Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

De måste bli en ändring på lagen i så fall!
En hund i koppel, som varken tränas eller får chans att röra sig är en plågad hund.
Jag tror att jag ska bli politiker;)

* Jenny *

Om det blir någon ändring på lagen så kanske det viker över mer åt förslaget som inte gick igenom- koppeltvång på alla hundar under barnkammartiden.

Och varför skulle man inte kunna träna sin hund eller den få chans att röra sig om den är nära?

Jogga?:angel:

Igen, räv o varg är vilda djur som ska käka kanske ripa.Eller hare. Eller nåt annat.

Det är deras rätt. Tror du det finns burkmat i skogen?

Tycker du vovvar ska ha den rätten också eller vad är det du inte förstår?

Och sedan finns det andra störningar men hundar ska hållas nära OAVSETT andra störningar. Andra störningar kan vara en arbetande hund, ex.

Men stör inte varg och räv andra djur? Dom jagar dom för sin överlevnads skull. De är okey?
Min hund äter mat hemma, OCH jagar inte i naturen.
Jag har inga problem med att räv och varg tar sig ett skrovmål på andra djur. De jag har problem med är att min hund som INTE ÄTER andra djur i naturen inte ska få vara lös....

* Jenny *

Men stör inte varg och räv andra djur? Dom jagar dom för sin överlevnads skull. ..
De hör dit.
De är en del av den natur som inte får störas.

De jag har problem med är att min hund som INTE ÄTER andra djur i naturen inte ska få vara lös....
Men den hör inte dit.
Det är ett tamdjur som inte hör hemma som del i den Svenska faunan.

Kan du verkligen på fullt allvar inte förstå skillnaden?

Kl..

Men gud vilket tjat det ska bli jämt i dessa trådar. Vi vet att vissa är så jävla perfekta, så ni behöver inte tjafsa mer.
Ni är bara jobbiga. Tom moderatorerna tycker ni är det. Är bara att ni håller er till gränsen jämt så de kan inget göra.
Lägg av med erat tjafs jämt och ständigt och sluta förstör denna hundsidan.
Ni ältar och ältar, att ni orkar. Har ni inget annat för er..
Och det roliga är att ni inte själva är så perfekta, även om det gäller hundar eller andra djur.

Kl..

Men gud vilket tjat det ska bli jämt i dessa trådar. Vi vet att vissa är så jävla perfekta, så ni behöver inte tjafsa mer.
Ni är bara jobbiga. Tom moderatorerna tycker ni är det. Är bara att ni håller er till gränsen jämt så de kan inget göra.
Och det roliga är att ni inte själva är så perfekta, även om det gäller hundar eller andra djur.

Sant!
Du är klok du! Jag ber om ursäkt att jag går igång på paragraf ryttare.
Nu skäms jag lite:o
Och är glad att någon sätter ner foten och läxar upp oss!:bow:

* Jenny *

Jag har inga problem med att räv och varg tar sig ett skrovmål på andra djur. De jag har problem med är att min hund som INTE ÄTER andra djur i naturen inte ska få vara lös....

Din hund får vara lös, under hela året om den är lydig, men under barnkammartid ska den hållas nära och får inte springa runt i skogen hursom helst- nu finns ju också iaf ett fall hittat i en Förvaltningsrätt, så så kommer lagen fungera om det blir anmälan, oavsett om hunden inte ÄTER djuren i naturen.

Är man inte intresserad av att läsa i en tråd så är det ju bara att skita i den?
Ett litet tips för framtiden menar jag så slipper du lägga en massa tid på att läsa och skriva.

Sedan har det ju dykt upp ny fakta.:laugh:
En hundägare som blivit anmäld efter att hundarna hennes sprungit lösa långt bort från henne när hon ridit, där förvaltningsrätten slått fast att lagen ska gälla, bra va?:bow:

Kl..

Om moderatorerna har synpunkter så får väl de framföra dessa, o inte en modde wannabe med behov av att knäppa andra på näsan om vad man får o inte får skriva i trådar.
Plättlätt!

De hör dit.
De är en del av den natur som inte får störas.

Men den hör inte dit.
Det är ett tamdjur som inte hör hemma som del i den Svenska faunan.

Kan du verkligen på fullt allvar inte förstå skillnaden?

Näää faktiskt inte!
Jag är helt övertygad om att en hare springer lika fort när den blir jagad av en räv, som av en hund.
Jag tror inte haren stannar upp i steget, och tänker: Hmmm. Detta är en räv, då är det okey att jag blir uppäten. Eller, Hmm... detta är en hund! Hjälp det är inte okey att bli uppäten, för den hör inte till skogens djur.
Och hur tänker den inteligenta haren om det kommer en katt:crazy:

Ripan som ligger och ruvar på sina ägg funderar nog inte heller så mycket på om en renhjord, en lekfull hund, eller en hungrig räv springer mot boet. Hon flasar upp och flyttar på sig, i ren själv bevarelsedrift oavsett vilket.

Jag kommer aldrig försvara att folk släpper sina hundar att jaga vind för våg, men jag motsätter mej det hysteriska koppeltvånget.

* jenny *

Ja du verkar verkligen inte förstå skillnaden mellan civilisation och vildmark.
Inte heller skillnaden mellan vilda djur och tama djur.

Och kanske så är det här som problemet egentligen sitter för de hundägare som inte förstår och därför måste regleras av lagar.

Äsch, jag måste prova ytterligare en förklaring och se om den kan gå in.

Tänk dig en bit mark.
På den biten mark så har Rävarna och Vargarna servitut.
De får nyttja marken som de vill och jaga som de vill.
Hunden däremot har inte det servitutet, då den bor hos Människor i hus.
Så den får bara passera utan att störa vare sig Räv eller Varg i deras jakt eller deras byten.

Senast ändrad:

Men stör inte varg och räv andra djur? Dom jagar dom för sin överlevnads skull. De är okey?
Min hund äter mat hemma, OCH jagar inte i naturen.

* Jenny *

Om din hund skrämmer bort ripan från sin ägg, så att det boet blir övergivet bara för att din hund ska få springa fritt i skogen även under barnkammartiden, är det också okej bara för den har ju inte ätit upp dom äggen?

/Camilla

Om din hund skrämmer bort ripan från sin ägg, så att det boet blir övergivet bara för att din hund ska få springa fritt i skogen även under barnkammartiden, är det också okej bara för den har ju inte ätit upp dom äggen?

/Camilla

Jag har koll på min hund, så det händer inte. Det jag vill belysa är att ripan tar lika illa vid sig oavsett om det är ett vilt djur eller ett tamt djur.
Jag lever och bor i fjällen. Och här har vi mycket god koll på var vi stör eller inte stör.
De vilda djur som finns här, väljer inte att vistas där vi går, springer, åker skidor, eller så. Dom har massor av mil orörd mark att vara på.
Ingen ripa har sitt bo jämte en vandringsled?
MEN... så finns det vilda djur som väljer att bo på vårat servitut.
Rådjuren och hararna som äter i hästarnas hö, Räven som passerar på väg till åteln grannen(yrkerjägaren) har.
Renarna som finns tama på byn, eller dom som blev kvar en vinter.
Ugglan som ramlade ner i skorstenen en natt, vi har massor av djur som valt att vara på vår gård.
De frigående fåren, som släpps på fjällen varje vår. Och livnär sig på våra dyrt inköpta blommor sommartid...
Våra hundar har vant sig vid att dessa djur finns. Vår hund nu funderar inte ens på att springa efter dom.

Jag vill få fram att allt är inte svart eller vitt. Här i byn har nästan alla sina hundar lösa. Oftast är det problemfritt.
Hundarna vet när det är jakt, eller när det är en vanlig promenad.
Visst kan hundarna leka och stoja, men där vi låter dom göra det finns inga djur att störa.
Går vi tex efter elljusspåret så finns inga harpaltar eller ripungar. Deras mammor har dragit sig från bebyggelse med sina ungar.
Det är fullt möjligt att leva MED naturen utan att störa! Men det är där det finns plats till oss alla!

Jag förstår koppeltvånget där det är tätbebyggt, men det blir in absurdum då man ska anmäla en hundägare med hund i långkoppel, efter en vandringsled där inga djur finns att störa. Eller om jag tar min häst och låter hunden följa med på en tur till sjön på vår egen mark, efter en bilväg, som knappt används.
Det finns så många ställen i vårt avlånga land, där hund och vilt kan leva i symbios helt utan problem.

Jag kommer aldrig att försvara att man släpper sin hund att jaga vilt, men jag anser att vi som har koll på våra hundar måste få själv välja hur kopplade våra hundar ska vara.

Jag anser att en ansvarstagande hundägare har sån pli på sin hund, att man ska kunna låta den springa fritt under uppsikt, i alla fall ibland.
Åter igen. Hästar ska enligt lag få röra sig i alla gångarterna i hagen varje dag. Hur många hundar får det?
Jogga? Jo tjena!

En hund i träning blir inte tränad i vår fart... Dom behöver annat tempo. Draghundsfolk skrattar ihjäl sig åt oss när vi tar hunden och går en koppelpromenad för träning skull.
Jag var på en intressant föreläsning om hur man tränar lyckliga hundar. Tror ni "fot i koppel" va träning?
Nä, där var simning, hundar lösa (i det fallet på en ö, utan att störa någon) Hundar fritt i viktbälte, och hundar med cykelträning som var det som gällde. Hundar i promenad takt var endast kiss och bajs turer.

*Jenny*

Om man vill så finns det lösningar.

Hund som drar skidåkare.
Hund som springer med en cyklist.
Hund som simmar efter roddbåt.
O.s.v.

Det går utmärkt att träna hund utan att den är lös.

Om man vill så finns det lösningar.

Hund som drar skidåkare.
Hund som springer med en cyklist.
Hund som simmar efter roddbåt.
O.s.v.

Det går utmärkt att träna hund utan att den är lös.

Sant!
De ena goa utesluter inte de andra.
Men hur många antar den utmaningen?
Nä... de blir koppelpromenader, och så tror man att man gjort hunden en tjänst. Helst ska hunden inte heller lukta på något.
Men medge, Visst vore det kul att kunna ha hunden lös, och låta den få utlopp för sin energi?
De kan väl inte vara fel att ha den möjligheten?
Är inte hunden en lycklig hund lös?
Jämför gärna med innekatter, visst, dom vet inget annat, men är det i deras natur?
Är ett liv i band hundens önskan?

Människan är en riktig egoist, vi har innekatter, hästar i hagar 20*50 meter och rider inomhus.
Hundar i koppel, och är stolta över att dom går fot hela promenaden.
Jag tycker att vi gör avkall på djurens rättigheter, efter våra egna önskningar.

Men visst finns det lyckliga hundar i koppel... dom vet inget annat.

* Jenny *

Sant!

Är inte hunden en lycklig hund lös?
Jo.

Är ett liv i band hundens önskan?
Nej.

Men det spelar ingen roll.
Hundar får ändå inte störa de vilda djuren.
Om man inte kan ge sin hund ett bra hundliv utan att de vilda djuren måste bli störda av det så kan man inte ha hund.
Så hårt är det.

Man kan inte klampa på som man vill bara för att det är roligt.

Om moderatorerna har synpunkter så får väl de framföra dessa, o inte en modde wannabe med behov av att knäppa andra på näsan om vad man får o inte får skriva i trådar.
Plättlätt!

Att ni orkar...

Är man inte intresserad av att läsa i en tråd så är det ju bara att skita i den?
Ett litet tips för framtiden menar jag så slipper du lägga en massa tid på att läsa och skriva.

Sedan har det ju dykt upp ny fakta.:laugh:
En hundägare som blivit anmäld efter att hundarna hennes sprungit lösa långt bort från henne när hon ridit, där förvaltningsrätten slått fast att lagen ska gälla, bra va?:bow:

Eller så kan ni ju sluta älta hit eller tid. Är ju bara tråkigt och ni kommer ingen vart med det. Mer än ni verkar som det jäkligt tråkiga här på hund.
Tjafs blä :rofl:

Tror faktiskt inte det är lagligt det du gör när du slaktar höns. Att din hund får jaga.. Tror jag ska kolla upp det. För du är ju inte anonym...

Tror faktiskt inte det är lagligt det du gör när du slaktar höns. Att din hund får jaga.. Tror jag ska kolla upp det. För du är ju inte anonym...

Jag vet. Och det går alldeles utmärkt att både kolla upp och ev. anmäla.
Vi slaktade 25 i helgen o nästa blir nog om 2 veckor.
Men ärligt förstår jag inte vad som skulle vara olagligt, slakten är laglig, vi säljer inget, när hunden är på så är de döda.:confused:

Eller så kan ni ju sluta älta hit eller tid. Är ju bara tråkigt och ni kommer ingen vart med det. Mer än ni verkar som det jäkligt tråkiga här på hund.
Tjafs blä :rofl:

Jag tjafsar iallafall inte för jag vill ha tråden låst- det är inte första gången du kommer in i trådar som denna och struntar i ämnet utan bara tjafsar, lite trist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka