Vad ska man leta efter?

Du folk här skriver om här om förhärligande annonser som ofta överdriver hästarna positiva egenskaper och generaliserar, inte om verkligheten. Alla här vet att det finns trevliga, trafiksäkra hästar med bra gångarter och även en och annan anons som stämmer.

Jag utgick från att jag aldrig skulle köpa en islandshäst som inte hade rena grundgångarter..
Jag trodde att man köpte en Islandshäst för tölten jag.

Det finns en risk med att rida just dessa hästar med säkra grundgångarter som 3-gångare under en längre tid. De kan få det ganska så svårt att hitta tillbaka till sin tölt.

Till en ryttare som går över från ridning på stora bruna till Islandshäst och Töltridning, så skulle jag rekommendera en häst som har bra Tölt. För just tölten är det som är nytt. Om sedan grundgångarterna strular, så är det något som den f.d. 3-gångsryttaren har lättare att reda ut, för där så vet ryttaren hur det skall kännas sedan tidigare.

Jag har duktiga 3-gångsryttare på mina 5-gångshästar med mycket starka passanlag, just för att få hjälp med att reda ut och utvecka grundgångarterna. Och det fungerar alldeles lysande.

Så till Jadzia:
Köp i sådana fall en fullständigt frisk häst med massor av Tölt i. De andra gångarterna, de reder du ut på gammal egen erfarenhet.

Nej, jag köper inte en islandshäst för bara tölten. Men jag menade att jag inte skulle köpa en häst som INTE har rena grundgångarter också!!!
Sen skrev jag att man kunde rida i grundgångarterna tills man fått hjälp (och det behöver ju inte betyda "en längre tid") och med det menade jag inte att hästen inte ska ha någon tölt för det....

Men du,,, då kan ju folk få diskutera det och så behöver jag inte vara med i diskussionen.. Man diskuterar väll för att folk har olika åsikter :smirk:

Det är ungefär i de banorna jag funderat, att köpa en töltmaskin som inte behöver en hel massa underhåll för att behålla sin tölt. Det är ju också tölten jag vill åt med en Islandshäst och kanske, kanske pass, men det har jag inte fudnerat färdigt på än.

Du klarar säkert en islandshäst galant, du har den viktigaste kunskapen, insikten omdina begränsningar och dessutom goda kunskaper om hästar.

Lycka till

Jag har läst genom alla inlägg igen och jag förstår inte, för jag tycker att allt handlar om samma sak,, men men skit sak samma..

Jag har en häst som skall säljas. Och när jag säljer henne så kommer jag att skriva just att hon passar till erfaren ryttare som vill gå över från storhästridning till Islandshäst.

Hon töltar... och töltar .... och töltar. Och hon gör det bra och med fina lyft. Men om ryttaren inte är mjuk och kännslig, så gör hon inget annat. Med en följsam ryttare, så gör hon allt ryttaren vill, inklusive Pass. Sedan så är hon en aning ängslig, så hon behöver en trygg ryttare som har vana från hästar med litet mera nerv, gärna fullblod och araber.

Jag är av åsikten att första islandshästen man skaffar, den förstör man gångarterna på, PUNKT.
Kanske förstör man mer än bara gångarterna, man rider kanske på den lite andra problem oxå, MEN här kan man göra valet, att lära sig rida eller att åka runt i grisepass resten av livet.
Därför skulle jag nu med facit i hand köpa en häst som jag gillar psyket på, allt annat kommer ändå att förändrasr och man måste jobba på en hel del så då kan man iallfall ha en häst som man psykiskt matcha och gillar. Gärna en högrest då dessa är lättare att korrigera. Har man en lågställd häst och går till många av våra proffessionella islandstränare så kan den träningen närmast jämföras med djurplågeri.........

Jag skrev inte att jag inte behövde tölten :smirk: jag skrev att jag inte köpte min första islandshäst pga tölten

Jag förstörde inte den första, den verkar att vara i det närmaste oförstörbar. Sedan så följde några till som klarade sig. Men sedan, när jag kände mig "safe" då så pajjade jag gångarterna på två.

Jag förstår inte för jag tycker att alla inlägg handlar om samma sak dvs hur man ska tolka en annons...Och då tycker jag att det är fel att man skriver tex att en skogsmulle är en lat häst "utan" gångarter (för så behöver inte alltid vara fallet).... Så jag förstår alltså inte på vilket sätt jag inte diskuterar samma sak...Men forsätt att diskutera erat ni ;)

Ja det handlar om bl.a. annonstolkning. Och om vad för typ av häst som man oftast hittar bakom de olika beskrivningarna som står i annonsen.

Det är inte samma sak som att t.ex. de skogsmullar som folk har hemma inte har vettiga gångarter.

Same, same, but different.

Det finns en vässentlig skillnad, du tar diskussionen på blodigt allvar medan andra använder ironi, humor och kryddar med egna erfarenheter av mindre korrekta beskrivningar av hästar. Har du bara stött på 100% korrekta annonser?

Min skogsmulle har bra vilja och hyfsade gångarter och jag har hittills inte lyckats förstöra tölten :angel: så den är nog att beteckna som oförstörbar.

På blodigt allvar :D nej, verkligen inte... Men jag kanske inte förstod ironin i era inlägg..Men för det så disskuterar vi inte olika saker...Shit same..... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 772
Senast: BMW530D
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 665
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden