Vad ska ni rösta på?

Mirre

Trådstartare
Vilket parti ska ni rösta på när det blir val igen?

Varför?

Vad anser ni är bra med just det partiet, så ni väljer att rösta på dem?

Själv är jag rätt kluven, är inte så insatt eller kunnig inom politik så vet inte riktigt vad jag ska rösta på.

Sv: Vad ska ni rösta på?

Jag kommer att rösta på Sverigedemokraterna i samtliga val. Som aktiv i en distriktsstyrelse för SDU vore det lite jobbigt att gå och rösta på typ Centerpartiet.

För mig är det så lätt som att Sverige i mina ögon fortsätter skena åt fel håll med massinvandring, EU och den fria rörlighet det medför, feminismen och det horribla genusexperimentet som nu även barnen utsätts för i skolväsendet, och det totala förfallet i värderingar och moral.

Jag tror inte på mångkultur, feminism, liberalismen som tagit över de tidigare konservativa partierna, eller kulturmarxism. Jag är social- och värdekonservativ och nationalist, och då är valet av parti inte svårt.

Senast ändrad:

Det blir att lägga en personröst på Isabella Lövin i EU-valet eftersom hon är vår stora representant inom fiske och aktivt arbetar mot ohållbart fiske, vilket för mig är en superviktig fråga. I övrigt så vet jag inte än.

Det är ju OT egentligen (och jag förstår om du inte vill svara), men varför är du emot feminism?

Det är ju egentligen en alldeles för tung fråga för att göra rättvisa så här, men det förhållande extremt korta, mobilskrivna svaret är att jag inte anser att mannen är mer privilegierad än kvinnan, eller att feminismen bidrar till jämställdhet, utan tvärtom. Eftersom feminism dessutom i princip alltid är synonymt med likartsfeminism, åtminstone i Sverige, vänder jag ju mig per automatik mot det eftersom jag alltså förkastar genusteorierna. (Med det sagt är jag dock även emot särartsfeminism eftersom jag ju inte instämmer i de båda åskådningarnas gemensamma utgångspunkt, dvs. att kvinnan är systematiskt underordnad mannen.)

Senast ändrad:

Kommer rösta på MP i EU-valet.

Resten har jag inte satt mig in i tillräckligt än, kommer troligtvis inte bli samma parti i alla val.

Kommer rösta på vänstern, jag är för allas lika värde oavsett kön, läggning, ursprungsland. Jag vill ha det så bra för så många som möjligt och ser skatter som ett sätt att finansiera den gemensamma välfärden. Ganska kortfattat :)

Jag vet inte än. Håller med alla partier på något område. Får besluta mig för vad som känns som viktigast helt enkelt.

kl

Jag kommer att rösta på Socialdemokraterna. Skatter behövs för ett välfärdssamhälle, dock tycker jag vänstern är att dra det för långt. Socialdemokraterna håller jag med i det mesta.

MEN det är otroligt ledsamt att se att ingen av partierna förutom SD över huvudtaget tar tag i invandringsfrågan. Det ÄR ett problem, dock är jag inte rasist och tänker därför inte rösta på SD. Men dom andra partierna måste ta tag i frågan.

MEN det är otroligt ledsamt att se att ingen av partierna förutom SD över huvudtaget tar tag i invandringsfrågan. Det ÄR ett problem, dock är jag inte rasist och tänker därför inte rösta på SD. Men dom andra partierna måste ta tag i frågan.

Gör dom inte? Tycker jag har sett/hört flera partier ha vettiga idéer gällande integrationspolitiken.

Jag har inte bestämt mig än, men det blir rött eller möjligen grönt. Innan jag kan säga säkert måste jag läsa på lite mer så jag vet vilkas åsikter som bäst överrensstämmer med mina i de frågor som är viktigast för mig.
Jag gillar t.ex. vänsterpartiet och har röstat på dem förr, men jag håller inte med i precis allt de säger. Lutar nog ändå åt att de blir vänster i år igen.

Och jag tycker också att fler partier borde prata om invandring, inte för att jag ser det som ett problem, men om alla partier vore tydliga och raka där skulle troligen inte lika många rösta på SD bara för att de är de enda som säger något alls, och jag tror det vore nyttigt och hälsosamt för hela Sverige med lite öppen diskussion där istället för att ge SD ensamrätt.

kl

Jag vet inte vad jag ska rösta på, suck. Har försökt sätta mig in i politiken länge nu, men jag kommer aldrig särskilt långt, tycker det är krångligt.

//r

Jag kommer rösta på det parti som i det närmaste resonerar som jag på följande punkter:

Misslyckade förvaringar av arbetslösa med syfte att mörka faktiska arbetslöshetssiffror måste upphöra. Bort med FAS 3 och osunda arbetslöshetaktiviteter.
Ta även bort lönebidragsanställningar för alla människor som inte har arbetshandikapp (den gruppen som lönebidrag från början var avsedda för) som förutom att mörka faktisk arbetslöshet även förstör marknaden med missgynnande konkurrens och föder oseriösa arbetsgivare som driver icke vinstdrivande företag.

Är mot all form av kvotering och särbehandling utom specifika och särskilt utsatta grupper ex arbetshandikappade.

Effektivare brottsbekämpning. Hur, vet jag ej men det ska finnas med på agendan. Det handlar inte om att ge hårdare straff utan att arbeta förebyggande. Fler poliser?

EU/EMU-kritiska.

Med tanke på blockpolitiken ser jag gärna fler folkomröstningar.

Skolan - jag gillar tanken på enhetlig kommunal skola. En skola där man erkänner skillnader i elevers kapacitet och verkligen tar tillvara på dem som visar särskild talang.
Ska det finnas friskolor ska de inte vara i religiös eller cirkusanda utan som behovskomplement till den kommunala, gärna med industriell/teknisk inriktning. Dvs skolor med utbildning som för landet framåt.
Gärna lite nytänk, jag tilltalas personligen av detta: http://www.dn.se/debatt/slapp-in-internationella-toppuniversitet-i-sverige/
Hemspråk - absolut inte.
Skolplikt till gymnasiets tredje år.

Jag vill att föräldraförsäkringen i största möjliga mån ska delas mellan föräldraparet. Detta för att stärka kvinnors roll på arbetsmarknaden. Alternativet med arbetsgivarinriktade insatser som lagstadgad kvotering etc är jag starkt emot.

Halverad arbetsgivaravgift för ungdomar gillar jag inte men tror det måste kvarstå för att ungdomar med sin ringa kompetens ska kunna hävda sig i konkurrens mot sökanden med mer kompetens/livserfarenhet - samt de bedrövliga lönebidragen som ersätter arbetsgivaren med upp till 80% av lönen (+ ev handledarstöd).
Ett annat alternativ är sk ungdomslön vilket är att jämföra med hantverkaryrkenas lärlingslön, men fackliga är inte helt med där.

Vi har en tuff arbetsmarknad och att inskränka på antal akassedagar för den som lyckas skaffa sig ett deltidsarbete när heltidsstjänster knappt existerar, ex genom bemanningsföretag, anser jag är FEL.
Deltidsarbete idag är att betrakta som kompetenshöjande möjlighet att nå en heltidsanställning, det bör uppmuntras - inte motarbetas. Det är vansinnigt att akassereglerna tvingar människor att tacka nej till arbete.

Arbetskraftsinvandringen ska vara behovsprövad utifrån arbetsmarknaden dvs vi tar in den kompetens som saknas. Detta för att bla undvika lönedumpningen som idag är ett reellt problem.
Det är akademiker vi behöver, inte lastbilschaufförer eller hantverkare men det är vad vi fått och effekterna har haft stor negativ påverkan.

Migration/flyktingpolitik, resurserna ska placeras i närområde.
Lobba och sanktionera för att påverka makthavare/politiker annars kommer flyktingströmmarna aldrig sina. Ambitionen ska vara att lösa roten, inte släcka bränder.
I Sverige: att ta bort kommunernas egenbestämmande är vansinne. Kommunerna ska snarare stå ansvariga för att se till att de klarar av att integrera sina flyktingar.
Klarar de inte detta så är inte lösningen att tvångsplacera fler flyktingar i de kommuner där migrationsarbetet havererat pga okunskap, brist på pengar och bostäder.
Lagen om illegala/papperslösa/utvisades förmåner och "skyddsbehov" är pinsamt rättshaveri. Polisen jagar i ena stund samtidigt som de motarbetas av skolpersonal och vårdinrättningar som i princip gömmer dem. Man talar tom om skyddade zoner där polisen inte får ingripa.
Grundligare bakgrundskontroll av dem som kommer till Sverige är önskvärt.
Medborgarskap ges inte till den som begått grövre kriminellare handling utan belönas med livstids utvisning, gärna med strafflättnad dvs ingen eller ringa fängelsevistelse, hellre ett rejält skadestånd till brottsoffret/brottsofferjouren.

Landsort/lantbruk - fri konkurrens i all ära men jag anser att iaf staten skall stödja våra lantbrukare. Ex anser jag det självklart att kommun/landsting utan profithungriga mellanhänder sneglar åt svenskt i sina inköp. Att svenska bönder har svårt att konkurrera i prissättningen beror delvis på att de har svenska lagar och regler att förhålla sig till i sin produktion.

För jämställdhet men ställer sig skeptisk till dagens form av överdriven feminism/genustänk.

Vill satsa på infrastruktur med miljöfokus.

Föreslår en likabehandlingsplan till svensk bidragspolitik.

Konsumtionshöjande åtgärder riktade mot pensionärer. Vi har drygt två miljoner pensionärer i landet, många med existensiellt minimala resurser. Det är en grupp som gissningsvis kommer nyttja varenda liten extra krona för att göra sin tillvaro lite trevligare.

Vård och omsorg - stora satsningar för att göra vården mer säker och tillgänglig.

Införa tandvård i den offentliga sjukvården inkl högkostnadsskydd.

Jag tror att Sveriges storhet bla ligger i att landet varit sekulariserat. En syn på att hålla landet sekulariserat även i framtiden är önskvärt. Religionsfrihet utan den samhälleliga anpassning som oroväckande nog börjat ge sig tillkänna de senaste åren.

Skatterna måste upp men prioriteringarna ska vara riktade mot välfärd - utbildning/vård/omsorg/bostadsmarknad/infrastruktur.

Apropå bostadsmarknad, vi har fått våra första kåkstäder. Ska vi ha det så och låta utvecklingen gå åt det hållet? Visst, det är väldigt praktiskt att alla ungdomar få bo kvar hemma, då har vi samtidigt löst omvårdnadsproblemen av de äldre. Förr ärvde man föräldragården och nu går vi åter mot att ärva föräldrabostaden.
Jag vill ha ett trovärdigt åtgärdspaket för att lösa dagens bostadsbrist på flera hundratusen bostäder sett till en tioårsperiod.

Kärnkraftsfrågan verkar ha dött ut men överlag saknar jag diskussionen och intresset för att skapa miljöskonande energialternativ.
Numer låter det som att lösningen är att vi ska konsumera mindre, köra mindre bil, använda mindre el - total resignation mao - i ett samhälle uppbyggt på konsumtion? Fram med lite innovation!

Jag är inte så insatt i detaljerna i politiken heller, men för mig handlar det om ideologi. Jag röstar på miljöpartiet för att jag tror på den ideologin helt enkelt.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka