Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?
Nu har jag själv skaffat mig lite mer
erfarenhet och kört först en ifor 1,5-hästars boggie med fronturlastning som man kan räkna som helt ny (uthyrning) och därefter ett enaxlat som var mörkt och på gränsen till för kort för min häst och dessutom bommar som inte är justerbara, modell äldre. Oklart märke (glömde kolla).
Jag körde samma vägsträcka med olika hästar men i samma storlek och viktklass. När vi kom fram med häst nr 1 sa de i stallet att de hade hört oss eftersom hästen stod och sparkade / trampade. Vi i bilen varken kände eller hörde någonting. Bilen drog då 1,4 l/mil ungefär..
ifor williams alltså..
Igår körde jag min egen häst i den
gamla enaxlade transporten. Vi kände varenda gupp i asfalten och det var mycket ryckigare. När vi stannade vid en stoppskylt kände vi hur hästen trampade lite (och då är ändå min häst en väldigt snäll transport-åkar-häst). Men bilen drog bara 0,97 l/mil. Och då sa ändå hon som hyrt 1,5-hästarstransporten att en sån smal transport drar 0,3 l/mil mindre än en 2-hästars. Hon hade läst det någonstans..
Jag körde lika fort båda dagarna, om inte långsammare med ifor-transporten eftersom det var risk för halka den dagen.
Dessutom lastade jag en häst "själv" för första gången. Hästen min är visst lite av en åsna och stod fastfrusen i marken. Men efter lite lockande och en otäck kompis till mig som störde bakom henne gick hon på. Och dessutom klarade jag av att lasta av henne helt själv. UTAN fronturlastning. Och utan någon som helst fara. Kopplade över till ett långt grimskaft. Gav henne lite müsli. Tog bort bommen. (Jag står hela tiden i den lediga spiltan) Gav henne müsli. Och sen fick hon backa av långsamt och fint. Vilken toppenhäst jag har köpt!
Så nu har jag kommit långt i mitt letande. Eller längre iaf.
Priolista:
1) Bommar justerbara i högd och längd (rätt storlek)
1) Boggie!
Okej, det är vad jag är helt säker på
- Sadelkammare
- Extra bred, eller iaf bredare än 152..
- Belysning i tp
- Öppningsbara fönster
Sen tror jag att jag vill ha antingen en gummimatta som är enkel att lyfta upp och kontrollera golvet eller för att det ska torka torrt. Eller en matta som är av smält gummi, eller en som är tätad i kanterna. För som det kändes nu är det ju alldeles för lätt för urin och lite väl rinnig avföring att komma in mellan matta och golv..
Och fronturlastning är ingenting jag kommer leta efter. Finns det så finns det, annars klarar jag mig utan.
Och hur fina och tåliga ifor än är, så känns det onödigt att ha en så pass tung transport att den ska dra nästan halvlitern mer i diesel även om det är en smal 1,5-hästars transport.. Men det får nog bero mer på hur marknaden ser ut när min bil väl blir såld så jag har råd att köpa den där transporten!
Så, låter det rimligt?
Och ni får gärna fortsätta att skriva här, för jag kommer nog fråga mer om olika märken när jag hittar transporter som jag tror är bra!