Vad ska man leta efter?

Jadzia

Trådstartare
Jag gillar att tänka framåt och funderar mycket på den dag då jag har råd att skaffa mig en egen Islandshäst. Det jag inte blir riktigt klok på är vad som menas i annonserna. Vad är exempelvis en ungdomshäst, en skogsmulle eller en häst som passar för klubbtävlingar?
Jag kommer ju från storhästvärlden och insåg rätt fort att det är ännu krångligare att leta fram en passande Islandhäst och att jag inte vet något alls om vad som menas med de olika beskrivningarna. Jag har gissat mig till att en tävlingshäst är en häst med mycket god kapacitet och som är för mycket raket för att passa någon som inte har stor erfarenhet av just Islandshästar. De personerna borde ju inte ha lika svårt att avkoda annonserna, men vad gäller för en sådan som mig?
Jag tror att de flesta hästköpare tillhör min typ, dvs vuxen som söker en trevlig individ att mestadels ha kul i skogen med men som man ändå vill kunna tävla med om lusten faller på. Hur beskrivs sådana hästar som passar denna typ i annonser?

Ytterligare en fråga som jag grunnat på är om det är korkat av mig att fundera på att köpa mig en egen häst. Jag har ju inte ridit regelbundet på några år och har varken balans eller några vidare dressyrkunskaper kvar. Vore det en vanlig, stor, brun som jag funderade på skulle jag inte tvivla på det sätt jag gör nu för där vet jag ju att man kan lära sig under tiden och tillsammans med den häst man köpt. När det gäller de små raggsockorna blir jag däremot mer tveksam. Det talas ju så mycket om förstörelse av gångarter och att de kräver sin ryttare för att hålla sin gångarter väl åtskilda och inte grisepassa. Jag som inte kan känna skillnad mellan tölt och grisepass kanske borde börja med att rida lektion, men det passar mig inte riktigt. Lektion vill jag rida med min egen häst. Frågan är om det är så bra?
Då jag väl har fattat vad det hela handlar om kan ju min häst gångarter bara vara ett minne blott.

Så alltså, hur avkodar man annonser och hur smart är det att skaffa sig en egen Islandshäst utan att egentligen kunna något om gångartsridning och liknande från start?

Jag har ridit mycket på isandshästar och ridit kurser/tävlat innan jag skaffade mig egen häst. Jag tror inte att jag hade kunnat köpa mig en islänning om jag inte hade haft de kunskaperna jag har om tölt och taktfel osv.

När man är i islandshästvärlden så har man dessutom mycket kontakter som man kan få hjälp av. Det är nog svårt att veta hur i helsicke man ska få hästen att tölta om amn bara umgås med dressyr eller hoppmänniskor.

Så jag tycker att du först och främst borde skaffa dig en medryttarhäst av denna ras och få chansen att gå kurser och lära dig mer om den. Men det går givetvis att lära sig MED hästen istället! Snabbt hamnar man i den där kretsen av islandshästfolk som hjälper till och tipsar!

Mina tolkningar:

Ungdomshäst - häst som inte räcker till för de krav en vuxen ryttare har på tävling men passar bra som läromästare på ungdomar som vill utvecklas inom tävling/träning

Skogsmulle - spatthäst? Inte alltid förstås, men de betyder väl ungefär att hästen inte har den kapaciteten som krävs för tävling och träning.

Häst som passar för klubbtävlingar - hästen har hyfsat rena gångarter men har nått sin topp och kommer inte längre än till klubbtävlingar.

I många annonser står det "En häst som ALLA kan rida", detta betyder ofta - snäll, nästintill slö häst, något som borde passa en nybörjare.

Jeg er presis som deg, og kjøpte min første hest -en islandshest- for 9 mnd siden. Gangartene var en eneste smørje da han kom, selv om de var rene da jeg prøvde han hos selger. Det var akkurat som han måtte "ris inn" på nytt da jeg fikk han, mulig overgangen til nytt sted var stor for han, var bare ridd i 1,5 år da jeg fikk han.

Jeg skaffet meg to erfarne islandshestryttere som medryttere, og gangartene blir bedre og bedre. jeg har ikke hatt råd til noe kurs/undervisning, men føler at det går bra.

MEN jeg skulle kanskje ønske jeg hadde kjøpt 4-gjenger i stedet for 5-gjenger, det er litt mindre å holde orden på, jeg skulle nemlig ønske jeg kunne vært med i f.eks lett C dressur for "vanlige" hester, men dit har vi ikke kommet ennå. Tror 4-gjengere har lettere for den slags (små volter i trav og galopp o.l.)

Som tidligere "stor-hest-rytter" tror jeg man har lett for å savne ting derfra, så det gjelder å skaffe en allsidig islandshest. :)

Jag tycker mycket väl att du kan köpa en egen Islänning. Du har ju trots allt hästkunskap, vilket är det viktigaste.
Att få ordning på gångarterna tar tid och du lär dig på vägen. Gå kurser, ta lektioner m m.

Att hitta rätt häst kan vara svårt, men ett bra sätt är att ta kontakt med en seriös säljare och berätta precis vad du vill ha för sorts häst, och vad du kan. Har du då hittat rätt säljare så hittar säljaren rätt häst till dig!!

Vad som döljer sig i annonserna är inte lätt att veta, tyvärr. Det är bara att ringa och fråga och försöka utröna vad som döljer sig bakom annonsen.
Brukar fnissa lite åt alla som skriver -utvecklingsbar!
Kan dom inte rida ordentligt själv eller....
Fast jag är ju övertygad om att dom flesta hästar liksom ryttare kan utvecklas mera med mer och rätt träning, men ibland låter det på annonserna som om det vore rena VM hästarna fast det egentligen är rena skogsmullar ;)

Jag tycker inte att man ska haka upp sig så mycket på vad hästen har för "titel".. Många vill ju gärna tro att deras hästar är av bra tävlingsmaterial men så är ju ofta inte fallet :smirk:
Hade jag varit du så hade jag svarat på de annonser vars hästar beskrevs som trevliga och inte mycket mer och sedan istället beskriva vad du ska ha hästen till... Jag gjorde på detta sätt när jag letade min första islandshäst och jag fick då trevliga svar från alla att "min häst passar nog inte dig" eller "att denna häst kan passa för dig både nu och i framtiden då ni kommit någonstans"....Om jag någongång skulle sälja min (när helvetet fryser :)) så skulle jag inte tveka att sälja till en "storhästryttare" som verkligen är intresserad och vill lära sig med hjälp av tränare..Då utvecklas ju både hästen och ryttaren tillsammans

Jag tycker inte det är ett dugg korkat av dig att köpa häst innan man "lärt" sig, jag menar du VILL ju lära dig och det är ju huvudsaken ;)

Försök att hitta en tränare innan du köper som kanske kan hjälpa dig att hitta en bra häst som har välseparerade gångarter och med en lagom vilja.... Tycker att allt handlar lite för mycket om att man så lätt förstör en islandshäst så folk tillslut blir lite rädda för att köpa en. Vill man bara lära sig så räcker det långt :)

Så alltså, hur avkodar man annonser och hur smart är det att skaffa sig en egen Islandshäst utan att egentligen kunna något om gångartsridning och liknande från start?

Man avkodar inte annonser, man tror helt enkelt inte alls på dem :idea:

Ofta vet säljaren inte vad de säljer eller så lever de på en annan planet, typ.

Enklast gör man det för sig om man sätter upp absoluta kriterier på det man är säker på man vill ha som går att kolla utan ridkunskap, ex *svenskfödd, eksemfri *spattröntgad u.a. om den är 6-15 år, vet.bes u.a, *lättfångad

Sedan tittar man BARA på dessa hästar, vilket reducerar utbudet till kanske 1/20-del ;) Gillar man kontakten med och "gasen" på kusen så får man bilda sig en egen uppfattning om utbildning, gång och tävlingskapacitet med hjälp av någon islandshästkunnig man litar på.

Hästarna är de bästa lärare man kan ha så dra dig inte för att skaffa en egen när du har tid & råd. So what om tölten försvinner - då får du väl lära dig hitta den igen :)

Tim

p.s. Dreygur har tråkigt och programmerar gärna in lite tölt i rumpan på dig om vi kan sy ihop nån tid :idea: Mitt nya liv med mer tiiid börjar så smått skymta - jag och Svarten klättrade lite på bergen igår :banana:

Håller med Tim om att det viktigaste är att först hitta sina egna kriterier och hålla sig till dem. Men sen finns det nog ett fikonspråk som man kan lära sig avkoda. Ungdomshäst brukar betyda att hästen antingen är av det mindre formatet och/eller att den har en gång och kapacitet som möjligen räcker i öppen klass för ungdomar men inte för vuxna, sisådär nån poängs skillnad är det nog.

Skogsmulle kan betyda slöhög, men ofta betyder en häst med antingen betydande taktproblem eller "daisy cutting action" dvs ingen aktion alls. Om hästen aldrig är tävlad eller kursad betyder det dessutom antagligen att den är stel och oskolad. Det säger däremot ingenting om viljan, det finns massor med små krutpaket som grisepassar omkring i skogarna i högt tempo! :D

Familjehäst brukar däremot betyda "lagom vilja" dvs en rätt bekväm häst som inte tar i i onödan. :)

Jag red på ridskola och på tur i rätt många år innan jag blev medryttare, fodervärd och så småningom köpte en egen häst. Just kontaktnätet man får är ovärderligt tycker jag, men det kan man ju skaffa sig som hästägare också. Men det är nog bra att se till att det finns islandshästvana människor att tillgå redan från början, för det är många problem som kan undvikas med rätt hjälp. :o

Fikonspråket betyder så olika saker. Att vara både objektiv för den egna hästen och inte överdriva i annonsen gör att man även om man säljer bland de bättre hästarna ser det ut som att man har inget att komma med jämfört alla kanonämnen ute i landet ;)

Ska man generalisera så går jag på den här linjen om jag inte känner säljaren, eller i vissa fall även om jag känner säljaren :cool: :

Ungdomstävlingshäst: Räcker eg inte till tävling eller är <130 cm

Skogsmulle: Kan inte gå rent i någon gångart

Familjehäst: se skogsmulle men ofta latare

Utvecklingsbar: fruktansvärt oskolad

Lovande: det kan i alla fall inte bli sämre än den går nu

Eksemfri: På vintern i alla fall

Spattröntgad: Vid importen för sex år sedan men det kanske var en annan häst - plåtarna är omärkta eller finns inte kvar

Tim
(luttrad)

Du får göra som jag gjorde första gången - åk till ett större ställe som säljer många islandshästar. Det finns ju seriösa ställen idag, liksom det fanns på den tiden. Sov över och prova många olika! Hittar du drömhästen vet du det.

Sedan red jag dressyr och tränade upp hästen i hoppning för skojs skull.

Inte försvann tölten - den blev bättre än nånsinn trots jag i stort bara hade två turridningstimmar bak mej.....

Kurser var dåligt på den tiden - men sunt förnuft och bra dressyrridning bör inte förstöra en häst....

klart du skall köpa häst om du har tid, pengar och ett brinnande intresse.
själv hade jag knappt ridit på 20 år när jag köpte häst.
jag red 1 år på isisskola efter mitt långa riduppehåll.

blev sedan fodervärd för en inbiten grisepassare.
när han skulle säljas efter 2 år så köpte jag honom.
man kan ju inte stå på och se när ens kompis blir såld. :love:
vi har sedan lärt av varandra, trav, tölt, lite dressyr osv.
har man bara sunt förnuft, bra stall med folk som kan isisar så löser sig det mesta.
min häst lärde mig ganska snabbt att om ridningen inte går så bra så är det ryttarens fel.

en av de viktigaste sakerna när man tittar häst är att hitta en som man kan trivas med och som man kan lita på när det verkligen gäller.
det skall ju vara kul att rida.
ett plus är ju bra gångarter och eksemfri.

sedan finns det ju kurser och lära sig mera om det mesta.
lycka till

Skogsmulle kan betyda slöhög, men ofta betyder en häst med antingen betydande taktproblem eller "daisy cutting action" dvs ingen aktion alls. Om hästen aldrig är tävlad eller kursad betyder det dessutom antagligen att den är stel och oskolad. Det säger däremot ingenting om viljan, det finns massor med små krutpaket som grisepassar omkring i skogarna i högt tempo! :D
Förstår inte varför "skogsmullehäst" skulle betyda taktfel eller ingen aktion? Min ena häst är en ren skogsmulle häst, han har bra aktion och inga som helst taktfel. Men han trivs bäst att gå i skogen.. Så jag ser absolut ingen fel eller problem i att köpa en skogsmulle :confused: Förstår inte varför man generaliserar så att skogsmulle hästar bara grisepassar och inget annat vet???
Och varför skulle den vara stel och oskolad bara för att den inte går kurser med ryttare.. Det kanske är ryttare som inte vill gå kurser men det behöver ju inte säga något om hästen :confused:
Jag tycker inte att man behöver försöka skrämma bort folk som vill köpa islandshäst så länge de är villiga att lära. Islandshästar har ju skritt trav och galopp som alla andra :smirk:

Till tolkningar av andra vanligt förekommande formuleringar kan man nämna:

* trafiksäker - åtminstone vad gäller den enstaka bil kusen stött på

* spänd - sticker gärna med en okunnig ryttare på ryggen, alternativt exploderar ifall ett löv rasslar till i vinden

* nyfiken och gosig - nafsar efter godis och blir sur om den inget får

* läromästare - gammal och trött

* ren i tölten - antingen är så fallet eller också går den bara i grisepass och ägaren vet inte skillnaden

Själv är jag inte så väldigt kunnig. Skulle jag köpa häst idag skulle jag försöka få med mig antingen en kompis som tävlat SM eller en annan kompis som är domare. Helst åker jag på sk Saluhästvisningar och ser många hästar på en gång. Finns där något intressant vill jag prova hästen minst en gång till (då de ofta är ganska trötta efter visningen när det är dags att provrida). Eller också skulle jag prata med de tränare jag ridit för och se ifall någon av dem har någon intressant häst till salu. :p

Islandshästar har ju skritt trav och galopp som alla andra
HA ha ha, problemet är just att de inte alltid har det.

Många är de Islandshästar som har Tölt, punkt slut.
Eller Grisepass i alla tempon.
Eller Trav, Tölt och Pass.
Eller som en av mina Skritt, Trav och Pass.

Det finns många sätt att vara 3-gångare på när man är Islandshäst.

Jag fattar inte hur ni kan generalisera så här :confused:

Antingen är hästen trafiksäker eller inte!
Bara för att hästen är spänd så behöver väll det inte betyda att hästen sticker? En häst jag hade för länge sedan var väldigt spänd, han stack aldrig utan var bara väldigt orutinerad och visste inte hur han skulle bete sig....
Nyfiken och gosig kan en häst vara utan att för den delen nafsa eller tigga!
En häst sålde jag som läromästare, och det var inget trött tråkigt ök, utan en häst som kunde allt och som lärde ryttaren

Visst det är svårt att hitta rätt islandshäst, men nu är ju allt från ungdomshäst till läromästare och skokgsmullehäst utdömda av er!! Den perfekta hästen finns inte, vad skulle man skriva i en annons för att ni skulle bli intresserade?????????

Jag utgick från att jag aldrig skulle köpa en islandshäst som inte hade rena grundgångarter..Och då ser jag inga problem i att rida islandshästen som vilken annan häst som helst tills man kan komma igång med träning för tränare, givetvis..Så det handlade om grundgångarterna :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 772
Senast: BMW530D
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 665
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden