort de växer) men det är ju tråkigt att behöva byta så fort.
En Cponny tror jag skulle vara mer lagom.

Men samtidigt är det ju viktigt att inte köpa en FÖR stor ponny.
Om Bponnyn verkligen är vad ni letar efter så kan ni ju slå till. Den är ju körd, så när barnen börjar växa ur den kan ni ju kombinera ridningen med körning tills ni byter till en större..

köp inte en större ponny än dina barn klarar av att hantera. Tycker många tjatar om att ponnyn ska räcka till så många år men hur kul är det att inte ens kunna kratsa hovarna eller sadla sin egen ponny?

Tycker b-ponny låter jättebra. Min 7-åring har en liten b-ponny på 117 cm och det är alldeles lagom. Hennes vänner som har större ponnisar kan inte rida ut själva eller ta i själv från hagen.

Så mitt råd, köp lagom ponny som första ponny.:idea:

Håller inte riktigt med faktiskt :p
Visst, man kanske kan rida ut själv nu, men vad händer om ett, två år?
Då är det väl bättre att ha en större ponny som man kan ha hela livet, och första året kanske ta det försiktigt?
Och självklart ska ponnyn ju vara snäll, vem vill ha en ponny som man inte klarar av? :p
Men höjd och psyke tycker jag är helt olika grejer :P
Har själv en B ponny och ett varmblod, och varmblodet är världens snällaste, medans B ponnyn kan vara jätte busig, envis och t.om bocka..

Jag har 2 barn som ska få en egen ponny, vi har kollat på ett russ som är 123cm men nu kanske de blir för litet, barnen är 8 och 9 år gamla och är 135 resp 140 cm lång. Den är även inkörd.

Blir de för litet? skulle ni ha köpt en större ponny?

Jag lärde mej massor på russ och det ända tills jag var 15:o
Vi använde dom till allt hoppning dressyr cowboy jockey indianer utställning cirkus *u name it *:devil: förutom att några var avelsston dessutom

Så valet till min dotter blev självklart en B-ponny när hon var sju ,sedan har vi haft c-d ponny efter det ,men den där första lilla ponnyn var envis snäll och gosig vilket gjorde att min dotter fick egen envishet ,uthållighet och säkerhet som är svår att få på en större ponny än de kan hantera själva .

Hon växte med sin ponny mentalt,och när benen hängde för långt ner insåg hon själv att det var dax för en större ponny ,det var inte svårt att byta upp sej för självförtroendet fanns där och att lämna över B- ponnyn till en mindre tjej var inte så svårt.

Jag hade köpt russet och låtit barnen få en kul ponnytid ,om den dessutom går att köra är det ett +

svaret är ganska enkelt. Om två år säljer man b-ponnyn och köper en större. Varför göra det mer komplicerat än så?:cool:

och du kan väl inte mena att det är helt oväsentligt hur stor ponnyn är?

Jag har haft hästar under hela min dotters uppväxt och vet tydligt att hon inte kan klara av en större ponny än hon har idag. Då pratar vi om en tjej som i princip vuxit upp på hästryggen.

Precis som Albertina skriver så behöver man väl inte köpa en häst för helt livet. Det går knappast.

Nej, jag har sett för många resonera att storleken inte har betydelse utan bara psyke och så ser man lilla lilla barnet som knappt når upp att sätta på grimman.

Det finns en ponny för varje ålder.

och du kan väl inte mena att det är helt oväsentligt hur stor ponnyn är?

Jag har haft hästar under hela min dotters uppväxt och vet tydligt att hon inte kan klara av en större ponny än hon har idag. Då pratar vi om en tjej som i princip vuxit upp på hästryggen.

Precis som Albertina skriver så behöver man väl inte köpa en häst för helt livet. Det går knappast.

Nej, jag har sett för många resonera att storleken inte har betydelse utan bara psyke och så ser man lilla lilla barnet som knappt når upp att sätta på grimman.

Det finns en ponny för varje ålder.

Tycker du har delvis rätt..
Men är det inte bra att få hjälp första året, sen när man har vuxit en bit känner man hästen och kan lita på den, och göra det mesta själv.
Istället för att efter 1 - 2 år sälja ponnyn? Som då kanske är en familjemedlem?
Tycker det är fel att man bara 'använder' hästen och sedan säljer den igen, en häst är inget redskap tycker jag, och den borde inte få 20 olika ägare.

Tycker det är mindre viktigt om ponnyn är 1,23 eller 1,43. Betydligt viktigare att det är en välskolad, lättriden och lätthanterad ponny. Kan vara mycket svårare för en 8-åring att rida en "tjurig" b-ponny än en välskolad d-ponny. Vad vet du mer om ponnyn du skrev om?

Neej :devil:
Man måste få lära sej hur de envisa ponnyerna är med och det ger en mer självförtroende när man reder ut situationen alldeles själv och framför allt känner att du har en chans att fixa det ,inte lätt om man inte ens kommer upp på den själv än mindre försöka anpassa sej till en gång som är större när man flyger som en vante.

Inte många 7-9 åringar vill traggla dressyr utan mer lära sej sitta kvar och att falla från låg höjd är lättare , det blev en sport rekordet är 17 ggr samma ridtur
och jag kan lova jag har haft nytta av det hela livet.

Vem har sagt att man måste sälja efter 2 år ?
Jag har min 31 åring kvar här sedan 17 år en c-ponny 135 cm :love:
vi är inne på 3: dje generationen på samma ponny

Neej :devil:
Man måste få lära sej hur de envisa ponnyerna är med och det ger en mer självförtroende när man reder ut situationen alldeles själv och framför allt känner att du har en chans att fixa det ,inte lätt om man inte ens kommer upp på den själv än mindre försöka anpassa sej till en gång som är större när man flyger som en vante.

Inte många 7-9 åringar vill traggla dressyr utan mer lära sej sitta kvar och att falla från låg höjd är lättare , det blev en sport rekordet är 17 ggr samma ridtur
och jag kan lova jag har haft nytta av det hela livet.

Vem har sagt att man måste sälja efter 2 år ?
Jag har min 31 åring kvar här sedan 17 år en c-ponny 135 cm :love:
vi är inne på 3: dje generationen på samma ponny

Oj, hjälp en :devil:!!

Har aldrig sagt att de ska sälja efter 2 år..

Har däremot ofta nämnt ordet traggla i samma mening som dressyr..

Nej skämt åsido:

Vidhåller att det inte är fel med en "läromästare" som första ponny. Nog att hålla reda på då hur du än vänder dig. Fick själv en nyss inriden, nyss fyllda 4årig New Forest som första ponny och även om jag verkligen :love::love: den ponnyn så inser jag efteråt att det varit bättre om mina föräldrar haft lite hästvana i stil med mina vänners så hade jag istället suttit på äldre ponny som gjorde rätt när jag gjorde rätt. Det blev lite "blind leda blind" över det hela.

Att han sedan dessutom var för liten för mina långa ben redan efter ett år gjorde ju inte saken bättre men så är det ju att man exploderar i växten som barn.

Trilla av och hitta på bus kan man göra ändå! Oavsett hur välskolad ponnyn är så är den ju fortfarande just en ponny..

Då ser vi på hästar på olika sätt. Vi har haft den häst som passat för stunden, tävlings- och utbildningsnivå. Det har passerat ett tiotal under mina år. Tror knappast en häst/ponny far illa av det så länge ägaren är kunnig.

Men hur kul är det för ponnyn att byta ägare (ledare för dom) varannat år?? :crazy:

Var jag som du skulle jag köpt en lite kraftigare b- eller c-ponny. Inget för stort som barnen inte klarar av att borsta själva. När min lillasyster var 12 hade vi en dartmoorponny på 121 cm på foder. Då vägde hon kanske 45 kilo och var 155 lång. På gränsen till för lång kanske, i teorin, men det gick utmärkt och hon klarade av ponnyn själv. Det var en kraftig sak som bar upp längre ryttare riktigt bra och det såg inte konstigt ut.

en häst är en häst. Om den blir ordentligt omskött och får mat så är den nöjd. Jag tror vi lägger alldeles för mycket tro på våran egen betydelse för hästen.

Hej!

Vad roligt att ni hittat en ponny ni gillar, det är inte lätt!!! Mitt råd är att lyssna på barnen, inte bara på vad de säger utan hur de beter sig och rider. Vi valde nämligen att köpa en c-ponny när shettisen fick tas bort, för att vi alla skulle kunna rida den och vi skulle kunna ha den länge! Detta fick till följd att min son slutade rida för han vill def inte hålla på med en så stor ponny. Tjejen har kommit igång med c-ponnyn men rider på ridlekis också och älskar det för hon kan göra allt själv! Faktum är att hur gärna hon än vill kan hon inte sadla vår c-ponny. Han är snäll så hon kan visst leda honom men hon blir ju tuffare mot shettisarna på ridskolan när de kör ner nosen i gräset, trots allt! Så vad är resultatet av detta? Mamma har fått en styck c-ponny och nu väntar vi på besiktning av en liten b, så att barnen kan få greja så mycket de vill igen. Så gå på känslan med barnen ihop med ponnyn! Visst kan en lite större fungera, men då ska man var säker på det, annars kan det sluta som för oss, med två:)!
Lycka Till !

Jag är inne på samma linje som ponnymamma. Hästen skall passa barnen nu.. och inte om några år..

Det som jag tycker talar för den aktuella ponnyn är att den är inkörd. Om barnen drar iväg alldeles väldigt på längden så kan de ju fortfarande ha roligt med ponnyn. Ridning är inte allt inom häst trots allt...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama