Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?
Om din hund skrämmer bort ripan från sin ägg, så att det boet blir övergivet bara för att din hund ska få springa fritt i skogen även under barnkammartiden, är det också okej bara för den har ju inte ätit upp dom äggen?
/Camilla
Jag har koll på min hund, så det händer inte. Det jag vill belysa är att ripan tar lika illa vid sig oavsett om det är ett vilt djur eller ett tamt djur.
Jag lever och bor i fjällen. Och här har vi mycket god koll på var vi stör eller inte stör.
De vilda djur som finns här, väljer inte att vistas där vi går, springer, åker skidor, eller så. Dom har massor av mil orörd mark att vara på.
Ingen ripa har sitt bo jämte en vandringsled?
MEN... så finns det vilda djur som väljer att bo på vårat servitut.
Rådjuren och hararna som äter i hästarnas hö, Räven som passerar på väg till åteln grannen(yrkerjägaren) har.
Renarna som finns tama på byn, eller dom som blev kvar en vinter.
Ugglan som ramlade ner i skorstenen en natt, vi har massor av djur som valt att vara på vår gård.
De frigående fåren, som släpps på fjällen varje vår. Och livnär sig på våra dyrt inköpta blommor sommartid...
Våra hundar har vant sig vid att dessa djur finns. Vår hund nu funderar inte ens på att springa efter dom.
Jag vill få fram att allt är inte svart eller vitt. Här i byn har nästan alla sina hundar lösa. Oftast är det problemfritt.
Hundarna vet när det är jakt, eller när det är en vanlig promenad.
Visst kan hundarna leka och stoja, men där vi låter dom göra det finns inga djur att störa.
Går vi tex efter elljusspåret så finns inga harpaltar eller ripungar. Deras mammor har dragit sig från bebyggelse med sina ungar.
Det är fullt möjligt att leva MED naturen utan att störa! Men det är där det finns plats till oss alla!
Jag förstår koppeltvånget där det är tätbebyggt, men det blir in absurdum då man ska anmäla en hundägare med hund i långkoppel, efter en vandringsled där inga djur finns att störa. Eller om jag tar min häst och låter hunden följa med på en tur till sjön på vår egen mark, efter en bilväg, som knappt används.
Det finns så många ställen i vårt avlånga land, där hund och vilt kan leva i symbios helt utan problem.
Jag kommer aldrig att försvara att man släpper sin hund att jaga vilt, men jag anser att vi som har koll på våra hundar måste få själv välja hur kopplade våra hundar ska vara.
Jag anser att en ansvarstagande hundägare har sån pli på sin hund, att man ska kunna låta den springa fritt under uppsikt, i alla fall ibland.
Åter igen. Hästar ska enligt lag få röra sig i alla gångarterna i hagen varje dag. Hur många hundar får det?
Jogga? Jo tjena!
En hund i träning blir inte tränad i vår fart... Dom behöver annat tempo. Draghundsfolk skrattar ihjäl sig åt oss när vi tar hunden och går en koppelpromenad för träning skull.
Jag var på en intressant föreläsning om hur man tränar lyckliga hundar. Tror ni "fot i koppel" va träning?
Nä, där var simning, hundar lösa (i det fallet på en ö, utan att störa någon) Hundar fritt i viktbälte, och hundar med cykelträning som var det som gällde. Hundar i promenad takt var endast kiss och bajs turer.
*Jenny*