Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

P

Panikie

Hej.

Som de flesta vet här på buke så har jag en 03
e: Artist - Levantos ll . Köpte henne helt grön hösten 05. jag red in henne och visade henne på 3-års test våren 06, där hon fick 9-9 i hoppning = hoppdiplom , domarna var K-G Svensson och Christina Olsson. Hon gick då vidare till Riksutställning på Strömsholm. Hon gick inte vidare därifrån men fick goda kommentarer. Sedan stod hon hela sommaren (hade även övreluftvägsinflamation) til hösten satte jag lugnt igång henne, då var hon 3,5 år. Mot vintern hoppade jag in henne på lättare hinder. Hon var krånglig at rida redan då, mkt nerver, extrem vilja och svår att ha och göra med. Hon visade också att hon hade svårt med galoppen. På marken med ex tömkörning var hon väldigt lätt och flott, men med rytare på ryggen hade hon problem. Våren 07 började det gå lite bättre, kunde starta henne i 1 90 klass med 8 fel...därefter kom sommaren och jag var på praktik, jag var fortfarande inte nöjd över hästen- kändes som att något var fel, och då var ändå hästen uppkollad på klinik och jag kollar munnen 2 gånger/år. Tillslut åkte jag till Håkan Lundell som är expert på hästrygar och Si leden, enligt honom hade även min häst problem med den. Han ordnade till det och jag fick under en tid bara jobba hästen på marken för att sedan börja lite smått på ryggen. I september 07 gick hon 4-års Kvalitén med (enligt mig) kassa poäng både i dressyr/hoppning 6 rakt igenom, på exteriör 8. Jag jobbade vidare och la mkt tid på att stärka hennes galopp, det vart lite bättre. Nu i höstas startade hon 1m klass med 8 fel på hinder och några tids fel, pga 1 vägran. sen ställde jag av henne i 4 veckor, och nu har jag börjat sätta igång henne.... men hon är så svår, det är en jäkla flott häst som många säger kommer kunna bli riktigt fin, men jag får inte uppfattningen om att hon och jag har något bra samspel, inte just nu iaf, hon bråkar, jag bråkar, jag försöker vara lugn tänka framåt och inte göra så stor affär av det, mycket handlar nog om at jag då börjar tvivla på mig själv, jag har haft mkt unghästar, tycker det är jätte kul, men vem säger att man som ryttare klarar ut alla problem? jag vill själv min häst bästa, och det bästa för henne är kanske en annan ryttare som vet hur hon ska göra och lösa saker och ting, för jag känner mig verkligen så kass, och det var länge sedan jag hade en häst som jag faktiskt grät över efter avslutat ridpass, nu har det under 1,5 vecka mer eller mindre gått lika dåligt... under alla våra ridturer, jag tror inte jag vill ha det så här. Vi har även kollat upp henne hos veterinären.... förlåt för att det vart långt, men vad ska jag göra? :cry::(
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Jag skulle lämna bort henne på tillridning hos någon som är erkänt duktig med jobbiga unghästar. Är så lätt hänt att man hamnar i en ond spiral annars om du väljer att göra jobbet själv. Kan nog behöva börja om helt från början eftersom det varit mycket skador och hon inte verkar trivas med ryttare på ryggen. KAnske är det bara rent dressyrarbete som saknas? För 8 fel i 1m låter mycket för en häst som fick 9-9 på 3 års testet:confused:

Så mitt tips, lämna bort henne till någon som kan rida till henne och utbilda henne med framtiden i sikte:)

Lycka till!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

är det då inte samma sak som att sälja henne?
Jag vet inte om jag ser vitsen med att lämna bort en unghäst och betala pengar för att förhoppningsvis få tillbaka en häst som e bättre... :confused: då skulle man lika gärna lägga ner mycket tid... redan nu och kanske om 2 år ha en toppen hopphäst.

Jag känner att jag nog inte har så mkt tålamod och tid att lägga, hade jag haft mycket pengar hade jag gjort så... för då kunde jag köpt en till häst som jag jobbade/tävlade vid sidan av, och gett min unghäst den tid som ho verkligen behöver. Och det är inte änns säkert att jag har kapaciteten på just denna häst att få henne bättre... och dit jag vill ha henne. Som ryttare måste man ju kunna se sina begränsnngar.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Det är väl inte samma sak att lämna bort hästen på utbildning som att sälja den:confused:

Kanske inte läste tråden ordentligt, men fattade inte det som att du skulle sälja henne!
Om du funderar på att sälja skulle jag även först låta någon annan rida hästen för att få den mer välriden, inte lätt att sälja en häst som är lite svår även fast den har 9-9 i hoppningen, det var ju för flera år sedan. Som 6 åring är det många som redan gått 130 klasser.

Det är klart att alla inte har råd att lämna bort hästen på tillridning, men det kan ju även vara en investering för framtiden. 1 månad hos en duktig unghästutbildare behöver inte kosta skjortan, och lönar sig säkert i längden eftersom ni inte kan komma överens nu. Jag skulle inte fortsätta att själv försöka traggla mig ur det utan be om hjälp. Ett alternativ är ju om du har en bra tränare eller en god vän som är skicklig, han/hon kanske kan rida hästen litegrann?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Antingen så lämnar du bort henne till en som passar bättre ihop med henne (behöver inte vara du som är dålig, ni kanske bara inte stämmer ihop nu innan hon blivit äldre o mer stabil?) o gör grundjobbet för att förhoppningsvis få tillbaka en häst som du kan fungera bättre ihop med.

Eller så säljer du henne till någon som passar bättre.


Synd på din fina fina häst!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

nej det var nog tanken sälja eller behålla....:crazy: jag har ingen annan som jag tycker är tillräkligt duktig som kan göra jobbet bättre en mig själv. Tränare har jag ingen.... har varit på jakt super länge, känns som att det inte finns några, lärarna på skolan är på tok (enligt mig) för dåliga för att jag skulle låta dom rida henne, isåfall skulle det vara att lämna iväg henne 1 månad till någon duktig... men de kan hända att det krävs så mkt längre tid... och att problemen fortsätter när jag börjar rida igen, de kan va saker som är mellan mig och hästen, och då känns det som att en bra tränare är det viktigaste som hela tiden kan hjälpa till och lägga upp mål osv.

planerna just nu är iaf att bara jobba henne på marken, tömkörning, löshoppning och promenader, så vi får lite posetiva arbets pass igen och efter 2 veckor på det här sättet... kanske vikan ta nya tag och börja leta efter tränare, vad tycker ni? :o
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Gaa ingen tränare????:confused::confused::crazy:

Det är väl a och o, särskilt när man ska utbilda en unghäst! Även de bästa behöver ju hjälp för att inte fastna i gamla mönster och för att utvecklas.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Gaa ingen tränare????:confused::confused::crazy:

Det är väl a och o, särskilt när man ska utbilda en unghäst! Även de bästa behöver ju hjälp för att inte fastna i gamla mönster och för att utvecklas.

finns inga bra tränare, när peder o lisen flyttade ner till skåne började jag träna för en annan tjej menhon hade så fullt upp hela tiden. sen nere i skåne e det fasen omöjligt att få en bra tränare som är intreserad av unghästar att vilja komma ut till mig o träna och som inte kosstar 500 kr gången. Annars rids hästen special idrott hopp 1 gång veckan för gymnasie ridlärare och varannanvecka dressyr.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

jag har haft problem med hoppningen med min ponny (har en tråd där du kan läsa om det) och jag tog hjälp av en erkänd duktig tränare, som var liten och kunde rida och hoppa min ponny några gånger och känna var det var för problem. Nu ska jag börja hoppa henne lite igen samtidigt som hon hjälper mig och kanske sitter upp någon gång.

Det har verkligen funkat jättebra, så jag råder dig att försöka hitta en tränare som kan hjälpa dig!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Finns ju jättemånga bra tränare i Skåne, det är väl bara att ringa runt och åka dit för att prova.

Det är det första rådet jag kan ge dig.

Annars så är det andra rådet att lämna iväg henne på tillridning för att sedan prova att rida henne igen och känna efter om ni passar då.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

handlar mer om att jag sitter på en skola långt ut på en leråker ohc har inget körkort själv, kan alltså inte köra till tränings platsen så jag måste ha en tränare som vill komma ut till mig, och hittils har ingen varit intresserad. :crazy:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

vill inte någon lärare på din skola hjälpa dig då? är det ett hästgymnasium du går på?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Isf, när du inte kan reda ut henne just nu så tycker jag du ska lägga fokus på något helt annat. Hitta glädjen med hästen igen för att behålla det uppe på ryggen :)

Min sista tävlingsponny blev en helt annan häst när jag efter en skada o passering av 18-gränsen ändrade om min ridstil en hel del. Red barbacka i en remontgrimma o fokuserade helt på att bara rida med sitsen och inte ha något alls i handen. Min tränare såg ut såhär :eek: när jag kommer med min oridna, 1/2 års konvalecens och hade en bättre sökning fram till handen än vi haft på de 3 åren vi kämpat ihop.

Så ja, komma ur det gamla jobbiga mönstret på något vis :)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Isf, när du inte kan reda ut henne just nu så tycker jag du ska lägga fokus på något helt annat. Hitta glädjen med hästen igen för att behålla det uppe på ryggen :)

Min sista tävlingsponny blev en helt annan häst när jag efter en skada o passering av 18-gränsen ändrade om min ridstil en hel del. Red barbacka i en remontgrimma o fokuserade helt på att bara rida med sitsen och inte ha något alls i handen. Min tränare såg ut såhär :eek: när jag kommer med min oridna, 1/2 års konvalecens och hade en bättre sökning fram till handen än vi haft på de 3 åren vi kämpat ihop.

Så ja, komma ur det gamla jobbiga mönstret på något vis :)


jah du :) frågan vad man kan göra med min 4-åring som sticker "ut" lite.... hade jag haft en stor fin vagn hade jag kört henne, då jag har kört in henne. :)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

vill inte någon lärare på din skola hjälpa dig då? är det ett hästgymnasium du går på?

Bollerups naturbruksgymnasium.....går att diskutera över tränare osv, ingen som jag känner något för, en av "ridlärarna" rider jag speciall idrott hoppning för 1 gång i veckan.... men skulle vilja ha en tränare som man känner något för som har lite unghäst erfarenheter och som kan hoppa upp och rida samt, hjälpa till med planering o mål.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Känner igen det där lite, har ett sto i samma ålder.. Men dock har jag jätte bra hjälp av tränare. Vilket för mig har gjort allt, även om dom inte själva har hoppat upp så är det alltid bra att han någon att "bolla ideér med". Dock fick hon ryggen fixad idag, så vi får väl se om det blir bättre. Men vi har vi inte haft så mycket problem med ridningen längre, (dock hade vi det lite i början). Men sen samtidigt varför ha så bråttom? Det är oftast dom som kämpat länge och mycket som får en fin häst i slutändan. Man kan inte få allt gratis.. Men som sagt känner du inte att du har tålamodet kanske det är bättre att du köper en "färdig" häst? Annars om du verkligen vill behålla henne, så skaffa en tränare eller skicka iväg henne till en duktig utbildare.

Det finns inga genvägar... tyvärr.!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Men det brukar finnas mängder med vagnar som bara står hos folk, ring runt lite. Är megakul o nyttigt o köra ju! Vi har uppfödarens vagn till Tiger :)


Annars så är jag ju, ponnyryttare för alltid, rätt hård med vanlig vettig hantering med unghästarna. Min bebis ska bara vara att sätta sig upp på efter en lång vila, barbacka o för min del även bettlöst (rids med bett o sadel om vi inte bara ska ut på lugnare turer med träning på just lugn o allmänlydnad). För det kan det krävas en hel del jobb, halvblodsfolk brukar inte ha samma uppfattning som mig. Det kan jag förstå, ponnyer är ju oftast lite klokare och tryggare rent generellt. Men man kan ju alltdi träna för att få en sådan lugn o trygg häst, som man kan göra vad man vill med när man vill. Där man inte behöver tänka på hur mycket mat hästen äter, hur mycket den rör sig, vad det är för väder osv osv som väldigt många gör.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

handlar mer om att jag sitter på en skola långt ut på en leråker ohc har inget körkort själv, kan alltså inte köra till tränings platsen så jag måste ha en tränare som vill komma ut till mig, och hittils har ingen varit intresserad. :crazy:

Eftersom det inte finns någon tränare som du verkligen gillar kanske du får nöja dig med det näst bästa..... bättre det än att ni kör helt fast. Och om det inte funkar då skulle jag skicka iväg henne på tillridning. Det måste ju vara värt alla pengar i världen - du verkar ju ha en jätte fin häst.

Lycka till!!!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

jag skulle kolla upp henne både vetrinärt, tänder, equiterapet, och kolla sadeln. Var allt o.k. skulle jag nog kunna träna för nästan vem som helst, även om det inte är ngn höjdarryttare så är det lättare att se från marken än när man sitter på.
Fungerar inte det heller skulle jag lämna bort henne på tillridning och då försöka komma dit för att titta ngn gång då och då så att tillridaren kan förklara vad som är problemet.
Skulle du sedan bestämma dig för att ev. sälja henne lär du få bättre betalt om hon är ordentligt tillriden.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

veterinärt, equteraput och tänder osv är redan kollat, jag lägger aldrig ut eller startar trådar där jag ber om råd om sådant inte är kollat, eftersom på många hästar är det något sådant som är problem, dock inte på min snart 5-åring.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 243
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 089
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp