Det är en staffordshire bullterrier som vi läst om. Min man är tysk och de är ju extremt noga med kvalité () så det lär bli ett omfattande detektivarbete innan uppfödare väljs ut.
@Sezziyanen Nja vi är väl egentligen 100% bestämda med att det ska vara en korthårig ras, men nu när du och @Malibu_Stacy säger det så förstår jag absolut vad ni menar. Tåls att göra ett tankevarv till känns det som.
Schnauzer har jag erfarenhet av som otroligt högljudda och det känns inte ett dugg lockande. Det kan ju iofs såklart vara så att jag stött på måndagsexemplar av rasen...
Jag har hört om detta med skällighet hos schnauzrar (särskilt dvärg?). Själv är min erfarenhet raka motsatsen, de två dvärgar jag haft var verkligen inte högljudda. De kunde skälla en gång när nån plingade på dörren, men i övrigt knappt inte alls. Så det är inte alltid fallet iaf, men jag har inte mkt mer erfarenhet än så. @Voff har ju ett skägg, vet inte vad hon tycker? Det är ju dock en ras jag upplever vara lite speciell till sättet, vissa tokdiggar det (jag tex) medan andra inte gör det..Därför måste man bilda sig en egen uppfattning tror jag!
Ni ska känna att det stämmer för er, helt enkelt Besök uppfödare av de raserna du redan är lite intresserad av, men mitt råd är att besök lite andra också så blir beslutet nog mest rätt och bra till slut!
Jag hade själv tänkt mig en kortpälsad ras först för den ras jag valde som min nästa hund.. kan säga att det blev lite helomvändning där Och det är tack vare att jag besökte några uppfödare av "lite" mer pälsade hundar som jag ändrade min uppfattning.. Men det är jag det!
Det är oavsett jättebra att göra ett rejält jobb vid val av uppfödare! Jag har själv (tror jag) undgått några minor genom att jag kollade upp allt några extra vändor till. Iofs tar det ju längre tid, men så bråttom har jag inte.