Sv: Vad ska jag välja? 1-axlad tp, eller 2-axlad VV? Eller någonting annat?
Tillägg:
Jag har haft VV med enkel- och dubbelaxlat och mina har fungerat bra.
Tillägg:
Jag har haft VV med enkel- och dubbelaxlat och mina har fungerat bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske kan hjälpa dig med min priolista så har du ngt att fundera utifrån
1. Fronturlastning
2. FUNGERANDE Panikbommar, INTE säkerhetsbommar.
3. Sadelkammare
4. Plyfagolv
5. Ligga bra efter bilen
6. Generellt lätthanterad, smidiga lösningar med bommar osv.
7. Bra ventilation (Går att åtgärda i efterhand så inte superviktigt)
8. Minst 2 extrafönster (Går att åtgärda i efterhand så inte superviktigt)
Jag åker alltid själv med mina hästar och aldrig haft fronturlastning, dels tycker jag att den stjäl lastvikt och dels har jag aldrig sett något användningsområde för den. Har haft både enkel- och dubbelaxlat och kan inte rekommendera enkelaxlat annat än i nödfall.
Det nästan viktigaste för mig är att ha hästar som är lätta att lasta i och ur.
Annars har jag prio på:
*Ventilation
*Lastvikt
*Bommar/lucka ska vara lätthanterliga
(Jag har utvecklat en avsky för min övre lucka som öppnas uppåt, fullständigt värdelöst under vintern eftersom snö lägger sig på taket på släpet och luckan då har en tendens att ramla ner om man inte stöttar den. Men eftersom jag är supernöjd med släpet i övrigt så har jag valt att leva med irritationen)
Vad är skillnaden på panikbommar och säkerhetsbommar? Och är det så att olika transport-märken kallar det olika?
Varför är plyfagolv så långt ner? Trodde att det bara fanns plyfagolv eller aluminium.. Men jag verkar ha fel?
Panikbommar (på min transport) trillar ned när jag lossar en jätteenkel spärr som jag kan öppna med bara ett pekfinger och då trillar bommen ned på 1 sek trots att det hänger en häst över den.
Medan en säkerhetsbom kan du skruva upp från utsidan, vilket är betydligt tyngre om du ens är stark nog att skruva upp den och det tar alldeles för lång tid i mitt tycke...
Håller med till fullo på punkten om panikbommar. Jag vet inte hur många gånger jag har hört om hästar som fastnat i transporter med säkerhetsbommar, där de inte har orkat skruva loss bommen. Panikbommar är definitivt ett måste även för mig!
TS: Har du kollat på enhästars?
Okej, tack för hjälpen.
Du har alltså en Kylinge boogie från 98 utan fronturlastning. När köpte ni den och vad kostade den? Om du vill svara på det.