Vad ska vi tänka på när vi släpper ut hästen på bete?

Harbor

Trådstartare
Vi är ju nya hästägare sen januari och nu undrar jag om det är nåt speciellt vi bör tänka på om vi släpper ut hästen i en beteshage första gången. Vi har låtit honom beta korta 10 minuterspass ute runt stallknuten i några veckor för att lite vänja honom vid gräset. Hur lång tid kan man släppa ut honom i en grönhage första gångerna? Finns det risk för kolik eller fång om han får gå för länge? Oroar mig lite också hur vi får honom infångad om vi bara släpper för en halvtimma... :-) Han är lite lurifax och ganska glupsk:grin:

Sv: Vad ska vi tänka på när vi släpper ut hästen på bete?

Har han kommit åt att beta något i sin vanliga hage? (Även en "sliten" hage kan innehålla ganska mycket grönt.) Vänj in över en period så att det inte blir tvärt kast från hans vanliga foder till gräs och se till att motionera honom samtidigt i början av betet.

Vänj in genom att låta ponnyn t.ex. beta lite varje dag vid hand i ett par veckor eller några timmar per dag i beteshagen någon vecka. Håll koll på hans mage eller om han visar andra symptom på t.ex. fång. Bollarna blir gärna lite grönare/lösare. Är de för lösa så se till att ponnyn får i sig vatten och ta det lite lugnare med gräsbetandet. Tänk på att gräset är som kraftigast på försommaren.

/V

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar