Amelia, tyvärr är det så att de flesta som letat häst vet att det är en förvinnande minoritet av annonserna som beskriver verkligheten, objektivt, och HELA verkligheten utan att dölja något mindre fördelaktigt.
De flesta köparna letar efter en absolut frisk häst, tävlingsbar (och rosett ska det bli förstås) lättriden, lättstannad, vänlig, vacker, välutbildad med rena väl separerade gångarter även med en "normalryttare" eller ett barn i sadeln.
Och väldigt många annonser ger sken av hästen skulle passa just dessa köpare.
Verkligheten ser helt annorlunda ut.
När jag sålde min sådan guldklimp som dessutom hade en extremt sällsynt vacker bonusfärg så var den absolut vanligaste reaktionerna från spekulanterna att de inte kunde förstå att det var SANT, min "uppriktiga" annons drunkade i alla andra som öst superlativer om sina hästar. Jag sa som det var, att jag inte visste om hon skulle räcka till SM-final för det är så mycket ridningen det beror på och galoppen var inte öppenklassmässig ännu.
Men som trots superlativerna i de andra annonserna förmådde dessa pållar inte på långa vägar att oviktade snällt visa rena gångarter med över vinkellyft med ett barn i sadeln. Eller rättare sagt, de flesta var inte ens ridbara i någon form av rena gångarter ens av en vuxen.
Det är klart att det finns trevliga bra töltande oförstöra snälla skogsmullar, jag äger själv en.
Dreygur
Men dessa som ÄR som annonserna låter blir mycket sällan till salu
I så fall behöver man inte annonsera efter köpare, de finns på kö
En skogsmulle behöver inte alls vara lat eller utan gång. Tvärtom tycker jag att just skogsmullar ska vara glada bekväma (ren tölt) långfärdshästar som bara går och går över stock och sten i all evighet
Det behövs bra vilja och lynne och starka ben.
Men i ANNONSER används begreppet ofta för att man inte hittar något positivt att säga om hästens gång och den går inte att sparka runt på banan, så man kan ju alltid gömma undan den i skogen, typ.