Vad skulle ni göra?

Sv: Vad skulle ni göra?

Jag såg ju på ''Rent Hus'' Det var ju inte lite äckliga baskilusker som man har runt den där piercingen. Blää. Tror att dom behöver vara vuxna för att sköta det på ett bra sätt.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

För mig en hypotetisk fråga eftersom det är många år kvar tills mina egna barn är tonåringar. Just nu med trotsåldersbarn i "tänket", då man måste vara dödskonsekvent, så är min spontana reaktion att jag hade bett tonårsdottern plocka ur ringen/stiftet eller vad det nu kan vara. Har jag förbjudit henne att göra den så ska hon inte ha den. Har hon betalt den själv så får hon bita i det sura äpplet - hon hade haft pengarna kvar om hon gjort som jag sagt.

Fast jag kanske är en elak mamma?
DÅ kontrar jag i så fall med att det elaka är i så fall att förbjuda piercingen, inte att se till att förbudet efterföljs...
Är man tonåring så är man nog tillräckligt stor för att kunna ta konsekvenserna av sitt handlande.
Du är inte alls en elak mamma. Du tänker helt rätt. Du är bara stört cool.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Just nu med trotsåldersbarn i "tänket", då man måste vara dödskonsekvent, så är min spontana reaktion att jag hade bett tonårsdottern plocka ur ringen/stiftet eller vad det nu kan vara. Har jag förbjudit henne att göra den så ska hon inte ha den. Har hon betalt den själv så får hon bita i det sura äpplet - hon hade haft pengarna kvar om hon gjort som jag sagt.

Jag bara funderar på vad du skulle göra om dottern sa "Nej det tänker jag inte" och vägrade ta ur ringen/stiftet? Fortsatt diskutera tills hon var "knäckt"? Tagit ur den med våld om hon vägrat?

Min fråga väcktes bara ur resonemanget att om hon respekterar sina föräldrar så lite att hon tar piercingen kommer hon inte bara säga "Ok" till att plocka ur den, spec när den kostat pengar.

Kan fö säga att jag gjorde precis som TS skriver när jag var 17, mamma var väldigt emot så jag gjorde den och gick sen hem och gav henne en lapp med skötselråd och sen berättade att jag gjort en. Var inte så mkt mer med det: "Skyll dig själv" är de ord jag har för mig att hon använde. Har fö fått plocka ur den i veckan då den skavde så mkt på tänderna att de börjar ta skada (tog fyra år dock.)
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Om övre tonåren är 16-17 år och uppåt, och det borde det ju rimligtvis vara, så tycker jag helt klart att hon vore stor nog att kunna ta det beslutet själv. På ett professionellt ställe så är riskerna minimala.

Vad som skulle kunna reta mig är att hon struntat i mitt förbud - men mest då för att jag satt ett korkat förbud som bara ber om tonårsrevolt. Jag skulle inte ha argumenten för en ev diskussion... för jag minns ännu hur det var när jag var sexton. Med hål i öronen, trots att mamma försökte få mig att låta bli. Men min mamma har varit klok nog att i mångt och mycket låta mig ta egna beslut, så länge som jag tänkt över dem först. Jag tror det är ett bra sätt att få tonåringar att bli vuxna.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Var sitter piercingen förresten? Kom att tänka på sambon och hans då 15-åriga son som ville pierca bröstvårtan. Jajjemän, sa sambon, jag vill också. Och så ska jag gå en meter bakom dig med bar bringa var än du går, hela sommaren...

Blev inget med den piercingen. Det finns flera olika sorters sätt att sätta "förbud"... :D
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Nu ska jag försöka reda upp lite gällande åldersgränser här.

På tatueringar är det alltid 18-årsgräns.
På piercings gäller 18-årsgräns om inte målsman medföljer och godkänner det hela. Då gäller 15 eller 16 år som gräns.
Det gäller dock inte intimpiercings eller surface-to-surface-piercings, på sådana gäller 18-årsgräns.
Örsnibbspiercings brukar ibland exkluderas och ha en lägre åldersgräns än 15/16 år eller ingen alls. Det gäller dock enbart om målsman är med och godkänner det hela.

De gränserna gäller på seriösa studios. Oseriösa studios kan mycket väl ha andra gränser men de är inget att ha.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Tänkte vända mig till alla kloka bukare som brukar ha råd om det mesta.

Situationen är så att ni har förbjudit er tonårsdotter att göra en piercing. Hon är i äldre tonåren och har tänkt på detta ett tag och vill verkligen.

Vad skulle hända om hon kom hem en dag och hade gjort denna piercingen? Det är gjort på ett professionellt ställe, hon tar hand om den och har betalat själv.

Hur hade ni reagerat?

Jag hade blivit ledsen för att hon inte sagt något till mej och funderat på vad jag som förälder hade gjort för fel.

Nu är inte den här situationen tänkbar i mitt förhållande till mina barn som båda är i övre tonåren, jag sätter inga förbud för mina barn, jag ber dem att tänka på mina argument och sina egna argument och fatta ett beslut utifrån vad de kommer fram till.

Min dotter ville pierca sig i naveln när hon var femton, mina argument var att jag inte ville att hon skulle utsätta sig för situationen då jag vet att det hade varit jobbigt för henne att utsätta sig för smärtan.
Jag bad henne också tänka på hur det kan gå om det går fel, med fula ärr istället för en fin navel (vi har bekanta där piercingen har "växt ut" med fult ärr om minne) hon vill också tatuera sig och jag har sagt att en henna tatuering går utmärkt men en riktig tatuering får hon göra när hon har fyllt 18, jag vill inte vara den som bestämmer vad min dotter har för kropps smyckningar om hon ångrar sig en dag vill jag inte att hon ska kunna säga, vad dum du var som lät mej göra det.

Att sätta förbud för sina tonåringar är som att be om att de ska göra det, för enligt mej så respekterar man inte sina barn då, jag vill att mina barn ska respektera mej och mina åsikter och då är det jag som måste visa dem vägen genom att respektera dem och deras åsikter.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 119
Senast: Liran
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Amha
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 443
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 505
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp