Vad skulle du ha gjort?

Jaulgreis

Trådstartare
Pratade lite med en bekant (som då är homosexuell) om hur det var på "den gamla goda tiden" :D
Hans mamma hade jättesvårt att acceptera att han var bög och det var något han mådde/mår jättedåligt av.
Vad skulle du göra om din son/dotter berättade att hon/han var homosexuell? Och för er som har någon erfarenhet av det, hur reagerade ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag skulle bli väldigt glad över att han/hon ville berätta en så personlig sak för mig.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag skulle bli jätteförvånad - eftersom jag hittills inte märkt något ditåt...

Min reaktion när jag hör talas om chocken och förvirringen när någons barn "kommer ut" är:
- har man inte märkt några tendenser innan?
- står man inte sitt barn känslomässigt nära, eftersom man ingenting märkt?
- har man förmedlat en negativ bild av homosexualitet, så att eventuella "hintar" från barnet uteblivit?

Annars skulle jag mest bli orolig - för att "folk" skulle vara elaka, för utanförskap, för ofrivillig ensamhet (mindre urval av partners, eller nåt...:crazy: ), ofrivillig barnlöshet (går i o f s att lösa) m m, m m.

/FG
Ja, jag är kanske en hönsmamma... :angel: :p
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag skulle bli jätteförvånad - eftersom jag hittills inte märkt något ditåt...

Min reaktion när jag hör talas om chocken och förvirringen när någons barn "kommer ut" är:
- har man inte märkt några tendenser innan?
- står man inte sitt barn känslomässigt nära, eftersom man ingenting märkt?
- har man förmedlat en negativ bild av homosexualitet, så att eventuella "hintar" från barnet uteblivit?

Annars skulle jag mest bli orolig - för att "folk" skulle vara elaka, för utanförskap, för ofrivillig ensamhet (mindre urval av partners, eller nåt...:crazy: ), ofrivillig barnlöshet (går i o f s att lösa) m m, m m.

/FG
Ja, jag är kanske en hönsmamma... :angel: :p

Lite nyfiken på vad du menar med "tendenser"?
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Kärleken kommer kanske som en blixt...

... men lite småförälskad kan man ju vara redan när man är 6-7 år. Min lilltjej gillar verkligen killar - och hon är inte ens 9 år. Alltså vet jag att hon tycker att killar är gulliga. Men visst kan hon kanske bli kär i en tjej, och därmed "bli" homosexuell.

Eva Dahlgren har uttryckt just detta:
Jag var inte homosexuell - jag blev det när jag träffade "rätt människa", som är kvinna.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag skulle bli glad över att hon skulle våga berätta det för mig. Jag skulle inte ta illa upp över barnets sexuella läggning.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Lite nyfiken på vad du menar med "tendenser"?

Hoppsan! Missade ditt inlägg! :o

Tendenser, ja... Prat om vem man är "kär" :D i, allt från dagisåldern och uppåt. Kommentarer om snyggingar på konserter, film och TV, på stranden, i sta´n m m. Eller inga kommentarer alls...

Skulle min snart 15-åriga dotter säga att hon är homosexuell skulle det förvåna mig, eftersom alla föremål för hennes "heta låga" hittills varit killar.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Kärleken kommer kanske som en blixt...

... men lite småförälskad kan man ju vara redan när man är 6-7 år. Min lilltjej gillar verkligen killar - och hon är inte ens 9 år. Alltså vet jag att hon tycker att killar är gulliga. Men visst kan hon kanske bli kär i en tjej, och därmed "bli" homosexuell.

Eva Dahlgren har uttryckt just detta:
Jag var inte homosexuell - jag blev det när jag träffade "rätt människa", som är kvinna.


Jag blev småkär i tjejer även när jag var liten, men just för att samhället var, och i allra högsta grad fortfarande är, så heteronormativt så tolkade jag dessa känslor enbart som beundran inför tjejerna, inte som förälskelser. Jag tolkade inte det som att jag var flata utan enbart som att jag inte träffat den rätta killen. Flera gånger inbillade jag mig att jag nog visst var lite intresserad av killar. Dina döttrar skulle mycket väl kunna göra på samma vis.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag förstår hur du menar. :bow:

Visst har "samhället" bestämt till oss vad som är mest "rätt"... :crazy:

Och visst har jag fått kommentarer från barnen som små: "Man kan inte gifta sig med en flicka". Detta har de ju uppenbarligen hört någonstans...

Som förälder HOPPAS jag att jag förmedlar en fördomsfri syn på människors olikheter - vilket ju skulle leda till att mina barn inte behöver "tolka om"... i alla fall inte inför mig. Som sagt - en förhoppning.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag e sj bisexuell så jag tycker inte att det e nåt konstigt alls o jag tänker tala om för mina barn att man får tycka om vem man vill så jag hoppas om det nu skulle bli så att dom skulle berätta för mej..
Värre e d nog för min man,han ha nån slags homofobi(tror han):p
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Mina barn vet sen de var små att de flesta killar blir kära i tjejer och att de flesta tjejer blir kära i killar.
De vet också att en del killar blir kära i killar och en del tjejer blir kära i tjejer, och att det finns de som har sån tur att de kan bli kära i både tjejer och killar.
De vet också att ingetdera är fel, bara mer eller mindre vanligt.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Jag skulle som flera skrivit bli glad över att min son/dotter känner att de kan berätta det för mig. Helst skulle jag önska att jag lyckas vara en så tolerant person o förälder så att barnet inte ens behöver "komma ut"...om du förstår vad jag menar?

Att det liksom bara känns naturligt att säga för henne/honom "åh, jag är så kär i xx" oavsett om xx är pojke eller flicka. Men... med tanke på hur samhället ser ut och hur heternormerad jag själv är så tror jag det blir svårt att vara SÅ pass icke-normativ. Rent omedvetet kommer jag säkert överföra en hel del "förväntningar" på barnet... tyvärr.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

jag skulle inte "bry" mig. Har inget emot homosexualitet. Och så skulle jag som många andra skrivit, bli glad att hon vågade berätta för mig.
 
Sv: Vad skulle du ha gjort?

Den tanken har jag aldrig haft el tänkt...jag skulle nog inte bli så glad men skulle absolut inte ta avstånd från mitt barn utan försöka ta det som det e i stället.
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 732
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 812
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 973
Senast: Amha
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 233
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp