Vad skulle ni ge?

Lenis

Trådstartare
Vet inte om denna ligger rätt, helt virrigt med alla kategorier.. Har iaf kollat på ett föl med hoppstam och undrar vad ni skulle kunna tycka det vore värt då hon vill ha rätt mkt. Det är en valack som är runt året, med mkt bra stam (gått svår hoppning många år) på pappas sida men absolut omeriterat sto. Bildskön med steg som kan beskrivas som hyfsat men inte mer. Ok i hantering. Verkar få ok storlek.

Kanske låter som årets dummaste fråga men det är ju lågkonjunktur, och vi har bara köpt lite äldre unghästar innan. Lite nyfiken på vad som brukar anses "normalt" i pris :D

Sv: Vad skulle ni ge?

Vad är det för stam då?

Normalpriset för ett halvblodsföl ligger väl runt 40-50 tusen ungefär. Men ahr det fins kvaliteer och en tilltalade stam så går det att få ut mer.

Kanske inte har med det att göra, men blir lite nyfiken varför han är redan kastrerad om han är runt året?

Det får mig attt fundera på priset, dock håller jag med att priser på för med stam ligger på minst 40-50 tusen som tidigare har sagts. (det är ju minst vad "tillvekningskostnaderna" och levnadskostnaderna är för att få fram ett föl)

Ja jag tänkte också på det där med att det var en tidig kastration.. Är faktiskt min syrra som kanske ska köpa så jag e bara nyfiken på håll :D Tror han var efter Landlord längre bak iaf. Ska dubbelkolla.

Så stam är alltså värt så mkt fast stoet inte har ngt alls? Lite intressant, jag läser ju en del om genetik och kan tycka att visst en bra pappa är ju bra men varför verkar så många glömma stoet? Det är ju 50% av generna. För inte skulle väl ett föl med bra mamma utöver bra pappa inbringa det dubbla tex?

Det beror ju på vad mamman har för stam, och varför hon är omeriterad.

Jag tex har ett sto som är omeriterat själv. Hennes ena helbror har plac i svår hoppning och hennes andra helbror har plac i msv dressyr.
Jag köpte henne av en dam som låtit henne gå i hagen mest. Drog igång henne och red upp till 120 med plac, hur mycket ridbarhet som helst. Stoet var 15 år då hon gick sin andra tävling i livet.

Meriterad, nae. Kapacitet och ridbarhet som man vill föra vidare, ja.

Sen beror det ju på om stoet fått avkommor innan som inte blivit något osv.

På ett föl så har man inte så mycket mer än stammen att gå på. Visst kollar man exteriört osv, men i växtperioder kan de se hemska ut och sen blomma ut.

Men absolut är stoet också jätteviktigt! Vore intressant o du kunde berätta mer om henne, stam, ålder, ev tidigare avkommor osv.

som sagt helt beroende på stam och meriter, ridbarhet och temprament som ligger till grund för prissättning. Även om modern i sig inte har några egna meriter kan hon i sin tur ha en bra stam och bra kvalitéer som ändå gör att fölet blir värt en del, men annars brukar det väl vara 40-50 000 kr, så säg kanske neråt 30 000 i och med lågkonjunktur och man kanske är angelägen att bli av med fölet. En bra stam kan gått och väl ge en dubbelt så hög prislapp och ännu finare stam ännu mer förstås.

Ja jag tänkte också på det där med att det var en tidig kastration.. Är faktiskt min syrra som kanske ska köpa så jag e bara nyfiken på håll :D Tror han var efter Landlord längre bak iaf. Ska dubbelkolla.

Så stam är alltså värt så mkt fast stoet inte har ngt alls? Lite intressant, jag läser ju en del om genetik och kan tycka att visst en bra pappa är ju bra men varför verkar så många glömma stoet? Det är ju 50% av generna. För inte skulle väl ett föl med bra mamma utöver bra pappa inbringa det dubbla tex?

Stammen på båda sidor är intressant och har stoet dessutom meriter så kostar fölet betydligt mer.

Sedan beror det ju på syskon och andra avkommor till stoet som kan inbringa ett högre värde. Att stoet själv inte gjort något spelar alltså inte så stor roll. vad som helst kan ju ha hänt vilket gjort att man valt att använda stoet i avel istället för tävling

Kanske inte har med det att göra, men blir lite nyfiken varför han är redan kastrerad om han är runt året?

Det får mig attt fundera på priset, dock håller jag med att priser på för med stam ligger på minst 40-50 tusen som tidigare har sagts. (det är ju minst vad "tillvekningskostnaderna" och levnadskostnaderna är för att få fram ett föl)

Fast det är väl inget konstigt, vi kastrerade vår hingst i februari i år när han var 11 månader. Hans kulor var nere och vi skulle inte ha honom som hingst så varför vänta?

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 228
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar