Vad ska man kunna kräva av en 05:a

T

Trolle

Är ute och letar ny häst och har ca 60.000:- att röra mig med. Ser att det är väldigt många 05:or till salu. Vad tycker ni att man kan "kräva" av en häst född 05 och vad får man för det priset?

Sv: Vad ska man kunna kräva av en 05:a

En 05 är fortfarande bara barnet, om den har tränats i något som 3 åring så skulle det möjligen vara sadel och tränsvan, insutten samt lite markarbetad. Mycket mer än så anser jag inte är att begära, men nu vet jag också att många är snabba med att rida in sina hästar så en 05 kan säkert annonseras ut som inriden och klar. Personligen skulle jag inte köpa en sån häst, som är inriden så tidigt då det faktiskt påverkar hållbarheten. Detta är en strikt ekonomisk fråga för säljaren, och därför rids de in tidigt.

Min 05:a rids i alla gångarter, har tölt upp till ungefär medeltempo, gör skänkelvikningar för båda skänklarna och bakdelsvändningar åt båda hållen, framdelsvändningar är påbörjade. Han rids ut på själv och i grupp utan problem.

Min senaste 5-åring arbetades i form i fyra gångarter, flyttar för skänkel, fram och bakdelsvändningar, öppna/sluta, tävlat i 4-gång lättklass och tölt med poäng runt 6.
Nu är hästen 6 år och siktet är inställt på bedömning i år.

Senast ändrad av en moderator:

En häst född 05 är i det här läget 3½ år ca, normalt sett startar man med en häst runt 3-3½ beroende på hur den växer. Däremot att forcera den fram till att vara ridhäst i denna ålder kan aldrig vara bra för hållbarheten, jag håller absolut med. Bakgrunden är när man ser hur länge en islänning faktiskt växer, så inser man att det kan bli ett tvång på kroppen om de används tidigt. Precis som man har sett på de elit gymnaster som tagits fram innan kroppen varit redo.

Tyvärr tycker jag mig se att islandsvärlden är på väg åt samma håll som t ex halvbloden var ett tag, och det mynnade inte ut särskilt väl. Det är synd, jag uppfattade den här rasen som robust och att man tog hänsyn till att hästen växte långsamt vilket också många hånade isalndsfolket för. Men jag tror att det hade varit ett mer vinnande koncept än det som nu är under utveckling.
Ska du titta på en ung häst, så ja några större ovationer beträffande ridning för en 05 tycker jag inte att du ska ha.

En häst som är född 05 är drygt 4,5 år, jag tittar så smått på annonser (tänker köpa häst till sommaren eller så) men skrotar omedelbart annonser där 5-åringarna kan mycket. Det är helt okej att ha ridit i alla gångarter och viss grundträning som stanna backa flytta för skänklen förhållningar. Riden en månad eller två tämligen kravlöst men mycket riden då blir det nej tack.

Det som är intressant är att få en fräsch häst uppfödd på ett bra vis och med bra potential. För 60.000 kan du i dagens lägga få en mycket lovande unghäst, är den mycket riden tar säljaren ofta bra betalt för den biten också så där riskerar man få mer utbildning och mindre häst för pengarna så att säga.

En 05:a är väl i alla fall 5 år under 2010!?

Ja men frågan är ställd nu då hästarna är runt 4 år och 8 månader och inte till hösten då deras verkliga ålder är 5+.

Min senaste 5-åring arbetades i form i fyra gångarter, flyttar för skänkel, fram och bakdelsvändningar, öppna/sluta, tävlat i 4-gång lättklass och tölt med poäng runt 6.
Jag hoppas verkligen för hästens skull att detta gällde under senhösten som femåring och inte vid den här årstiden.

Min 05:a rids i alla gångarter, har tölt upp till ungefär medeltempo, gör skänkelvikningar för båda skänklarna och bakdelsvändningar åt båda hållen, framdelsvändningar är påbörjade. Han rids ut på själv och i grupp utan problem.
Inte för ofta hoppas jag.

det beror helt på när den reds in förstås..=) men jag tycker en 05 ska kunna ridas i skritt trav och galopp, kanske har man snuddat lite på tölten, alltså kunna rida på! =)dvs svänga, starta, stanna. självklart vara mycket markarbetad, kunna longeras i båda varven. och från marken arbetat med "flytta undan för skänkeln" dvs sidförande. det är väl ungefär det.

Tycker inte man ska stirra sig blint på åldern från 3½ år tycker jag det är oki att rida in om hästen är mogen...

Hellre en häst inriden som 3½ år och man har tagit det LUGNT än en häst på 5år som kan allt efter 3 månader!

Den inridningen gillar inte jag vilket tyvärr är vanlig:(

Jag red in Journn som 4½ Nov de år hon var 4 år och som 5 år Juli som 5 år kunde hon skritt trav galopp i någelunda form ,skänkelvikning, fram och bakdelsvändningar tölten lärde hon sig sep som 5½ åring.

Jag red sällan mer än 30 minuter 4 dagar i veckan jobbade mkt löst löshoppade eller bara lekte löst i ridhuset jag hade då under hela året hon var 5 år

Hela vintern där efter töltsättningen red jag 95% enbart ut utan krav på form och red bara 3 dagar i veckan!

Mars som 6 åring började hon sitt liv som ridhäst på allvar kan man säga då hon åkte iväg på töltträning och sedan lånades ut till en tjej för att vidautveckla tölten ännu mer:)

Jag skulle inte rata en 5 åring som utbildades som 3½ år det som för MIG är viktigaste är som sagt HUR en häst rids in och inte när..

Jorunn har peppa, peppa aldrig varit sjuk, aldirg halt men jag har som sagt gått mkt långsamt fram med henne.

Själv så tränar jag unghäst (4-åring) för mycket kompitent tränare. Enligt hans metod påbörjas arbete från marken hösten som 3,5 åring. Man sitter upp ungefär vid nyåret då mästen är mycket väl förberedd, tex kan hästen söka framåt neråt på tygel, svänga, flytta i sidled mm. Alltså långt mycket mer än vad många skriver i denna tråd att deras hästar gör efter viss tida ridning. Och jag påpekar ytterligare en gång att detta är innan man ens har suttit upp. Efter 3 månaders ridning går dessa hästar fint och i form åtminstonde i början av ny gångart och vid nedtagning.

Ser själv inget fel i att hästarna lär sig allt detta i den ålder de gör utan sätter mina frågetecken efter att rida månader/år utan att forma, få hästen att ta stöd på tyglen.

När jag köpte min häst var han 5 år och då kunde man "rida" på honom, dvs skritt, trav, springa in i något galopp liknande :), knappt styrbar eller njae man kanske hamnade där man ville och bromsen var det också si och så med, att gå rakt fram var inte heller lätt han vinglade fram som en jag vet inte vad :)

Hursomhelst är det ungefär det jag förväntar mig och vill att en 5 åring ska klara av. Min lillkille var riden ca 1-2 månader innan jag köpte honom.

Jag tycker att hästen ska få tid att växa och hinna mogna innan man sätter sig på dem.
Men även jag börjar redan när de är bebisar med grimma, ledas, lägga på täcke, sen när de är ett år eller två lägger jag på en sadel en liten stund och tömkörning/longering brukar jag börja med när de är 2-3 år. Blir så mycket lättare om dem är vana vid "allt" sen flera år när det är dags att börja hänga och sätta sig på dem :)

Så kort sagt, är hästen 5 år får den gärna vara ordentligt hanterad och van vid det mesta, men inte speciellt mkt riden.

Själv så tränar jag unghäst (4-åring) för mycket kompitent tränare. Enligt hans metod påbörjas arbete från marken hösten som 3,5 åring. Man sitter upp ungefär vid nyåret då mästen är mycket väl förberedd, tex kan hästen söka framåt neråt på tygel, svänga, flytta i sidled mm. Alltså långt mycket mer än vad många skriver i denna tråd att deras hästar gör efter viss tida ridning. Och jag påpekar ytterligare en gång att detta är innan man ens har suttit upp. Efter 3 månaders ridning går dessa hästar fint och i form åtminstonde i början av ny gångart och vid nedtagning.

Ser själv inget fel i att hästarna lär sig allt detta i den ålder de gör utan sätter mina frågetecken efter att rida månader/år utan att forma, få hästen att ta stöd på tyglen.

Det ena utesluter väl inte det andra. Man kan ha olika åsikter om i vilken ålder man börjar och hur mycket man kräver av hästen, men man kan mycket väl göra det du beskriver ett år senare. Sedan ska man inte glömma att hästar har olika förutsättningar för att gå i form mm. Det finns de som tar mycket tid och arbeta för att klara av att gå i form med lagom kontakt med tygeln i alla gångarter.

En notering, en islandshäst är mycket sällan 3,5 år på hösten, är de födda 1 maj är de 3,5 år 1 december.

En 05 är fortfarande bara barnet, om den har tränats i något som 3 åring så skulle det möjligen vara sadel och tränsvan, insutten samt lite markarbetad. Mycket mer än så anser jag inte är att begära, men nu vet jag också att många är snabba med att rida in sina hästar så en 05 kan säkert annonseras ut som inriden och klar. Personligen skulle jag inte köpa en sån häst, som är inriden så tidigt då det faktiskt påverkar hållbarheten. Detta är en strikt ekonomisk fråga för säljaren, och därför rids de in tidigt.

:bow::bow::cool:

Just femåringar är ju i gränslandet där de antingen inte ens är påbörjade med inridningen till att vara ridna och redan tävlade en del.

Min egen 05:a kan ridas i form i skritt, trav, tölt och galopp. Det går att minska tempot i alla de fyra gångarterna utan att tappa takten och hon kan även ridas på volt. Hon går skänkelvikning, öppna och sluta i skritt och trav. Framdelsvändning och bakdelsvändning är heller inga problem. Sen har hästen även ett strålande humör jämt och en enorm arbetsvilja. Och för att förtydliga så är det här inte något jag har nött med min häst på en ridplan i flera timmar/vecka.

Det jag tycker att man kan kräva av en "normal" 05:a nu är att den går framåt i ridningen och är uppmärksam på ryttarens hjälper. Den bör kunna gå i form i skritt och trav åtminstone, jag ser ingen anledning att härja runt utan tanke på form en längre tid. Viktigast av allt är ändå framåtbjudningen, så finns den så är jag ändå nöjd, om jag ser potential i hästen i övrigt.

Men som redan har nämnts i tråden, vissa har lättare för sig och andra har svårare för sig. Jag tycker inte man ska forcera något med en femåring. Är den vinglig och har jättesvårt att ens gå rakt fram, ja då tar man det lugnt. Men har en häst väldigt lätt för sig och är relativt färdig i kroppen ser jag heller inte poängen med att stampa kvar på samma ställe bara för att.

Till Lobelia och även andra. Jag har fått den uppfattningen att många inte vill ställa för stora krav på sina unga hästar och därför väntar med att söka efter form och stöd. Givetvis gör var och en som den själv vill men jag ser ingen större mening i att åka runt utan att där finns "ratt, växlar och broms".

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 807
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka