Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Hej... Gud vad tråkigt att läsa att du hamnat i en sån här tråkig sits med din fina häst :( Men faktum är att jag befann mig i samma sits för ca ½ år sedan. DÅ jag inte heller hade någon tränare. Ponnyn gick inte på transport, så vi kunde inte komma iväg och träna, och i närheten fanns ingen duktig tränare som kunde hjälpa oss på hemmaplan. Så ja fösökte så gott jag kunde själv att utbilda min ponny, som ja köpt som 3-åring. Men så när hon blev 5 år, och vi ännu itne hade fått bukt med transport problemet, ja då va jag nära att ge upp. Ridningen gick skit, hon avr tjaffsig och svår riden.. jag kände mej kass och otillräcklig. Det blev bara kaos av allting och jag grät efter ridpassen. Så jag betsämde mig för att sälja henne, faktiskt. Det avr inte roligt att rida henne, vi funkade inte ihop, ingen kunde hjälpa oss.

MEN.. Så fick vi på henne på transporten, helt otroligt. Och genast fick vi tag i en otroligt duktig tränare som vi åkte till varje vecka.
Har bara ridit för denna tränare i ca 2 månader... Men det ahr förändrat allting, plötsligt känns allting mkt roligare, ponnyn utvecklas hela tiden, kanon duktig. på bara några veckor gick hon från 0-10 :) Tränaren som e en riktigt inbiten dressyr ryttare, kräsen sådan, är stört förtjust i min ponny. Efter års skiftet ska vi ut o tävla.. Aldrig ahde ja kunnat tro att vi skulle kunna komma så här långt, inte visste jag att min ponny var en sån dressyr stjärna :)

Mitt tips är, som många andra redan sagt.. leta reda på TRÄNARE... Man måste inse att man inte fixar allting själv. MAn behöver någon som tjatar lite på än :) NI har helt enklet kört fast, känner båda att det bara är tjaffs. Glädjen i ridningen försvinner då, jag vet själv hur det är. Du behöver hjälp, det kommer att lossna mellan er. Du måste abra tro på dej själv, för jag tror på er, tror att ni kommer fixa det, bara du hittar en tränare.

Eller oxå tar du ett uppehåll med ridningen. Låt henne vara, betäck henne till våren? hon ahr ju jätte fin stam? Sen kasnke ni är redo att ta nya tag?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Min häst har varit precis likadan, med tillägg att hon sparkade och högg mot andra hästar, samt resningar, bockningar och sparkar mot skänkeln...

Jag köpte henne på hösten som fyra-åring, då skulle hon enligt uppgift vara inriden. Hon var mager som ett benrangel och hade inga muskler, men hon var positiv och hade en otrolig hoppteknik. När hon började komma igång och få muskler började problemen, inte varje dag, utan i perioder (men hon var väldigt pigg heeela tiden). Det var hur jobbigt som helst, jag grät och ville inte fortsätta, tänkte sluta rida och ville bara sälja henne. Sen skickade jag iväg henne till en unghästtränare i två veckor, fick hem henne sen och då var vi på rätt väg. Sen dess har vi haft lite problem men det har blivit bättre - mkt bättre. Hästen är nu snart 8 år, ett föl rikare (f.-07) och mycket jämnare i humöret och i ridningen. Nu, efter 3 år har jag en häst som jag nästan jämt kan rida hur som helst, och hon är underbar!! Det har varit väl värt de här åren!

Men, om du inte känner att du orkar och att du inte har tålamodet, så är det bättre att du säljer henne och köper en ny. En sån häst kräver enormt mycket tålamod, tid och energi. Jag lovar dig att det är värt allt jobb, men kom ihåg att det ska vara kul att rida och att ha häst!!

Lycka till i ditt beslut!! :)

trams
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

tack alla som skriver sådana här peppande svar, tror det e jätte nyttigt att höra. Jag blir gladare för varje gång jag går in i denna tråd och läser och får ett roligt svar :) så det tackar jag mycket för, jag vill inte sälja henne eftersom jag tror väldigt mkt på henne och har faktiskt fått henne att gå långt, jag menar inann jag ställde av henne var hon super fin, fortfarande het och lite stark, men det är en snygg och välriden ung dam jag har. så hoppas på att detta tjafs och tråkigheter ska släppa, och hoppas på att hitta en bra tränare när jag om 2 veckor åker ner med henne till skåne igen. Idag red jag ut i skogen med hackamore för att hon skulle få vila sin mun, eftersom vi tjafsar så, de gick väldigt mkt bättre, eftersom jag inte kommer åt henne likadant, men hon var fortfarande svårriden och tror inte att hackamore är något man ska ha jämt på den hästen då hon blir rätt nonchalant, men ska testa det nu ett tag, för att se om vi kan börja samarbeta igen. Desutom har jag en till tråd startad här på buke ang bett, där folk tipsade mig om en speciell nosgrimma, så en sådan ska jag hämmta på fredag och testa att rida med. :)

Tack, ge mig gärna råd på olika övningar som ni gjort med starka/heta hästar-:idea:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Jobbig att det har blivit så mycket problem.. Men jag tycker först och främst att du måste ha tag i en tränare, prova några gånger för att klara att ett sto själv är inte lätt. Ston är i regel svårare och har många knep till att komma undean bara det med att inte vilja acceptera bettet är en stogrej i mångt och mycket. Ett sto vill inte bli dominerat de vill göra som de själv vill. Man måste lära dem visa saker och för att göra det BEHÖVER du en tränare.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

jag tycker inte du ska ge upp din fina häst! 4-5 års åldern är en jäkligt jobbig period för många, dom testar sina egna gränsar hela tiden, och det behöver inte ha så mkt med dig att göra egt, men att hon är lite i uppror inuti. som alla tonåringar. ;)

du skulle sett min, köpte han då han var 5 och han stog i princip på bakbenen hela första året, han var helt omöjlig. jag grät och var förtvivlad men skam den som er sig. :p det gick över och han blev mer förnuftig med åldern.

backa lite på kraven och tex rid mer dressyr ett tag? det bästa tror jag skulle vara om ni kunne åka iväg till en tränare båda två och vara där några mnd, så du kunde ha hjälp ofta. kanske du kan jobba i stallet som betalning?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

tack så mkt :)

Jo hoppas också på att det ska gpå över vilket jag tror.... har letat massor efter tränare nu och en kompis till mig tipsade om en A-tränare i hoppning som tydligen tränar 1 gång i veckan 15 min från skolan där jag går.... det kanske skulle va något att pröva på?

Tyvärr kan jag inte åka iväg med hästen till något ställe dåjag fortfarande studerar.... så det är det ända, annars hade jag dirket tagit ett häst jobb där jag kunde få mycket hjälp och ha bra tränare. :)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Du har en 03 det har jag också ,tro mig ,mellan 4-6 år kan den mest underbara unghäst bli till och från bli ett riktigt monster,DET ÄR HELT NORMALT.Min tränare säger att det är dom unghästarna med egen vilja som till slut blir dom bästa...Och jag kan ge dig ett tips nu under vinter tider då dom kan vara extra jobbiga Köp Munkpeppar
som är hormon balanserande ,tro mig du får en annan häst... Ge inte upp...och glöm inte att vila unghästen...
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Du har en 03 det har jag också ,tro mig ,mellan 4-6 år kan den mest underbara unghäst bli till och från bli ett riktigt monster,DET ÄR HELT NORMALT.Min tränare säger att det är dom unghästarna med egen vilja som till slut blir dom bästa...Och jag kan ge dig ett tips nu under vinter tider då dom kan vara extra jobbiga Köp Munkpeppar
som är hormon balanserande ,tro mig du får en annan häst... Ge inte upp...och glöm inte att vila unghästen...

vart köper man munkpeppar?
Hon har stått 5 veckor nyligen, varit igång 2 veckor snart, och haft en lugn höst. Hon är min 5 egna ungäst så vet om att dom kan vara riktigt förjäkliga, men denna häst har beteet sig annolunda i sina trotsigherer en de adnra jag haft, så jag får hoppas att det går över, och försöker bara göra lätta och roliga övningar nu under en tid för att inte förstöra eller provisera i onödan. :)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Är allt det kollat så kan jag bara råda om att ta hjälp av tränare (skit samma om det är "näst" bäste), fungerar inte det heller så är det tillridning dom gäller. Har du möjlighet att få din ridning filmad och utlagt på Buke så har du en god chans att få råd av ett helt gäng kunniga människor (säkerligen ngn okunnig också men det får man med på köpet)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Tycker inte örter som munkpeppar fungerar, har provat använda det, var pengar slänga i sjön...men testa kan man ju alltid!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

<hänger inte riktigt med nu, faktiskt. Du är på Bollerup och har ingen vagn att köra hästen med?!
På Bollerup finns ju både vagnar och duktiga instruktörer när det gäller körning.

Om du inte trivs med din häst så lämna den till ett bra försäljningsstall som både kan rida till hästen och hjälpa dig att sälja den. De brukar gå att få till bra avtal där de tar procent på försäljningen istället för fast månadsavgift. Speciellt om det är en bra häst. Ibland kan de redan ha köpare på kö till rätt häst.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Släpp alla krav och ha lite roligt med henne...skämt å sidor

Kan ni inte gå ihop så ni blir några stycken och ta dit en tränare. Iskåne kryllar det av tränare och eftersom du går på en skola där många är intresserade kanske ni kan få ihop så ni kan ta dit någon.

Tappa inte självförtroendet!!!!
Jag har en häst som heller inte är så lätt och vissa dagar vill jag ge bort honom för han nog skulle kunna bli finare hos någon annan, men då får man kanske tänka till...vad var det som gjorde att du just köpte denna hästen? Varför tycker du om henne så mkt osv.
Ta hjälp av någon, du är vell inget helgon, även om de andra på skolan elever och lärare inte duger så har alla olika ridstilar och någon kanske ser det du inte se och kan hjälpa dig reda ut problemen.

Lycka till!!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

tack alla, det har börjat gå lite bättre, efter att jag köpte kineton nosgrimman. Just nu brunstar hon något förskräkligt också, så hon står mest just nu, ska till nästa vecka ta nya tag, då jag åker ner till skåne/skolan igen, där jag har bra ridställen och material.

Förut fick man låna vagn på skolan, det var då jag körde in min, med hjälp av en duktg tjej och en kör lärare, nu har dom tydligen slutat med det, vad jag har hört.

Målen är att leta efter en tränare... undertiden så har jag ridinstruktörerna på skolan där det finns iaf 1 som jag tycker e bra, henne hoppar jag för. Handlar lite om att hästen ska passa ihop med ridinstruktören också. Har tidigare tränat för folk där det totalt inte har funkat mellan häst och tränares tränar stil, så tyvärr har jag då fått sluta träna för den tränaren. Så allt kan inte va perfekt även om tränaren i sig kanske e duktigare en mig som ryttare. man ska kunna lära ut och anpassa sig efter indeviden. Och jag är så pass duktig att jag känner av folk i min omgivning om det är lönt att lyssna/ta till sig kritik, många säger o tycker saker... men som verkligen inte passar in. :D tro mig jag går på skolan. Så nu i vår ska jag ta nya tag, släpper det inte så tar jag föl eller säljer henne. men ska ge henne lite mer tid först.:bump: tack alla för bra svar!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Vad trist att du har problem och känner dig nere!! Tittade på filmen som du hade med i tråden för -03orna och hon ser ju väldigt spänd ut. Hade likartat problem med min, fick en låsning i ryggen efter omkullgång i hagen. Detta resulterade i en ganska avknäppt och knipig häst som inte kom igenom sig ordentligt i ryggen... Fick åkt till kiropraktor som lossade låsningen och började med massage och tömkörning - nu är hon jättefin och mjuk i kroppen. Tog ju ett tag dock, men trägen vinner ;o)

Kan ju vara en kombination av många saker för er naturligtvis, men det låter som att det är mycket fokus på hoppningen just?! Mitt råd är att glöm hoppningen ett tag och fokusera på markarbetet. Få henne att jobba igenom ryggen bakifrån ordentligt, rid lätt och beröm mycket. Trava på friskt framåt i ordentlig unghästform. Vissa individer behöver mer tid på sig helt enkelt. Har hon haft en låsning i ryggen kan smärtminnet sitta i ganska länge och då får man försöka hjälpa dom att arbeta ändamålsenligt utan större krav annat än på att stretcha igenom sig och att dom tar för sig framåt...

Tror säkert att ni kan reda ut det men du behöver absolut en tränare!

Lycka till!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

tackar.... Dock vet jag med mig själv att det är mkt snack och lite verkstad angående hoppningen, den hästen rids bara i skogen och mark och när jag beffiner mig på skolan 1-2 gånger i veckan i ridhus och då är det dressyr. Så hoppningen ligger vi verkligen "efter" i, och skulle utan problem kunna rida mer bommar, både för att ge hästen en chans att stärka sig och bli mer rutinerad på av stånd och tekniska svårigheter. Då skulle tävlandet gå bättre också. träning ger färdighet.

Så det är nog mina drömmar och planer att ha en flott hopphäst som spelar in mkt... tankar om att jag vill att allt ska gå så bra för att kunna kvala henne till de olika championaten osv... dock hoppar jag inget nästan. Men det ska vi ändra på, eftersom hon börjar bli bättre nu på marken igen. För mig känns allt som stoigheter och tros, eftersom hon är lite upp och ner i sitt temperament och börjar bli bra nu igen. :D
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

Kompisen har ett sto e. Artist som nu snart är 13 år och jag tror att den hingsten lämnar jättefina hästar som är gummibollar på hinder och de har ofta bra gång MEN de har också MYCKET egen vilja och energi. Kompisen köpte sin häst oinriden som 3åring och hon har fått jobba väldigt mycket med henne för att få henne där hon är i dag, tävlar msvB dressyr och LA hoppning, det senare är ej en höjd fråga utan beror mycket på hästens vilja när hon kommer in på en hoppbana. Hästen låter väldigt mycket som din häst i temperamentet. Markarbete, markarbete och åter markarbete är nog det som gäller. Min kompis skulle ha sin som hopphäst, men hon har mer och mer kommit in på dressyr eftersom det går bättre där. Hästen kan heller ej hoppas för mycket då hon blir så uppspelt. Hennes hopptränare (B-tränare) som hon tränar för har sagt att varannan vecka är lagom för att hålla hästen på mattan, däremellan markarbete och uteridning och mycket konsekvens, vara noga med koncentration och att passen ej blir för långa eftersom koncentrationen då släpper. Ett tag på unghästtiden ( 5-6 årsåldern) fick hästen ej vara i för god kondition, då blev hon bara värre, så hon reds ca varannan dag. Kompisen har verkligen fått lära sig att ha tålamod med denna lilla häst, men hon har också fått mycket tillbaka också. Lycka till med din lilla Artisthäst!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? Kloka råd tack.

:idea:
Kompisen har ett sto e. Artist som nu snart är 13 år och jag tror att den hingsten lämnar jättefina hästar som är gummibollar på hinder och de har ofta bra gång MEN de har också MYCKET egen vilja och energi. Kompisen köpte sin häst oinriden som 3åring och hon har fått jobba väldigt mycket med henne för att få henne där hon är i dag, tävlar msvB dressyr och LA hoppning, det senare är ej en höjd fråga utan beror mycket på hästens vilja när hon kommer in på en hoppbana. Hästen låter väldigt mycket som din häst i temperamentet. Markarbete, markarbete och åter markarbete är nog det som gäller. Min kompis skulle ha sin som hopphäst, men hon har mer och mer kommit in på dressyr eftersom det går bättre där. Hästen kan heller ej hoppas för mycket då hon blir så uppspelt. Hennes hopptränare (B-tränare) som hon tränar för har sagt att varannan vecka är lagom för att hålla hästen på mattan, däremellan markarbete och uteridning och mycket konsekvens, vara noga med koncentration och att passen ej blir för långa eftersom koncentrationen då släpper. Ett tag på unghästtiden ( 5-6 årsåldern) fick hästen ej vara i för god kondition, då blev hon bara värre, så hon reds ca varannan dag. Kompisen har verkligen fått lära sig att ha tålamod med denna lilla häst, men hon har också fått mycket tillbaka också. Lycka till med din lilla Artisthäst!


aha tack :) jo jag har också hört att Artist "hästar" har mycket egen vilja och säger vad dom tycker och tänker- till viss del är det charmigt men det kan lätt gå lite överstyr, mkt jobb med sådana hästar. :smirk: Min är inte dirket het inom hoppningen, tvärt om där blir hon lugn och samarbetsvillig, iaf vad jag har märkt på tävlingar. :) så det e ju något positivt iaf. Hetast är hon ute i skogen och/eller inne på en dressyr bana när hon tycker saker och ting blir tråkigt eller för jobbigt. Det är då "tjaffset" kommer. Och min blir värre av att stå, inann hade jag upplägget att rida varannadag till var 3 osv... men det funkade absolut inte, så nu rider jag mer eller mindre varje dag, med varierat arbete och 1-2 vila i vekcan och lite offtare längre viloperioder för att ta igen allt. :) Men tackar så mkt för råden och det är kul att få läsa om andras erfarenheter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 243
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 089
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp