Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?
Nej jag minns faktiskt inte vilken månad det var, har inte skrivit om det i bloggen heller vad jag kan se, mycket möjligt att det är ännu längre bak i tiden faktiskt. Idag ångrar jag så djupt den dagen Melvin lärde sig "jaga" är självbelöningen väl ett faktum så har jag lärt mig nu att det är så gott som kört. Man gör en massa dumma val i livet, man kan dessutom inte allt om lagar ( hur strikt den är ) och hur hundar fungerar eller att min hund med de raserna skulle älska jakt. Däremot tycker jag inte man ska hålla på att om och om igen straffas för gamla synder. Oavsett is och bla bla, fortfarande så kom mina till mig direkt när jag kallade och hann aldrig skrämma ngn. Hundägarna här på buke stämmer inte alls in med de jag har runt omkring mig tyvärr. Det betyder inte att jag behöver bete mig som dem men det är ett konstaterande. Hade jag bara haft förebilder kring mig hade jag förmodigen betett mig annorlunda från början.
En sak jag däremot kollat upp är ordningsstadgan kring lösa hundar ( alltså koppeltvång året runt ) där jag brukar gå. Och det gäller bara på lekplatser och på gångbanan runt skolan mina barn går i. Självklart har de även en förbudsskylt på sin grusplan bakom skolan. Platser jag aldrig haft mina lösa på heller.
När jag skaffade min första hund för 3½ år sedan fanns inga rasthagar åt hundar alls. Den som idag ÄR rasthage fanns där men utan grind för den blev snodd och den var tänkt som får hage först men fåren trivdes inte där så vi hundägare fick lov att ha den som hage sedan istället. Att sedan just den hunden gick bättre lös än kopplad då han drog som en idiot trots massa träning ( han blev sakta bättre hela tiden och drar inte idag) men det bidrog ju oxå till att man gjorde de riskfyllda valen att hunden lös och träna aktivt och han var som en annan hund lös. Och han jagade inte då, förrän han lärde sig av en Podenco Portuges str medio när han var 2½ ?
När de här hundarna en dag går bort kommer jag iallafall inte göra om samma misstag och riskera att den hunden självbelönar sig. Sedan jag skaffade vinthunden, som jag insåg inte skulle vara svårare att äga pga jaktinstinkt än den jag redan har, så har jag kraftig reducerat var och hur jag har dem lösa.
Jaja nu har den här tråden börjat spåra ur från frågeställningen i trådstarten så nu lämnar jag den här tråden.