Vad ska man tänka på att fråga om

C

CurlySue

...vid besök hos kattungens uppfödare?
Alltså vad är viktigt att veta förutom det allmänna som att de levereras enl sedvanliga regler o bestämmelser uppfyllda.

Hjälp, ge mig tips!!! Har ju aldrig haft raskatt tidigare.

Sv: Vad ska man tänka på att fråga om

Att tänka på (gäller ju inte bara raskatter): ser alla katter friska och fräscha ut? Att mamman ser sliten och risig ut kan man ju räkna med... Är mamman (och de andra katterna i huset) sociala och nyfikna? Alla katter gillar ju inte främlingar, men det ger ett hum om kattungen temperament som vuxen.

Finns det försäkring du kan ta över? Många kattuppfödare kattungeförsäkrar, sedan kan köparen ta över försäkringen utan karens.

Är uppfödaren intresserad av att ge "support"? Mindre viktigt om man har andra kattkunniga omkring sig, men ofta är det skönt att ha någon att fråga. En uppfödare som är intresserad av kattungen även som vuxen har antagligen lagt all tänkbar ansträngning på att den ska få optimala uppväxtvillkor.

Sv: Vad ska man tänka på att fråga om

Har inte hållit på med raskatter och tycker du fått bra råd. Mne vill lägga till några saker jag brukar tänka på när jag tar mig an en katt.

Jag skulle kolla upp att kattens närmaste släktingar varit friska och utan defekter som påverkar hälsan samt deras livslängd, om det går. På raskatter brukar man ju veta precis.

Finns många sjukdomar man inte kan testa mot och många tester som inte är tillförlitliga...

Kolla inavelsgrad, går också bra på raskatt.

Själv har jag frågat en massa när jag tagit kattunge, lägger stor vikt vid hur ungen haft det första tiden. Att den blivit mycket gosad med, blivit van ljud, liv, rörelse, hur mamman tar hand om ungarna och om hon kunnat dia osv...

Går mycket på magkänslan, om uppfödaren verkar vara en hygglig själ :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar