T
Trolle
Är ute och letar ny häst och har ca 60.000:- att röra mig med. Ser att det är väldigt många 05r till salu. Vad tycker ni att man kan "kräva" av en häst född 05 och vad får man för det priset?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas verkligen för hästens skull att detta gällde under senhösten som femåring och inte vid den här årstiden.Min senaste 5-åring arbetades i form i fyra gångarter, flyttar för skänkel, fram och bakdelsvändningar, öppna/sluta, tävlat i 4-gång lättklass och tölt med poäng runt 6.
Inte för ofta hoppas jag.Min 05:a rids i alla gångarter, har tölt upp till ungefär medeltempo, gör skänkelvikningar för båda skänklarna och bakdelsvändningar åt båda hållen, framdelsvändningar är påbörjade. Han rids ut på själv och i grupp utan problem.
Jag hoppas verkligen för hästens skull att detta gällde under senhösten som femåring och inte vid den här årstiden.
Själv så tränar jag unghäst (4-åring) för mycket kompitent tränare. Enligt hans metod påbörjas arbete från marken hösten som 3,5 åring. Man sitter upp ungefär vid nyåret då mästen är mycket väl förberedd, tex kan hästen söka framåt neråt på tygel, svänga, flytta i sidled mm. Alltså långt mycket mer än vad många skriver i denna tråd att deras hästar gör efter viss tida ridning. Och jag påpekar ytterligare en gång att detta är innan man ens har suttit upp. Efter 3 månaders ridning går dessa hästar fint och i form åtminstonde i början av ny gångart och vid nedtagning.
Ser själv inget fel i att hästarna lär sig allt detta i den ålder de gör utan sätter mina frågetecken efter att rida månader/år utan att forma, få hästen att ta stöd på tyglen.
En 05 är fortfarande bara barnet, om den har tränats i något som 3 åring så skulle det möjligen vara sadel och tränsvan, insutten samt lite markarbetad. Mycket mer än så anser jag inte är att begära, men nu vet jag också att många är snabba med att rida in sina hästar så en 05 kan säkert annonseras ut som inriden och klar. Personligen skulle jag inte köpa en sån häst, som är inriden så tidigt då det faktiskt påverkar hållbarheten. Detta är en strikt ekonomisk fråga för säljaren, och därför rids de in tidigt.