Vad skulle ni göra?

lovely_piff

Trådstartare
Tänkte vända mig till alla kloka bukare som brukar ha råd om det mesta.

Situationen är så att ni har förbjudit er tonårsdotter att göra en piercing. Hon är i äldre tonåren och har tänkt på detta ett tag och vill verkligen.

Vad skulle hända om hon kom hem en dag och hade gjort denna piercingen? Det är gjort på ett professionellt ställe, hon tar hand om den och har betalat själv.

Hur hade ni reagerat?
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Det finns väl dock inget proffessionellt ställe som gör en piercing på någon under 18 utan målsmans underskrift/närvaro.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Man måste ha föräldrarnas tillstånd.

Och det gäller egentligen allt som omyndiga köper, från den minsta kola till en Ferrari.

Om stället låter henne ta piercingen utan föräldrarnas tillstånd så är det nog inte så professionellt.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Konstigt, med tanke på hur många jag vet som inte behövt förälders intyg och som aldrig haft problem med sin piercing.

Hur får man en förälder att ändra sig då? Skälet till varför hon vägrar är faktiskt jättelöjligt.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Det är tatuerare som riskerar att bli uteslutna ur sitt förbund om de tatuerar personer yngre än 18. Piercare har inte samma krav, vilket ju är tur då förvånansvärt många föräldrar vill ta hål på sina döttrars öron redan i väldigt unga år.

Däremot så är det nog så att det krävs förälders godkännande, men jag tror det är fram till 15. Kanske nån har några nyare fakta än mina antika på det området?
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Jag hade anmält piercingstudion eftersom det är olagligt att pierca en omyndig utan vårdnadshavares tillstånd.

Hade även sett till att det blev kännbart för tonåringen att h*n gått emot det föräldrarna bestämt. Vill man så gärna pierca sig kan man vänta tills man är 18 år och bestämmer själv och själv får ta ansvar för konsekvenserna.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Men... när min kusin skulle ta hål i öronen för typ två år sedan fick jag som vuxen fylla i en lapp att det var okej, dom arkiverade originalet och vi fick en kopia. Egentligen skulle jag inte få skriva på eftersom jag inte är vårdnadshavare men det syns tydligt att vi är släkt så det var okej:)
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Det är tatuerare som riskerar att bli uteslutna ur sitt förbund om de tatuerar personer yngre än 18. Piercare har inte samma krav, vilket ju är tur då förvånansvärt många föräldrar vill ta hål på sina döttrars öron redan i väldigt unga år.

Däremot så är det nog så att det krävs förälders godkännande, men jag tror det är fram till 15. Kanske nån har några nyare fakta än mina antika på det området?

Det kan nog vara sant. Och därför borde man kunna pierca sig utan föräldrars tillstånd? Annars vore det konstigt att det finns så många piercade i vår stad som piercar folk under 18 år.

Men tatueringar får man göra från att man är 16 år om man har målsmans godkännande.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Jag skulle aldrig förbjuda mina tonåringar att pierca sig om jag kan lita på att de sköter piercingen på rätt sätt.

Hade jag ändå av nån konstig anledning förbjudit hade jag väl blivit besviken och sagt det till barnet. Mer än så kan man ju inte göra i efterhand. Gjort är gjort.
Det är ju tonåringens kropp det handlar om.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

jag gjorde en piercing då jag var 18 år. kan inte påstå att mamma var direkt glad över det, och hade jag varit en dag under 18 hade hon anmält dem direkt!!

min syster fick pierca sig när hon var 14 år.. men läget är lite annars där än då jag var liten. hennes kompisar pierca varanda med osterila nålar på skoltoaletten, vilket är helt vansinnigt! då är det bättre att hon får göra det hos någon som har de rätta kunskapen.. nu är hon snart 15 och har fortfarande inte piercat sig.. :)
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Tänkte vända mig till alla kloka bukare som brukar ha råd om det mesta.

Situationen är så att ni har förbjudit er tonårsdotter att göra en piercing. Hon är i äldre tonåren och har tänkt på detta ett tag och vill verkligen.

Vad skulle hända om hon kom hem en dag och hade gjort denna piercingen? Det är gjort på ett professionellt ställe, hon tar hand om den och har betalat själv.

Hur hade ni reagerat?
För mig en hypotetisk fråga eftersom det är många år kvar tills mina egna barn är tonåringar. Just nu med trotsåldersbarn i "tänket", då man måste vara dödskonsekvent, så är min spontana reaktion att jag hade bett tonårsdottern plocka ur ringen/stiftet eller vad det nu kan vara. Har jag förbjudit henne att göra den så ska hon inte ha den. Har hon betalt den själv så får hon bita i det sura äpplet - hon hade haft pengarna kvar om hon gjort som jag sagt.

Fast jag kanske är en elak mamma?
DÅ kontrar jag i så fall med att det elaka är i så fall att förbjuda piercingen, inte att se till att förbudet efterföljs...
Är man tonåring så är man nog tillräckligt stor för att kunna ta konsekvenserna av sitt handlande.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

*kl*

En seriös tatuerare tatuerar ingen under 18 år, även om de har målsmans godkännande.

De seriösa piercingstudios jag känner till piercar ingen under 16 år. 18 år för intimpiercingar.

Nu lär det nog dröja innan min dotter börjar tjata om piercingar och tatueringar. Hon är bara knappt 6 månader. ;)
Men kommer hon hem med en icke godkänd piercing när hon är tonåring, så är det bara för henne att plocka ut den igen.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Hur hade ni reagerat?

När barnen är så gamla kan man inte förbjuda saker. De gör som de vill ändå, men eventuellt i smyg.

Jag hade blivit ledsen för att hon inte har något förtroende för mig. Hon måste ju ha tyckt att det inte ens var någon idé att diskutera piercingen mer med mig, eftersom hon gjorde den utan att berätta det innan.

Men jag hade insett att jag får skylla mig själv. Sen hade pappan och jag pratat ihop oss om vad vi borde ändra i vårt förhållningssätt till dottern. Därefter hade vi pratat med dottern om hur vi ska öka respekten och förtroendet inom familjen.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Jag hade nog inte varit glad. Men samtigt är hon i äldre tonåren så hade det varit ok att hon piercade sig,hellre att hon gör det på ett seriöst ställe än att göra den själv eller dyl som många gör.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Konstigt, med tanke på hur många jag vet som inte behövt förälders intyg och som aldrig haft problem med sin piercing.

Hur får man en förälder att ändra sig då? Skälet till varför hon vägrar är faktiskt jättelöjligt.

På en seriös studio så gör dom inte i ansiktet eller på folk som är under 18 år.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 119
Senast: Liran
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Amha
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 443
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 505
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp