Vad ska man leta efter?

Varför generalisera, jag har bara haft islandshäst i 3½ år och gått från grov travtakt till tölt i de flesta tempon och nationell klass. Inte för att jag är nån proffsryttare, utan för att jag tagit hjälp av rätt person(er) :bow:. Alltså har min skogsmulle blivit en häst med hyfsad kapacitet ;)

Till Jadzia: Köp en häst du gillar, dock töltsatt, och ta hjälp av en kompetens instruktör och gör det du tror på. Kan man erkänna att man gjort fel och vågar tänka i nya banor är ingenting omöjligt. Bered dig på blod, svett & tårar & massor av lycka när det äntligen fungerar. :idea:

Amelia, tyvärr är det så att de flesta som letat häst vet att det är en förvinnande minoritet av annonserna som beskriver verkligheten, objektivt, och HELA verkligheten utan att dölja något mindre fördelaktigt.

De flesta köparna letar efter en absolut frisk häst, tävlingsbar (och rosett ska det bli förstås) lättriden, lättstannad, vänlig, vacker, välutbildad med rena väl separerade gångarter även med en "normalryttare" eller ett barn i sadeln.

Och väldigt många annonser ger sken av hästen skulle passa just dessa köpare.

Verkligheten ser helt annorlunda ut.

När jag sålde min sådan guldklimp som dessutom hade en extremt sällsynt vacker bonusfärg så var den absolut vanligaste reaktionerna från spekulanterna att de inte kunde förstå att det var SANT, min "uppriktiga" annons drunkade i alla andra som öst superlativer om sina hästar. Jag sa som det var, att jag inte visste om hon skulle räcka till SM-final för det är så mycket ridningen det beror på och galoppen var inte öppenklassmässig ännu.

Men som trots superlativerna i de andra annonserna förmådde dessa pållar inte på långa vägar att oviktade snällt visa rena gångarter med över vinkellyft med ett barn i sadeln. Eller rättare sagt, de flesta var inte ens ridbara i någon form av rena gångarter ens av en vuxen.

Det är klart att det finns trevliga bra töltande oförstöra snälla skogsmullar, jag äger själv en. :love:Dreygur :love:

Men dessa som ÄR som annonserna låter blir mycket sällan till salu :eek: I så fall behöver man inte annonsera efter köpare, de finns på kö :cool:

En skogsmulle behöver inte alls vara lat eller utan gång. Tvärtom tycker jag att just skogsmullar ska vara glada bekväma (ren tölt) långfärdshästar som bara går och går över stock och sten i all evighet :) Det behövs bra vilja och lynne och starka ben.

Men i ANNONSER används begreppet ofta för att man inte hittar något positivt att säga om hästens gång och den går inte att sparka runt på banan, så man kan ju alltid gömma undan den i skogen, typ.

De flesta köparna letar efter en absolut frisk häst, tävlingsbar (och rosett ska det bli förstås) lättriden, lättstannad, vänlig, vacker, välutbildad med rena väl separerade gångarter även med en "normalryttare" eller ett barn i sadeln.

Du glömde att den får helst inte kosta mer än 25 000 också!!

Jag tycker också att skogsmulle är ett härligt begrepp. När jag läser det så ser jag framför mig hur man töltar (i ren tölt) fram på en underbar stig i skogen, solen skiner och fåglarna kvittrar. Pållen svarar snällt på alla hjälper, blir inte dö´rädd när en älg korsar stigen. Klafsar snällt över vilka skogshinder som helst!
Helt enkelt en härlig kompis att uppleva naturen med :love:

Jag tycker nog att dina inlägg diskutarade samma sak som de andra, det vill säga: Hur kan man koda annonser ? Jag håller både med dej och de övriga, men är ngn stans i mitten.
Visst överdrivs i många fall de positiva egenskaperna, men inte alltid. Hur ska man på några få rader kunna beskriva sin häst på ett rättvist sätt, det är svårt, och subjektivt! Det innebär ju inte alltid att människor ljuger medvetet. Man får väl ringa runt och försöka ställa följdfrågor, och låter det rimligt får man väl be att få se video, kort och eventuellt provrida, ta referenser osv. Jag har svårt att tro att alla hästar som säljs via annons är värdelösa, och att de hästarna som är bra "står folk på kö för att köpa" . Det är ju inte alla hästägare som känner en mängd männikoskor som ska köpa en islandshäst, jag känner då inte en enda för tillfället, och jag känner ändå en del islandshästfolk.
Naturligtvis skulle det vara bättre om det var en mer korrekt beskrivning av hästen i annonsen, men jag skulle tro att det gäller alla hästannonser, inte bara islandshästar.

intressant ämne...
tänkte just på detta med hur annonser kan ge en otroligt skev bild av verkligheten eller hur man nu ska uttrycka det.
En bekant har just nu en annons ute på sin häst och hmm ja inte skulle jag beskriva hästen på det viset som hon gör! jag har delat stall med hästen i över ett år så jag känner hästen och (tyvärr???) även tjejen. Jag kan nästan drista mig till att säga att hon rent av ljuger om hästen i annonsen så hur många fler gör inte det för att få hästen att låta sååå fantastisk? kanske inte alla guldklimpar man läser om är just guldklimpar....och vise versa. Hoppas bara att de ev. spekulanterna på denna häst tar sig an honom för han ÄR trevlig men 'förstörd' av en rädd och spänd ryttarinna och därmed inte alltid så lätt eller trevlig att hantera varken från mark eller rygg ( hmmm minns bittert midsommarafton -02 och därefter en mycket ond fot på SM, klädd i försmå gummistövlar även på disco.....kunde inte få av dom)

//m

Hrmm en fråga från en nyfiken - Ska du överta Bimbolinas pålla eller? :confused:

Vilken rolig tråd! Har fått många goda skratt!

Jazida blir det nån islandshäst efter det här?!! :D

Nä min Dama ger jag inte bort till nån det e ett som e säkert!!

Hon e världens bästa häst, jag e hade turen att göra ett riktigt fynd för lite pengar!! Hon blir kvar hos mig till den dan hon dör! :D

Haha, antagligen en halt kamel som bara kan tölta. :D
Nä, jag pluggar ju i några år till och kommer inte att ha råd med en häst förrän jag börjar jobba. Då blir det dags att ge sig ut på marknaden och leta häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 772
Senast: BMW530D
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 665
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden