Sv: Vad ska ni rösta på?
Jag kommer rösta på det parti som i det närmaste resonerar som jag på följande punkter:
Misslyckade förvaringar av arbetslösa med syfte att mörka faktiska arbetslöshetssiffror måste upphöra. Bort med FAS 3 och osunda arbetslöshetaktiviteter.
Ta även bort lönebidragsanställningar för alla människor som inte har arbetshandikapp (den gruppen som lönebidrag från början var avsedda för) som förutom att mörka faktisk arbetslöshet även förstör marknaden med missgynnande konkurrens och föder oseriösa arbetsgivare som driver icke vinstdrivande företag.
Är mot all form av kvotering och särbehandling utom specifika och särskilt utsatta grupper ex arbetshandikappade.
Effektivare brottsbekämpning. Hur, vet jag ej men det ska finnas med på agendan. Det handlar inte om att ge hårdare straff utan att arbeta förebyggande. Fler poliser?
EU/EMU-kritiska.
Med tanke på blockpolitiken ser jag gärna fler folkomröstningar.
Skolan - jag gillar tanken på enhetlig kommunal skola. En skola där man erkänner skillnader i elevers kapacitet och verkligen tar tillvara på dem som visar särskild talang.
Ska det finnas friskolor ska de inte vara i religiös eller cirkusanda utan som behovskomplement till den kommunala, gärna med industriell/teknisk inriktning. Dvs skolor med utbildning som för landet framåt.
Gärna lite nytänk, jag tilltalas personligen av detta:
http://www.dn.se/debatt/slapp-in-internationella-toppuniversitet-i-sverige/
Hemspråk - absolut inte.
Skolplikt till gymnasiets tredje år.
Jag vill att föräldraförsäkringen i största möjliga mån ska delas mellan föräldraparet. Detta för att stärka kvinnors roll på arbetsmarknaden. Alternativet med arbetsgivarinriktade insatser som lagstadgad kvotering etc är jag starkt emot.
Halverad arbetsgivaravgift för ungdomar gillar jag inte men tror det måste kvarstå för att ungdomar med sin ringa kompetens ska kunna hävda sig i konkurrens mot sökanden med mer kompetens/livserfarenhet - samt de bedrövliga lönebidragen som ersätter arbetsgivaren med upp till 80% av lönen (+ ev handledarstöd).
Ett annat alternativ är sk ungdomslön vilket är att jämföra med hantverkaryrkenas lärlingslön, men fackliga är inte helt med där.
Vi har en tuff arbetsmarknad och att inskränka på antal akassedagar för den som lyckas skaffa sig ett deltidsarbete när heltidsstjänster knappt existerar, ex genom bemanningsföretag, anser jag är FEL.
Deltidsarbete idag är att betrakta som kompetenshöjande möjlighet att nå en heltidsanställning, det bör uppmuntras - inte motarbetas. Det är vansinnigt att akassereglerna tvingar människor att tacka nej till arbete.
Arbetskraftsinvandringen ska vara behovsprövad utifrån arbetsmarknaden dvs vi tar in den kompetens som saknas. Detta för att bla undvika lönedumpningen som idag är ett reellt problem.
Det är akademiker vi behöver, inte lastbilschaufförer eller hantverkare men det är vad vi fått och effekterna har haft stor negativ påverkan.
Migration/flyktingpolitik, resurserna ska placeras i närområde.
Lobba och sanktionera för att påverka makthavare/politiker annars kommer flyktingströmmarna aldrig sina. Ambitionen ska vara att lösa roten, inte släcka bränder.
I Sverige: att ta bort kommunernas egenbestämmande är vansinne. Kommunerna ska snarare stå ansvariga för att se till att de klarar av att integrera sina flyktingar.
Klarar de inte detta så är inte lösningen att tvångsplacera fler flyktingar i de kommuner där migrationsarbetet havererat pga okunskap, brist på pengar och bostäder.
Lagen om illegala/papperslösa/utvisades förmåner och "skyddsbehov" är pinsamt rättshaveri. Polisen jagar i ena stund samtidigt som de motarbetas av skolpersonal och vårdinrättningar som i princip gömmer dem. Man talar tom om skyddade zoner där polisen inte får ingripa.
Grundligare bakgrundskontroll av dem som kommer till Sverige är önskvärt.
Medborgarskap ges inte till den som begått grövre kriminellare handling utan belönas med livstids utvisning, gärna med strafflättnad dvs ingen eller ringa fängelsevistelse, hellre ett rejält skadestånd till brottsoffret/brottsofferjouren.
Landsort/lantbruk - fri konkurrens i all ära men jag anser att iaf staten skall stödja våra lantbrukare. Ex anser jag det självklart att kommun/landsting utan profithungriga mellanhänder sneglar åt svenskt i sina inköp. Att svenska bönder har svårt att konkurrera i prissättningen beror delvis på att de har svenska lagar och regler att förhålla sig till i sin produktion.
För jämställdhet men ställer sig skeptisk till dagens form av överdriven feminism/genustänk.
Vill satsa på infrastruktur med miljöfokus.
Föreslår en likabehandlingsplan till svensk bidragspolitik.
Konsumtionshöjande åtgärder riktade mot pensionärer. Vi har drygt två miljoner pensionärer i landet, många med existensiellt minimala resurser. Det är en grupp som gissningsvis kommer nyttja varenda liten extra krona för att göra sin tillvaro lite trevligare.
Vård och omsorg - stora satsningar för att göra vården mer säker och tillgänglig.
Införa tandvård i den offentliga sjukvården inkl högkostnadsskydd.
Jag tror att Sveriges storhet bla ligger i att landet varit sekulariserat. En syn på att hålla landet sekulariserat även i framtiden är önskvärt. Religionsfrihet utan den samhälleliga anpassning som oroväckande nog börjat ge sig tillkänna de senaste åren.
Skatterna måste upp men prioriteringarna ska vara riktade mot välfärd - utbildning/vård/omsorg/bostadsmarknad/infrastruktur.
Apropå bostadsmarknad, vi har fått våra första kåkstäder. Ska vi ha det så och låta utvecklingen gå åt det hållet? Visst, det är väldigt praktiskt att alla ungdomar få bo kvar hemma, då har vi samtidigt löst omvårdnadsproblemen av de äldre. Förr ärvde man föräldragården och nu går vi åter mot att ärva föräldrabostaden.
Jag vill ha ett trovärdigt åtgärdspaket för att lösa dagens bostadsbrist på flera hundratusen bostäder sett till en tioårsperiod.
Kärnkraftsfrågan verkar ha dött ut men överlag saknar jag diskussionen och intresset för att skapa miljöskonande energialternativ.
Numer låter det som att lösningen är att vi ska konsumera mindre, köra mindre bil, använda mindre el - total resignation mao - i ett samhälle uppbyggt på konsumtion? Fram med lite innovation!