Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

L

Linn1

Hej!:)
Jag har ett problem. Min häst har sedan länge varit dörr-rädd, han vill alltså inte gå igenom dörrar. Jag vet inte var beteendet har kommit ifrån, har alltid varit det. Köpte honom för 4år sedan och säljaren viste inte heller varför. Han stannar utanför dörran och blir jättestressad och flyger bakåt om man skulle hålla hårt i grimskaftet/tyglar.

Men nu är min fråga om någon har något förslag på vad jag kan göra för att hjälpa honom och få honom att inte ha några problem med det. Hur skall jag gå till väga?

Snälla hjälp!
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Träna, träna och träna... Och träna lite till.

Min häst har varit likadan, han har väldigt svårt för trånga utrymmen (stallgångar, transport, dörröppningar etc) och får panik om han skulle fastna.

Troligtvis har det någon/några gånger i hans liv hänt någon olycka. Ju räddare de blir desto fler olyckor händer ju. Och då blir beteendet värre. Idag kan han både backa ut lugnt och sansat genom dörröppningar samt stanna mitt i den. Träning ger resultat! :)

Börja med att träna utomhus, att hästen är uppmärksam på dig och går respektive stannar då du ber den. Sen är det "bara" att göra samma sak i dörröppningen. Ha tålamod och låt det ta tid! Beröm mycket - straffa aldrig.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Träna, träna och träna... Och träna lite till.

Min häst har varit likadan, han har väldigt svårt för trånga utrymmen (stallgångar, transport, dörröppningar etc) och får panik om han skulle fastna.

Troligtvis har det någon/några gånger i hans liv hänt någon olycka. Ju räddare de blir desto fler olyckor händer ju. Och då blir beteendet värre. Idag kan han både backa ut lugnt och sansat genom dörröppningar samt stanna mitt i den. Träning ger resultat! :)

Börja med att träna utomhus, att hästen är uppmärksam på dig och går respektive stannar då du ber den. Sen är det "bara" att göra samma sak i dörröppningen. Ha tålamod och låt det ta tid! Beröm mycket - straffa aldrig.

Tack för svar! Jag har förut tyckt att det varit taskigt att ex. gå genom dörren igen när hon äntligen fått mod att gå igenom första gången. Men nu skall jag verkligen försöka få bort honoms rädsla:)
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Som Lihna skrev har någon troligen tagit hästen genom en för smal öppning o hästen har fastnat. Trauma pga erfarenhet- ingen dumhet.

försäkra hästen att du alltid öppnar upp det som går o den litar på dig.

En del fastnar med sadeln i boxlåset om hålet är för litet eller om man har vänt för snävt.

se till att den inte kan fastnar i ngt.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

En travhäst jag hade för många år sen var så här, den blev lugn & fin när jag backade honom igenom dörren. Men om han skulle gå igenom på vanligt sätt var han som en ångvält :crazy:
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

En travhäst jag hade för många år sen var så här, den blev lugn & fin när jag backade honom igenom dörren. Men om han skulle gå igenom på vanligt sätt var han som en ångvält :crazy:

Nästan så att jag måste prova att backa honom, för att se om det funkar:) Men sen skall jag försöka lära honom gå "vanligt" genom dörren!
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Det svåra är när han helt vägrar gå in, och då står jag där och kommer ingen vart. Vad gör jag då? Om det är fler i stallet brukar det funka om någon ställer sig bakom och "smackar" men när jag är själv är det svårt!
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

När jag lastade min häst ensam så tog jag en longerlina, hakade fast den i grimman, gick in och la linan om bommen i transporten, gick ut med änden i handen och knuffade hästen i rumpan samtidigt som jag kunde styra hans huvud med linan.
Inte säkert att det fungerar men kanske värt att prova en gång?!
Nu går min häst in själv, utan lina, så öva, öva, öva! mycket beröm och godis :laugh:

Hur länge har du haft hästen?
Jag kom att tänka på ett avelssto på ett stall där jag jobbade.
Hon rusade genom alla öppningar, box, dörr och hage. Flyttade man inte sig frivilligt så gjorde hon det åt en :grin:
Efter ett år när jag släppt ut och in henne två gånger om dagen så litade hon på mig och promenerade i lugn takt och kunde tom stanna :laugh:
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Hur smal är dörrarna han inte vill gå igenom? det låter som det är smalt, dvs tillräckligt smalt för att tidigare erfarenheter kickar in hos hästen och den blir rädd.

Hur är han att gå ut och in genom boxdörren? Hur ligger din box placerad: är det bara för hästen att gå rakt ut eller behöver den svänga via boxdörren för att komma ut i stallgången?

Hur är den att vända i stallgången, eller i spolspiltan?

Jag håller med de som skrivit att hästen har ngt trauma som ligger kvar i huvudet på den som inte den kan släppa.

att dra in en sån häst med tryck, är att förstärka beteendet, för då befäster du dess uppfattning att det är obehagligt.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Om det är så illa fast dörren är 120cm:confused: så ha en häst precis före o ge den lite gott o beröm.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

att dra in en sån häst med tryck, är att förstärka beteendet, för då befäster du dess uppfattning att det är obehagligt.

:bow:

TS:

Jag håller med mackan. Lina inte in hästen eller dra in den. Ta dig istället gott om tid och se till att du inte kommer behöva avbryta och flytta dig för att andra vill passera. Så välj en tid då du kommer få arbeta ostört. Sätt på hästen en lång lina.

Sen låter du hästen backa om den vill. Försök inte dra i den då den får panik och kastar sig. Utan låt den kasta sig och ge efter i linan så det inte stramar där. Börjar du dra så förstärker du bara hästens impuls att fly. Hästar är av naturen klaustrofobiska och gillar inte små ytor. De är flyktddjur och måste kunna fly.
Om de hålls fast då de är rädda så blir det oftast bara värre.
Så låt hästen slänga sig.. Men direkt den stannar så går du fram igen.
Du kan gå in och ute genom öppningen om du har en lång lina. Då kan hästen ibland se att det inte är så farligt. Håll dig bara ur vägen så att du inte får hästen på dig om den skulle kasta sig in.
Lär in en signal som betyder gå framåt, tex smacka, innan du tränar med dörren. När du sen vill in genom dörren går du före hästen och smackar. Du kan dra i linan om hästen inte är rädd/i panik. När hästen svarar framåt berömmer du genom att släppa trycket och sluta smacka. Du kan berömma med rösten med. Men spara då pratandet tills den gjort rätt. Så att du inte bara pratar hela tiden. Då ger du inte tydliga signaler.
Om du vill kan du belöna med godis med.

Det som löser ångest hos både oss och människor är ju dock att utsätta oss för den i kontrollerade former. Så alltså är det bara att upprepa och upprepa för att få din häst att lugna sig.
Att då bara gå igenom en gång hinner sällan få ner ångesten i hästen tillräckligt. Om du fortsätter fler gånger så hinner ångesten gå ner mer och mer.

Fortsätter problemen finns det proffs som du kan ta hjälp av! Lycka till!
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Monty Roberts metod för lastning borde fungera för dig. Pröva med att skicka in hästen genom dörren men stoppa innan den går in. Ett steg i taget. Backa ifrån och låt hästen gå närmare dörren. Om och om igen. Se till att hålla dig ur vägen så du inte blir klämd. Till sist kan hästen säkerligen gå lugnt genom dörren. Lycka till!
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Tack så jättemycket för alla svar! Nu är det bara för mig att sätta igång och träna honom! :D
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Min valack var förut väldigt rädd att gå in i stallet, men bara när han hade täcke på sig, samt att endast den ena av de två dörrarna var öppen till stallet. Så antagligen har han någon gång fastnat med täcket och det sitter nog kvar djupt. Jag tycker man ska vara väldigt noggrann med att inte pressa hästen i de lägena de uttrycker verklig osäkerhet, särskilt när man starkt kan förknippa det med något tidigare trauma. För min häst löste det sig enkelt med att man helt enkelt får ha båda dörrarna öppna. Han lärde sig snart gå in genom en dörr också, men kan än idag bli väldigt liten och kvick vissa dagar när han går igenom.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Han måste ju ha fastnat i en dörr nångång stackarn. :(

Lär honom att inte springa ifrån sin rädsla utan istället tänka efter och ta ett steg i taget. Se till att du har kontroll när du närmar dig dörren, stanna gärna ofta och belöna. Be om ett steg till. Stanna gärna precis i dörröppningen och stå där och belöna. Backa och gör om. Glöm inte att när rumpan precis är igenom kommer han också tycka det är läskigt, så stanna igen innan han springer iväg. Belöna! Träna träna träna i lugn och ro. Du själv måste ha en inställning som visar honom att det här är inget farligt, det är något man gör varje dag utan problem.

Lycka till :) Höstmåne
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Han behöver inte ha fastnat i dörren, utan haft en obehaglig upplevelse.
Min gammelpålla var stryk/bakrädd efter dåliga erfarenheter innan jag köpte henne.
Därför bad jag alltid folk i stallet att ge henne gott om plats när hon skulle in i stallet.
Tyvärr kom en liten tjej på en -i sitt tycke - lysande ide´och gömde sig under ett täcke som hängde på väggen (vilket varken jag eller hästen såg). Lagom när hästen hade henne rakt bakom sig råkade hon sparka till något plåtaktigt som skramlade och for iväg - och hästen skenade in i stallet och spiltan.
Efter detta gick gammelpållan aldrig att stanna i en dörröppning. Bäst gick det om man släppte henne så att hon fick gå in själv.
Sedan litade hon på mig så att jag kunde leda henne om det krävdes (då spände hon sig och var flyktberedd), men jag lät henne alltid gå själv.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Du kanske kan ge honom sitt kraftfoder nära dörren och sen flytta den lite nämre varje gång. Både från ut och insidan.
Om du är spänd och hästen känner det så be någon annan hjäpa dig för att avdramtisera det hela.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Min häst var likadan innan men de va bara å träna å träna å träna. vi har fått bredda box dörrar mm så hon kännt sej säkrare.

trän din häst på å backa i serpentiner, under grejer å i en sväng tex. de gjorde jag sedan började jag backa in henne i stallet å sen backa in i boxen.... eftersom min tjeja skenade genom dörrarna när de ej gick å kasta sej bakåt å efter att hon gått omkull i stallgången flera ggr så kännde jag att ok backar hon kan hon inte få samma fart. å de funkade kanon.. de tog lite tid å vi var 2 personer första gången vi backade in å ut men efter några dagar gjorde hon de lugnt å sansat själv på långt grimskaft =) efter ca 2 mån när jag kännde att hon va helt 100% lugn så provade jag å gå in normalt å då va de inga som hällst problem =) så nu kan jag göra båda med henne. vissa dagar om hon e lite stressad tar jag de säkra före de osäkra å backar dock =)
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

En bra teknik men... det är inte monty roberts metod utan en allmänt vedertagen träningsteknik. ;)
Två steg fram, ett tillbaka skapar möjligheten för hästen att utmana sin fobi men samtidigt aldrig känna sig trängd.

Monty Roberts metod för lastning borde fungera för dig. Pröva med att skicka in hästen genom dörren men stoppa innan den går in. Ett steg i taget. Backa ifrån och låt hästen gå närmare dörren. Om och om igen. Se till att hålla dig ur vägen så du inte blir klämd. Till sist kan hästen säkerligen gå lugnt genom dörren. Lycka till!
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Gäller det bara en viss typ av dörrar (tex stalldörrar) eller alla dörrar, dvs även boxdörren.

Som många redan skrivit så kan det uppkomma av att hästen fastnat eller blivit slagen/annat psykiskt trauma men det kan också uppkomma av att hästen slagit i sin höft när den gått genom en dörr. Jag har mött några hästar som har haft dörrfobi (extrem klaustrofobi) där ägarna vetat att hästen slagit i höften och att det uppkommit från det.

Min egen gammelhingst hade dörrklaustrofobi när jag köpte honom men den tränade jag bort på en månad.

Jag tycker du fått bra med tips. Har du inte möjlighet att träna med två steg fram och ett tillbaka (detta kräver att du kan skicka hästen framåt och backa den bakåt) så öppna dörren så gott det går och se om du kan skapa en förutsättning där du låter hästen gå in själv. Kan du sätta en lina inne i stallet som avskärmar så han går in i sin box (linan är itne till för att fånga eller tvinga utan för att hindra hästen från att fortsätta längre in i stallet än nödvändigt), och en liknande lösning bakom hästen. Kanske linor Väl tilltagna på sidorna om hästen så du skapar en korridor som är bredare än dörren, gärna 3 m bred.
Meningen med linorna är inte att tvinga utan att ge dig möjlighet att sätta grimskaftet över halsen och släppa hästen så den Själv får gå igenom. När man gjort detta en tid kan man ha en medhjälpare som är passiv bakom hästen. Den enda uppgiften denna har är att se till att hästen inte går bort från stallet och dörren, och du själv går in före utan att hålla i hästen. Avancera från det och låt hästen ge dig sitt förtroende.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp