Vad ska man ha för ras?

Pathmaker

Trådstartare
Det här är jättesvårt!
Har gått lite i tankarna på att ta en valp någon gång nästa år. Är bara osäker på vad :crazy:
Har varit inne i tankarna på en Corgi, men en liten fågel viskade i mitt öra och sa att dessa hundar kan få problem med ryggen. Dessutom är det en vallhund vilket kanske kan bli en nackdel, men det är kanske inget problem om man inte tränar det alls?
Vi har en labrador hane just nu som vi har i familjen och han är sex år. Har dessutom passat hundar åt andra tidigare så jag har erfarenhet av hund.
Har även varit inne och nosat på en Njuffe, men jag vet inte. Mest för deras soffpotatisegenskap :p

Jag bor hemma med mina föräldrar, då jag gick ut ur gymnasiet nu i år. Har en stor tomt och vi äger skogen runt om oss. Jag har två egna islandshästar, två kissekatter och vi har en flock med höns. Just nu jobbar jag natt men ska strax övergå till att jobba med vanlig hemtjänst, dagtid. Än så länge är jag bara timvikarie, så det finns mycket tid till att promenera och leka. Dessutom är jag ute mycket ändå eftersom jag har hästarna. Så motion blir det allt, om så krävs!
Helst vill jag ha en hund som gärna följer mig och som gillar att följa med men som samtidigt går att lägga på gården om man så skulle behöva.
Självklart vet jag att det är en fråga om träning och lydnad också, men många raser är lite sådana av naturen. Att dem gärna vill vara med och "hjälpa till".

Så vad kan passa? Att ha en sprallig liten vovvsing kan ta på krafterna och när man har andra djur att sköta så är det skönt om den kan vara lite sansad, iallafall i vuxen ålder. Men att ha en som bara gömmer sig under bordet för att den hatar sol är inte heller något som står högt på listan. :sneaky:

Så vad tror ni?

Sv: Vad ska man ha för ras?

Dvärgschnauzer eller mellanschnauzer om man vill ha lite större....som just är en gårdshund. En stor hund i litet format. Den har varken några direkta jakt eller vallinstinkter. Kräver inte mycket mer än normala promenader. Lättlärda, passar till de flesta aktivitetsgrenar som agillity, rallylydnad, spår bruks och hänger gärna på de mesta man hittar på. Inne kan de vara riktiga soffpotatisar men orkar en hel del i motionsväg om man vill. Jag cyklar en del med min, men det kan gå flera dagar med bara kisserundor när jag har värk i kroppen utan att han börjar klättra på väggarna.
Sen är det ju rätt skönt med en hund som inte fäller :)

dansksvensk gårdshund

HuHa-400x479.jpg

Hur mycket tid tror du att det är rimligt att du lägger på hunden? Och vill du göra mer än ha den bara som sällskap? Du skriver att du har tid och att du kan motionera, men hur har du tänkt dig att ditt liv med hunden kommer se ut om du tänker på det realistiskt?

Jag tycker att du ska vänta med att skaffa hund tills du vet hur mycket tid och ork du faktiskt har. Det finns inte en chans i världen att jag hade hunnit med två hästar OCH hund. Det finns de som gör det men de har nog oändligt med energi och inga andra fritidsintressen/familj. Ska du ändå skaffa en så välj en med minimalt aktiveringsbehov. En corgi hade nog blivit ganska ledsen av att bara vara sällskap och inget mer. Och sen kostar det ganska mycket med alla djur också, så som sagt vänta några år.

Jag har fyra hästar och tre hundar. Dessutom även en sambo så det går att få tiden att räcka även om det ibland är tufft att hinna med alla djuren efter heltidsarbetet. :)

Jag har fyra hästar och tre hundar. Dessutom även en sambo så det går att få tiden att räcka även om det ibland är tufft att hinna med alla djuren efter heltidsarbetet. :)

Ja du är nog en sån där människa med aldrig sinande energi ;), Men det beror lite på hur man bor (hästarna hemma?) och hur mycket djuren aktiveras. Att rida 4 hästar och träna 3 hundar tar ju minst 6 timmar och så mycket fritid har man inte om man ska äta, diska, städa, tvätta (det där tråkiga som trots allt tillhör livet).

Det var ett rätt vettigt förslag.
Rätt trevliga hundar också, träffat ett par stycken :)
Har bara goda erfarenheter av de hundarna.

Så som jag kommer jobba, så är det antingen förmiddag eller kvällspass. Det spelar liksom ingen roll för jag har alla mina djur hemma och alla får sin tid som behövs. Jag kan hålla på tills klockan är elva på kvällen med djuren om så krävs, och ändå orka upp nästa dag för att börja jobba klockan sju på morgonen.
Hunden vi har nu orkar inte jättemycket längre, han orkar väl men vi har valt att låta honom ta det lugnare nu när han måste gå på kortison för sin klåda och tyvärr så påverkar det hans leder negativt.
Men han är med mig när jag går till stallet, det kan vara runt en timmes pyssel där. Sen kan vi ta en promenad eller leka lite lätt, och då får han iallafall 2-3 timmars motion och sällskap av mig, i sträck.
Under dagen är vi ute och ta lättare promenader på 15-20 (går en stig runt vår skog) på kiss pch bajs paus.
Så det är ganska mycket utevistelse ändå. I vår familj vill vi låta våra djur vara ute så mycket som möjligt och låter mer än gärna hunden ligga ute på tomten när det är fint väder och så får han lalla runt där med sina bollar, ett tuggben eller bara slappa.

Chillamuffins; jag hinner med två hästar, en hund (eftersom jag reda har en) två katter, min partner, att sköta vårt stall och hagar, och så jobbar jag natt. Så jag har ork ;) Men det är ändå vettiga synpunkter du har!
Nu har man lite fördel eftersom mina föräldrar och äldre syskon älskar djur också så vi hjälps åt.
Min pappa är pensionär och mamma jobbar natt. Så det är alltid någon hemma. Dessutom är min kille galen i djur och när han är här så hjälper han till med allt med en enorm energi och glädje.

Ser att du bor tre mil från mig så vill du ha tips på uppfödare så kan du PMa. Köpte faktiskt min fåntratt 20 min från Uddevalla. :)

Dessutom är det en vallhund vilket kanske kan bli en nackdel, men det är kanske inget problem om man inte tränar det alls?

Tyvärr fungerar det inte så. Mitt största råd till dig är att först och främst läsa på om berikning. Hunden måste få utlopp för sina medfödda beteenden. Angående ditt resonemang om "soffpotatis", fundera istället vad det begreppet innebär. Personligen tänker jag att det är en sällskapshund, som precis som alla andra hundar behöver motion och mental stimulans. Men "soffpotatisen" klarar av att roa sig själv vid behov och är överlag inte så pass krävande som andra raser kan vara. Och när jag läser din text så känns det lite som att det är lite det du letar efter?
Du skriver även att du är timvikarie nu, men vad händer om 6 månader/1 år/2 år och du kanske jobbar/pluggar heltid? Kommer du då att orka med att ta hand om två hästar och de andra djuren som du redan har, för att sedan aktivera hunden (om det nu är en lite mer krävande ras)? Och din boendesituation kan ju komma att förändras under de kommande åren, tänk då på att det kan tillkomma en del tid i resande till och från jobb/skola/stall.

Stort lycka till, hoppas att vi får se dig i valptråden nästa år! :)

Att rida 4 hästar och träna 3 hundar tar ju minst 6 timmar och så mycket fritid har man inte om man ska äta, diska, städa, tvätta (det där tråkiga som trots allt tillhör livet).
Men det är ju sällan hästar rids alla dagar i veckan. Och hundarna tränar man väl inte heller varje dag. Hundarna har enligt mig ett par lediga dagar i veckan med bara motion och inget regelrätt träningspass. Hästarna har i alla fall en ledig dag i veckan där de bara går i hagen.

Men det är ju sällan hästar rids alla dagar i veckan. Och hundarna tränar man väl inte heller varje dag. Hundarna har enligt mig ett par lediga dagar i veckan med bara motion och inget regelrätt träningspass. Hästarna har i alla fall en ledig dag i veckan där de bara går i hagen.

Jag tycker att hundar ska få egentid varje dag, eller i alla fall nästan varje dag. Det behöver inte nödvändigtvis vara träning för tävling, men en stund där den får odelad uppmärksamhet. "Bara" motion är också något som tar ganska mycket tid.

Jag hinner i alla fall inte mer än två hundar :). Då har jag en mkt förstående sambo som sköter det mesta av markservicen och rastar hundarna när jag pluggar/jobbar. Inga barn heller. Det är förvisso tävlingshundar, så de kräver ju ordentligt med aktivering de flesta dagar i veckan. Men ändå. Det som tar mest tid är inte träningen utan allt runtomkring.

Sen är det skillnad på nattjobb och dagjobb! De flesta jag känner till som har oceander av tid att lägga på hundarna jobbar just natt. I och med OB:t så blir det mer pengar för färre timmar på arbetet.

Mina hundar har aldrig träningspass...men hästarna har det mycket

Jag tycker att hundar ska få egentid varje dag, eller i alla fall nästan varje dag. Det behöver inte nödvändigtvis vara träning för tävling, men en stund där den får odelad uppmärksamhet. "Bara" motion är också något som tar ganska mycket tid.

Jag hinner i alla fall inte mer än två hundar :). Då har jag en mkt förstående sambo som sköter det mesta av markservicen och rastar hundarna när jag pluggar/jobbar. Inga barn heller. Det är förvisso tävlingshundar, så de kräver ju ordentligt med aktivering de flesta dagar i veckan. Men ändå. Det som tar mest tid är inte träningen utan allt runtomkring.

Sen är det skillnad på nattjobb och dagjobb! De flesta jag känner till som har oceander av tid att lägga på hundarna jobbar just natt. I och med OB:t så blir det mer pengar för färre timmar på arbetet.

Ja för vi får inte jobba mer än 11 nätter på en månad..fast man måste ju sova på dagarna också

Corgisar kan nog passa alldeles utmärkt! Gillar att jobba, men klarar att inte jobba jämt. Jag har haft 4 stycken, Cardigan, jättetrevliga hundar. Tränat lite lydnad, sök och agility, och så har de funkat som sällskapshundar. Visst kan de få ryggproblem, som alla hundar med korta ben och lång rygg. En av mina fick diskbråck, de andra hade inte problem alls. Jag gillar vallhundar, men skulle aldrig skaffa en utpräglad vallare (typ border collie) då de behöver massor med arbete, cardisarna fixar lite lagom. Att få vara med på gården kan funka alldeles utmärkt. Min första var en sån som kunde ligga ute på gården och kolla lägen, men den sista var mer äventyrligt och vandrade gärna omkring om man inte hade koll på henne ;)

Jag tycker att du ska vänta med att skaffa hund tills du vet hur mycket tid och ork du faktiskt har. Det finns inte en chans i världen att jag hade hunnit med två hästar OCH hund. Det finns de som gör det men de har nog oändligt med energi och inga andra fritidsintressen/familj. Ska du ändå skaffa en så välj en med minimalt aktiveringsbehov. En corgi hade nog blivit ganska ledsen av att bara vara sällskap och inget mer. Och sen kostar det ganska mycket med alla djur också, så som sagt vänta några år.

Hmm jag har ju 2 hästar och 2 hundar och sambo och andra intressen och ingen energi...
Men det går bra ändå :)

Visserligen tränar jag inte mina hundar mer än att vi går promenader på ca 1mil totalt/dag en vanlig vardag och passar på att kombinera skogspromenaderna med lite psykiskt tänkande och fysiskt genom att hoppa över stock å sten, gå balansgång och krypa osv med det som finns att tillgå i skogen.

Jag tror det handlar mkt om hur effektiv man är och om man har bra rutiner, jag skyndar mig sällan men gör liksom det jag ska med det mesta och då går det fort.
Medan jag har många vänner som det tar en halv dag att bara göra basic stallsysslor trots att de inte segar? O_o

Till TS jag röstar också på Dvärg Schnauzrar! Eller mellan om du föredrar den storleken.
Jag har två dvärgar som hänger med mig på allt, de är starka och tåliga och hänger lätt med på längre ridturer.
Är generellt friska inom rasen och de är så himla positiva, glada och dessutom smarta :)
Bror min har en mellanmodell och han är för jäkla trevlig han med.

Yepp jag älskar Schnauzrar i alla storlekar och färger :love:

Kul med fler skägg-ägare här :)

Jag har upptäckt att det som ett skägg kräver mest av och tar en del tid är................... MYYYYS! :D

Kul med fler skägg-ägare här :)

Jag har upptäckt att det som ett skägg kräver mest av och tar en del tid är................... MYYYYS! :D

Hihi ja så är det verkligen :D

Men myset löser man ju genom gos i sängen under natten ;)
Ja en hel del gos däremellan också iof men det är ju så hääärligt så det märks inte att det läggs en massa tid på det :p

Hihi ja så är det verkligen :D

Men myset löser man ju genom gos i sängen under natten ;)
Ja en hel del gos däremellan också iof men det är ju så hääärligt så det märks inte att det läggs en massa tid på det :p

Här hemma finns det 6 schnauzer och 1 dvärgschnauzer. De är proffs på mys :love:
På kvällarna om man sitter i soffan och framför tv.n, då turas det hela tiden om vilken som ska bli klappad och mysas med. Man borde haft lite mer händer och armar :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar